Verkställt dödsstraff.

Och Ubon med sin egen lilla fundering, historien har visat sig att det finns oskyldigt dömda som blivit avrättade, och efter sin död blivit frikända, vad är det för upprättelse att bli frikänd efter sin död? jag tänker närmast på 2 dömda Burmeser, dömda till döden för ett dubbelmord, jag är inte övertygad om att det är rätt personer som är dömda, och det kan knappast gått någon förbi hur rättssystemet fungerar i Sverige och i andra länder, vidare så funderar jag på om denna avrättning är en test för att se hur omvärlden reagerar? jag menar på att det finns dömda till döden som har betydligt mer på sitt samvete, än denna kille. Själv är jag tveksam till dödsstraff, rehabilitering? tyvär så fungerar inte detta på alla, och då finns det alternativet inlåsning för att skydda den övriga befolkningen.

det jag funderar på är hur det är med likhet inför lagen, i thailand funkar det ju så att den som har pengar och eller hög ställning i samhället kan klara sej undan med en liten muta, så är du fattig å begår ett brott ligger du illa till men är du rik kan du gå fri, han som avrättades var säkert fattig så då gick det som det gick, svårt detta med att ta ställning för eller emot dödsstraff jag skulle inte vilja hålla i bilan/sprutan/geväret
Du har rätt till viss del.. Vi har en galning i vår by Korat som går på Kokain mm. Han gör inbrott, slår folk, säljer knark dom dödar barn. Polisen har tagit honom åtskilliga gånger. Men hans pappa har gott om pengar, och känner folk inom polisen och Ampur. 10 000 Bath varje gång till rätt personer så går grabben fri. Gång på gång. Är man däremot fattig så blir det in i finkan på lång tid.. Har släktingar som försvarat sig vid överfall av kriminella Thai.. 5 personer mot 2...
En av de 5 dog tyvärr.. Så in i finkan i 2 år.. Medan grannen som har en rik pappa ser till att hans son slipper det eftersom pappan betalar rätt personer.. Det var själv försvar och inte mord i deras fall.. Men våldtar man eller mördar skall man lida... :wai::wai:

en grej med dödsstraff om en kriminel är på väg att bli visiterad eller arresterad så kommer denna person skjuta sig fri för att undvika dödsstraff, dödsstraff= farligare för polis och militär. många poliser och militärer blir skjutna i thailand av drog langare och drog smugglare.

Du har rätt till viss del.. Vi har en galning i vår by Korat som går på Kokain mm. Han gör inbrott, slår folk, säljer knark dom dödar barn. Polisen har tagit honom åtskilliga gånger. Men hans pappa har gott om pengar, och känner folk inom polisen och Ampur. 10 000 Bath varje gång till rätt personer så går grabben fri. Gång på gång. Är man däremot fattig så blir det in i finkan på lång tid.. Har släktingar som försvarat sig vid överfall av kriminella Thai.. 5 personer mot 2...
En av de 5 dog tyvärr.. Så in i finkan i 2 år.. Medan grannen som har en rik pappa ser till att hans son slipper det eftersom pappan betalar rätt personer.. Det var själv försvar och inte mord i deras fall.. Men våldtar man eller mördar skall man lida... :wai::wai:

sanningen om thailand, thailand är inte som ''faranger'' tror.

https://www.channelnewsasia.com/new...iland-a-problem-that-can-t-be-solved-10124114

en grej med dödsstraff om en kriminel är på väg att bli visiterad eller arresterad så kommer denna person skjuta sig fri för att undvika dödsstraff, dödsstraff= farligare för polis och militär. många poliser och militärer blir skjutna i thailand av drog langare och drog smugglare.
Bra argument för att de kriminella som dödar skall avlivas som en hund... En mindre som begår sådana brott.
Deras alternativ att sitta i ett Thailändskt fängelse är att vänta sig ett grymt straff.. Inte som i Sverige där de går runt i filt tofflorna och äter god mat och gnäller.. Det Thailändska fängelset är stenhårt.. Lite ris och jobba hela dagarna.. och straffas!! Säljer man droger som dödar. Dödar man andra. Våldtar man andra... om och om igen.. Så är man så pass sjuk att man inte har några rättigheter längre... Som hunden som biter ihjäl någon.. Den avlivas bums.. :thumbsup::thumbsup:

Bra argument för att de kriminella som dödar skall avlivas som en hund... En mindre som begår sådana brott.
Deras alternativ att sitta i ett Thailändskt fängelse är att vänta sig ett grymt straff.. Inte som i Sverige där de går runt i filt tofflorna och äter god mat och gnäller.. Det Thailändska fängelset är stenhårt.. Lite ris och jobba hela dagarna.. och straffas!! Säljer man droger som dödar. Dödar man andra. Våldtar man andra... om och om igen.. Så är man så pass sjuk att man inte har några rättigheter längre... Som hunden som biter ihjäl någon.. Den avlivas bums.. :thumbsup::thumbsup:
Det käns nästan som att du talar av egen erfarenhet. Thailändskt fängelse, usch.

Hej

Själv är jag lite kluven när det gäller dödsstraff, vet att det är kontroversiellt men jag tycker faktiskt att det finns riktigt allvarliga brott som innebär att man har förverkat sin rätt att leva, om just detta fall är ett sådant vet jag inte, men man hugger ju knappast någon 24 gånger med kniv av misstag.

Mvh isan lover

Jo det är ju just det dilemmat, om någon tar en annans liv, skall man då ta ett liv för att någon tog en annans liv. Jo jag håller med dig oerhört svårt att döma. Problemet är ju att det man vill döma till är ju samma som brottet.

Dock ser man ju i de här fallen till lagstiftning och rättfärdigar sig själv. Egentligen kommer ju straffskalan från Gamla Testamentet som t ex USA kör, Tand för tand - öga för öga.

Jo det är ju just det dilemmat, om någon tar en annans liv, skall man då ta ett liv för att någon tog en annans liv. Jo jag håller med dig oerhört svårt att döma. Problemet är ju att det man vill döma till är ju samma som brottet.

Dock ser man ju i de här fallen till lagstiftning och rättfärdigar sig själv. Egentligen kommer ju straffskalan från Gamla Testamentet som t ex USA kör, Tand för tand - öga för öga.
Då kommer ju frågan igen, vad är tillräckligt straff!

Tand för tand - öga för öga. Finns även inskriven i svensk lagbok.

Då kommer ju frågan igen, vad är tillräckligt straff!

Precis, det är frågan, vad är relevant till brottet. T ex USA gör ju det lätt för sig, följer ju Gamla testamente, öga för öga, tand för tand, dödar du någon skall du också men samma hädangå.

Precis som andra jag är kluven, allt genom historisk har visat på att hårda straff har aldrig gett resultat, jag vet inte, jag kan tycka men inget ändras för det?

hahaha, @Pepsi, alltså alla de här eller tiden jag sett dig i detta forum, det du skriver är ju fullständigt, ja jag vet inte vad. Vill du verkligen själv ha ett sådant samhälle, alltså en så fruktansvärt otroligt, ja jag hittar inte ord, vilken inställning du har? What a sick person you are?????

hahaha, @Pepsi, alltså alla de här eller tiden jag sett dig i detta forum, det du skriver är ju fullständigt, ja jag vet inte vad. Vill du verkligen själv ha ett sådant samhälle, alltså en så fruktansvärt otroligt, ja jag hittar inte ord, vilken inställning du har? What a sick person you are?????
Det var ju inte speciellt snällt sagt:thumbsdown:, bara för att man inte gillar vad någon skriver så flyger fan i tangentbordet.
Mitt motto är och kommer alltid att vara: Lev ditt liv, låt aldrig någon annan förstöra det...

De flesta kulturer och länder tycker det är fel med dödsstraff, men samtidigt vill man visa makt med att straffa vissa brott och gärningar hårdare. Vissa delstater i USA tävlar om att döma ut +20 livstidsstraff a´99år mens andra verkställer en avrättning.
Kostanden för att hålla livstidsdömda i förvar till hög standard överstiger många gånger vad en barnfamilj kostar.
Många stater har insett denna balans och när alla fängelser är överfulla måste man frilägga celler eller utdela höga böter istället för livstid.

Nu är Asien inte Europa och i SOA är en rättvis avrättning välkommen i de flesta fall.
Som exempel, klarar inte rättsväsendet av att fälla en våldtäkstman eller droglangare så tar ”gatan” om denna avrättning i många länder.

En sådan som Anders Eklund (Englafallet) och liknande brott, får dom gärna ge dubbel giftinjektion.

Men jag är tveksam, i grund å botten till dödsstraff, finns ju dom som blivit oskyldigt avrättade, det kommer man aldrig ifrån.

Fundera detta en stund. I de flesta religioner finns det ett helvete efter döden, alltså det räcker inte att man sonar sina brott med döden man skall pinas i all evinnerligen. Människan är grym.
För mig var detta en sak varför jag lämnade all religion, finns inte i min värld.
Straff är svårt att döma om man inte har en kravtabell, åtminstone effekten av straffet borde kunna kvalitetsaäkras. :cool: :p

Jag hoppas att det inlägget kom till med en vidöppen humorlåda, jag vet inte vilket eftersom min är stängd.

Straffa någon borde ställas i relation till vad den straffade anser vara ett straff.
Döden kan ju framstå som en enkel och bra utväg det är ju inte sällan som brottslingen tar sitt liv innan de åker fast.

Hur straffar man en person som inte fruktar döden den kan ju ta höga risker samt känner ingen ånger eller skuld om den dödar någon.

Jag tycker inte dödsstraff är ett bra straff.

Tack @Lyco för att du kallar mig för att vara en sjuk person... Lite otrevligt uttryck från en som jag anser vara beläst.. :confused: Men kanske jag skall ändra uppfattning om dig...?? Som @Berralund sa, hoppas det var med humorlådan öppen.. ?

Bor man i Malmö så har man kanske tagit del av 6 st mordförsök i veckan. 3 stycken dog. Igår var det en till som dog. I Kristianstad var det ett mordförsök... Säkert trevliga killar som utför det..
Hur långt skall det behöva fortgå innan oskyldiga personer på ett cafe' dödas?? Bara en tidsfråga.. Då jäklar blir det debatt i alla medier.. ;) Nästa gång kan det vara ett barn eller mamman som dödas av en förlupen kula... Skall dessa killar från olika kriminella falanger rehabiliteras? När de förnekar brott och hotar vittne så får de skadestånd av staten för de suttit inne.. :confused::confused: Hoppas det inte är "dina" barn som dödas.. :(:(:(
För då lär folk ändra uppfattning... :wai::police::police::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

Tillbaka
Topp