Vad händer med väder och klimat i Thailand?

Sammanfattningsvis är min uppfattning att "vi" behöver göra vad vi kan för att påverka klimatet till det bättre. De exakta bevisen varför vi ska göra detta överstiger min kunskap. Hur man bäst gör detta strategiskt och taktiskt vet jag inte heller men jag har respekt för alla experter. För att man ska lyckas behövs det politisk uppbackning och mycket starkare än i dag. Dessutom behövs stöd av entusiaster och acceptans av vanligt folk.

Greta är i mina ögon en entusiast och med de förutsättningar hon har, gör hon ett bra jobb. Hon har lyckats att gå från att vara en ensam demonstrant i regnet till en person som är välkommen i de flesta sammanhang världen över. Hon har min respekt. Jag hade aldrig kunnat göra något liknande.

Det är naturligtvis upp till varje inom TS att tycka vad man vill om Greta och hennes gärning men enligt min mening är det onödigt att analysera henne på djupet. Det räcker att konstatera att hon gjort en bra insats så här långt. Uppriktigt sagt så skiter jag i alla onödiga detaljer. De är helt onödiga!

Jag uppfattar en del kommentarer, som har framförts som ganska gifta och de kan tolkas som avundsjuka och nedsättande.

Låt oss i stället konstatera att vi har fått en mycket ung svensk världskändis och vara glada för det.
Uppriktigt sagt så skiter jag i alla onödiga detaljer. De är helt onödiga! Du är mao sannolikt en helt osannolikt osaklig klimatalarmist
Ja ni är ju några av den sorten på det här forumet , kul , annars skulle det ju bara vara tråkigt här :clap_tranparent:

Greta Thunbergs övergripande uppgift är att hjärntvätta dagens barn och ungdomar då dessa kommer att representera morgondagens globalister.

Så vem kan ligger bakom klimatgurun Thunberg? Troligtvis Rothschild och andra bankirer och finansiärer, George Soros, Bilderberggruppen, The Open Society Foundations och FN.

Mina fem cent...

Greta Thunbergs övergripande uppgift är att hjärntvätta dagens barn och ungdomar då dessa kommer att representera morgondagens globalister.

Så vem kan ligger bakom klimatgurun Thunberg? Troligtvis Rothschild och andra bankirer och finansiärer, George Soros, Bilderberggruppen, The Open Society Foundations och FN.

Mina fem cent...
Jag som allvetande kan inte uttala mig om det ,men förefaller ju inte helt osannolikt .

Uppriktigt sagt så skiter jag i alla onödiga detaljer. De är helt onödiga! Du är mao sannolikt en helt osannolikt osaklig klimatalarmist
Ja ni är ju några av den sorten på det här forumet , kul , annars skulle det ju bara vara tråkigt här :clap_tranparent:
Jag inser att jag inte är en expert på alla delar av miljökrisen men läs- och skrivkunnig. Därför kan jag ta del av vad en mängd olika experter för fram. Det finns olika expertkunskaper som behövs för att förstå alla delar. Jag är realist nog att inse att jag inte kan ersätta alla dem. För min del räcker det med att förstå den den övergripande utvecklingen för planeten och vad som händer i min region. Jag har heller inget behov av att vara stor i käften eller göra mig till och utge mig för någon som jag inte är. Inte heller har jag någon ambition att försöka vara TS lustigkurre. Slutligen vill jag inte försöka förminska klimatkrisen till några oneliners,

Hur är det med dig? Vad är din ambition om du har någon?

Jag är enig med Lars Bern, vi har ingen klimatkris.
Den enda jokern i leken är solcykel 25 som kan leda till ca 11 år av kallare väder.
Som bekant är det fler som dör av kyla än av värme. Det är idag populärt att kräva
att politikerna gör något år ”klimatkrisen”. Om du vore politiker, vad skulle du göra?

Den enda jokern i leken är solcykel 25 som kan leda till ca 11 år av kallare väder.
Som bekant är det fler som dör av kyla än av värme. Det är idag populärt att kräva
att politikerna gör något år ”klimatkrisen”. Om du vore politiker, vad skulle du göra?
Din fråga finner jag något märklig eftersom du inte anger, vilken politisk nivå som du avser. Redan i dag tar politiker ställning till olika hot och har gjort så under lång tid eftersom de vet, att det är deras skyldighet. Man kan kritisera enstaka beslut men målet att arbeta för samhällets bästa tycket åtminstone jag är självklart. Det gäller också metoden att genom experter samla in fakta för att därefter ta beslut i form av planer.

Kommun- och regionpolitiker sysslar främst med kortsiktiga planer på runt 50 år och som rulles i förutbestämda intervall. Här tar man t ex ställning till vilka områden som kan bebyggas med hänsyn till miljöhot i form av vattenhöjningar, rasrisker etc.

På riksnivån handlar det om större saker t ex Östersjön. Man försöker förutse hot på lång och kort sikt. Man deltar även i globala och regionala församlingar inom FN och EU.

Jag tillhör den grupp som anser, att vi hela tiden behöver studera klimatförändringar och parera hot så tidigt som möjligt. Om du vill kalla detta för klimatkris eller inte är en underordnad semantisk fråga.

Din fråga finner jag något märklig eftersom du inte anger, vilken politisk nivå som du avser. Redan i dag tar politiker ställning till olika hot och har gjort så under lång tid eftersom de vet, att det är deras skyldighet. Man kan kritisera enstaka beslut men målet att arbeta för samhällets bästa tycket åtminstone jag är självklart. Det gäller också metoden att genom experter samla in fakta för att därefter ta beslut i form av planer.

Kommun- och regionpolitiker sysslar främst med kortsiktiga planer på runt 50 år och som rulles i förutbestämda intervall. Här tar man t ex ställning till vilka områden som kan bebyggas med hänsyn till miljöhot i form av vattenhöjningar, rasrisker etc.

På riksnivån handlar det om större saker t ex Östersjön. Man försöker förutse hot på lång och kort sikt. Man deltar även i globala och regionala församlingar inom FN och EU.

Jag tillhör den grupp som anser, att vi hela tiden behöver studera klimatförändringar och parera hot så tidigt som möjligt. Om du vill kalla detta för klimatkris eller inte är en underordnad semantisk fråga.
De som skriker efter åtgärder hänvisar till CO2. Har du tittat på inslaget?

Men om detta nu handlar om helt normala förändringar , tillex. pga. solcykeln , vad skall man då göra som politiker , tvinga alla att köra elsparkcykel ? Tar du själv segelbåten till Thailand pga av flygskam, det tror jag inte , Det hela har ju totalt spårat ur , blir ju inte trovärdigt på något sätt , Politikerna flyger mer än någonsin och Greta , hur skall hon nu komma hem från staterna , om hon redan är hemma , hur gick det till ?? Att tillex hårt beskatta plastpåsar och andra plastprodukter som inte bryts ner är riktigt bra , att hålla koll på utsläpp i våra vattendrag skall nog skötas bättre tänker jag , har sett en del här i Östergötland som jag ställer mig tveksam till . Utveckla värdens renaste energikällor , vind ,vatten samt kärnkraft , inhemsk el bör ju vara det som vi bäst kan kontrollera . Vindkraftverk är inte speciellt miljövänlig , dödar massor med utrotningshotade fåglar tillex.. Är det bra ??

Men om detta nu handlar om helt normala förändringar , tillex. pga. solcykeln , vad skall man då göra som politiker , tvinga alla att köra elsparkcykel ? Tar du själv segelbåten till Thailand pga av flygskam, det tror jag inte , Det hela har ju totalt spårat ur , blir ju inte trovärdigt på något sätt , Politikerna flyger mer än någonsin och Greta , hur skall hon nu komma hem från staterna , om hon redan är hemma , hur gick det till ?? Att tillex hårt beskatta plastpåsar och andra plastprodukter som inte bryts ner är riktigt bra , att hålla koll på utsläpp i våra vattendrag skall nog skötas bättre tänker jag , har sett en del här i Östergötland som jag ställer mig tveksam till . Utveckla värdens renaste energikällor , vind ,vatten samt kärnkraft , inhemsk el bör ju vara det som vi bäst kan kontrollera . Vindkraftverk är inte speciellt miljövänlig , dödar massor med utrotningshotade fåglar tillex.. Är det bra ??
Du ställer ett stort antal frågor som jag ska försöka besvara. SVAR MED VERSALER.

Men om detta nu handlar om helt normala förändringar , tillex. pga. solcykeln , vad skall man då göra som politiker , tvinga alla att köra elsparkcykel ?

TROR INTE ATT NÅGON MED SÄKERHET KAN AVGÖRA VAD SOM BEROR PÅ SOLCYKELN ELLER ANNAT. POLITIKER SKA PARERA HOT. JAG VILL FÖRBJUDA ELSPARKCYKLAR. DE GER UPPHOV TILL FÖR STORA SJUKVÅRDSKOSTNADER.

Tar du själv segelbåten till Thailand pga av flygskam, det tror jag inte ,
DU HAR HELT RÄTT. JAG LIDER INTE AV FLYGSKAM MEN OM MAN KAN HITTA SERIÖSA ALTERNATIV HAR JAG INGET EMOT DETTA.

Det hela har ju totalt spårat ur , blir ju inte trovärdigt på något sätt ,
DÄR HAR DU EN POÄNG MEN JAG TROR INTE ATT NÅGOT BLIR BÄTTRE AV ATT FÖRDJUPA SIG I DETALJER OCH SAMTIDIGT SAKNA KUNSKAPER.

Politikerna flyger mer än någonsin och Greta , hur skall hon nu komma hem från staterna , om hon redan är hemma , hur gick det till ??
POLITIKERNA HAR KANSKE FÖRSÖKT MINSKA PÅ INRIKES RESOR. VARFÖR ALLT DETTA FOKUS PÅ GRETA. HON ÄR BARA EN PERSON SOM FAR RUNT I VÄRLDEN DÄRFÖR ATT HON BLIR INBJUDEN. HENNES RÅDGIVARE BESTÄMMER NOG DET MESTA.

Att tillex hårt beskatta plastpåsar och andra plastprodukter som inte bryts ner är riktigt bra , att hålla koll på utsläpp i våra vattendrag skall nog skötas bättre tänker jag , har sett en del här i Östergötland som jag ställer mig tveksam till .
EUDIREKTIVET OM PLASTPÅSAR ÄR NOG BARA EN BÖRJAN. ATT HÅLLA KOLL PÅ UTSLÄPP ÄR VIKTIGT.

Utveckla värdens renaste energikällor , vind ,vatten samt kärnkraft , inhemsk el bör ju vara det som vi bäst kan kontrollera . Vindkraftverk är inte speciellt miljövänlig , dödar massor med utrotningshotade fåglar tillex.. Är det bra ??

HÅLLER MED DIG. LÄGG DÄRTILL ATT ETT VINDKRAFTVERK KAN VARA ETT AB. NÄR SEDAN DET BLIR OLÖNSAMT GÅR DET I KK OCH MARKÄGAREN STÅR MED SKROT SOM KOSTAR PENGAR ATT FÅ BORT.

ÄR DU NÖJD MED MINA SVAR?

Kikat på hela programmet ,mycket intressant . Lars Bern är naturligtvis inte kunnig i detta som påstås vara klimatkris . ett enda stort bedrägeri säger han , Ja, svårt att tro något annat

Du ställer ett stort antal frågor som jag ska försöka besvara. SVAR MED VERSALER.

Men om detta nu handlar om helt normala förändringar , tillex. pga. solcykeln , vad skall man då göra som politiker , tvinga alla att köra elsparkcykel ?

TROR INTE ATT NÅGON MED SÄKERHET KAN AVGÖRA VAD SOM BEROR PÅ SOLCYKELN ELLER ANNAT. POLITIKER SKA PARERA HOT. JAG VILL FÖRBJUDA ELSPARKCYKLAR. DE GER UPPHOV TILL FÖR STORA SJUKVÅRDSKOSTNADER.

Tar du själv segelbåten till Thailand pga av flygskam, det tror jag inte ,
DU HAR HELT RÄTT. JAG LIDER INTE AV FLYGSKAM MEN OM MAN KAN HITTA SERIÖSA ALTERNATIV HAR JAG INGET EMOT DETTA.

Det hela har ju totalt spårat ur , blir ju inte trovärdigt på något sätt ,
DÄR HAR DU EN POÄNG MEN JAG TROR INTE ATT NÅGOT BLIR BÄTTRE AV ATT FÖRDJUPA SIG I DETALJER OCH SAMTIDIGT SAKNA KUNSKAPER.

Politikerna flyger mer än någonsin och Greta , hur skall hon nu komma hem från staterna , om hon redan är hemma , hur gick det till ??
POLITIKERNA HAR KANSKE FÖRSÖKT MINSKA PÅ INRIKES RESOR. VARFÖR ALLT DETTA FOKUS PÅ GRETA. HON ÄR BARA EN PERSON SOM FAR RUNT I VÄRLDEN DÄRFÖR ATT HON BLIR INBJUDEN. HENNES RÅDGIVARE BESTÄMMER NOG DET MESTA.

Att tillex hårt beskatta plastpåsar och andra plastprodukter som inte bryts ner är riktigt bra , att hålla koll på utsläpp i våra vattendrag skall nog skötas bättre tänker jag , har sett en del här i Östergötland som jag ställer mig tveksam till .
EUDIREKTIVET OM PLASTPÅSAR ÄR NOG BARA EN BÖRJAN. ATT HÅLLA KOLL PÅ UTSLÄPP ÄR VIKTIGT.

Utveckla värdens renaste energikällor , vind ,vatten samt kärnkraft , inhemsk el bör ju vara det som vi bäst kan kontrollera . Vindkraftverk är inte speciellt miljövänlig , dödar massor med utrotningshotade fåglar tillex.. Är det bra ??

HÅLLER MED DIG. LÄGG DÄRTILL ATT ETT VINDKRAFTVERK KAN VARA ETT AB. NÄR SEDAN DET BLIR OLÖNSAMT GÅR DET I KK OCH MARKÄGAREN STÅR MED SKROT SOM KOSTAR PENGAR ATT FÅ BORT.

ÄR DU NÖJD MED MINA SVAR?
En del var väl nöjsamt , men en del vittnar ju om att du precis som du skriver har noll koll FÖRDJUPA SIG I DETALJER OCH SAMTIDIGT SAKNA KUNSKAPER.

Varför skall vi inte inte granska ett enda stort bedrägeri , typ detta med Greta hysterin ,, Slå hål på denna vansinniga klimat hysteri som kostar enorma Skatteslantar för ingen ting ,samtidigt som vården står och faller varje dag

En del var väl nöjsamt , men en del vittnar ju om att du precis som du skriver har noll koll FÖRDJUPA SIG I DETALJER OCH SAMTIDIGT SAKNA KUNSKAPER.

Varför skall vi inte inte granska ett enda stort bedrägeri , typ detta med Greta hysterin ,, Slå hål på denna vansinniga klimat hysteri som kostar enorma Skatteslantar för ingen ting ,samtidigt som vården står och faller varje dag
Det känns tryggt att du ställer upp som gratiskonsult inom miljöfrågor på TS.

Vad är klimatsensitivitet? Jo, hur mycket temperaturen i atmosfären ökar vid en fördubbling av CO2.
Ingen kan med säkerhet säga hur stor ökningen blir men det rör sig omkring en grad Celcius.
Kan man räkna ut när 400 PPM blir 800 PPM? Vi utgår ifrån att CO2 ökar med 2 PPM per år.

X år * 2 PPM/år = 400 PPM. Svaret blir att temperaturen ökar en grad om 200 år.

Utgår vi ifrån år 2219 då CO2 är 800 PPM, räknar vi ut när 800 PPM blir 1600 PPM?
Y år * 2 PPM/år = 800 PPM. Svaret blir om 400 år.
Agronomer typ Johan Rockström har en helt annan teori, han tror att temperaturen växer som en gräshoppssvärm.
Det finns inget vetenskapligt eller matematiskt stöd för denna teori. Det är bara en hypotes.

Med den kunskapen är det viktigt att inte handla förhastat, speciellt som vi med TVÄRSÄKERHET vet att det kommer en ny istid. Erfarenhetsmässigt står vi inför att ett nytt "Maunders Minimum" kan inledas redan år 2020.

Vad är klimatsensitivitet? Jo, hur mycket temperaturen i atmosfären ökar vid en fördubbling av CO2.
Ingen kan med säkerhet säga hur stor ökningen blir men det rör sig omkring en grad Celcius.
Kan man räkna ut när 400 PPM blir 800 PPM? Vi utgår ifrån att CO2 ökar med 2 PPM per år.

X år * 2 PPM/år = 400 PPM. Svaret blir att temperaturen ökar en grad om 200 år.

Utgår vi ifrån år 2219 då CO2 är 800 PPM, räknar vi ut när 800 PPM blir 1600 PPM?
Y år * 2 PPM/år = 800 PPM. Svaret blir om 400 år.
Agronomer typ Johan Rockström har en helt annan teori, han tror att temperaturen växer som en gräshoppssvärm.
Det finns inget vetenskapligt eller matematiskt stöd för denna teori. Det är bara en hypotes.

Med den kunskapen är det viktigt att inte handla förhastat, speciellt som vi med TVÄRSÄKERHET vet att det kommer en ny istid. Erfarenhetsmässigt står vi inför att ett nytt "Maunders Minimum" kan inledas redan år 2020.
Menar du att Golfströmmen kommer att överge oss eller vad?

Jag är verkligen ingen bra klimatkämpe; flyger 150 gånger om året, äter mitt kött och kör mina AC.

Jag tror heller inte på de värsta alarmisterna; att försöka skåda framåt i ett ämne där vi inte ens förstår historien innebär givetvis en massa osäkerhetsfaktorer.

Jag blir dock uppriktigt förbryllad över den mängd människor man ser på sociala media som helt förnekar vår klimatpåverkan och den eld vi leker med. Nästan alla forskare, nästan alla länder och nästan alla överstatliga organ har trots allt någon form av konsensus om att det finns en ganska kraftig korrelation mellan mängden koldioxid i atmosfären och temperaturen på jorden samt att tillskottet av koldioxid kommer från oss.

Nästan alla tyckare, på förnekarkanten, som det länkas till från nätet har en sak gemensamt; de tror inte på något av det som anses ”PK”. Om det verkligen fanns en stor misstro mot klimathotet, varför är det bara tyckare från denna lilla grupp som uttrycker det? Varför har industrier som har oerhört mycket att förlora på att folk tar klimathotet på allvar (typ olje-, rese- och stålindustrin) ställt sig bakom klimathotet om det inte finns tämligen uppenbara bevis att vi bär skulden och att det kan gå ganska illa?

Jag skulle älska att säga att hela klimatsnacket bara är en stor bluff; jag har absolut inget att vinna, bara förlora, på de åtgärder som kommer krävas för att vända på skutan. Det finns dock absolut ingenting, verkligen nada, som tyder på att det hela skulle vara en hypad bluff. Tyvärr.

Såg ett historieprogram igår.. handlade om minoernas kultur för ca 4000 år sedan. De flesta ruiner ligger idag under vatten eftersom havet har stigit med ca 3 meter.
3000mm alltså på 4000 år. Dvs. glaciärer har smält under denna period så havet har stigit.
Lyssnar vi på Lars Bern i det avsnittet som länkades här så säger han att detta pågår fortfarande en havsvattenstigning av 1mm per år.
Vi har alltså tid att flytta på oss efterspm havet stiger... även om utvecklingen i Norden e tvärt om

Media gör allt de kan för att vi skall må illa och skämmas. En rubrik i Expressen lyder: ”Dina dyra AirPods är pinsamma klimatbovar”.
Låt oss göra en matematisk betraktelse. Batteriet i en AirPod väger ca 2 gram. ”Pinsamt stereolyssnande kräver dubbla ”miljöbovar”.
Batteriet i en elbil väger upp till 700 kg, dvs 700.000 g. Expressen brukar förespråka elbilar eftersom dessa inte är några miljöbovar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
797
Anonym
A
G
Svar
824
Visningar