Lunkan, det finns olika intressen för det här med idrott, i mitt fall fotbollen då!! Dels så har vi det där som vi i norden alltid varit bra på Och det är att ta tillvara på folk och låta allam deltaga. Det är absolut inget fel i det tycker jag. Det blir fel först när människor som du allenarådande tycker att all idrott skall vara likadan.
jag menar att det finns och det kommer alltid att finnas, som tur är, klubbar som tar hand om talangerna i ett tidigt skede. Det finns hur lite du än vet om det, klubbar som olika mål med sin verksamhet. "Mina" klubbar t.ex. Hovås IF och Askims Ik, var bägge åt ditt håll att alla skulle få spela. Men 99% av alla av den typen av klubb, har också åsikten att deltagandet av alla skall begränsas vid en speciellt ålder.
Ingen av alla dessa klubbar vill t.ex. att fullständigt talanglösa, träningsovilliga typer skall springa där på plan och förstöra för de som kämpar och sliter på träning och match och som har talang. Ide´n för de flesta klubbar är faktiskt att nå resultat. Sedan fanns det klubbar som jag kommer ihåg, en var Proletärens FF, det fanns INTE på deras agenda att utesluta någon p.gr.a. talang-löshet.
Sedan så finns det den 3.e gruppen av klubbar som satsar på att få fram talanger till sina A-lag, det innebär ju en grym besparing om man slipper att betala för att få en spelare till A-laget. Denna typ av kklubb arbetar på olika sätt. Dels så har du i GBg då V:a Frölunda, som startar som alla andra i 6-8 års-åldern och alla får vara med. Smärtgränsen för den klubben går vid 13 årsåldern när 11;manna-spelet tar vid. Då raggar de upp de talanger som finns i distriktet, och alla vet om det. De spelare som vill få chansen att bli något inom idrotten brukar ta chansen att vara med dessa lag.
Sedan har du den typ av klubb som Brommapojkarna som du refererar till. Denna klubb har ett enormt medlemsantal, och detta p.gr.a. att alla vet att de tar hand om sina spelare på ett bra sätt. De gör redan ifrån början klart för alla föräldrar när ungarna kommer med i klubben, att de har en målsättning i klubben, och det är att alla spelare kommer att ges chansen att få spela på den NIVÅ som passar dem.
Brommapojkarna både på flick och pojksidan har flera lag i samma åldersgrupp, och de olika lagen innehåller spelare av olika grad av talang. De bästa spelar i A-laget och de sämsta spelar i det laget som spelar i den lägsta serien. Man får du spelare som tycker att det är roligt att lira boll mest p.gr.a. att de känner att de rår på motståndet på plan. Ingen av alla dessa ungar mår väl av att jämt och ständigt spela i serier där motstånderna är fullständigt överlägsna p.gr.a. talang.
jag läser vad du skriver om halvdana talanger m.m. Lunkan jag har sett under mina 26 år, så enormt många olika lag som lidit med din filosofi. Där har när ungarna varit små, en stor andel verkligt goa talanger som var med i laget. Tränaren ville vara rättvis, och det funkade bra som sjutton i början. Men efterhand runt 9-10 årsåldern, så märker både föräldrar och också spelarna, notera att en 9-10:åring mycket väl vet vad en bra och en dålig spelare är för något. De märker att det blir aldrig någon go utdelning på talangerna som de har i laget.
Laget får inte de framgångar som de borde ha. Dessa föräldrar och spelare, söker sig då blixtsnabbt till lag som framjar framgång och talang. Sedan står klubben där med en åldersgrupp som är urholkad, och de som saknar talang, de vill ju oftast inte träna ihjäl sig (oftast), laget kommer så småningom att läggas ner p.gr.a. att inga vill komma utifrån till det laget och de som saknar talang ledsnar snart, de vill hellre spela TV-spel eller schack.....
Så var är fördelen med din modell.... fördelen att ta knäcken på de som har talang???? Nä du Lunkan, Jag själv anser att man skall ta hand om alla om man kan. Man måste finna en modell där alla som vill spela fotboll skall kunna göra det. Och oftast faktiskt så kan de det. Men jag anser att man mer öppet skall acceptera att folk/människor är olika bra på olika saker. Det här jädra som vi har i Sverige, det är nästan fult att vara för bra i något.... Jante!!!!! Jag anser att det är kanonkul att jobba med människor som har det där lilla extra, och det lilla extra måste tas tillvara....