Vad tjänar en thailändare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Byggnads arbetarna i Lomsak sa dom låg på 10000 baht, restaurang personalen på hotellet där uppe 6000 baht, svägerskan på kontor i Bangkok kan komma upp i 18000 baht en månad med storhelger, kusin till ex frugan jobbar som någon typ av säkerhet/militär för kungen 40000, polischefen jag känner 80000, svägerska #2 ca 9000 baht tescho lager.

Fruns systers man som är polis i Buriram 30 000bht(många timmar) ..samt 2-300 bht /dag fickpengar från böter troligtvis som dom delar. Fruns bror som jobbar inom kommunen som administratör av något slag.. 30 000bht(som skall räcka till att hålla 3 barn i universitetsstudier, bil,hus,mat och övriga fasta kostnader.Poliskillen har nästan ny bil hus och 2-3 motorbike.Man undrar ibland hur dom klarar att få allt att gå runt! ???

Nu får jag väl skit igen för att jag är negativ , men Thai ljuger något fruktansvärt om sina löner ... En poliskapten i Udon som jag anser som trovärdig ,han är chef för en trafiksektion i ett distrikt och tjänar 22000 thbt i månaden, vår granne är mellanstadielärare sedan många år , han har ca 15000 thbt månaden .. jag blir bara så trött nbär jag hör hur vissa tror på dessa fantasilöner ...
En polis har som ingångslön(konstapel) idag ca 10000 thbt /månad
Min svåger jobbar som byggjobbare ,är duktig och kan mycket han har mellan 10-12000 thbt/mån .
Inte ofta Thai uppger korrekta summor om detta med inkomst ......

Men var och en blir lycklig på sin tro... ;D

"Phonta " sa:
Nu får jag väl skit igen för att jag är negativ , men Thai ljuger något fruktansvärt om sina löner ... En poliskapten i Udon som jag anser som trovärdig ,han är chef för en trafiksektion i ett distrikt och tjänar 22000 thbt i månaden, vår granne är mellanstadielärare sedan många år , han har ca 15000 thbt månaden .. jag blir bara så trött nbär jag hör hur vissa tror på dessa fantasilöner ...
Min svåger jobbar som byggjobbare ,är duktig och kan mycket han har mellan 10-12000 thbt/mån .

Min svärmor hade ca 29000 B i mån som lärare på en statlig skola, hon pensionerade sig som 55åring, nu får hon 24 000 B i pension plus att hon fick en miljon B i avgångslön och idag jobbar hon som manager för ett vattenföretag och får ut 15 000 B där plus de 24 000 B hon får i pension, hon jobbar inte full tid på sitt nya jobb.

"Phonta " sa:

Nu är det inte en liten by polischef vi talar om, utan över hela provinsen hans dotter går på universitet i USA hans hus är inte ett litet skrytbygge, 4 bilar, inget som någon med 22000 baht i månaden skulle ha råd med.

"Phonta " sa:

Detta är fakta!...Inga lögner!...Sen vad andra i din bekantskapskrets tjänar har jag ingen aning om! Jag är varken lycklig eller olycklig...och ingen tro!...Fakta!

"BaBoo " sa:
Min svärmor hade ca 29000 B i mån som lärare på en statlig skola, hon pensionerade sig som 55åring, nu får hon 24 000 B i pension plus att hon fick en miljon B i avgångslön och idag jobbar hon som manager för ett vattenföretag och får ut 15 000 B där plus de 24 000 B hon får i pension, hon jobbar inte full tid på sitt nya jobb.

Det låter väldigt sanningsenligt , anledningen är att de lärare som jobbar på vårt tekniska Gymnasium här i närheten (privat) har en slutlön på just 30000thbt

Kul att några inte laddar på bara för att hålla näsan högt ,vilket tyvärr är vanligt

Vad som sen är "fakta" ,det tror jag på om vederbörande visar en lönespec.
Thai ljuger om sina löner , Det är fakta.. men jag tror ju vad jag vill . Och det är inget att bli förbannad på :)

"Phonta " sa:
Det låter väldigt sanningsenligt , anledningen är att de lärare som jobbar på vårt tekniska Gymnasium här i närheten (privat) har en slutlön på just 30000thbt

Kul att några inte laddar på bara för att hålla näsan högt ,vilket tyvärr är vanligt

Vad som sen är "fakta" ,det tror jag på om vederbörande visar en lönespec.
Thai ljuger om sina löner , Det är fakta.. men jag tror ju vad jag vill . Och det är inget att bli förbannad på :)

Hade hon jobbat på en privatskola hade hon haft mycket mycket högre lön men på statligt jobb så är det bra pensioner och fri sjukvård till familjen osv..

Tror det är stor skillnad på löner och även kunskap i skolor nord över och skolor från Bangkok och syd över. En amerikan där uppe jag bodde hade 15000 baht som lärare men då var han underbetald normala är 30000 för farang Eng lärare. Skolan blev påtvingad honom ville igentligen inte anställa och han stannade pga. Där han hade familjen.

"BaBoo " sa:
Skall väl tillägga att det är på Phuket!

Det är säkert så att Phuket har högre löner än Isaan , jag blev i november förra året erbjuden en lärartjänst på just den skolan jag anger lönen från, just därför vet jag då jag atalde med den kvinna som äger skolan.. jag avböjde dock den gången , en pensionär skall ha det bra utan jobb i Thailand tänkte jag då , och tänker även nu

"Jonas " sa:
Nu är det inte en liten by polischef vi talar om, utan över hela provinsen hans dotter går på universitet i USA hans hus är inte ett litet skrytbygge, 4 bilar, inget som någon med 22000 baht i månaden skulle ha råd med.
Jonas, jag misstror inte Dig , men Du vet lika bra som jag hur Thai tänker , att dottern går på universitet eller att dom har ett helsikes stort hus ,ger ju inte per automatik honom högre lön... han kanske inte tar mutor men alla som är lite insatta vet att en polischef har stora extraförtjänster , det är ju inte de vi talar om... Se mitt nästa inlägg...

jag har kollat runt lite överallt bland många anställda inom Kommun samt stat.. Lärare samt Kommuntjänstemän och absolut poliser måste oftast (nästan alltid) muta aktuell chef för att få en tjänst .. då pratar vi om ca hundra tusen THBT till kommunchefen för att erhålla en tjänst inom denna kommun.. Folk jag känner , även en polis tillstyrker att dettta är ett faktum, men det gör ju alla sade han , med tanke på min kommande pension så är ett lån på hundratusen småslantar , man sätter ofta sin lagfart på risfälten som pant i banken , stoppar sen slantarna i ett kuvert som överlämnas ...Kul att just Du fick jobbet Grattis ;)

Thailand i ett nötskal , man måste våga i Thailand ,annars förblir man risbonde ..

"Jonas " sa:
Tror det är stor skillnad på löner och även kunskap i skolor nord över och skolor från Bangkok och syd över. En amerikan där uppe jag bodde hade 15000 baht som lärare men då var han underbetald normala är 30000 för farang Eng lärare. Skolan blev påtvingad honom ville igentligen inte anställa och han stannade pga. Där han hade familjen.

Jonas , stämmer även detta bra med vad jag hört, en Amerikan i vår by jobbade Khon Kaen som Engelsklärare ,hade 20000thbt/mån, kan säga att de (han och hans Thaitjej)inte bor i Thai längre , de har flyttat tillbaka till USA , han var dessutom examinerad i USA som just Engelsklärare ...

"Phonta " sa:
Jonas, jag misstror inte Dig , men Du vet lika bra som jag hur Thai tänker , att dottern går på universitet eller att dom har ett helsikes stort hus ,ger ju inte per automatik honom högre lön... han kanske inte tar mutor men alla som är lite insatta vet att en polischef har stora extraförtjänster , det är ju inte de vi talar om... Se mitt nästa inlägg...

Klart han tar mutor, han varnade mig, var försiktig Jonas många korrupta poliser här, se till ha alla papper i ordning jag kan inte alltid hjälpa dig, jag är inte en av dom korrupta, sen skratta han med ironiskt skratt och vi drack våran whiskey ihop och sure you the good guy. Han äger allt känns det som när vi åkte runt ihop går in hur han vill i andras hus öppnar pubbar som stängt mitt i natten för vi skall kunna spela billjard. Korrupt är nog bara förnamnet, men aldrig försökt ta pengar ifrån mig då han stått för kostnaden.

Men gissar att han vill gifta in mig då helt plötsligt hans dotter ringde för ett par dagar sen och var väldigt intresserad av att ta hand om mig efter dom fått reda på uppbrottet med frugan.

Men dom 80000 han sa var enligt honom den fasta månadslönen för en provinspolischef, enligt honom så låg också premiärmenisterns fasta lön på 200 000 baht och detta var utan allt extra. Självklart inget jag kan kan säga är sant utan hörsägen.

"Phonta " sa:

Jo Phonta dina siffror stämmer säkert men som du vet varierar det omänskligt i alla delar av Thailand.

De siffror du och andra presenterar här varierar beroende på att statligt anställda samt kommunala har förmåner som fri skola, fri sjukvård och i det perspektivet tycker jag att ni alla ligger högt.

Har själv polis i släkten med goda villkor när det gäller sjukvård samt skolgång för hans dotter t ex och jag tror att man kan välja där, pengar eller statligt stöd i form av detta, så det är svårt att exakt säga hur stor är lön för en statlig eller kommunalt anställd rent generellt och det kan skilja i olika delar av landet.

Som jag uppfattar det beror det mycket på förhållandet, ställning och situation, vill jag ha pengar eller förmåner i form av vad jag sagt.

En polis t ex kan mycket väl bara ha 3000 bath i månaden, men samtidigt åtnjuta förmåner i form av fri sjukvård, försäkringar samt skolgång värda 15000 bath för deras barn och det räknar de som inkomst som kan ge just 15000 bath per månad, så jag är lite skeptisk till att ni just ger "siffror" för det stämmer inte alltid!

Lyco

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
9 K
A

Tillbaka
Topp