Vilka byggbeslut hade ni gjort annorlunda med facit i hand

Tack så mycket för att ni delger alla era erfarenheter...

En sammanfattning så här långt..

Planera noggrant (lyssna på andras erfarenheter och fatta ditt eget beslut)
Enkla ritningar som byggarna förstår. (Gäller det konstruktionen också?)
Ha inte för bråttom utan tänk över allt noga.
Mer elkontakter än man tror behövs. (även utomhus för tvättmaskin, kyl med mera)
Dra vattenledningar och elledningar utomhus innan byggnation försvårar detta i efterhand.
Dubbelväggar.
Fönstrens placering (ev solinsläpp/varmt)
Stora överhäng som skuggar väggar/fönster
Tänk på husets placering. Var går solen upp/ner.
Stora skuggade uteplatser/altan är guld värt.
Inom och utomhuskök. Olika personer har olika "matlagningsstil"
Tänka sig för innan man bygger. Vill jag det här? Innebär en ekonomisk risk.
Tänk på termitfaran.
Tänk på vilket material man skall använda till taket. Alla material har sina för och nackdelar. Vikt, kostnad, ljudnivå, estetik med mera.
Tänk på rummens placering inne i huset. Öster/väster, ljudnivå.
Tätheten på huset. Damm, ormar, småkryp med mera.
Isolering på taket.
Skall man ha AC så har invertertypen flera fördelar men kostar mer.
Hur mycket får det kosta? Är det verkligen värt detta?
Köp in Materialet själv och bestämda betalningsintervaller allt efter arbetet fortlöper.
Ha någon byggteknisk/språkkunnig person som man kan ha hjälp i kommunikationen med thailändarna.
Var närvarande under byggtiden
Dra ledningar för vattenavlopp så du enkelt kan ansluta dagvatten samt från AC.
Dagvattenrännor runt hela huset.

Jag har säkert missat flera saker så påminn mig gärna..

Bygger du innanför city limit behöver du bygglov.
Du kan gå till den statliga byggnadsmyndigheten och få ritningar gjorda för par tusen baht.
Så gjorde vi, hade en ide tog den dit så räknade, planerade och ritade dom ut färdiga ritningar.
Vet jag inte om det funkar samma på alla byggnadsnämder i landet men ritningarna måste iallafall godkännas innanför city limit, utanför på chanotte inget bygglovskrav om dom inte ändrat på det under senare år.

Bygger du innanför city limit behöver du bygglov.
Du kan gå till den statliga byggnadsmyndigheten och få ritningar gjorda för par tusen baht.
Så gjorde vi, hade en ide tog den dit så räknade, planerade och ritade dom ut färdiga ritningar.
Vet jag inte om det funkar samma på alla byggnadsnämder i landet men ritningarna måste iallafall godkännas innanför city limit, utanför på chanotte inget bygglovskrav om dom inte ändrat på det under senare år.
Jag gjorde samma i min amphur och betalade 4000tb för ritningen.

Spelar ingen roll vart. Skulle inte byggt nånstans i Thailand om jag vetat då, vad jag vet nu. SV är inte sämre än andra ställen tycker jag. Bra folk som bor där. Jag har sett sämre ställen med liknande upplägg.
Men du har väl bara köpt en hyresrätt på ett hus, förstår att du är bitter.
Själv ångrar jag inte husköpet en sekund, minskat mina månadskostnader drastiskt och en stabil punkt för mig och min familj.
Är väl ingen skillnad på att köpa i Sverige om man bor där, själv trivs jag inte alls i Sverige min fru hade inte varit blyg för att flytta men jag vägrar.

Men du har väl bara köpt en hyresrätt på ett hus, förstår att du är bitter.
Själv ångrar jag inte husköpet en sekund, minskat mina månadskostnader drastiskt och en stabil punkt för mig och min familj.
Är väl ingen skillnad på att köpa i Sverige om man bor där, själv trivs jag inte alls i Sverige min fru hade inte varit blyg för att flytta men jag vägrar.
Hmmm jag är glad att jag bor i ett helt ok hus i Thailand när jag vill , men jag har inget byggt , känns rätt Ok

Nu blir det en väldigt låg månadskostnad, vill jag köra på bankens plan är huset betalt när jag är 58.
Dock har jag råd och planen är att jag betalar allt tills jag fyllt 45.
Jag har en ekonomisk plan, går ingen nöd på mig, jag är inte desperat och följer min plan och har det rätt gött.
Jag vill inte ha för flashigt jättehus men noga på fint inrett då jag vill må bra när jag vaknar och känna att jag är i mitt paradis.
Jag har turen att kunna välja hur jag vill göra med betalning, allt beror på utsikterna, jag ser kommande investeringsmöjligheter och vill ha möjligheten att slänga in en större summa när världskrisen kommer.

Haha :):):) ganska förutspått svar från dig , likaså att du skulle hugga direkt , ganska förutsägbar är du Pan Pan.
Du citerar mig så visst svarar jag.
Har sagt till dig innan erat hyreshus passa er men jag är varken intresserad eller vill bo i ett liknande hus med min familj.
Du verkar ha svårt att förstå att det blir stor skillnad med barn springande i huset.
Och varför skulle jag snåla på den biten, med mina månadsutgifter ligger jag på 125.000-150.000 baht sparande, jag känner inte att jag måste minska på nåt.

Senast redigerad av en moderator:
Va! Det är inte mycket. Det är så pass lite att du behöver gå ut till att tänka:p
Tänka och tänka nu skall vi inte överdriva :) Ett seriöst svar är kanske 120-140 kvadrat inomhus och kanske 80-90 kvadrat under tak utomhus. Jag har varken råd eller lust att bygga för stort då vi troligen bara kommer att använda huset på vintern. Men det intressanta med listan är att de flesta punkterna inte handlar om dyra lösningar utan om erfarenheter/råd som inte kostar något att beakta.

Tänka och tänka nu skall vi inte överdriva :) Ett seriöst svar är kanske 120-140 kvadrat inomhus och kanske 80-90 kvadrat under tak utomhus. Jag har varken råd eller lust att bygga för stort då vi troligen bara kommer att använda huset på vintern. Men det intressanta med listan är att de flesta punkterna inte handlar om dyra lösningar utan om erfarenheter/råd som inte kostar något att beakta.
Ett bra och ärligt svar svar tycker , ja varför skall det visas upp mer än vad man egentligen har råd med .. Lite för mycket Thaitänk i det .. Samma för mig , skall jag bo hela året därnere så kanske jag kostar på lite bättre i köket , men vi har allt som det är , så varför lägga slantar på ett hus att visa upp för grannar . Hur mycket tid spenderar man sittande framför tv i Thailand , inte mycket när det gäller mig , är ute om dagarna samt har två helt ok sovrum med bra sängar och AC, vad ,mer behöver jag , 90m2 samt en hyfsat stor tomt räcker gott för oss två

För 8 år sen skulle jag bygga ett hus på ca 220m2 inne och i hög standard på landsbyggden.
Det skulle gå på 2.1 miljoner baht fast pris 1 rai tomt.
Kom vi bara halvvägs för vi skiljde oss och det är jag glad för idag det bästa som hänt mig, för utan den skiljsmässan hade jag inte haft det underbara liv jag har nu ;)

Du citerar mig så visst svarar jag.
Har sagt till dig innan erat hyreshus passa er men jag är varken intresserad eller vill bo i ett liknande hus med min familj.
Du verkar ha svårt att förstå att det blir stor skillnad med barn springande i huset.
Och varför skulle jag snåla på den biten, med mina månadsutgifter ligger jag på 125.000-150.000 baht sparande, jag känner inte att jag måste minska på nåt.
Gillar:och Långeman 555 Jojo :):)

Senast redigerad av en moderator:

Tillbaka
Topp