Vad måste du ta med dig på din Thailandsresa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Alla har vi något speciellt som vi packar ned i väskan, något vi inte kan vara utan när vi reser till Thailand. Något som vi inte tar med oss på en resa inom Sverige.

Själv tar jag alltid med en elektrisk grenkontakt och en adapter för övergång från thai-eluttag till europeiskt. På hotellrummet letar man sen upp vägguttaget där kylskåpet är inkopplat och kopplar in sin grenkontakt där. (Detta vägguttag har el även när du inte befinner dig på rummet) På så sätt kan jag ladda min mobil och kamerabatterier när jag vill.

Vad packar du med dig, vad måste du ta med dig på din Thailandsresa?

Ipad'en, men den har jag ju alltid med mig, annars så är det inget speciellt som jag packar med mig till Thailand

Mat och kaffe som jag inte kan vara utan, det thailändska kaffet är inget vidare om man vill brygga själv hemma. Sen naturligtvis presenter till svärföräldrarna och svägerskan. Dom gillar svensk choklad. Platta och mobil är en självklarhet!

Alla har vi något speciellt som vi packar ned i väskan, något vi inte kan vara utan när vi reser till Thailand. Något som vi inte tar med oss på en resa inom Sverige.

Själv tar jag alltid med en elektrisk grenkontakt och en adapter för övergång från thai-eluttag till europeiskt. På hotellrummet letar man sen upp vägguttaget där kylskåpet är inkopplat och kopplar in sin grenkontakt där. (Detta vägguttag har el även när du inte befinner dig på rummet) På så sätt kan jag ladda min mobil och kamerabatterier när jag vill.

Adapter behövs inte här och grendosa köper man billigt på 7/11 så detta kan du bespara dig vid nästa resa och lägga i en tub med kalles randiga istället ;)

Adapter behövs inte här och grendosa köper man billigt på 7/11 så detta kan du bespara dig vid nästa resa och lägga i en tub med kalles randiga istället ;)
tänkte just fråga vad man ska med adapter till? finns ju uttag som passar redan. det blir ju istället så att man får fixa adapter till sina thaiprylar för att kunna ladda i sverige

tänkte just fråga vad man ska med adapter till? finns ju uttag som passar redan. det blir ju istället så att man få
På många ställen finns kombinationsuttag och då passar även europeiska kontakter. På en del ställen sitter uttag som enbart passar thailändska kontakter. Adaptern väger 50 gram så jag tycker det är bra att ha en ifall. Det går även att köpa på varuhus ifall man glömt.

Böcker tar jag med men det gör jag även om jag åker till något annat land också.
Förr tog jag alltid med svenskt godis, ostbågar, kaviar mm. Men det var inte till mig det var till mina bröder som bodde i Bangkok då sen ett antal år tillbaka.

Deostick är eg det enda som jag måste ha med från Sverige, ännu inte hittat nåt som inte luktar apa här.

Bra tips, speciellt med kylskåpet, om man vågar lägga sin mobil och platta på rummet när man inte är där!

Själv är det kaffe och i år tar jag med en kapselbryggare med kapslar, blir enklare så i byn att få kaffe.

Ett år var det bara presenter: 3 Bag in box viner, olivolja, pasta, choklad...massor med Marabou choklad, Lipton teer....bara tunga grejer.

Sist var det välling, välling, mjölkersättning och välling....choklad.

Nästa gång...säkert massa choklad.
Kan inte vara utan min kamera, mobil, ipad.

Ja presenter blir det många denna gången, är ju songkran också så lite till det följer med också.

Personligen behöver jag inte mycket mer än kläderna jag åker i,?köper det jag behöver när jag kommer fram.

Ett år var det bara presenter: 3 Bag in box viner, olivolja, pasta, choklad...massor med Marabou choklad, Lipton teer....bara tunga grejer.

Sist var det välling, välling, mjölkersättning och välling....choklad.

Nästa gång...säkert massa choklad.
Kan inte vara utan min kamera, mobil, ipad.

Ja vällingen glömde jag. Hade vi missat den i somras hade det förmodligen varit snudd på katastrof. Snacka om att vara beroende, ett liv utan välling hade varit ett elände för vår lille gosse. :rolleyes:

Ja vällingen glömde jag. Hade vi missat den i somras hade det förmodligen varit snudd på katastrof. Snacka om att vara beroende, ett liv utan välling hade varit ett elände för vår lille gosse. :rolleyes:
Vi var ju där i 3 mån. Mjölkersättning kostade lika mycket som i Sverige men 500-1000b/st kan jag inte förstå hur en thai skulle ha råd med.

Det blev också lite kris när allting tog slut och vi köpte Nestlégröt och späde ut som välling. Funkade mycket bra, dock var det jättesöt. Kom på senare att man kunde köpa risgröt på marknaden eller i påsform och mixa slät å spä ut med gröten till en lösvälling. Snackar om i-landsproblem.

Jo blöjor, burkmat och välling har vi haft med oss. Första gången vi slipper det. Första gången med sonen tog vällingen slut dagen innan avresa hem. han tålde inte den de hade i 7-11 utan fick kolik liknande symtom, så min fru fick gå och köpa medicin och jag fick ta mc taxi till Tesco Lotus och köpa den dyraste sorten då gick det bra.

Nu har vi med lite Alvedon också till barnen, flytande till den stora och anala till minstingen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp