Hur står det till med munkarna egentligen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

salmon

Gäst
:wai:
Min förra flickvän och jag skulle göra ett besök hos hennes son på hans skola där han skulle avsluta sin ¨buddhistutbildning¨. Vi var på väg till Koh Samui där vi bodde,men först ett besök hos hennes son. Vi kom i taxi till skolan för ett besök. Jag väntade i taxin medan hon sökte upp sin son.

Dom kom tillsammans efter ett ganska långt tag. Jag såg direkt att något hade hänt! Min flickvän berättade vad som hänt. Hon hade köpt sin son en gitarr,(fast det var väl egentligen jag som köpt den åt honom :)) I alla fall så,en dag just före vi kom till hans skola så kom en munk in i hans rum (internat) och hade uttryckt nånting i stil med att -Buddha vill att du ger mig din gitarr! Ung och osäker på sig själv som han var så blev det så. -Varsågod munk,ta den!

Hans besvikelse över denna händelse var mycket stor. Detta berättades för mig i taxin. Min spontana reaktion var naturligtvis en stor vrede och sorg över det jag såg i sonens ögon, en besvikelse som var enorm. Jag förklarade för honom att så här får det inte gå till. Vi skall prata med rektorn. .............-Nej gör inte det,sa han. Då får jag problem. Jaha,vad säger/gör man då?

Jag sa åt hennes son att: -Jag köper dig en ny gitarr! Jag trodde att han skulle bli gladare,men han svarade: -Det är ingen bra idé för då kommer någon annan munk och tar av mig den också. Därefter berättade han om att flera hade blivit av med sina mobiltelefoner på liknande sätt. Jag blev så j-a förb. och visste inte riktigt vad att göra. När jag lugnat ner mig insåg jag att vad jag än gör blir det värre för hennes son. Så jag lät det bero,tyvärr. Dock lovade jag honom en ny gitarr när terminen var slut och han skulle komma hem igen. Det tröstade en del. Nu är ju inte historien slut med detta. Denna skola låg i Chonburi.

Jag och min flickvän lämnade honom där efter en trevlig middag på en restaurang. For hem till Koh Samui. Det gick en tid,så ringde polisen till hans mamma. Alla eleverna hade flyttats till ett hem i Bangkok för ungdomar som hade blivit sexuellt utnyttjade. Hela skolan blev stängd efter det att en pojke hade hängt sig efter att ha blivit utnyttjad/våldtagen av en munk. Allt kom fram,skolan stängdes och en massa munkar blev arresterade och ärendet under utredning. Den tog en ganska lång tid och pojkarna var ¨typ¨internerade¨också under denna tid på denna rehabilitionsplats.

Detta medförde att när förhör och domar avkunnats och eleverna skulle tillbaka till skolan som skulle öppnas igen. Där några munkar förhoppningsvis hade dömts
(Vet ej säkert) Då vägrade min flickväns son gå tillbaka. Så han slutade skolan utan avgångsbetyg/liknande. Han flyttade därefter ner till oss på Koh Samui,bodde med oss ett tag. Jag lyckades fixa ett jobb åt honom på ett turistiskt elefanttracking företag. Där han jobbade som elefantskötare men blev sedan någon slags ljudtekniker vid elefantuppträdanden för turisterna/gästerna. Det blev han därför att jag hade gett honom en dator till skolarbetet,den blev väl mest en leksak eller en slags ¨gameboy¨, han lärde sig att hantera en dator. Det ledde ju i alla fall till ett jobb som han trivdes med.

Fast det är ju en annan sak. Min känsla och respekt till munkarna däremot och deras leverne ger jag inte mycket för!
Salmon

Jag har sett en helt annan sida av munkar också, hemma i byn är munken älskad. Barnen går gärna till templet där han har aktiviteter för dom, detta är mycket populärt. Har aldrig hört talas om några övergrepp etc hemma i vår trakt. Men rötägg finns som sagt överallt inom alla religioner.

Religionen är ju som bekant ett opium för folket. Buddhismen var förr i tiden ett samhälle baserat på slaveri, total underkastelse för de fattiga. Värst var det i Tibet men kineserna har gjort slut på detta tillstånd. Enda sättet att rycka upp folket är att göra sig fri från religionen.

Religionen är ju som bekant ett opium för folket.

Jo en klyscha god som någon annan!

Buddhismen var förr i tiden ett samhälle

Buddhismen har aldrig varit ett sammhälle???

Beror på vad man menar med slaveri, under religion, må så vara är dock inget de facto, utan utövas av individer och kan därför aldrig bli ett opium för ett helt folk. Buddhism bygger ju också till stor del på just "individ" och inte folk eller helhet av folk!

total underkastelse för de fattiga.

Buddha har aldrig pratat om fattiga, han har pratat om din egen väg till upplysning och frigörelse från lidande, ser man det som fattigdom, okey får stå för derPanzerHerring

Värst var det i Tibet men kineserna har gjort slut på detta tillstånd. Enda sättet att rycka upp folket är att göra sig fri från religionen.

Jo, nog blev Tibetanerna upptryckta alltid, de blev så upptryckta från grunden att de inte längre har ett eget land och ser man det som något positivt har man stora världsfrånvända problem, då ser jag hellre en Tibetansk lamaististisk kultur (religion) där människor får behålla sin tradition, sin stat och sin kärlek till sitt ursprung!

Mvh Peter :wai:

Som trådskapare vill jag bara poängtera att jag dömer inte ut Buddismen i sig,utan dom munkar som inte följer den filosofiska tanken med den. Självklart så följer dom flesta det Buddhistiska tankesättet,men det finns ju trots allt alltid en klick i representationen som utmärker sig.
Tyvärr så tycker jag väl att den klicken är i största laget,med tanke på min tråd och efterföljderna. Hela skolan stängdes ju och blev ¨omhändertagen¨av polisen.
Den Buddhistiska tanken är god i sig,det är väl bara det att vissa drar nytta av den för eget bruk.
Salmon

"salmon " sa:
Som trådskapare vill jag bara poängtera att jag dömer inte ut Buddismen i sig,utan dom munkar som inte följer den filosofiska tanken med den. Självklart så följer dom flesta det Buddhistiska tankesättet,men det finns ju trots allt alltid en klick i representationen som utmärker sig.
Tyvärr så tycker jag väl att den klicken är i största laget,med tanke på min tråd och efterföljderna. Hela skolan stängdes ju och blev ¨omhändertagen¨av polisen.
Den Buddhistiska tanken är god i sig,det är väl bara det att vissa drar nytta av den för eget bruk.
Salmon

Salomon, absolut inte behöver du oroa dig för tråden, din tråd är i allra högsta grad aktuell med tanke på den katolska smörjan de senaste åren.

Ingen här inbillar ju sig att Buddhismen går fri. Precis som du själv säger "den buddhistiska tanken är god", ja det är all religion, all religion om du läser de olika religionernas böcker som jag gjort, en har jag inte ännu läst och det är Toran, den judiska bibeln, men alla bygger på exakt samma budskap, ända skillnad är språkbruket och terminologin.

Att de olika religionerna kan tyckas olika i många stycken, beror till stor del på att de uppstått under olika tidsepoker och i olika delar av världen, under de olika tidsepokerna har det varit olika förutsättningar och varje enskild religion har anpassats till den rådande tidsepoken, samt ett antal tusen år framåt tills en ny uppenbarelse skall nedstiga på jorden och förkunna en ny religion for nästa epok.

Det är den grundvalen all religion är byggd på. Religion är ett redskap för människor, där människan bär det yttersta ansvaret.

Jag är inte själv religiös, men filosofin och min fascination för att läsa om det är stor. Buddhismen är ju en väldigt nära och logisk filosofi eller religion, det finns ju olika tolkningar där och Buddha själv skulle nog inte uppskatta bråket om det, utan Buddhas budskap var menat till "dig", sök upplysning och frigör dig från lidande, ty allt på jorden är lidande, oavsett om det är lycka eller elände.

Allt är i grunden enligt Buddhismen lidande (på jorden) och som det menas det att vad vi än gör har vi antingen: tvång, behov, känslor (som kväver eller kortvarigt ger oss sensation eller lyckorus), negativa tankar, varför, måsten, sjukdom, åldrande, bekymmer, materialistiska behov osv.

Buddha sa "människans strävan och aptit på sensation, leder bara till mer sensation och sensationen är kortvarig och när sensationen är över, söker människan sig till ännu mer sensation för att sedan upptäcka att han behöver ännu mer sensation och han blir aldrig nöjd", låter lite som vårt samhälle i västvärlden!

Det finns ett ordspråk där jag inte kommer ihåg namnet, en kines var det i alla fall Li Yu Tang eller liknande. "en fattig saknar mycket, en girig allt", bygger lite på det ovan!

Alltså vad Buddhismen går ut på är att detta jordeliv är förknippat med lidande i en eller annan form, kärlek eller guld eller bilar, lyx eller vad det är, poängen är som en annan religiös profet sa, från Bahaireligionen Bahá ullá, som bygger på en mix kan man säga av de 9 stora religionerna och som uppstod i Persien som det hette på den tiden (Iran) 1844.

"Drick vatten ur en guldkopp, men sätt inget värde på den", det är också sentensen av all religionerna och inte minst Buddhismen och Hinduismen, vi är bara här tillfälligt och det materiella är förgängligt, så försök inte att bevara en isbit i din knutna hand.

Sen Salomon mycket bra att du tog upp denna tråd, det är viktigt att vi poängterar fast vi är Thailandsfrälsta mm, inte faller i gropen av att varken Thailand eller buddhism är fri från skelett i garderoben, utan vi skall granska och upplysa varandra här och vara ärliga, allt är inte "leende och fantastiskt".

Det är lätt att höja dessa munkar och präster till gudomliga varelser som står över oss mänskliga eländiga varelser på jorden och jag vet själv nu när jag gifte mig, jag låg där på knä och fick en känsla av att denne gamle man i sin orange svepning var något förmer än mig och klokare än vad jag är och har så mycket insikt om alltet mm, men jag lovar dig, han hade inte klarat sig mer en 5 minuter ute på Sergels torg i Stockholm eller på avenyn i Göteborg.

Thailand ligger nog i allas våra hjärtan, men vi skall också vara medvetna om att det finns baksidor av allt! Men viktigt är att vi skall aldrig ta ifrån något lands dess kultur eller religion och så länge vi är där skall vi respektera det, men vi skall aldrig blunda för illdåd och där man gömmer sig bakom en i folkets legitim eller vördad institution.

Vi skall aldrig tillåta att människor utför illdåd i varken politiska eller religiösa tecken, det skall vi bekämpa med alla medel, de är avskum på jorden!

Så en karma från mig till dig blir det för dina tankar!

Mvh Peter :wai:

Den tackar jag för. Jag kan konstatera att religion och dess åskådning är roten till mycket ont i världen. Om det är någon filosofi/tro som jag sympatiserar med så är det just Buddismen,men känner mig något luttrad efter dom erfarenheter jag erfarit. Men som jag sa det finns alltid en klick. Jag har kanske haft ¨otur¨. Tanken är dock god!

Min flickvän sa till mig igår att det är bra att du har slutat jaga. (jag jagade förut)Det kan ju vara din mormor du skjuter. Så istället så satsar jag på fisket. Där tar jag vara på fisken OM jag vill äta. Annars tillbaka i plurret efter en puss,eller lyft på kepsen. Din mormor får ju ont i munnen sa hon och garvade. Så jag tror att dom tar det med lite humor i alla fall.

Det är ju ändå lite märkligt att det dräps t.ex ormar på än det ena än det andra sättet. Tänker på den uppbrända ormen som Legolas berättade om i sin historia. Hur tänker en Buddist då,tro? Jag tror att när en thailändare ser mat så skiter vederbörande i Buddha!
Ha-ha! Karma tillbaka!
Salmon

hej !
jag blir inte så förvånad när jag läser det som hände din son. mäniskan är av naturen girig oavsett om ma är thailändsk munk eller inte. undantah finnes säkert.
en sak jag undrat över flera ggr är varför man inte får kritisera munkarna. jag har försökt ta upp diskussioner med thailändare vid några tillfäller men jag blir snar nedtystad. det verkar som att munkarna har alla rättigheter i världen men vad har dom för skyldigheter. varför ska dom bara finnas till utan att göra rätt för sig, dom skulle väl tex kunna hjälpa till på risfälten och med andra arbeten i samhället...för mig verkar det som att dom är priviligerade och att dom slipper arbeta.
har jag fel ? tacksam svar !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
A