Var är det bäst att bo som fastboende i Thailand?

 
Men fan vad jag skulle vilja haft en fru med lön, hade kunnat haft ett gott ställt hus då ;)
Tänkte på det, när var det frugan och grabbarna kom till Sverige? Har frugan din tagit svenskt körkort än eller, hon får ju bara köra ett år på sitt thailändska körkort här i Sverige. Bara en undran och reminder
 
Tänkte på det, när var det frugan och grabbarna kom till Sverige? Har frugan din tagit svenskt körkort än eller, hon får ju bara köra ett år på sitt thailändska körkort här i Sverige. Bara en undran och reminder
Tack för remindern, vi är medvetna om det, dom har vart här 9 månader.
 
Tack för remindern, vi är medvetna om det, dom har vart här 9 månader.

Det viktiga är att man är ute och kör och förklarar regler, skyltar och ”beteende”.
Frun tog teorin på engelska och hade inga problem med att klara teoriprovet.
Det var en del nya ord man fick lära sig, men det är bara en fördel.

Folk har klagat på att teorin på thai är värdelös, men jag har ingen aning.
Folk verkar ju ha enorma problem även om teorin är på svenska, så det kanske är så att folk rent generellt har svårt att ta in vad man läser.

Jag har en kollega som måste ta körkort i Norge.
Han sitter dagarna i ända och gör teoriprov på datorn.
Han klagar över att frågorna är konstiga och gnäller.
Jag gjorde ett försök och klarade även av den norska teorin på första försöket.

Sunt förnuft och en tanke på att det är farligt att bara titta på en bil, så fixar man det.

Det jag vet numera är att en bromspedal ska tåla ett tryck på 100kPa.
Ibland så undrar man om man ska köra bil i trafiken eller om man ska klara av att bygga och designa en bil.
 
Det viktiga är att man är ute och kör och förklarar regler, skyltar och ”beteende”.
Frun tog teorin på engelska och hade inga problem med att klara teoriprovet.
Det var en del nya ord man fick lära sig, men det är bara en fördel.

Folk har klagat på att teorin på thai är värdelös, men jag har ingen aning.
Folk verkar ju ha enorma problem även om teorin är på svenska, så det kanske är så att folk rent generellt har svårt att ta in vad man läser.

Jar en kollega som måste ta körkort i Norge.
Han sitter dagarna i ända och gör teoriprov på datorn.
Han klagar över att frågorna är konstiga och gnäller.
Jag gjorde ett försök och klarade även av den norska teorin på första försöket.

Sunt förnuft och en tanke på att det är farligt att bara titta på en bil, så fixar man det.

Det jag vet numera är att en bromspedal ska tåla ett tryck på 100kPa.
Ibland så undrar man om man ska köra bil i trafiken eller om man ska klara av att bygga och designa en bil.
Hon har kört bil dom 9 månaderna hon varit här, hon kör nästan dagligen.
 
Hon har kört bil dom 9 månaderna hon varit här, hon kör nästan dagligen.

Då underlättar det enormt.
Frun var lite tveksam till att köra fram till jag gick ner några storlekar med bilen.
Efter bilbytet tog det inte många månader så hade hon körkort.
Hon tog 1 provlektion med körskolan men sedan har det inte kostat mer än de fasta avgifterna som halkbana och alla obligatoriska saker.
Kostade nog under 6k
 
Då underlättar det enormt.
Frun var lite tveksam till att köra fram till jag gick ner några storlekar med bilen.
Efter bilbytet tog det inte många månader så hade hon körkort.
Hon tog 1 provlektion med körskolan men sedan har det inte kostat mer än de fasta avgifterna som halkbana och alla obligatoriska saker.
Kostade nog under 6k
Frugan är ju van att köra Rangern i Thailand, så storleksmässigt har hon gått ner.
Hon har kört sen hon flyttade hit, lokaltrafiken är så dålig här så det har ju mer eller mindre vart tvunget.
Köper väl ett paket med 10 övningskörningar och teori så får vi se.
Var inte så dyrt här.
 
Frugan är ju van att köra Rangern i Thailand, så storleksmässigt har hon gått ner.
Hon har kört sen hon flyttade hit, lokaltrafiken är så dålig här så det har ju mer eller mindre vart tvunget.
Köper väl ett paket med 10 övningskörningar och teori så får vi se.
Var inte så dyrt här.

Även frun har kört pick-up i thailand, men vi har trånga garage och parkeringsplatser.
Porschen hade bara någon cm med marginal genom garageporten och på parkeringsplatserna så stod både höger och vänster hjul på linjerna.

Frun hade gärna kunnat ta körlektioner, men kände att hon inte hade tid att ta ledigt från jobbet för att dra iväg med trafikskolan.
 
Även frun har kört pick-up i thailand, men vi har trånga garage och parkeringsplatser.
Porschen hade bara någon cm med marginal genom garageporten och på parkeringsplatserna så stod både höger och vänster hjul på linjerna.

Frun hade gärna kunnat ta körlektioner, men kände att hon inte hade tid att ta ledigt från jobbet för att dra iväg med trafikskolan.
Det är vanligt att thai damer inte vill ta ledigt från jobbet, ett läkarbesök ska ske efter arbetstid ock även då körskola
 
Gillar helt enkelt inte stark kryddning som tar över smaken i maträtten, gillar inte när grannen spelar så högt att jag inte hör min radio och där även andra bybor varit sagt till att sänka volymen, gillar inte hyckleriet inom buddhismen och jag accepeterar inte om inte avtalad tid hålls eller att de inte kommer alls.
Det är givetvis helt acceptabla invändningar. Det förändrar dock inte min uppfattning; det finns en hel del som borde förändras i Thailand,men som boende där (vilket jag inte längre är, men var i 26 år) är inga av de problem du anger någonsin något som störde mig. För varje förändring som Faranger, i allmänhet, vill att Thailand ska ta, så blir Thailand mer likt det land de valde att lämna. ”Be careful with what you wish for” säger britterna, och det ska man nog komma ihåg.

Det är ju oftast ganska lätt att själv välja bort och lägga till det man tycker är för mycket eller för lite i Thailand; tror inte det finns något annat land i Asien som är lika öppet.

Min slutsats: Om jag vore thailändare skulle jag vara helt vansinnig över hur Thailand fungerar. Som Farang tycker jag att nästan allt är bra i Thailand. Allt som är dåligt i Thailand är bra i Sverige, och då blir allt som är bra i Thailand ännu mer uppenbart när man återvänder från Sverige.
 
Min och även frugan att interagera men människor går på spara låga gissar det är har med ålder en att göra eller att man blvit en tråkig jävel. Det är ingen större skillnad oavsett om det är Thailand eller Sverige. I Sverige så tar jobbet mycket av tiden. Så avkoppling blir med nära och kära eller tex lite för sig sjäv med nån snickring. I Thailand så är det faktiskt så enkelt att jag kopplar av, vist slänger några ord med gäster i bungalowsen och hjälper till lite. Men skaran av människor man socialiserar med är ganska konstant mer minskade.
Det är några grannar, hantverkare några man känt i många år thai och falanger. Frugan har ingen till liten kontakt med sin enda syster eller övriga släkt.
Tsunamin och det traumat repade hon sig alldrig i från. Kärring jäveln är ju helt jävla tokig liksom hennes ena pojke är väl min åsikt så hon kan dra åt helvete. PTS är väl vad sjukvården skulle kalla det.

Men det här "by festandet " märker jag inte mycket av nu mera tycker dom flesta jobbar och sliter oroar sig över avbetalningar , barn, skolor och energi priser.
Var väl min granne en gammel bög från Khon Kaen som stod för festandet issan style, liksom den svans av kompisar man får då arvet från den Tyska pojkvännen trillat in. Tja en fyllekörning med pick upen så vara hans tid på jorden över.
Men noterar att det är mycket färre med barn det är nu mera. Dom växer upp går i skolor och inte så många återvänder, så medelåldern blir högre och högre med åren.
Men vist grannen som är cost controller på The Haven brukar komma över på en single malt eller gärna nån fler (tja jag säger inte nej) och han har väl lite av det sponta thailändska. Han brukar komma över med nån nackad frigående kyckling eller en ny skjuten ekorre som han vill att kärringen skall tilllaga( nej hans fru är ingen thailänsks matmamma). Slutar med hans kärring kommer och tar han I örat och han få gå hem.
 
Det er ikke alle som trives i Thailand ,samme hvor dei bor ,



1779645305925.webp
 
"No spicy food"

Jag är den enda som äter stark (ibland riktigt stark) mat i familjen, dvs jag och två thai. För mig är det njutningsfyllt med en pad kapraow med tio chili, eller en curry med mycket habanero, eller annan stark chili.

Jag har faktiskt svårt att komma på något som retar mig i vardagen, fast njo, jag gillar verkligen inte hur det skräpas ned så förbaskat. Väldigt många lämnar ju allt sitt skräp efter de haft picnic etc. Sen retar jag mig på folk som inte håller rätt på sina aggressiva hundar.
 
"No spicy food"

Jag är den enda som äter stark (ibland riktigt stark) mat i familjen, dvs jag och två thai. För mig är det njutningsfyllt med en pad kapraow med tio chili, eller en curry med mycket habanero, eller annan stark chili.

Jag har faktiskt svårt att komma på något som retar mig i vardagen, fast njo, jag gillar verkligen inte hur det skräpas ned så förbaskat. Väldigt många lämnar ju allt sitt skräp efter de haft picnic etc. Sen retar jag mig på folk som inte håller rätt på sina aggressiva hundar.
Hej

Håller med om det du skrev här och är man den sortens människa som har lätt att reta sig på saker så är nog inte Thailand rätt plats att välja. :(

Vad det gäller chili i maten så kör jag med samma mängd som övriga, utan chili och koriander m,m kommer thaimaten inte alls till sin rätt, så när dom frågar hur stark man vill ha maten svarar jag alltid ”pet tamada” och då blir det bra, det händer ju annars ibland att man på en restaurang eller stånd längs vägen kryddar lite mindre eftersom man är utlänning, så där försöker jag vara tydlig och blir det ändå fel någongång beställer jag in mer chili.

Mvh isan lover
 
Hej

Håller med om det du skrev här och är man den sortens människa som har lätt att reta sig på saker så är nog inte Thailand rätt plats att välja. :(

Vad det gäller chili i maten så kör jag med samma mängd som övriga, utan chili och koriander m,m kommer thaimaten inte alls till sin rätt, så när dom frågar hur stark man vill ha maten svarar jag alltid ”pet tamada” och då blir det bra, det händer ju annars ibland att man på en restaurang eller stånd längs vägen kryddar lite mindre eftersom man är utlänning, så där försöker jag vara tydlig och blir det ändå fel någongång beställer jag in mer chili.

Mvh isan lover
Det tycker jag visst den gör.
 
Hej

Håller med om det du skrev här och är man den sortens människa som har lätt att reta sig på saker så är nog inte Thailand rätt plats att välja. :(

Vad det gäller chili i maten så kör jag med samma mängd som övriga, utan chili och koriander m,m kommer thaimaten inte alls till sin rätt, så när dom frågar hur stark man vill ha maten svarar jag alltid ”pet tamada” och då blir det bra, det händer ju annars ibland att man på en restaurang eller stånd längs vägen kryddar lite mindre eftersom man är utlänning, så där försöker jag vara tydlig och blir det ändå fel någongång beställer jag in mer chili.

Mvh isan lover

Yes, thaimat utan chili är barnmat. ;)
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp