Vattenrenare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nej inte salt smak men konstig smak svårt att förklara men man vänjer sig no efter ett ta men nej ja dericker flask vatten hellre då men till mat lagning o kaffe funkar de utmärkt

glimten66 :wai:

Låter bra! Det är säkert likadant hos oss, man får fortsätta att köpa hem dricksvatten på flaska.

Berralund :wai:

Fick precis rapport från Thailand - Dom fick borra ner till 40 meter innan det kom tillräckligt med vatten, nu fungerar allt som det skall i varje fall. :thumbsup:

grattis till vattnet
inte så ovanligt att man får gräva så djupt ofta kommer vatten redan vi en 7-10 meter men inte tillräckligt
de va på ungefär samma sätt för oss vi fick vatten tidigt men inte tillräckligt

Har de byggt ÖVRE delen av brunnens sidor rätt (=Helt täta väggar flera meter ner från toppen. Hål i väggarna i undre delen)?
Hur går grundvattenströmmarna jämfört med var(gris-)toaletterna finns? :)
Fast i följande var vatten från ett risfält problemet:

Kanske såg ni också ett TV-program visat i Sverige från NV Kambodja?
(Det är ju ganska nära, så det finns risk att de gör likadant på Thailänska sidan av gränsen :)

Där skulle de bygga en brunn till ett sjukhus, och en dansk ingenjör talade om hur de skulle bygga, och byggbossen sa att han fattat. Ändå byggde de helt fel - flera gånger...
1:a/ De byggde porösa väggar hela vägen upp.
Resultat: De fick en massa vatten, men med en massa gyttjepartiklar, nästan lika mycket som vatten i en gyttjepöl då det regnat. =Oanvändbart till sjukhuset.
2:a/ Danske ingenjören klättrade ned brunnen och visade dem hur det skulle vara, och de sa att de fattade. Först byggde de som det ska vara (genom att ha hål mellan tegelstenarna längre ner). Men sedan spacklade de igen hålen med cement! :)
Resultat: Det blev iofs klart vatten i brunnen, men det blev nästan inget.
3:e/ Danske ingenjören började bli gråhårig i förtid :) Men sedan kom någon av byggarna på att de kunde ordna nya hål i väggarna långt ner, genom att borra nya hål.
Resultat: Så till slut fick de en bra brunn.
(Men det sas inget om hur vattnet smakade.)

Jag vet inte hur dom har gjort riktigt. Vet bara att det är en kille som har borrat många brunnar tidigare som har utfört jobbet. Allt skall vara helt OK nu, men jag har heller ingen aning om hur vattnet smakar. :-\

Hoppas sen att den inte sinar utan håller i många år framöver. ::)

Lunkan ingen aning hur dom gjort faktiskt har inte kollat brunnen så noga
:-[
e inte riktigt mitt område om man säger så

Hej!
Läste om detta med vatten. Är åter hemma i Svedala från Chiang Mai. Vattenrenare - jo det är ett litet filtreringsreningsverk som är patenterat av amerikanerna - i skrivande stund så kommer jag ej ihåg namnet men däremot smakar vattnet betydligt bättre. Jag var skeptisk men efter jämförbara test så satte jag in en sådan. 40 000 bath. Inmonterad o klar.

Sedan filtrerades några onyttiga partiklar bort - men låt mig återkomma då alla fakta finns i Chiang mai om vattenreningsfiltreringsmaskinen.

Jag har precis kommit hem och har kollat på vår anläggning. Vet inte var filtret kommer ifrån, men vattnet smakar helt OK. Vi dricker dock det inte, men borsta tänderna är helt OK.

Tanken står på ca 7 m höjd och är på 1500 liter så vi har bra tryck i kranarna.

För ett par dagar sedan regnade det kraftigt och då blev det en liten missfärgning men den försvann snart. Så jag är helt nöjd med våran brunn i alla fall. :nod:

"Berralund " sa:
Tanken står på ca 7 m höjd och är på 1500 liter så vi har bra tryck i kranarna.

För ett par dagar sedan regnade det kraftigt och då blev det en liten missfärgning men den försvann snart. Så jag är helt nöjd med våran brunn i alla fall
Blir inte vattnet ganska varmt i rör/tank då? Då är det bra att du inte dricker det, tror jag.

Vet inte hur bra jorden där filtrerar, men missfärgningen gör att jag tror att brunnen inte är tätad = Om ni tätar från toppen och flera* meter ner, så blir vattnet mycket renare.

*Vet inte hur djupt det behövs tätning, men jag gissar minst 5 meter.

Nej, det är inget problem med värmen (det är ju i och för sig inte kallt från början). :-\

Tätningen har jag faktiskt ingen aning om hur dom har gjort, men det blev bara en liten missfärgning efter ett tropiskt skyfall med dignitet. Så jag tror inte att det är något problem.

Det är ingen som dricker vattnet någonstans i byn vad jag vet, alla handlar flaskvatten (snacka om att det går åt mycket plastflaskor). Inte speciellt dyrt, men visst hade det varit önskvärt att man kan dricka det egna vattnet.

De flesta i byn använder byns vatten, men familjen har egen brunn, som ligger inne i byn.
I "min" thailänskas familjs hus har de vattenrenare, som de andra använder, men hon dricker själv utan rening, för hon tycker att vattenrenaren gör att vattnet smakar illa. Det händer att hon blir förkyld o d, men hon har aldrig behövt läkare i hela sitt liv, fastän hon har gratis sjukvård (Hon är offentliganställd). Så vattnet kan vara drickbart på en del ställen. Men sophanteringen är inte organicerad i byn, så jag vågar inte dricka det orenat. Men jag räknar med att kunna dricka det då vi borrar utanför byn.

Det är samma sak i våran by vad gäller sophanteringen, jag kommer inte att chansa på att dricka vattnet. Man kan ju ha roligare under den tid man är där än att sitta på toaletten.

Dessutom - kan man vara helt säker på att toalettanken inte läcker?

Nej, jag skulle inte lita på att toaletterna inte läcker.

Brunnen, som jag tänkte dricka ur, kommer att vara utanför byn, och bara egna huset i närheten. Såklart kan eget avlopp börja läcka också, men om man placerar brunnen "ovanför" gällande riktningen vattenådrorna rinner i, så är det hyffsad chans att brunnen klara sig även vid läckage. Många gamla svenska torp har/hade ju utedass, dyngstackar och egna brunnar, och de flesta klarade sig ju där.

Javisst är det så. Jag har ingen aning om hur ådern går i förhållande till avloppstanken, så det är definitivt bäst att inte chansa. Men som sagt - det är inget problem att borsta tänderna, skölja munnen och spotta ut vattnet. Det har jag gjort överallt i Thailand utan problem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp