Vad har ni för fritidsintressen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ett litet varningens ord, den katten har en storebror. Tror inte han gillar att syrran förväntas leka mask.
Sätt på en strömming i stället kanske katten hoppar i efter om tar gäddan åt dej :laugh:

data sedan 1989 olika sorts spel senaste 14 åren online spel typ wow 5år har slutat nu sedan 1 månad. i övrigt bilsporter samt musik. och trevlig dans är det ju inge fel att titta på. och finns det dans golv är det trevligt att delta men ej nödvändigt.

Rolf:
Vilken härlig katt, den var verkligen något att hålla i. Vet du vad den väger? Den kanske är blandad med lite Lodjur.
Stor men otroligt vacker. :thumbsup:

Nej jag vet ingen exakt vikt men tippar på 25-30 kg. När jag var där frågade jag om dom skull ha ungar på den, det var inte aktuellt just då men jag skulle få första tjing. Vi får väl se, då passar inte en vanlig kattlucka får väl i så fall inst saloondörrar ;D

"legolas " sa:
Själv tycker jag att du Lunkan verkar vara en självlärd kille som läser vad alla andra skriver och tycker. Man ser det klart och tydligt när man verkliger "läser" vad du skriver.....

Jo-Be:s lärare gjorde Jo-be antagligen en stor stor tjänst som påtalade hans brist på talang. Ursäkta Jo-Be nu utgår jag ifrån att du var mer lagt åt "motorer" än bollsporter. Det där som du propagerar för är bara "dum i en strut" ju. Du säger att Jo-Be hade tur som fann ett annat intresse. vad sjuttan menar du att han skulle ha gjort med sitt bollintresse då. Slänga bort en jädra massa tid och istället bli ratad i klubb efter klubb.

Nä hålla på som vi gör i Sverige och ljuga folk rätt upp i ansiktet är så jävvla korkat,
Man hör ju så mycket skit ifrån folk bland ledarna där de uttrycker - "Bra jobbat" vilket betyder "för h*****e du måste se till att lyfta på röva och kämpa" Eller så hör man "Oh va synd" och detta efter att barnet tappat bollen för 27:e gången under samma match... eller så hör man "Oj så nära det var" och detta efter att barnet lyckats på 7-manna komma ensam med målvakten och helt missat bollen när han skulle skjuta!!!

Nä tala om för ungen när han kommer upp i 11-12:års åldern om han/hon är helt talanglös. Försök istället att lotsa dem till andra arenor och andra intressen. Kanske ett annat intresse typ kampsport eller motorsport går miste om jättetalanger bara för att ledarna och föräldrarna är för fega att berätta sanningen...

Och det där argumentet som många kör med i sann socialdemokratisk anda, "Man kan ju aldrig veta när ungarna är små, hur de blir som vuxna eller färdig produkt" Kan berätta en överaskning till dig Lunkan, det kan vi visst, det kräves inga raketforskare för att se en totalt talanglös barnunge försöka att kicka på en boll och se hur den produkten kommer att bli....

Det enda undantaget som jag kan se i hastigheten är i så fall att där kan vara en överviktig unge som har svårt att röra sig,,,, den ungen är jättesvår att bedöma, han kan smalna av och vara en boltalang av guds nåde....

"legolas " sa:
Själv tycker jag att du Lunkan verkar vara en självlärd kille som läser vad alla andra skriver och tycker. Man ser det klart och tydligt när man verkliger "läser" vad du skriver.....

Jo-Be:s lärare gjorde Jo-be antagligen en stor stor tjänst som påtalade hans brist på talang. Ursäkta Jo-Be nu utgår jag ifrån att du var mer lagt åt "motorer" än bollsporter. Det där som du propagerar för är bara "dum i en strut" ju. Du säger att Jo-Be hade tur som fann ett annat intresse. vad sjuttan menar du att han skulle ha gjort med sitt bollintresse då. Slänga bort en jädra massa tid och istället bli ratad i klubb efter klubb.

Nä hålla på som vi gör i Sverige och ljuga folk rätt upp i ansiktet är så jävvla korkat,
Man hör ju så mycket skit ifrån folk bland ledarna där de uttrycker - "Bra jobbat" vilket betyder "för h*****e du måste se till att lyfta på röva och kämpa" Eller så hör man "Oh va synd" och detta efter att barnet tappat bollen för 27:e gången under samma match... eller så hör man "Oj så nära det var" och detta efter att barnet lyckats på 7-manna komma ensam med målvakten och helt missat bollen när han skulle skjuta!!!

Nä tala om för ungen när han kommer upp i 11-12:års åldern om han/hon är helt talanglös. Försök istället att lotsa dem till andra arenor och andra intressen. Kanske ett annat intresse typ kampsport eller motorsport går miste om jättetalanger bara för att ledarna och föräldrarna är för fega att berätta sanningen...

Och det där argumentet som många kör med i sann socialdemokratisk anda, "Man kan ju aldrig veta när ungarna är små, hur de blir som vuxna eller färdig produkt" Kan berätta en överaskning till dig Lunkan, det kan vi visst, det kräves inga raketforskare för att se en totalt talanglös barnunge försöka att kicka på en boll och se hur den produkten kommer att bli....

Det enda undantaget som jag kan se i hastigheten är i så fall att där kan vara en överviktig unge som har svårt att röra sig,,,, den ungen är jättesvår att bedöma, han kan smalna av och vara en boltalang av guds nåde....
So what om de inte har talang, så länge barnen har ROLIGT?

Och i fallet, som jag invände emot, verkar det inte ha varit frågan om någon vägledning...

Bra klubbar och bra ledare ratar INGA barn
, eftersom det kan vara knäckande för deras självkänsla, och om de tappar den, så är det tur om de blir bra på något annat.
Bra klubbar och ledare låter ALLA barn delta,
dels för att stödja deras mentala utveckling,
och dels för att de utvecklas kroppsligt/mentalt olika tidigt, och därför vet man ibland inte säkert så tidigt om de kan bli bra spelare.
Det blir ÄNDÅ naturlig "utrensing", för de med dålig talang brukar SJÄLVA välja att göra något annat/byta klubb till en sämre då de blir lite äldre.
F ö finns det halvdana talanger, som ändå blivit bra genom att ha tränat extra mycket. T ex jag i vissa grenar :)

(Idds inte kolla bakåt, men jag berättade väl om att då jag gick i 6:an var jag väldigt kort för min ålder och platsade knappt i klasslaget, men 2 år senare hade jag växt ifatt och spelade i Sveriges ungefär 10:e bästa klubb i min åldersklass...)
F ö var vi jämnbra med AIK och Hammarby, och bättre än Djurgården, och DE körde med tidig utgallring, och hade haft många fler att välja på än min klubb. Så tidig utgallring är uppenbarligen INTE särskilt bra varken för barnen eller klubbarna... :)
(Brommapojkarna var bäst. Vet inte om de hade någon utgallring, de hade i alla fall väldigt många lag i seriespel.)

Dessutom kan de med bra INTRESSE, men dålig kroppslig talang, bli BRA ledare.. :)

"legolas " sa:
Lunkan, det finns olika intressen för det här med idrott, i mitt fall fotbollen då!! Dels så har vi det där som vi i norden alltid varit bra på Och det är att ta tillvara på folk och låta allam deltaga. Det är absolut inget fel i det tycker jag. Det blir fel först när människor som du allenarådande tycker att all idrott skall vara likadan.

jag menar att det finns och det kommer alltid att finnas, som tur är, klubbar som tar hand om talangerna i ett tidigt skede. Det finns hur lite du än vet om det, klubbar som olika mål med sin verksamhet. "Mina" klubbar t.ex. Hovås IF och Askims Ik, var bägge åt ditt håll att alla skulle få spela. Men 99% av alla av den typen av klubb, har också åsikten att deltagandet av alla skall begränsas vid en speciellt ålder.

Ingen av alla dessa klubbar vill t.ex. att fullständigt talanglösa, träningsovilliga typer skall springa där på plan och förstöra för de som kämpar och sliter på träning och match och som har talang. Ide´n för de flesta klubbar är faktiskt att nå resultat. Sedan fanns det klubbar som jag kommer ihåg, en var Proletärens FF, det fanns INTE på deras agenda att utesluta någon p.gr.a. talang-löshet.

Sedan så finns det den 3.e gruppen av klubbar som satsar på att få fram talanger till sina A-lag, det innebär ju en grym besparing om man slipper att betala för att få en spelare till A-laget. Denna typ av kklubb arbetar på olika sätt. Dels så har du i GBg då V:a Frölunda, som startar som alla andra i 6-8 års-åldern och alla får vara med. Smärtgränsen för den klubben går vid 13 årsåldern när 11;manna-spelet tar vid. Då raggar de upp de talanger som finns i distriktet, och alla vet om det. De spelare som vill få chansen att bli något inom idrotten brukar ta chansen att vara med dessa lag.

Sedan har du den typ av klubb som Brommapojkarna som du refererar till. Denna klubb har ett enormt medlemsantal, och detta p.gr.a. att alla vet att de tar hand om sina spelare på ett bra sätt. De gör redan ifrån början klart för alla föräldrar när ungarna kommer med i klubben, att de har en målsättning i klubben, och det är att alla spelare kommer att ges chansen att få spela på den NIVÅ som passar dem.

Brommapojkarna både på flick och pojksidan har flera lag i samma åldersgrupp, och de olika lagen innehåller spelare av olika grad av talang. De bästa spelar i A-laget och de sämsta spelar i det laget som spelar i den lägsta serien. Man får du spelare som tycker att det är roligt att lira boll mest p.gr.a. att de känner att de rår på motståndet på plan. Ingen av alla dessa ungar mår väl av att jämt och ständigt spela i serier där motstånderna är fullständigt överlägsna p.gr.a. talang.

jag läser vad du skriver om halvdana talanger m.m. Lunkan jag har sett under mina 26 år, så enormt många olika lag som lidit med din filosofi. Där har när ungarna varit små, en stor andel verkligt goa talanger som var med i laget. Tränaren ville vara rättvis, och det funkade bra som sjutton i början. Men efterhand runt 9-10 årsåldern, så märker både föräldrar och också spelarna, notera att en 9-10:åring mycket väl vet vad en bra och en dålig spelare är för något. De märker att det blir aldrig någon go utdelning på talangerna som de har i laget.

Laget får inte de framgångar som de borde ha. Dessa föräldrar och spelare, söker sig då blixtsnabbt till lag som framjar framgång och talang. Sedan står klubben där med en åldersgrupp som är urholkad, och de som saknar talang, de vill ju oftast inte träna ihjäl sig (oftast), laget kommer så småningom att läggas ner p.gr.a. att inga vill komma utifrån till det laget och de som saknar talang ledsnar snart, de vill hellre spela TV-spel eller schack.....

Så var är fördelen med din modell.... fördelen att ta knäcken på de som har talang???? Nä du Lunkan, Jag själv anser att man skall ta hand om alla om man kan. Man måste finna en modell där alla som vill spela fotboll skall kunna göra det. Och oftast faktiskt så kan de det. Men jag anser att man mer öppet skall acceptera att folk/människor är olika bra på olika saker. Det här jädra som vi har i Sverige, det är nästan fult att vara för bra i något.... Jante!!!!! Jag anser att det är kanonkul att jobba med människor som har det där lilla extra, och det lilla extra måste tas tillvara....
Du fortsätter att inte fatta huvudpoängen - Ledare ska ALDRIG säga till barn att de är talanglösa.
Och jag skrev ju att utrensningen brukar ju ske AUTOMATISKT då de blir lite äldre, för då brukar de SJÄLVA söka sig till annat lag eller annan sport/sysselsättning, som passar dem bättre, för då de kommer upp i "skämmighetsåldern" så brukar de inte vilja spela i lag där de är mycket sämre än omgivningen...

Och som ofta så läser du INTE ordentigt vad jag skrev...
Ditt argumenterande där är ju FÖR det jag skrev... :)
Och varifrån fick du att "mina" klubbar inte har nivåer???
Jag skrev ju att vi HAR det, BARA med den skillnaden mot det du skrev, att - efter toppningen av flera lag per åldersklass - delades resten mer upp efter vilka de var mest kompisar med d v s till stora delar efter vilken stadsdel de kom ifrån, allt för att det skulle vara så ROLIGT som möjligt för ALLA.

"legolas " sa:
Till sist Lunkan,,, Du jämförde ditt lilla lag med Djurgården, Brommapojkarna, AIK och Hammarby, och det faktum att DITT lag var duktigt och kunde konkurrera med de andra tar du som vetenskap för att modellen med att alla skall spela i alla lagen är överlägsen. jag vill fråga dig.. hur många fler lag än ditt egna var med i denna serie???? INGEN...... Så rent statistiskt så har du helfel Lunkan. 1 svala gör ingen sommar som du vet!!!!

8) 8) 8)
Var får du alla DINA HELT FEL SLUTSATSER ifrån? :)
Gällande fotbollsklubben så spelade vi i SAMMA serie som BP, AIK, Hammarby och Djurgården, så det var inte särskilt svårt att jämföra... :) BP vann ganska lätt serien och Djurgården var klart sämre.
F ö var 3/4 av "min" klubbs mittfält även regionslagets...
(((och den fjärde var sedan länge samspelt med dem, så jag gjorde om mig till back, fastän jag egentligen passade bäst som mittfältare, eftersom jag orkade springa "för alltid". Som back blev jag knappt svettig mot en del lag :) (Man behövde sällan springa upp långt, för antingen slog man en snabb löpboll direkt bollen bröts, eller så gav man bara bollen till mittfältet, så brukade det räcka för det mesta.)))

Och det var inte alls bara "1 svala" :)
(((Dels var de två år äldre och två år yngre också bra, men mer på Djurgårdens nivå,
och i första klubben, som jag blev högste ledaren i, så blev vi glada i början då våra spelare blev uttagna i LANDSlag i olika åldersklasser, men efter ett tag blev det så vanligt att vi snart knappt la märke till det, jag tappade t o m räkningen på hur många ungdomslandslagspelare vi haft... :)

"legolas " sa:
jag orkar inte gå i svaromål mot en aldrig sinande "svarsmaskin". Ändå, jag bryr mig inte om att svara dig om den större delen av ditt mail, du har inga praktiska erfarenheter det märker jag.

Avslutningsvis, så försöker du svara på mitt påstående om att "en svala gör ingen sommar", du förstod aldrig det ordspråket va????
Men du orkar vara en "Spruta-ut-korkade-komentarer-om-mig"-maskin :D
Nu ytterligare en... (=rödmarkerad).

F ö har det gått snabbt och är inte ett dugg svårt för mig att vederlägga dina och Gaztons grova fel och korkade slutsatser om mig, eftersom det är inte ett dugg svårt att tala sanning,
men ni har INTE klarat av att komma med ett enda exempel då jag begärt att få det om det ni påstått. Inte så konstigt att ni inte klarat det, eftersom det inte går att komma med något exempel, som stämmer med era korkade slutsatser om mig...
HUR kom du fram till den här nya korkade slutsatsen?

Typiskt vädurar* att göra samma misstag om och om igen, och aldrig lära sig... :)

(*Utom för de Väduren, som räddas från att göra sådana misstag av vilket kinesiskt år de är födda).

Tillbaks till ursprungsfrågan.

Nu när våren börjar komma så kan jag tycka det kan vara riktigt roligt att vara ute i trädgården och börja med rensning av rabatterna. Även gräsklippning kan vara en avkoppling om vädret är bra. :D

Undra vad fritids intressen innebär när man bor i hus?
Är det att klippa gräs, måla om huset, bygga om, kärra jord, fräsa trädgårdsland, måla båten, olja trädgårdsmöbler och altaner, rensa ogräs mellan plattorna, kratta löv, klippa frukträd,
nja vet inte, men en sk. stavnagel i hammocken det du. :P

"legolas " sa:
Många människor som kanske inte haft speciellt mycket av fritidsintressen eller hobbys tidigare under sina liv, de brukar ofta blanda ihop fritidssysslor med ÅTTAGANDEN hemma,
Varför??????????????????
Ja, det var ju det jag undrade, sen kan man ju va lite bakom flötet också :-\

"Rolf " sa:
Undra vad fritids intressen innebär när man bor i hus?
Är det att klippa gräs, måla om huset, bygga om, kärra jord, fräsa trädgårdsland, måla båten, olja trädgårdsmöbler och altaner, rensa ogräs mellan plattorna, kratta löv, klippa frukträd,
nja vet inte, men en sk. stavnagel i hammocken det du. :P
Well. Gällande trädgårdsarbete så klippte jag gräset en gång, och planterade några bärbuskar då jag flyttade hit. Efter det har jag bara plockat av bären och ätit upp dem :)

Well Lunkan. kan du inte ta ett kort på det höga gräset och skicka in här så vi får se vad du menar? :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp