Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Drack en bra öl igår som motsatts till min egengjorda fulöl. Hur många gör ölen enligt de tyska renhetslagarna?
Renhetslagarna föreskriver inte en massa kemikalier som de flesta bryggerier använder för att t.ex flocka ölen och få de oönskade produkterna att flyta upp till ytan. Själv är jag inte förtjust i lager, men jag brukar smaka det mesta utom de värsta avarterna av lager.
En av de godaste lager gjorda i Sverige är Mariestads ofiltrerade. I och med att den är ofiltrerad har du med massor av smaker du inte får med i en filtrerad öl. Mariestads lager är också en bra öl, men kommer inte upp till samma klass som den ofiltrerade.
Mina egna fulöl är definitivt mera enligt de tyska renhetslagarna än många andra du köper. Någon enstaka gång har jag syndat och använt lite smaksocker för att få en viss karraktär. Annars bara vatten, malt, humle och jäst. Du kan få otroligt mycket olika smaker genom att använda olika typer av malt och humle. Kör du även med en anpassad jäst till den variant av öl du vill ha så finns det liten anledning att använda kemikalier som de flesta stora bryggerier använder. Vore intressant att se hur många som fick lämna in om de skulle följa renhetslagarna!
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.