Vilka batterier kan man ta med sig på flyget?

De tog min powerbank i måndags 19 sept på Suvarnabhumi. Återvände til Chiangmai från Luleå (så på Arlanda OK) efter 4 månaders svensk sommar......
Hon visade på en skylt vid security att "powerbanken" var på 50 000 ? och de tillät 32 000 ?. Som ni ser är jag enhetsidiot. Jag minns inte enheten som hon visade mig på skylten..... endast siffrorna.....jag sa OK och såg säkert ut som en fågelholk......som den idiot man kände sig....

Kan någon förklara detta? Alltså inte fågelholken utan vad kan siffrorna 32 000 och 50 000 vara för något.?

Det som gäller är hur många volt samt amperetimmar batteriet har ,, en powerbank är ju oftast på 12 volt , är den då 500 mamp så skall den klara sig , vad sade hon om storlek samt kapacitet ,100 w timmar ??

Jag tog hem ett antal lipo sist i april , iofs bara 7,4 volts men ett som var på 5500 mamp ,, inga problem ,märkte upp dem med den energi de kan ge , de skall även vara i storage mode ,,

• Like
Reactions: jp
Hon stirra på mig och jag kände mig som en terrorist....jag vet bara att hon "picka" hårt med sina vacket målade naglar på den inplastade A4 mappen och där stod det max 32 000 nånting och hon visade baksidan på"min powerbank där det stod 50 000? - Sorry Phonta mer minns jag inte.....

Hon stirra på mig och jag kände mig som en terrorist....jag vet bara att hon "picka" hårt med sina vacket målade naglar på den inplastade A4 mappen och där stod det max 32 000 nånting och hon visade baksidan på"min powerbank där det stod 50 000? - Sorry Phonta mer minns jag inte.....
Här har du.

På ditt batteri har det stått 50 000 MAH antar jag borde stå ..V också?
Det har blivit väldigt strikta regler på vilka batterier du får föra med dig, landar du tex. i Dubai idag så får du varning på flyget innan landning ingen tillsägelse innan att all utrustning med utladdade batterier kommer bli beslagtagna, det fick vi sist.
USA pratar nu om att förbjuda att man ens får ta med laptop på flyget.

Här har du en omräknings sida.
https://milliamps-watts.appspot.com/

Har du ett på tex 50.000 MAH och 7.4 V kan du glömma att få med dig det på något flyg du har dubblat det tillåtna då har du 370Wh och max tillåtna är 160Wh, och kanske för att förenkla det för flygbolagen så har dom satt en gräns på MAH eller flygplatsendet är dom som bestämmer.
Många ombord nu som blivit av med sina batterier i norden det sista.

http://www.rapidtables.com/calc/electric/mah-to-wh-calculator.htm

https://www.transportstyrelsen.se/s...ombord/Batterier-och-batteridrivna-produkter/

• Like
Reactions: jp

Här är vad som kan hända med ett överladdat (överhettat) LI-PO battery som jag har i min radiostyrda bil och antar @Phonta har liknande så visst fan måste det till säkerhet när det gäller batterier.
Jag vill inte flyga med något bolag som inte håller den säkerheten.
Personalen får direktiv och dom följer dom, dom kan inget om olika batterier men dom har ett direktiv att följa.

Inte en chans att en powerbank är på 50,000 mamp, om dn var till mobil etc ,m Om det var en stor fn till en dator , men det tvivlar jag på ,, det stod säkerligen 500 mamp på din Powerbank,, hon behöll denna .. garanterat :)
Djäkla tjyvar en del tullsvin

Problemet idag är att man märket dem med 20 000 mAh och 50 000 mAh, men som @Långeman säger kan de knappast vara så kraftiga. En telefon behöver kanske 5 000 mAh. Så tror inte riktigt på detta. Spänningen ut för en USB port är 5 volt så en power bank på 20 000 mAh får då en effekt på 100 Wh. En sån beslag tog dem för oss senast, den på 10 000 mAh fick grabben ta med sig.

Svårt att säga emot i säkerhetskontrollen ...

Tillbaka
Topp