Vad står det här?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
:wai: Jag är ny här! :) Min mamma är thai så jag kan prata och förstå thailändska men kan tyvärr inte läsa eller skriva och jag har märkt att många här kan det! hur lärde ni er och hur lång tid tog det ungefär?

En till fråga! Jag har funderat på att tatuera in ordet Lycka, kwam sook, så jag satt och kollade runt lite på internet på bilder på tatueringar och hittade en där det stog såhär: ประเทศไทย Vad betyder det? :)
 
Välkommen till ett trevligt forum! :wai:
Håller på och lär mig Thai på medborgarskolan och ska snart börja termin 4...går framåt, men än återstår en hel del att lära :)
Texten utläses bprated thai - det vill säga, Thailand.
 
Oj va duktig du är! :O Jag satt i minst 1 kvart och försökte lista ut vilka bokstäver det var och sen gissa vad det stog.. blav helt fel! haha Men tack så mycket! :)
 
Hej Elle,
Du skrev att du ville tatuera in "khwaamsok" - lycka. Så här blir det på thai:
ความสุข
Mvh
John-Lennart
 
Åhh tack så mkt! :) tänkte ändå be min mamma följa med för säkerhets skull så jag inte går runt med en felstavad tatuering ;) haha
 
hej.
en annan halvthai här, som tyvärr har ett jättedåligt vokabulär fast att jag kan läsa...

ประเทศไทย betyder Thailand

ha det fint!
 
"Elle " sa:
:wai: Jag är ny här! :) Min mamma är thai så jag kan prata och förstå thailändska men kan tyvärr inte läsa eller skriva och jag har märkt att många här kan det! hur lärde ni er och hur lång tid tog det ungefär?
Jag pluggar mest själv hemma med att lära mig läsa thai, det är inte det lättaste, skriva är det svårare med, i alla fall med penna och papper. Sen så har jag en del kompisar i thailand som gärna hjälper mig med saker som jag inte förstår. Jag har inte hållit på så många månader med att lära mig läsa men när jag var i thailand så försökte jag att läsa texten på vissa skyltar på ett av palatsen, när jag inte riktigt fick till det så hjälpte polarna mig med uttalen och jag försökte även läsa matmenyerna.
 
oj, glömde svara på hur du kan gå till väga om du vill lära dig läsa...

- antingen sparar du pengar och åker till bangkok och tar en kurs där.
det finns bra privatlärare till rimliga priser.

- youtube har en del filmer har jag sett.

- om du har diciplin kan du alltid lära dig själv genom att strukturera upp hur du ska lära dig alla konsonanter och vokaler.
det finns bra sidor på nätet.
desto mer komplicerat blir det när man ska lära sig hur vissa konsonanter styr tonerna. där kan jag hjälpa dig. jag har ett bra "schema" över hur det styr.
jag hjälper gärna till!

mvh
 
Woho en till halvthai! ;) haha

Tack så mkt.. säger till om jag behöver hjälp med något! :wai:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp