Valuta

 
Jag brukar växla på flygplatsen till samma kurs som på hk inne i bkk. Men man måste ner till växlingskontoren där tågen avgår.
Finns ett litet kluster av kontor där, så kolla kursen på varje först.
Alltså nedanför slänten, på exakt samma våningsplan som du köper biljett och går genom spärren.

Inte på något dom kontor man passerar på vägen ner dit!
 
Hej
Har du konto i en thailändsk bank, vilken av dem, var det meckigt att öppna?
Frågar av anledningen att jag själv velat öppna konto i ngn bank och det gick inte.
Mvh
Bara gå till nästa kontor eller så står du på dig å säger att det går visst så löser det sig.
Bkk Bank blir billigast att föra över pengar till men vilken som helst e bättre än ingen alls.
 
Hej
Är det verkligen så???
Ok skall prova nästa gång jag är i landet.
Mvh
Jupp precis så är det.
Tips är att inte fråga om du får öppna konto, bara gå in och le och säg att jag Ska öppna konto.
Olika på olika ställen men ofta underlättar det om du har en Thai med dig som kan borga för att du är en bra person.
 
Jupp precis så är det.
Tips är att inte fråga om du får öppna konto, bara gå in och le och säg att jag Ska öppna konto.
Olika på olika ställen men ofta underlättar det om du har en Thai med dig som kan borga för att du är en bra person.
Hej
Var precis så jag gjorde när jag försökte, följde med en thailändsk, kritvit, vältalig väninna med ett hyffsat konto där mkt pengar rörde sig. Nu minns jag inte exakt vilken bank det var, men nä tyvärr: jag var tvungen att jobba i landet/bo där.
Kanske det är lättare utanför BKK, jag rör mig mkt i Thailands, skall försöka igen, återkommer med rapport.
Tackar :)
Mvh
 
Jupp precis så är det.
Tips är att inte fråga om du får öppna konto, bara gå in och le och säg att jag Ska öppna konto.
Olika på olika ställen men ofta underlättar det om du har en Thai med dig som kan borga för att du är en bra person.
Dom har blivit mycket striktare på många bankkontor.
Det farangvänligaste kasikornkontoret här i Pattaya var det tvärstopp om man inte hade minst 1 års Visa.
Innan kunde jag öppna med 30 day on arrival på det kontoret, vanligt konto, fondkonto, internetbank, atm kort och kreditkort.
Hörde sist jag var där att utlänningar blev nekade, nya direktiv från regeringen, men det var när det fortsatt var militärstyre.
På Bangkokbanks hemsida står det helt nya direktiv nu för att få öppna konto, skall bland annat ha intyg från din ambassad eller bank i hemlandet och lite annat.
 
Dom har blivit mycket striktare på många bankkontor.
Det farangvänligaste kasikornkontoret här i Pattaya var det tvärstopp om man inte hade minst 1 års Visa.
Innan kunde jag öppna med 30 day on arrival på det kontoret, vanligt konto, fondkonto, internetbank, atm kort och kreditkort.
Hörde sist jag var där att utlänningar blev nekade, nya direktiv från regeringen, men det var när det fortsatt var militärstyre.
På Bangkokbanks hemsida står det helt nya direktiv nu för att få öppna konto, skall bland annat ha intyg från din ambassad eller bank i hemlandet och lite annat.
Hej
Tackar för infon.
Ska nog följa nmax råd och försöka iallafall, får väl sätta på charmmössan och rådjursblick. ;)
Mvh
 
Dom har blivit mycket striktare på många bankkontor.
Det farangvänligaste kasikornkontoret här i Pattaya var det tvärstopp om man inte hade minst 1 års Visa.
Innan kunde jag öppna med 30 day on arrival på det kontoret, vanligt konto, fondkonto, internetbank, atm kort och kreditkort.
Hörde sist jag var där att utlänningar blev nekade, nya direktiv från regeringen, men det var när det fortsatt var militärstyre.
På Bangkokbanks hemsida står det helt nya direktiv nu för att få öppna konto, skall bland annat ha intyg från din ambassad eller bank i hemlandet och lite annat.
En kompis öppnade på Bkk Bank i somras med bara 30 dagars viumfri inresa. Olika på olika kontor, tror även att det betyder väldigt mycket hur man ser ut och uppträder. Ren å snygg trevlig nykter gentleman har nog inga problem att få öppna ett konto.
 
En kompis öppnade på Bkk Bank i somras med bara 30 dagars viumfri inresa. Olika på olika kontor, tror även att det betyder väldigt mycket hur man ser ut och uppträder. Ren å snygg trevlig nykter gentleman har nog inga problem att få öppna ett konto.

Man brukar behöva ett adressintyg också, antingen från IM eller ambassaden.
 
En kompis öppnade på Bkk Bank i somras med bara 30 dagars viumfri inresa. Olika på olika kontor, tror även att det betyder väldigt mycket hur man ser ut och uppträder. Ren å snygg trevlig nykter gentleman har nog inga problem att få öppna ett konto.
Ja det finns alltid möjligheter men man kan inte hävda att dom gör fel om dom nekar om man bara kommer med passet, för det gör dom inte om man ser på kraven.
Det var lättare förr, som sagt på den Kasikorn så var det 4 prydligt klädda äldre faranger mitt på dagen, men det blev nej direkt, new regulations from goverment, need long stay visa.
Men kanske ändrats till enklare igen, var ju som sagt militärstyre då?
 
Ja det finns alltid möjligheter men man kan inte hävda att dom gör fel om dom nekar om man bara kommer med passet, för det gör dom inte om man ser på kraven.
Det var lättare förr, som sagt på den Kasikorn så var det 4 prydligt klädda äldre faranger mitt på dagen, men det blev nej direkt, new regulations from goverment, need long stay visa.
Men kanske ändrats till enklare igen, var ju som sagt militärstyre då?
När jag själv öppnade konto första gången så sa dom att det inte gick, det gör det visst sa jag, nej sa dom, jo sa jag, 1 tim senare gick jag därifrån med atmkort å bankbok i handen.

Så många ggr jag fått höra no have, can not här men tillslut så får jag som jag vill iaf.
Lättast är det när tjejen inte är med för hon ger upp direkt på första nejet.

Tom lämnat tillbaka prylar och fått pengarna tillbaka flera ggr fast dom först inte ens vill ta emot prylen, den e de inte många som lyckas med men det är mycket som går om man står på sig trots att det verkar omöjligt.
E man en enveten jvel så ger dom sig ;)
 
När jag själv öppnade konto första gången så sa dom att det inte gick, det gör det visst sa jag, nej sa dom, jo sa jag, 1 tim senare gick jag därifrån med atmkort å bankbok i handen.

Så många ggr jag fått höra no have, can not här men tillslut så får jag som jag vill iaf.
Lättast är det när tjejen inte är med för hon ger upp direkt på första nejet.

Tom lämnat tillbaka prylar och fått pengarna tillbaka flera ggr fast dom först inte ens vill ta emot prylen, den e de inte många som lyckas med men det är mycket som går om man står på sig trots att det verkar omöjligt.
E man en enveten jvel så ger dom sig ;)
Nu säger jag inte att det är omöjligt bara att det blivit svårare.
Jag har själv aldrig haft några problem.
Men dem gick ju ut med hårdare regler under juntan för att stävja pengatvätt och terrorism, det var väl 2 år sen, finns väl tråd om det på forumet.
Det var enklare för men självklart han som söker han finner.
Required Documents for opening an account
1. Foreigner with a work permit
  • Passport
  • Work Permit
2. Foreigner without work permit
  • Passport
  • A reference letter issued by one of the following institutes or organizations or required document
    • Embassy located in Thailand
    • An overseas bank where the customer holds an account sent via SWIFT
    • Trusted individuals such as a Bangkok Bank staff member or customer, director of a private company, permanent residence in Thailand, government or private educational institutes located in Thailand trusted by the Bank
    • Trusted companies, e.g., an employment letter from the company if the customer is in the process of applying for a work permit.
    • Document showing ownership of a fixed asset such as a condominium sale/purchase agreement (a condominium which is acceptable to Bangkok Bank) Or a property reservation agreement valued at 100,000 baht or more with a reference letter from the property developer that is acceptable to Bangkok Bank.

Notes: Contact addresses for both Thailand and overseas must be provided (hotel and P.O. Box addresses are not acceptable).

3. Foreigner with permanent residence in Thailand

  • Passport or Certificate of Residence or Alien Certificate
  • House Registration document
 
Nu säger jag inte att det är omöjligt bara att det blivit svårare.
Jag har själv aldrig haft några problem.
Men dem gick ju ut med hårdare regler under juntan för att stävja pengatvätt och terrorism, det var väl 2 år sen, finns väl tråd om det på forumet.
Det var enklare för men självklart han som söker han finner.
Required Documents for opening an account
1. Foreigner with a work permit
  • Passport
  • Work Permit
2. Foreigner without work permit
  • Passport
  • A reference letter issued by one of the following institutes or organizations or required document
    • Embassy located in Thailand
    • An overseas bank where the customer holds an account sent via SWIFT
    • Trusted individuals such as a Bangkok Bank staff member or customer, director of a private company, permanent residence in Thailand, government or private educational institutes located in Thailand trusted by the Bank
    • Trusted companies, e.g., an employment letter from the company if the customer is in the process of applying for a work permit.
    • Document showing ownership of a fixed asset such as a condominium sale/purchase agreement (a condominium which is acceptable to Bangkok Bank) Or a property reservation agreement valued at 100,000 baht or more with a reference letter from the property developer that is acceptable to Bangkok Bank.

Notes: Contact addresses for both Thailand and overseas must be provided (hotel and P.O. Box addresses are not acceptable).

3. Foreigner with permanent residence in Thailand

  • Passport or Certificate of Residence or Alien Certificate
  • House Registration document
Som sagt en vän fixa det för 6 mån sen med 30 dagars. Inga regler är huggna i sten här.
Ex på det är väl att en annan vän va på IM igår för han hade missat 24 tim rapport när han kom tillbaka från Sverige för 1 mån sen.
Han va fett nervös men dom sa bara att så länge han har kvar samma adress behöver han inte åka dit mer än på 90 rapporterna.
Allt hänger på vem man pratar med och dennes humör, spelar ingen roll om det är på en bank, IM eller 7/11
 
Ett tips kan vara att om man har problem med att få bankkonto.
På en turistort med många agency som hyr ut och säljer hus/condo kan man gå in och låtsas vara intresserad.
Sen frågar man dom om dom har någon bank att rekomendera där du som utlänning kan öppna konto om köp blir aktuellt.
Så har dom "sin" bank och kontakt och kan hjälpa.
 
Ett tips kan vara att om man har problem med att få bankkonto.
På en turistort med många agency som hyr ut och säljer hus/condo kan man gå in och låtsas vara intresserad.
Sen frågar man dom om dom har någon bank att rekomendera där du som utlänning kan öppna konto om köp blir aktuellt.
Så har dom "sin" bank och kontakt och kan hjälpa.
Så jag gjorde i båda bankerna som jag fixade konto på i början.
På kasikorn gick mäklarn med och skötte det.
Andra gpngen till bkk hade jag med mig visitkort från Alan bolton "ah you know Paul".
Kanske inte behövts men gjorde det enkelt.
 
Så jag gjorde i båda bankerna som jag fixade konto på i början.
På kasikorn gick mäklarn med och skötte det.
Andra gpngen till bkk hade jag med mig visitkort från Alan bolton "ah you know Paul".
Kanske inte behövts men gjorde det enkelt.
You now Alan ,but Alan dont remember you ;)
 
Hej
Var precis så jag gjorde när jag försökte, följde med en thailändsk, kritvit, vältalig väninna med ett hyffsat konto där mkt pengar rörde sig. Nu minns jag inte exakt vilken bank det var, men nä tyvärr: jag var tvungen att jobba i landet/bo där.
Kanske det är lättare utanför BKK, jag rör mig mkt i Thailands, skall försöka igen, återkommer med rapport.
Tackar :)
Mvh

Hej

Av någon anledning har dom väl alltid resonerat lite olika på bankerna beroende på vem man har träffat o.s.v, känner många som har haft lite krångel och som har blivit nekade att öppna konto på en bank i Thailand medans andra inte har haft några problem alls, så har det varit så länge jag kan minnas, själv öppnade jag mitt första konto på Krung Thai Bank 1987, då var det bara bankbok som gällde eftersom det inte fanns några ATM.

Själv tror jag att det är något av ett lotteri med det här ibland och jag tror även att en del banker vill att man inte ska vara där på turistvisum och att man ska ha en riktig adress och inte bo på hotell o.s.v.

Rådet att bara prova på en annan bank om man nekas på en är helt rätt, det verkar som om det fungerar bra och är lättare på vissa ställen än andra.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Nu säger jag inte att det är omöjligt bara att det blivit svårare.
Jag har själv aldrig haft några problem.
Men dem gick ju ut med hårdare regler under juntan för att stävja pengatvätt och terrorism, det var väl 2 år sen, finns väl tråd om det på forumet.
Det var enklare för men självklart han som söker han finner.
Required Documents for opening an account
1. Foreigner with a work permit
  • Passport
  • Work Permit
2. Foreigner without work permit
  • Passport
  • A reference letter issued by one of the following institutes or organizations or required document
    • Embassy located in Thailand
    • An overseas bank where the customer holds an account sent via SWIFT
    • Trusted individuals such as a Bangkok Bank staff member or customer, director of a private company, permanent residence in Thailand, government or private educational institutes located in Thailand trusted by the Bank
    • Trusted companies, e.g., an employment letter from the company if the customer is in the process of applying for a work permit.
    • Document showing ownership of a fixed asset such as a condominium sale/purchase agreement (a condominium which is acceptable to Bangkok Bank) Or a property reservation agreement valued at 100,000 baht or more with a reference letter from the property developer that is acceptable to Bangkok Bank.

Notes: Contact addresses for both Thailand and overseas must be provided (hotel and P.O. Box addresses are not acceptable).

3. Foreigner with permanent residence in Thailand

  • Passport or Certificate of Residence or Alien Certificate
  • House Registration document

Jag öppnade konto på Bangkok Bank i HH i februari 2019 med hjälp av ett adressintyg från svenska ambassaden och mitt pass.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp