Vägning av passagerare

Kan bli en morot i framtiden och gå ner i vikt. ;) om det följs fullt ut och biljettpriset baseras på vikt i kilo.
Kan tänka mig vilken tid det tar vid incheckningen när alla ska vägas och betala tillägg för för sin vikt som avviker mot bokningen.
Idag kan det ta en kvart extra för de som har några kilo övervikt på bagaget.

Vi blev vägdaför en flight mellan Mukah och Miri på Malaysiska Borneo 2011. Har inga bilder från vägningen, men några på planet:

CIMG0483.jpeg

Ombordstigning.

CIMG0484.jpeg

Säkerheten var rigorös,

CIMG0489.jpeg

så alla medpassagerare var lugna och avslappnade. Nästan som i en thailändsk buss.

CIMG0493.jpeg

Framme i Miri.

+

Tror inte på det, de tyngre passagerarna är ju de som genererar mest inkomster genom att köpa dyrare biljetter.
Möjligen någon low cost carrier kan tänkas vilja införa det.

Kommer knappast att bli billigare för lättviktare och hur det ska fungera med försäljning av biljetter online i olika viktklasser och incheckning online lär inte bli lätt att hantera.
Vilka dyrare biljetter är det som de tyngre passagerarna köper ?

Finnair har nu, än så länge på frivillig basis, börjat väga passagerare innan vissa flighter på Vantaa i Helsingfors. Är detta början till biljettpris efter vikt? Och kan det vara kränkande?
Flygbolagen har en antagen passagerar- och bagevikt. För att enkelt kunna beräkna hur planet ska lastas och tankas.

Då och då vägs passagerarna för kolla upp den antagna vikten är ok.

En del kanske kommer ihåg ett haveri i Kalmar som berodde på att politikern John Olle bytte plats och därmed planets tyndpunkt.

Hej

Jag tror personligen att det bara är en tidsfråga innan något bolag kommer att börja ta extra betalt för passagerarens vikt, numera verkar flygbolagen vilja ta betalt för nästan allt och uppfinningsrikedomen har ju hittills inte visat några gränser.

Mvh isan lover
Varför inte, vikten påverkar bränsleförbrukningen och en del + are behöver två säten.

Hej

Ja så är det ju bevisligen och detta öppnar ju för att något lågprisbolag blir först med att ta betalt efter vikt på något vis.

Mvh isan lover
Man blir inte förvånad om det blir Ryanair. Dom drar sig inte för någonting, försökte t o m att ta betalt för toalettbesök ombord. Jag har flugit med dom en gång t o r London från Sturup. Man får vad man betalar för, numera är det bolaget på min personliga svarta lista.

Hej

Ja så är det ju bevisligen och detta öppnar ju för att något lågprisbolag blir först med att ta betalt efter vikt på något vis.

Mvh isan lover
I USA har en del bolag krav att + size traveler betalar för två säten
Flygbolagen har en antagen passagerar- och bagevikt. För att enkelt kunna beräkna hur planet ska lastas och tankas.

Då och då vägs passagerarna för kolla upp den antagna vikten är ok.

En del kanske kommer ihåg ett haveri i Kalmar som berodde på att politikern John Olle bytte plats och därmed planets tyndpunkt.
Rättelse Oskarshamn inte Kalmar.

Man blir inte förvånad om det blir Ryanair. Dom drar sig inte för någonting, försökte t o m att ta betalt för toalettbesök ombord. Jag har flugit med dom en gång t o r London från Sturup. Man får vad man betalar för, numera är det bolaget på min personliga svarta lista.
Hej

Samma här, har flugit med dom en gång och det var i jobbet p.g.a att det var enda alternativet till en viss destination och gillade det inte alls, men tyvärr närmar ju sig övriga bolag också Ryanairs låga servicenivå med små steg i taget.

Mvh isan lover

Hej

Samma här, har flugit med dom en gång och det var i jobbet p.g.a att det var enda alternativet till en viss destination och gillade det inte alls, men tyvärr närmar ju sig övriga bolag också Ryanairs låga servicenivå med små steg i taget.

Mvh isan lover
Ja på SAS är det gratis kaffe eller the.

Annars är det exakt samma "servicenivå" på både sas och Ryanair.

Tillbaka
Topp