Vilka batterier kan man ta med sig på flyget?

Det är nog stor chans att det är ok om flygbolaget följer IATA, men flygbolagen kan ju iofs tänkas tillåtas ha strängare regler. Som Pjodd skriver så är det nog väldigt viktigt att kapaciteten framgår tydligt på batteriet också, och risken för strul ökar nog om den inte står angivet i Wh. Här har du iaf IATAs information: https://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-lithium-battery.pdf.
Verkar som Thailändska myndigheter då har strängare regler eller hon som stoppade min powerbank gjorde fel ....

Verkar som Thailändska myndigheter då har strängare regler eller hon som stoppade min powerbank gjorde fel ....

Svårt att veta, men jag tror att om man först konfronterar flygbolaget med informationen från IATA (helst via e-post så att det blir skriftligt) och tar med sig utskrift av både IATAs information och svaret från flygbolaget så borde man ha stor chans att lyckas undvika den situationen du hamnade i. :)

Senast redigerad av en moderator:
Svårt att veta, men jag tror att om man först konfronterar flygbolaget med informationen från IATA (helst via e-post så att det blir skriftligt) och tar med sig utskrift av både IATAs information och svaret från flygbolaget så borde man ha stor chans att lyckas undvika den situationen du hamnade i. :)

Jo fast det var ju i säkerhetskontrollen de plockade den. Vid incheckning sa de att bara ha de i handbagaget

Jo fast det var ju i säkerhetskontrollen de plockade den. Vid incheckning sa de att bara ha de i handbagaget

Jo men de är ju där för att kontrollera att resenärerna inte bryter mot bestämmelserna (och IATAs bestämmelser är ju centrala för flyget att förhålla sig till), och visar man upp utskrifter av IATAs bestämmelser och klartecken från flygbolaget så borde man ha stora chanser tycker jag.

Jag brukar iaf använda mig av den typen av metodik om jag tror att det är risk att det inte kommer att gå min väg, och det har varit användbart ibland.

Olika flygbolag har olika regler , på Thai Air är det idag nästan kört , Finnair likaså , Norwegian tillåter 100 wh

Det står på både Thaiairs och Finnairs hemsidor att de tillåter upp till 100Wh. Thaiair tillåter även större batterier än så, för reservbatterier, står det.

Olika flyg
Det står på både Thaiairs och Finnairs hemsidor att de tillåter upp till 100Wh. Thaiair tillåter även större batterier än så, för reservbatterier, står det.

OK , bra , då gäller nog 100 WH överlag kan jag tänka , men behöver Tullarna mina svindyra Lipo på 5000ma så tar de dem bara , bra att de 7,4 volt , , 3 cells vore mer attraktiva för dem som reservbatterier ,eller starta bilen med ,, funkar grymt bra

Olika flyg

OK , bra , då gäller nog 100 WH överlag kan jag tänka , men behöver Tullarna mina svindyra Lipo på 5000ma så tar de dem bara , bra att de 7,4 volt , , 3 cells vore mer attraktiva för dem som reservbatterier ,eller starta bilen med ,, funkar grymt bra
Ja tror det var det som hände mig. Säkerhetskvinnan ville ha den.

Jag kände då inte till att det fanns regler på det så var inte påläst.

Ja tror det var det som hände mig. Säkerhetskvinnan ville ha den.

Jag kände då inte till att det fanns regler på det så var inte påläst.
Enligt transportstyrelsens info så skulle ju inte ditt batteri igenom, det står under 100Wh inte upp till 100Wh på transportstyrelsens sida jag länkade gällande batteri på flyg.
Sen får ni skilja på extrabatteri och batteri som sitter i det den driver 2 olika regler där.

Enligt transportstyrelsens info så skulle ju inte ditt batteri igenom, det står under 100Wh inte upp till 100Wh på transportstyrelsens sida jag länkade gällande batteri på flyg.
Sen får ni skilja på extrabatteri och batteri som sitter i det den driver 2 olika regler där.
Eller ser nu ej över 100Wh på extra batteri så då skulle du fått med ditt, men är ju på gränsen så då är väl risken större att man blir av med det.

På vissa flygplatser får du inte igenom på säkerhetskontrollen tex. Telefon, dator, tablet etc. om batteriet är urladdat.
För mig det var i Frankfurt eller Amsterdam jag var tvungen att starta telefon för att visa att den var laddad och fungerade.
Flyget till Abu Dhabi så gick dom ut på PA anlägget innan landning att inga urladda elektroniska apparater kommer igenom säkerhetskontrollen.

Jag gick kurs angående de nya reglerna för transport av lithium batterier på väg, ADR-S, nya regelverket för 2017 har krånglat till det som f--n. Flygets är snarlika, IATA heter det då. Vikt eller effekt, man får välja:wai: om batteriet väger under 500 g eller har en effekt under 100 Wh och är oskadat så ska det inte vara några problem, t.ex. ett lithiumbatteri som väger 499 g får ha så mycket effekt som det är möjligt 10000 Wh, spelar ingen roll, eller 99 Wh så kan det väga hur mycket som helst eller tills bagagevikts begränsningarna träder in. Övergångsregler gäller t.o.m. 20170630 så fram tills dess så så går det att använda regelverket från 2015:rolleyes: V*Ah=Wh ibland måste man räkna också

Jag kommer få ett elände med destination Gotland dom har ett rederi beslut på att köra enligt ADR för sjöfart trots att vi har ett östersjöavtal som säger att i östersjön får man använda ADR för väg. Men det är helt och hållet kaptens beslut vilket regelverk som används, "alla" andra använder de enklare och i mitt tycke tydligare vägreglerna.

När Dreamlinern hade som värst problem, litiumbatterier som började brinna p.g.a luftfuktigheten, så var jag hos Norwegian och klassificerade deras miljöfarliga avfall. -Era litiumbatterier måste jag nog klassa som explosiver;)Kanske lite för branch nördigt men dom tyckte inte alls att jag var rolig:rolleyes:

Eller ser nu ej över 100Wh på extra batteri så då skulle du fått med ditt, men är ju på gränsen så då är väl risken större att man blir av med det.
På länken Suiya skickade var ju gränsen mindre eller lika med 160 mW som skulle fungerat i handbagaget ... men de kunde kanske inte räkna.

Köpte ett par skor i veckan, de skulle kosta 249 men gick in för 349. Expediten skulle då slå in en rabatt för att det skulle bli 249, hen funderade och funderade hittade sedan en miniräknare där hon kom fram till att jag skulle få 100 kronors rabatt. Hon slog in det och det såg ut som hon haft alla rätt på högskoleprovet så glad var hon ...

Ja det här med matte är kanske inte så enkelt :)

På länken Suiya skickade var ju gränsen mindre eller lika med 160 mW som skulle fungerat i handbagaget ... men de kunde kanske inte räkna.

Köpte ett par skor i veckan, de skulle kosta 249 men gick in för 349. Expediten skulle då slå in en rabatt för att det skulle bli 249, hen funderade och funderade hittade sedan en miniräknare där hon kom fram till att jag skulle få 100 kronors rabatt. Hon slog in det och det såg ut som hon haft alla rätt på högskoleprovet så glad var hon ...

Ja det här med matte är kanske inte så enkelt :)
Upp till 160 var huvudbatteriet max tillåtna enligt transportstyrelsen.
Extrabatteri som en powerbank är 100 enligt transportstyrelsen.
Kolla länken, som jag skrev olika regler för huvudbatteriet och extra batteri.

Upp till 160 var huvudbatteriet max tillåtna enligt transportstyrelsen.
Extrabatteri som en powerbank är 100 enligt transportstyrelsen.
Kolla länken, som jag skrev olika regler för huvudbatteriet och extra batteri.

Då verkar IAEA och transportstyrelsen ha olika gränser.

Jag kommer få ett elände med destination Gotland dom har ett rederi beslut på att köra enligt ADR för sjöfart trots att vi har ett östersjöavtal som säger att i östersjön får man använda ADR för väg. Men det är helt och hållet kaptens beslut vilket regelverk som används, "alla" andra använder de enklare och i mitt tycke tydligare vägreglerna.

När Dreamlinern hade som värst problem, litiumbatterier som började brinna p.g.a luftfuktigheten, så var jag hos Norwegian och klassificerade deras miljöfarliga avfall. -Era litiumbatterier måste jag nog klassa som explosiver;)Kanske lite för branch nördigt men dom tyckte inte alls att jag var rolig:rolleyes:

Om jag lärt mig rätt så skall ett Lipobatteri aldrig laddas ur , minimum 2,8v per cell , max 4,20 . men transport (storage ) skall vara runt 3,8v för att batteriet skall anses som stabilt , jag har en testare som jag kan stoppa i för att visa alla celler är ok. Använder ju Lipo till allt flyg jag sysslar med ,allt från 2 celler 3,7 v -37 volt 10 celler , allt beroende på vad som skall drivas , allt från reciever till rena spedcontrollers och motorer . Kör ju flyg med elmotorer som ger runt 4. hk och mer ändå .. Men föredrar rena bensinmotorer ,denna(likadan) har jag kommit över härnere nu och tar hem till Sverige för att plocka ihop , 2 st 10cc 1,8hk vardera bensinare , 2 m i wingspan ,inte så stor , men djäkligt scalariktig
Piper Twin Commance.jpg

Då verkar IAEA och transportstyrelsen ha olika gränser.

Det stämmer, det är lite skillander, men ditt batteri borde du ha fått ta med enligt båda eftersom du hade det som handbagage.

Sedan har jag sett att flygbolagen har lite egna justeringar, men där du blev nekad att ta med batteriet visste de väl inte vilket bolag du skulle åka med?

I ditt fall gissar jag på att den som nekade dig trodde att det bara fanns en gräns att det skulle var mindre än 100Wh, och därför nekade dig att ta med ditt 100Wh-batteri. :(

Det stämmer, det är lite skillander, men ditt batteri borde du ha fått ta med enligt båda eftersom du hade det som handbagage.

Sedan har jag sett att flygbolagen har lite egna justeringar, men där du blev nekad att ta med batteriet visste de väl inte vilket bolag du skulle åka med?

I ditt fall gissar jag på att den som nekade dig trodde att det bara fanns en gräns att det skulle var mindre än 100Wh, och därför nekade dig att ta med ditt 100Wh-batteri. :(

Kanske var matematiken...

Tillbaka
Topp