Vi har en livförsäkring för frun, både en sparform och försäkring i BDO Bank.
Täcker upp till 1 mille i sjukvårdskostnader, 500.000 vid dödsfall. Kostar 2840/månad och ska betalas i 10 år.
Efter 20 år betalas den åter + avkastning, har man inte nyttjat den så blir det en bra slant som pension.
Utöver det försäkrad i Phil Health som kostar 100/månad, täcker sjukvårdskostnader upp till 80% till ett visst belopp. Vidare inbetalning till statlig pension 330/månad (SSS).
Det är ju sjukvård som är dyr och fort kan dränera ens ekonomi vid långa behandlingar.
Allt i lokal valuta.
Inne och kolla på BDO, den där livförsäkringen hon har låter som den jag har på Kasikorn fast jag valde bort sjukvårdsdelen.
Den som alla investeringsproffsen på forumet dömde ut och sa att det var bättre att jag satte i ett sparande som familjen kunde få istället ifall olyckan dök upp.
Fast jag får inte fram hela policyn gällande sjukvård på BDO hemsida bara att en dagspeng betalas ut när man är inlagd?
Hospital Income Benefit
Pays the Insured Member an allowance for each day of hospital confinement.
Står inget på hemsidan vad den täcker gällande sjukvård, ifall det kan vara nåt och försöka hitta något liknande.
Skulle jag köpa en sjukvårdsförsäkring till bäbisen tex som täckte upp till 1 miljon baht hos BUPA kostar den 50.365 baht om året, utan OPD, med basic OPD 75.000 baht.
För frugan lägre dock 24.192 baht utan OPD, 38.000 med OPD.
För sonen 8 år 27.700 utan OPD, 41.200 med OPD.
För mig kostar den 36.000 baht utan OPD men då har jag så det täcker sjukvårdskostnader upp till 2 miljoner baht.
Kostnader är per år.
Jag har valt att försäkra mig som utlänning då jag har noll skydd.
Om dom blir sjuka så får jag betala sjukvården och jobba på, dom har ju också ett visst statligt skydd vilket jag inte har.
Nu har jag dock skickat mail till BUPA och frågat om ett familjepaket så får vi se vad dom svarar.