Vilka byggbeslut hade ni gjort annorlunda med facit i hand

Vårt första äldre hus blev vi mer eller mindre blåsta på, det blev uppkäkat av termiter. Eftersom huset frugan växte upp i också var fallfärdigt byggde vi ett nytt på den tomten. Svärfar anlitade byggare själv och övervakade det hela, Ännu efter 6 är har inga fel uppdagats så vi är nöjda. Det finns plats till samtliga när vi åker ner, inga problem.

Huset vi köpte i Khon Kaen (som vi aldrig bodde i eftersom vi ångrade beslutet att flytta ner) var också gediget. Det var ett misstag att köpa det men lyckligtvis har vi lyckats sälja det igen och fått tillbaka pengarna så ingen förlust. Men det var nog ren tur, det var ett par som båda jobbar i en bank som köpte det, dom fick kanske förmånliga lån.

Bilder på det första huset finns i min Isaan-tråd om jag inte missminner mig.

Vårt första äldre hus blev vi mer eller mindre blåsta på, det blev uppkäkat av termiter. Eftersom huset frugan växte upp i också var fallfärdigt byggde vi ett nytt på den tomten. Svärfar anlitade byggare själv och övervakade det hela, Ännu efter 6 är har inga fel uppdagats så vi är nöjda. Det finns plats till samtliga när vi åker ner, inga problem.

Huset vi köpte i Khon Kaen (som vi aldrig bodde i eftersom vi ångrade beslutet att flytta ner) var också gediget. Det var ett misstag att köpa det men lyckligtvis har vi lyckats sälja det igen och fått tillbaka pengarna så ingen förlust. Men det var nog ren tur, det var ett par som båda jobbar i en bank som köpte det, dom fick kanske förmånliga lån.

Då! Är du en RIK MAN:cool: Berra
Svenska PESETAS går ner och BATTEN UPP.
och nu ångrar du dig att ha sålt huset! Vem vill inte flytta till PARADISET ISAAN:D

Det var jag orolig för när jag byggde taket men det är inga problem alls. Det sitter sådant där värmeskydd på undersidan av takplåten. Den fungerar nog bättre som bullerdämpande än värmeskydd :)
Vad har du för färg på plåttaket och upplever du några problem med taket vid kraftig vind? Ursäkta frågvisheten men frågar man inte så får man inga svar :)

Vi byggde en "liten stuga", med två isolerade sovrum (dubbel hålsten med ca 7cm frigolit emellan) och ett stort "vardagsrum" med myggnät runt om. Murat till midjehöjd och resten galler och myggnät. Badrummet byggde vi "fristående", så att vi fick en liten korridor mellan badrum och sovrumsvägg och tanken var då fullt genomdrag i vardagsrummet. Huset har stora takutskjut, så solen når aldrig väggarna. Det har fungerat mycket bra, men vad jag missade var hur dammigt det blir med en så öppen planlösning! I sovrummen är det alltid rent och fint, men i vardagsrum och kök får man städa jämt. Jag är nöjd med huset, men idag skulle jag nog byggt med hela huskroppen isolerad, minimalt med fönster också i vardagsrummet och AC även där. Frigoliten var billig, det skulle inte kostat mycket mer att göra så och vi skulle sluppit att städa jämt.
Tack för ett bra tips angående "tätheten" på husen kontra nedsmutsning i form av damm. Det måste väl ändå bli någon forma av balansgång "ventilation kontra AC: körning"? Ifall man nu har ac :)

Tack för ett bra tips angående "tätheten" på husen kontra nedsmutsning i form av damm. Det måste väl ändå bli någon forma av balansgång "ventilation kontra AC: körning"? Ifall man nu har ac :)

Hej

Ett sätt att minska nedsmutsningen ifrån ventilationen är ju att inte sätta ventilerna på den sida som vetter mot vägen eller gatan där det normalt dammar mest, sen kan man ju sätta insektsnät på ventilerna, då kommer åtminstone inga större partiklar, löv, flugor, myggor och andra kryp in den vägen.

Mvh isan lover

Ser ut lite som våra, lite annan färg bara. Rätt som du säger, hörs inget på regn.
Apropå altan, vi gjorde två en vid entrén ca 40 kvm och en på baksidan ca 20 kvm. Båda används flitigt och det skall byggas en carport med förråd sammanlagt ca 50 kvm senare, vill ha snickeriplats utomhus under tak.
En sak skulle jag rekommendera alla som bygger, att köpa färdigblandad betong till större gjutningar som platta och att det vibreras. Även byggherren menade att det blev mycket lättare att få till jämn och fin resultat, betongen flyter ut så bra då. En vibbra kostar från 500 sek och uppåt, den enklaste funkar bra.
Två altaner/sittplatser verkar bra då man ibland vill "dra sig undan" och få lite lugn och ro :)

Tidigare tänkte jag "per automatik" att vi skulle flytta till Thailand på heltid när jag gick i pension. Ingen av oss har barn sedan tidigare och inga gemensamma så vi absolut ingen att ta hänsyn till förutom oss själva. Men ju mer tiden går inser vi mer och mer att kanske 60/40 i Sveriges favör skulle passa oss bättre. Jag vill absolut slippa mörkret på vintern så Thailand från ca 1/11 till 31/3 skulle passa perfekt :)

Håller med om att det det där tjocka röda "plasttaket" som påminner om våra gamla eternittak är klart bra, tyst och trevligt, särskilt i kombo med innertak i gips som jag satte upp nu senast. Tätt är det också, med sina små täckdetaljer överallt för slagregnens skull. Gipsade även under utedelens tak, en klar ljudförbättring. Får se hur det ser ut om några år, var liten kostnad och arbete.

Har även tätat till ordentligt med "glas"fönster i div öppningar, så huset går att sluta till när vi inte är hemma, eller när vinden ligger på från fel håll, som ni säger det blir bra j-a dammigt på nolltid annars.

Sen skulle ju huset varit vridet 180 grader så solen inte steker på sovrumssidan, och badrummet skulle ha legat mot solsidan- iallafall vattenkarets långsida mot en solvägg.

Marken kunde gott ha varit nån meter högre också, nu skymmer grannens taknock solnedgången i horisonten.

Håller med om att det det där tjocka röda "plasttaket" som påminner om våra gamla eternittak är klart bra, tyst och trevligt, särskilt i kombo med innertak i gips som jag satte upp nu senast. Tätt är det också, med sina små täckdetaljer överallt för slagregnens skull. Gipsade även under utedelens tak, en klar ljudförbättring. Får se hur det ser ut om några år, var liten kostnad och arbete.

Har även tätat till ordentligt med "glas"fönster i div öppningar, så huset går att sluta till när vi inte är hemma, eller när vinden ligger på från fel håll, som ni säger det blir bra j-a dammigt på nolltid annars.

Sen skulle ju huset varit vridet 180 grader så solen inte steker på sovrumssidan, och badrummet skulle ha legat mot solsidan- iallafall vattenkarets långsida mot en solvägg.

Marken kunde gott ha varit nån meter högre också, nu skymmer grannens taknock solnedgången i horisonten.
Tack så mycket för dit svar. Vet du ifall det skiljer mycket i vikt och pris på plasttaket kontra ståltak?

Det måste jag be att få återkomma till. Trots att jag själv varit och slantat och fått utförliga kvitton så kommer jag inte ihåg exakt vad som var vad 555. Men bra mycket tyngre är det iaf, dyrare också men måste kolla på kvittona. Allting körs ju hem till tomten allteftersom, sen några veckor senare åker jag och betalar.

Tidigare tänkte jag "per automatik" att vi skulle flytta till Thailand på heltid när jag gick i pension. Ingen av oss har barn sedan tidigare och inga gemensamma så vi absolut ingen att ta hänsyn till förutom oss själva. Men ju mer tiden går inser vi mer och mer att kanske 60/40 i Sveriges favör skulle passa oss bättre. Jag vill absolut slippa mörkret på vintern så Thailand från ca 1/11 till 31/3 skulle passa perfekt :)
Skattemessigt är det bättre att göra tvärt om.

Dom där gummringarna som tätar skall man hålla koll på, dom kommer att torka sönder med tiden och då kan det bli läckage. Det åtgärdar man mad Sikaflex 11 FC som är sol och åldersbeständigt.Bör användas i stället för silikon som krymper och ger läckage med tiden.

Vad har du för färg på plåttaket och upplever du några problem med taket vid kraftig vind? Ursäkta frågvisheten men frågar man inte så får man inga svar :)

Från början ville jag bygga taket med samma takpannor som på huset. Insåg att det skulle bli väldigt dyrt. Dels dyrare material men även en kraftigare och dyrare konstruktion för den extra vikten.

Valet blev då plåttak med isolering under. Valde en mörkbrun färg för att matcha husets tak. Var orolig för värmestrålning under taket varma dagar. Inte ens i varma April är det ett problem. Något jag skulle vilja göra är att montera ett undertak med belysning. Skulle bli så mycket trevligare. Det får kanske bli av samtidigt som vi klinkar golvet. Nu när vi har allt vesäntligt på plats skyndar vi långsamt. Man måste njuta lite också :)

Han fyller 19 i Okt ja han går i skola i Nong Bua Lamphu
Om han gått skola i Sverige innan varför satte du han inte på internationell skola?
Sonens skola har tex. Boarding school där dom bor på skolan och tas omhand av lärare 24/7.
Verkar riktigt bra, kostar lite men det har ju du råd med.
Skolan har ju grundskola och gymnasium alla som gick ur gymnasiumet i år kom in på sina förstahandsval till universitet runt om i världen.

Om han gått skola i Sverige innan varför satte du han inte på internationell skola?
Sonens skola har tex. Boarding school där dom bor på skolan och tas omhand av lärare 24/7.
Verkar riktigt bra, kostar lite men det har ju du råd med.
Skolan har ju grundskola och gymnasium alla som gick ur gymnasiumet i år kom in på sina förstahandsvyal till universitet runt om i världen.
Man kan säga så här om honom, att hissen går inte hela vägen upp.
Han kom till Sverige 10 år gammal och hade mycket svort med den svenska skolan trots att han hade en special lärare som hjälpte honom hela tiden.
Han fick bara 0 hela tiden när det var prov
Så jag trodde att han skulle ha det lite bättre i Thailand han kunde ju pråta Thai
Men det kom för lite svenska in i skallen på honom.
Jag försöker hjälpa honom så gott jag kan
Men han är svår att hantera ibland
Men jag älskar honom mycket, så det är svårt ibland här hemma.
Min fru har för lite tålamod!

Senast ändrad:
Två altaner/sittplatser verkar bra då man ibland vill "dra sig undan" och få lite lugn och ro :)
Så sa jag också när jag ritade huset. Framtill kaffe på baksidan kask. Fast det var lite med solskydd ock göra, de strategiska rummen som kök och sovrum samt vardagsrum är i ständig skugga. Man kan ha många idéer samtidigt även som man tydligen. Utkekök annars är rätt vanligt här men jag gillar inte fajtas med flugor så den blev inne istället med matplats.

Så sa jag också när jag ritade huset. Framtill kaffe på baksidan kask. Fast det var lite med solskydd ock göra, de strategiska rummen som kök och sovrum samt vardagsrum är i ständig skugga. Man kan ha många idéer samtidigt även som man tydligen. Utkekök annars är rätt vanligt här men jag gillar inte fajtas med flugor så den blev inne istället med matplats.
Visst har du målat mur och hus själv?

Skall måla muren nu i höst, har du förslag på bra primer och färg?

Tillbaka
Topp