Vem är felfri

• Trådstartare Trådstartare SLU.
  • Start datum Start datum

Är du felfri?

• Ja

Röster: 3 33.3%
  • Ja, men inte enligt andra

Röster: 1 11.1%
  • Röster: 4 44.4%
  • Nä, men mamma tycker det

Röster: 1 11.1%

• Totala väljare
    9
  • Denna undersökning kommer att stängas: .

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"krister " sa:
Jag tycker tvärt om, massor av gånger får jag svaret jag vet inte av thai.

men det är kanske för att dom förstår vad jag frågar, jag pratar ju deras språk

Så du menar att just du är den enda farangen som pratar Thai ??? Eller att våra Thaifruar ej heller kan tala Thai , dom svarar alltid ,även om dom inte vet .. Så fråga fn aldrig en Thai om vägen ;)

Skulle det inte handla om oss på forumet vem som var felfri behöver vi en tråd till att rabbla alla fel på Thai??
Blir som alla 100 invandrartrådar.

"Phonta " sa:
Så du menar att just du är den enda farangen som pratar Thai ??? Eller att våra Thaifruar ej heller kan tala Thai , dom svarar alltid ,även om dom inte vet .. Så fråga fn aldrig en Thai om vägen ;)

jag menar bara att det e lättare att svara om man förstår frågan och då kan det ofta bli att "jag vet inte vart det ligger"...

och jag kan garantera att jag pratar bättre thai än du... ;)

Aha en till messersmith , säkert är det så då jag inte alls kan prata Thai , endast isaan ;D

Jag har ju hört Krister prata Thai och han pratar flytande som en infödd, men han har ju rätt många mer år än oss bakom sig i Thailand med.

Kommer nog aldrig lära mig thai mer än enkla fraser.
För dålig motivation och alldeles för tidskrävande för mig.

"Jonas " sa:
Jag har ju hört Krister prata Thai och han pratar flytande som en infödd, men han har ju rätt många mer år än oss bakom sig i Thailand med.
Självklart låter det flytande, frågan är ju bara vad thaisarna säjer ;)

Nu tvivlar jag inte på att han pratar bra, bara om vi faranger lyssnar kan ju allt låta flytande på ena eller andra sättet :D

Nu tvivlar jag inte på att han pratar bra, bara om vi faranger lyssnar kan ju allt låta flytande på ena eller andra sättet :D
;) :thumbsup:

"Janne " sa:
Självklart låter det flytande, frågan är ju bara vad thaisarna säjer ;)

Var tjejen som sa att ha pratade flytande och han stod när vi var uppe vid marknaden när jag träffade han och snackade med grupper av Thai som en av dom. Har hört många prata bra Thai där nere men inte så bra.
Men är väl mest åt Isaan dialekt för han med.

Jag pratar ju själv lite Thai men det släpper först efter ett par öl ;)

Kanske inte lika då , samma säger de ofta om mig , dvs ;D ;D ;D Farang pratar Isaan , hur kan han tala Isaan , det här jag ofta trots att jag inte talar flytande , lååångt därifrån ;)

Men det sæger dom om mig också att jag pratar bra Thai, inte Isaan bla bla. men jag vet mina begrænsningar. Tjejen sæger att jag pratar bra (och det ær nog før att vara vænlig) men att Krister pratar som Thai/Isaan ;)

Men han har la bott hær nere i 13 år eller kommer inte ihåg?
Lite længre æn oss ;)

"Jonas " sa:
Men det sæger dom om mig också att jag pratar bra Thai, inte Isaan bla bla. men jag vet mina begrænsningar. Tjejen sæger att jag pratar bra (och det ær nog før att vara vænlig) men att Krister pratar som Thai/Isaan ;)

Men han har la bott hær nere i 13 år eller kommer inte ihåg?
Lite længre æn oss ;)

:thumbsup: ;)

Ok, kan ju säga lite vad jag gjort då:

Kom till Udon 2001 och då va det knappt någon farang där, och jag tror jag lärde känna tre personer i staden som kunde engelska, så om jag skulle få fler bekanta så va det rätt naturligt att jag va tvungen att lära mig thai.

Sedan blev ja ju ihop med en tjej som bodde 8 km från gränsen (Mekhong) till Laos, och efter 8 år med att prata Lao hela dagarna så pratade jag Lao på laosdialekt (i Udon 6 mil söderut trodde alla att jag ja uppväxt i Laos)

Sedan nu sista åren har ja ju vart ihop med en från Chanthaburi, och hon gillar ju inte Laodialekten så jag håller på att försöka byta ut den, men hon säger att jag uttalar thaiorden som om jag invandrat från Laos...

Jag har ju bott isolerad i en Thaiby i nio månader , i den byn finns absolut ingen som pratar Engelska eller annat språk .. Så helt enkelt bara lära sig språket , jag har inga problem att förstå det mesta när Isaanfolket eller Laoter sanckar med mig , de förstår
även det mesta jag vill ha fram , däremot så har jag problem med folk som talar korrekt Thai , de bara garvar och fattar" nada" Alla Thais från Isaan oavsett skola kan ju tala hyfsat bra Thai , så min fru funkar det bra för med utbildat Thaifolk , jag däremot använder då helst Engelska eftersom de anser sig bildade och då skall de fn tala ett internationellt språk ..

Det är ju synd att ni bara har fått lära er Isaan språket och inte thailändska. Thailändska har man ju nytta av i hela landet och inte bara i en del av landet.
När jag började åka till Chiang Mai -94 och skulle börja lära mig språket sa dom direkt till mig att nu är det Thai som gäller och inte CM dialekt. Och det är jag ju glad för idag, för dom sista åren som jag har varit i Phuket har jag ju klarat mig med min Thai, jag hade ju inte klarat mig där nere med att prata CM dialekt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp