VARMT

• Trådstartare Trådstartare Golden
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"glimten66 " sa:
Sakhon ja då blir det Labb maa till middag då ;)
Ha ha, nja jag frågade sambon vad det betydde och efter en stund när hon förstod vad jag menade, riste hon till i hela kroppen, gav upp en ful grimas och utbrast: Fyyy, vad äckligt, det är ju soppa med hundkött i !!!!! Hon såg nästan arg ut.
Nä, alla i Sakhon Nakhon -distriktet äter nog inte detta.
Själv skulle jag nog inte ha något problem med att smaka hundkött, om jag bara visste att djuret hade fått en human behandling och snabb och smärtfri behandling före och vid slakten.
Men efter de skräckskildringar jag läst och sett foton och videosnuttar på nätet så kommer jag nog inte att medverka till detta.

Jag tror 66an menade Laab dvs inte soppa utan mer hackat kött med koriander :thumbsdown: och annat (men inte flytande). Dock syftade ju elake 66an på hunden.

Lycka till med husbygget, och att hyra hus verkar inte finnas för thai, allt ska helst ägas i Thailand, och det är väl som en försäkring ifall de blir lämnade eller lämnar, sen är det ju ett sätt att visa att man har det bra. Det yttre räknas ju i Thailand, utan när det gäller man då är det storleken på plånboken.

Sen kanske tanken är att fruns föräldrar om de inte har ett bra hus ska bo där också :D eller släktingar.

Nu har ju 66an lagt in bild på sin Laab fast denna gång med fläskfärs. Se bilden på tråden Dagens Lunch/Middags tråd.

Kul att få ett plastbarn, finns en del här på forumet som har i Sverige så här kan du få råd om du behöver. Själv har jag ingen men det är en känslig ålder och lära sig ett nytt språk och ny kultur men det funkar säkert bra!

"Janne " sa:
Nu har ju 66an lagt in bild på sin Laab fast denna gång med fläskfärs. Se bilden på tråden Dagens Lunch/Middags tråd.

Kul att få ett plastbarn, finns en del här på forumet som har i Sverige så här kan du få råd om du behöver. Själv har jag ingen men det är en känslig ålder och lära sig ett nytt språk och ny kultur men det funkar säkert bra!
Ja, ni har säkert rätt angående hackat kött. Det var nog jag som missuppfattade, när hon som snabbast svarade. Hon menade nog röra, jag uppfattade som soppa.

Sen ser jag att jag skrev otydligt om dottern. Med strax menade jag att dottern blir strax 14 år, hon har bott här sedan hon var 8 år.
Där har jag haft tur, många andra har ju (stora) problem när invandrade barn kommer upp i den åldern. Det har jag även sett flera exempel på nära håll.
Min "dotter" är (hittills) ett lysande exempel på motsatsen, rena drömmen (oftast) för en "pappa".

Ang husbygge Janne, så har du 100% rätt där. Beträffande det sista om föräldrarna, så kom ju det upp också efter att jag börjat ge efter om att bygga. Det sa jag blankt NEJ till, och där backade ju hon raskt för att inte äventyra bygget helt.
Skulle inte förvåna om frågan tas upp på nytt när bygget närmar sig färdigställande :-\ ;D
Nu bor de ju inte i ett så dåligt hus ändå, har ju sett åtskilligt sämre i grannskapet.
Men det kommer säkert upp argument: t.ex. om bevakning av huset och liknande.
Argument för att få sin vilja igenom saknar de ju inte, thaitjejerna ;) ;D

Det är ju så i livet att trygghet följer sällan med i de viktiga valen. När man är "färdig" med något och känner att man behöver gå vidare så är det bara en sak som gäller: Hoppa och hoppas att isen bär! Människan förändras och att sitta kvar i något som var rätt för femtio år sedan blir bara jobbigt.

Känslorna brukar tala om vad som är rätt för dig. Därmed inte sagt att man skall ge sig på döfödda projekt, det har man hjärnan till att styra upp. Glöm inte att förälskelsen tillfälligt blockerar hjärnan, om den inte gjorde det skulle det förmodligen bli väldigt få familjer.

Ta det du skrapat ihop i ditt liv och satsa på utveckling, låt inte pengarna bli en boja. Det kommer nya när det behövs!

"legolas " sa:
Men för fan Janne och Sakhon, nu får ni väl ge Er, och försöka låtsas att ni skall bo i Thailand. Vem i sitt bästa förstånd vill bo i ett hus som hyrs. Kvinnorna ni älskar (antar jag) åker med Er hem till sitt hemland, och de skall rulla runt där i byn och närområdet och hyra än det ena, och än det andra huset som finnes tillgängligt att hyra. Vad för jäävvla liv är det som ni är villiga att ge Er kärlek....

Nä skit ni i Era pengar och uppträd som ansvarstagande familjefäder, och bygg om ni har stålar. Lipa inte ihjäl Er om det går åt hillvitte, ni kan ju trösta Er med i så fall att Er fru då får ett hem resten av sitt liv tack vare Er... Eller är det nåt fel på det...

Är det så att ni kräver att få leva Ert liv med BÅDE hängslen och livrem, så grattis, secken ålderdom man har framför sig då... fy sjutton vilka tveksamheter och hur rädd man måste vara varje kväll när man går till sängs och dessa tankar dyker upp..... Frågan är... skall man verkligen lämna "tryggheten" i Sverige, och uppfylla sin egna dröm och sin kvinnas dröm.... är det värt det...

Kanske man skulle självdö de sista 15-20 åren hemma i soffan och kolla på aktuellt p åTV;n, då slipper man ju oroa sig för att bli utsparkad och tappa alla sina besparingar, som annars hade gått till rädda barnen eller nåt sånt...

legolas
Nu skrev jag iofs i allmänna ordalag och inte hur jag kommer göra. Den dag vi flyttar till Thailand kommer vi bygga (eller köpa) ett hus någonstans i Isaan (vi vet dock inte var ännu och det kommer vi nog inte veta de närmsta åren heller) och jag kommer nog att köpa något boende nära kusten (jag är van att ha en sommarstuga och vill nog ha det i Thailand också).

Vi kommer troligen inte flytta ner på 10-15 år då våra barn ska gå i skola i Sverige som det ser ut nu och min fru kommer fortsätta utbilda sig, att då bygga ett hus när vi inte vet förutsättningarna sen tycker vi inte är någon bra ide.

Skulle jag falla av i förtid har min familj det ändå bra med både livförsäkring på mig, pensionspengar som kommer betalas ut och den lägenhet och sommarstuga vi har i Sthlm. Så nog har man sett till att de har det bra.

Däremot att bygga ett skrytbygge för att visa grannar det existerar inte och där är min fru enig.

Så Lego lös innan du skriver och lägg inte ord på hur en ålderdom kan se ut för någon ensam i Sverige när du inte känner till förutsättningarna. Totalt onödig kommentar.

Det var länge sen du skrev om din alfamamma, kanske har hon redan flyttat in i ett rum och du får tvätta henne varje dag, eller bygg ett hus till henne! :D

"mackes " sa:
Det är ju så i livet att trygghet följer sällan med i de viktiga valen. När man är "färdig" med något och känner att man behöver gå vidare så är det bara en sak som gäller: Hoppa och hoppas att isen bär! Människan förändras och att sitta kvar i något som var rätt för femtio år sedan blir bara jobbigt.

Känslorna brukar tala om vad som är rätt för dig. Därmed inte sagt att man skall ge sig på döfödda projekt, det har man hjärnan till att styra upp. Glöm inte att förälskelsen tillfälligt blockerar hjärnan, om den inte gjorde det skulle det förmodligen bli väldigt få familjer.

Ta det du skrapat ihop i ditt liv och satsa på utveckling, låt inte pengarna bli en boja. Det kommer nya när det behövs!

Den får du karma för !! :thumbsup:

Frank

Den är mootagen ... va bra att det går bra med alfa!

Sen har du en poäng i det du skrev om man skriver det i mer allmänna ordalag för för visst finns det en hel drös med snåla faranger som bara tänker på sig själva. Då får de också ta konsikvenserna!

"legolas " sa:
Men för fan Janne och Sakhon, nu får ni väl ge Er, och försöka låtsas att ni skall bo i Thailand. Vem i sitt bästa förstånd vill bo i ett hus som hyrs. Kvinnorna ni älskar (antar jag) åker med Er hem till sitt hemland, och de skall rulla runt där i byn och närområdet och hyra än det ena, och än det andra huset som finnes tillgängligt att hyra. Vad för jäävvla liv är det som ni är villiga att ge Er kärlek....

Nä skit ni i Era pengar och uppträd som ansvarstagande familjefäder, och bygg om ni har stålar. Lipa inte ihjäl Er om det går åt hillvitte, ni kan ju trösta Er med i så fall att Er fru då får ett hem resten av sitt liv tack vare Er... Eller är det nåt fel på det...

Är det så att ni kräver att få leva Ert liv med BÅDE hängslen och livrem, så grattis, secken ålderdom man har framför sig då... fy sjutton vilka tveksamheter och hur rädd man måste vara varje kväll när man går till sängs och dessa tankar dyker upp..... Frågan är... skall man verkligen lämna "tryggheten" i Sverige, och uppfylla sin egna dröm och sin kvinnas dröm.... är det värt det...

Kanske man skulle självdö de sista 15-20 åren hemma i soffan och kolla på aktuellt p åTV;n, då slipper man ju oroa sig för att bli utsparkad och tappa alla sina besparingar, som annars hade gått till rädda barnen eller nåt sånt...

legolas

Ja den där inställningen kan man ju ha ända tills man står där på gatan i byn med rumpan bar...
Jag kommer aldrig i hevete att köpa ett hus i Thailand, beror väl iofs till stor del på att där jag kan tänka mig att bo kostar husen lite mer än uppe i Isaan, 5-6 milj Baht är inget som jag rycker på axlarna över att bli blåst på.
Och även om man inte loosar huset till en dam så blir det brakförlust eller omöjligt att sälja den dagen du ev vill flytta. Att binda upp sig på en spec plats i Thailand tycker iaf jag är väldigt korkat, fast om man är 70+ och inte räknar med att leva så mycket längre ser man det kanske annorlunda.
Och vem fn unnar en Thai dam som just lurat dig på en massa pengar nån lycka överhuvudtaget..

Tror inte ett skit på att du står för dom där orden om det skulle drabba dig själv Legolas.

Kärlek är så mycket mer än att köpa ett hus till din kvinna, vill man trygga hennes framtid så skriv det i testamentet...

Jag tror har man den inställningen så håller nog inte förhållandet på grund av detta eller är det inte seriöst.

Tänk den kvinna som lever med dig, troligen lite yngre gör ju uppoffringar för dig varför ska du inte göra det för henne?

Allt beror så klart på sittuationen och man ska ju inte satsa mer än man kan förlora så är det ju i alla förhållanden oavsett thai eller inte.

"Janne " sa:
Jag tror har man den inställningen så håller nog inte förhållandet på grund av detta eller är det inte seriöst.

Tänk den kvinna som lever med dig, troligen lite yngre gör ju uppoffringar för dig varför ska du inte göra det för henne?

Allt beror så klart på sittuationen och man ska ju inte satsa mer än man kan förlora så är det ju i alla förhållanden oavsett thai eller inte.

Hur tänkte du nu?
Är uppoffringar = köpa hus för dig?
Är det allt du kan komma på?

Jisses vilket tråkigt förhållande du måste ha...

"FA " sa:
Hur tänkte du nu?
Är uppoffringar = köpa hus för dig?
Är det allt du kan komma på?

Jisses vilket tråkigt förhållande du måste ha...
Haha det har du väl rätt i, jag kanske inte tänkte :) Lät bara som du inte skulle se till att hon hade det bra. Men självklart kan det vara andra sakar hon kan ha glädje av den dag ni inte lever tillsammans oavsett orsak.

Ursäkta om det lät lite trångsynt ... uppfattade dock ditt inlägg så! :wai:

Speciellt om det är den större modellen (66 cl) som man köper i Thailand ...

Så länge min dam lever med mig har hon det mer än bra, och den dagen jag går bort kan mitt testamente trygga hennes framtid.
Så varför köpa hus?
Dom är sjukt svårsålda utan att göra förlust...
Personligen vill jag ha möjligheten att flytta när jag (ensam eller med min dam) vill göra det, varför riskera att förlora ett par milj baht på ett svårsålt hus?
Du kan inte äga marken det står på vilket kan innebära en massa strul om allt inte rullar på som du tänkt dig, eller det kanske alltid går precis som du tänkt dig?
Så funkar det tyvärr inte alltid för mig.

När man flyttar till Thailand bör man vara mycket medveten om att det är väldigt annorlunda mot Sverige, inte bara vädret..

Även i Sverige händer det att kärleken som varit så underbar och gjort dig så lyckligt helt plötsligt inte finns där längre när du vaknar en morgon, ingenting är för evigt. Då ska man ha klart för sig att du som farang inte är värd ett skit för din sk Thaidam, då tänker hon bara på att få ut så mycket som möjligt och skiter fullständigt i om du hamnar helt barskrapad på gatan. Du är ju farang och kan åka hem till Sverige igen och hämta nya slantar.. Det är nämnligen så att det spelar ingen roll hur snäll din dam är eg, det är trycket från familjen som gör att hon kommer att skinna dig på allt hon kan, där är det ingen som tycker synd om en farang..

Då kan ni ju stå där på gatan och tänka, jaja, min fd dam får det ju iaf bra nu, själv kan jag ju alltid låna pengar till en biljett hem till Svedala och leva resten av mitt liv i fattigdom. För glöm att ni nu får en ny Thaidam när ni inga pengar har..

Nä grabbar, ni som köper hus för era surt förvärvade slantar och litar tryggt på att det här ska vara resten av ert liv ni är otroligt naiva och en del av er kommer att upptäcka det den hårda vägen..

Man kan ge sin dam ett gott liv med tryggad framtid utan att riskera sin egen..

Håller med dig delvis. Man ska inte riskera mer pengar än man kan förlora och självklart vara medveten att man inte har rättigheter i Thailand och att det är stora kulturskillnader ...

Alla som inleder ett förhållande med en thaidam måste ju så klart tänka till, med hjärnan!

En sak jag inte förstår då jag inte bor där. Om man köper ett hus, dvs inte bygger nytt, säljer man alltid med förlust då. Beror det inte då på att man betalt för mycket från början?

Sen angående mark finns det ju lite olika sätt att skydda sig på, men det diskuteras i andra trådar och av de som har bra koll.

"FA " sa:
Nä grabbar, ni som köper hus för era surt förvärvade slantar och litar tryggt på att det här ska vara resten av ert liv ni är otroligt naiva och en del av er kommer att upptäcka det den hårda vägen..

Jag har sagt det förut i andra trådar och säger det igen. Man kan inte vinna något utan att satsa!

Om du agerar som du beskriver bäddar du för haverier. Din tjej ser vad du håller på med och kommer inte att lita på dig, du kan ju dra vilken dag som helst utan att det kostar dig något. Din insats i förhållandet är noll.

Hon kommer att agera på samma sätt och inte lägga något engagemang eller några djupare känslor i ert förhållande eftersom hon känner att hon inte kan lita på dig och att hon riskerar att bli allvarligt bränd, kanske inte för första gången... Ert förhållande kommer att bli väldigt svagt.

Om du istället kör ett "all-in" så kommer din tjej att kunna lita på vad du vill med henne och att du tror på förhållandet. Hon kommer att känna sig trygg med dig och förmodligen aldrig försöka att lura dig, då slår hon ju bara undan fötterna för sig själv.

Du bäddar för problem genom att inte skapa någon tillit i ert förhållande och du kommer förmodligen att gå ur det ena in i nästa förhållande och undra varför alla kraschar. Och så säkrar du upp ännu mer nästa gång med samma resultat.

Ett förhållande är inget företagsekonomiskt projekt, du måste satsa ordentligt för att få något hållbart. Först då kan du njuta av livslånga relationer med en människa du litar på. Jag säger inte att alla förhållande blir det eller att mitt inte kommer att krascha men så länge det inte finns några tecken på det så kommer jag att behandla förhållandet som om det aldrig skulle hända.

Du får förlåta mig men jag tycker faktiskt det är du som är naiv (barnslig, omogen)

"Janne " sa:
Håller med dig delvis. Man ska inte riskera mer pengar än man kan förlora och självklart vara medveten att man inte har rättigheter i Thailand och att det är stora kulturskillnader ...

Alla som inleder ett förhållande med en thaidam måste ju så klart tänka till, med hjärnan!

En sak jag inte förstår då jag inte bor där. Om man köper ett hus, dvs inte bygger nytt, säljer man alltid med förlust då. Beror det inte då på att man betalt för mycket från början?

Sen angående mark finns det ju lite olika sätt att skydda sig på, men det diskuteras i andra trådar och av de som har bra koll.

Kruxet är att det finns så attans mycket fler hus att köpa än kunder som vill köpa. Det beror på att man bygger som galningar i Thailand och den stora massan av köpare är inte faranger utan den allt mer rikare medelklassen av Thailändare och dem vill ha nytt, inte begagnat. Dessutom är byggkvaliten i Thailand inte i närheten av den vi har ex i Sverige vilket medför husen slits väldigt fort.

Åk runt och kika i kuststäderna så lovar jag att du i vart enda område hittar obebodda hus som mer eller mindre står och förfaller, tror du att det är en investering som ägaren ligger på eller är det ett hus som eg är till salu men ingen vill köpa till ett pris som ägaren har råd att sälja för?
Ett begagnat hus i Thailand är väldigt svårsålt, så är det bara.
När man väl bestämt sig för att man vill flytta så vill man ju göra det tämligen omgående och då är det förlust som gäller om man inte vill ha kvar sitt gamla hus.

Möjligt att det är annorlunda om man vill bo i en Isaan by men det är inget alternativ för mig, problemen som det kan medföra att bosätta sig i damens hemby är ett kapitel för sig..

"mackes " sa:
Jag har sagt det förut i andra trådar och säger det igen. Man kan inte vinna något utan att satsa!

Om du agerar som du beskriver bäddar du för haverier. Din tjej ser vad du håller på med och kommer inte att lita på dig, du kan ju dra vilken dag som helst utan att det kostar dig något. Din insats i förhållandet är noll.

Hon kommer att agera på samma sätt och inte lägga något engagemang eller några djupare känslor i ert förhållande eftersom hon känner att hon inte kan lita på dig och att hon riskerar att bli allvarligt bränd, kanske inte för första gången... Ert förhållande kommer att bli väldigt svagt.

Om du istället kör ett "all-in" så kommer din tjej att kunna lita på vad du vill med henne och att du tror på förhållandet. Hon kommer att känna sig trygg med dig och förmodligen aldrig försöka att lura dig, då slår hon ju bara undan fötterna för sig själv.

Du bäddar för problem genom att inte skapa någon tillit i ert förhållande och du kommer förmodligen att gå ur det ena in i nästa förhållande och undra varför alla kraschar. Och så säkrar du upp ännu mer nästa gång med samma resultat.

Ett förhållande är inget företagsekonomiskt projekt, du måste satsa ordentligt för att få något hållbart. Först då kan du njuta av livslånga relationer med en människa du litar på. Jag säger inte att alla förhållande blir det eller att mitt inte kommer att krascha men så länge det inte finns några tecken på det så kommer jag att behandla förhållandet som om det aldrig skulle hända.

Du får förlåta mig men jag tycker faktiskt det är du som är naiv (barnslig, omogen)

Vem påstår att min insats i förhållandet är noll?
Du får förlåta mig Mackes men din bok om livet är väldigt tunn..
Det finns så många andra sätt att göra sin dam lycklig och skapa tillit på än att köpa hus eller ge henne alla dina pengar. Inget personligt Mackes men om du inte besitter denna kunskap utan bara har plånboken att ta till tycker jag nästan lite synd om dig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp