X-RAY Outlaw

Nja mot rena turister som behöver visum är Sverige rätt tuffa, pengakrav, försäkring mm.
Skillnad om du kommer papperslös, då är det fritt fram.

Visst är det tråkigt att Thailand går från vilda västern där man kunde göra som man ville med det mesta mot ett kontrollerat land men fel kan jag ändå inte säga att det är, förstår det ur deras synvinkel.
Jag tycker att det är helt rätt att ställa krav på utlänningar som vill vistas länge i landet.
Att dom sen försöker blåsa oss på stålar hela tiden är en annan sak men så är det överallt på olika sätt.
En polare kom nyss tillbaka från en tripp till Filippinerna och sa att det va mycket värre där, bara fokus på stålar.
E väl samma i Sverige för oss Svennar, där lurar dom dig via skattsedeln och dopad krona.
Ja Sverige är väl inte ett dugg bättre när det gäller turister.
Frugan reser ju som turist när vi åker till Sverige, inte på inbjudan.
Då skall hon visa upp detaljerad plan på var hon skall bo varje natt, var hon tänkt göra dag för dag etc redan vid visumansökan.

Ja Sverige är väl inte ett dugg bättre när det gäller turister.
Frugan reser ju som turist när vi åker till Sverige, inte på inbjudan.
Då skall hon visa upp detaljerad plan på var hon skall bo varje natt, var hon tänkt göra dag för dag etc redan vid visumansökan.
Ja det är kraven för Schengenvisum.

När visumet är beviljat är det fritt fram att resa i alla Schengenländerna i 90 dagar :D
I 90 dagar, när frugan åkt på turistvisum har hon fått dom dagar hon sökt om.
Från det datum flygbiljetten är bokad till Sverige till return datumen Thailand.
Är du säker på att du snackar turistvisum nu och inte besöksvisum.

Turistvisumet gäller bara dessa dagar, vill man förlänga och ändra datum på hemresan var inte det bara bara som turist, då var vi tvungna att cancelera turistvisumet och söka nytt och visa upp flygbiljett med nya datum.

Söker man med exakta dagar får man det också.
Det går att söka upp till 90 dagar som är gränsen för turism.
Vanligast är en inbjudan där en garant står för uppehälle.

Jag tycker att man blir styvmodigt behandlad i Thailand. Har varit gift och bott ihop med min thailändska fru i över 20 år ostraffad försörjer mig själv. Vi har pengar på banken har finansierat vårt uppehälle de senast 12 åren genom att över föra i runda slängar 1 miljon varje år til Thailand. Bor i ett medelklass område har aldrig varit inblandad i något olagligt antingen i Sverige eller Thailand. Att de över huvudtaget kan komma på att behandla mig på detta visset tycker jag är under all kritik. Satang med flera som enligt mitt tycke är skötsamma skall finna sig i detta kan ju inte tolkas på annat sätt än att vi inte är önskade. Min fru är thailändsk och hon skäms över det med all rätta. Thailändare uppmanar sina invånarna att tala väl om Thailand men hur rimmar det när de behandlar deras äkta hälften på detta visset. Att en gång per år söka uppehålls tillstånd därutöver rapportera var tredje månad och nu skall hon behöva annmäla till immigrationen varje gånge vi har varit ute och rest. Nä Thailand förtjänar att bli kallat vad det är ett rövhål. Alla behöver inte hålla med Thailand finns ju kvar för dem som ett paradis.

Jag tycker att man blir styvmodigt behandlad i Thailand. Har varit gift och bott ihop med min thailändska fru i över 20 år ostraffad försörjer mig själv. Vi har pengar på banken har finansierat vårt uppehälle de senast 12 åren genom att över föra i runda slängar 1 miljon varje år til Thailand. Bor i ett medelklass område har aldrig varit inblandad i något olagligt antingen i Sverige eller Thailand. Att de över huvudtaget kan komma på att behandla mig på detta visset tycker jag är under all kritik. Satang med flera som enligt mitt tycke är skötsamma skall finna sig i detta kan ju inte tolkas på annat sätt än att vi inte är önskade. Min fru är thailändsk och hon skäms över det med all rätta. Thailändare uppmanar sina invånarna att tala väl om Thailand men hur rimmar det när de behandlar deras äkta hälften på detta visset. Att en gång per år söka uppehålls tillstånd därutöver rapportera var tredje månad och nu skall hon behöva annmäla till immigrationen varje gånge vi har varit ute och rest. Nä Thailand förtjänar att bli kallat vad det är ett rövhål. Alla behöver inte hålla med Thailand finns ju kvar för dem som ett paradis.

Hej

Håller med dig helt här, varför krångla till det för ostraffade, ärliga, ekonomiskt självständiga människor som i många fall är både gifta och kanske t.o.m har gemensamma barn o.s.v, det här känns inte rätt och jag tror att juntan biter sig själva i svansen här, för oss som redan har fru, släkt och hus m.m i Thailand är det ju oftast svårt att ställa om, men hur kommer unga som vill ut i världen att reagera när dom jämför olika länder och villkoren där, är själv övertygad om att antalet falanger kommer att minska med tiden om denna utveckling fortgår, medelåldern är ju redan hög bland falangerna och själv tycker jag att föryngringen nästan har upphört.
Flera barn familjer jag känner har ju redan valt att flytta tillbaka till hemlandet (England, Australien, Danmark, Sverige o.s.v) igen, detta efter relativt många års boende i Thailand.

Mvh isan lover

Ja @Khuntan jag är som du sköter mig här och har inga penga problem, men är inne på mitt sjätte år.
Nu får man bara infinna sig till de lagar de har och bita i det sura äpplet.
Det är inte så mycket man kan göra åt det hela.
Ju, man kan välja att flytta härifrån, men för min del finns det inte på kartan .

Ja @Khuntan jag är som du sköter mig här och har inga penga problem, men är inne på mitt sjätte år.
Nu får man bara infinna sig till de lagar de har och bita i det sura äpplet.
Det är inte så mycket man kan göra åt det hela.
Ju, man kan välja att flytta härifrån, men för min del finns det inte på kartan .

Som du säkert känner till är skatter reglerna också oklara när det gäller utlänningar. Vilket kan betyda att man blir godtyckligt behandlad. Mina skatterådgivare thailändska som utländska kan inte ge mig klara svar. Inget jag vill gå in jupare på här.
Denna god tycklighet kan en dag banka på dörren.
Det som jag tycker är mest anmärkningsvärt är att om jag gör något som är brottsligt i exempel Irak eller Sverige men inte i Thailand kan di bli straffad för detta i Thailand.

Har aldrig haft problem i Thailand men skulle heller inte kunna säga att jag aldrig hört om dem som haft eller att jag vet med säkerhet att jag alltid gör rätt. Utan gör som jag blir tillsagd att göra vilket inte är ett tillräckligt svar utan du och endast du är själv ansvarig för att du gör rätt enligt thailändsk lag.

I 90 dagar, när frugan åkt på turistvisum har hon fått dom dagar hon sökt om.
Från det datum flygbiljetten är bokad till Sverige till return datumen Thailand.
Är du säker på att du snackar turistvisum nu och inte besöksvisum.

Turistvisumet gäller bara dessa dagar, vill man förlänga och ändra datum på hemresan var inte det bara bara som turist, då var vi tvungna att cancelera turistvisumet och söka nytt och visa upp flygbiljett med nya datum.

Sök ett multiple entry nästa gång. Behövs bara visa upp försäkring vid ansökan men inget annat senare så länge det gäller. Frugans nuvarande gäller 3.5 år. Vi stannar aldrig längre än några veckor så vet inte hur det funkar med längre vistelser.
Skönt att slippa blanda in VFS, ambassader o liknande.

/ SatanG

Som du säkert känner till är skatter reglerna också oklara när det gäller utlänningar. Vilket kan betyda att man blir godtyckligt behandlad. Mina skatterådgivare thailändska som utländska kan inte ge mig klara svar. Inget jag vill gå in jupare på här.
Denna god tycklighet kan en dag banka på dörren.
Det som jag tycker är mest anmärkningsvärt är att om jag gör något som är brottsligt i exempel Irak eller Sverige men inte i Thailand kan di bli straffad för detta i Thailand.

Har aldrig haft problem i Thailand men skulle heller inte kunna säga att jag aldrig hört om dem som haft eller att jag vet med säkerhet att jag alltid gör rätt. Utan gör som jag blir tillsagd att göra vilket inte är ett tillräckligt svar utan du och endast du är själv ansvarig för att du gör rätt enligt thailändsk lag.

Hej

Just osäkerheten, snabba kast och svårigheten att få rakt besked måste vara svår för företagare, nästan alla lagar och regler tolkas ju och används på olika sätt runt om i landet.

För egen del är det ju mest jordbruk som jag är lite insatt i, men även här finns det regler och lagar som i mina ögon är märkliga och diskriminerande, ska man följa lagen är det ju knappast ens tillåtet att jobba gratis på sin frus eller släktens mark, jag vet falanger som har frågat ansvariga om det t.ex är godkänt att odla frukt, grönsaker och annat i större omfattning i sin egen trädgård, hålla höns på tomten och sälja ägg, kanske inte blir svaret, bäst att inte fråga, detta måste vara ganska unikt för Thailand.

Även när det gäller arealstöd, garantipriser, gratis plantor och olika projekt som staten drar igång o.s.v, så finns det inte heller någon långsiktighet, vips har vi en militärkupp och så ändras allt över en natt, inte lätt att planera och göra rätt här när villkoren ändras utan förvarning.

Mvh isan lover

Håller med att immigrationen, äganderätt t.ex. är irriterande och diskriminerade.
Försöker dock se även den positiva diskrimineringen vi västerlänningar får gratis av inte bara folk men även ibland av andra myndigheter. Ingen ide att ta det för seriöst, tänk på att det vore värre om vi var en underklass-Somchai utan valmöjligheter, då hade livet känts klart besvärligare. För oss, än så länge iaf, känns Thailand överlag som det bästa landet för oss men det kan ju hända att vi ändrar oss i framtiden.

/ SatanG

Som sagt var, det finns andra länder, och ska man jämföra Thailand med Belize, så nog tror jag man skulle känna sig mer välkommen, att det finns möjligheter...

Belize
How do you like the sound of palm trees, soft sand beaches, and crystal clear water? What if it were also an English-speaking country with an incredibly low cost of living? Guess what – that place actually exists. Belize is sandwiched between Mexico and Guatemala, and is a small country about the size of Wales with a population less than that of Bakersfield, California.
Belize allows foreigners to apply for permanent residency after only a year of life there. Enter on a 30-day visitor visa and keep renewing it every month until you’ve been there for 50 weeks. A $1,000 fee and some bureaucratic red tape is all that’s left before getting the go ahead to stay forever.

Pay attention to the conditions on your visitor visa, however. Some districts will require you to leave the country for two weeks every six months, and doing so resets the clock on your 50-week requirement. If this is your plan of attack, it may be best to engage a lawyer in Belize right away to help you navigate the process. Note that if you intend to work in Belize, you will also need a work permit, at least until you’re granted permanent residency. After five years of permanent residency, you can apply for citizenship.

Som sagt var, det finns andra länder, och ska man jämföra Thailand med Belize, så nog tror jag man skulle känna sig mer välkommen, att det finns möjligheter...

Belize
How do you like the sound of palm trees, soft sand beaches, and crystal clear water? What if it were also an English-speaking country with an incredibly low cost of living? Guess what – that place actually exists. Belize is sandwiched between Mexico and Guatemala, and is a small country about the size of Wales with a population less than that of Bakersfield, California.
Belize allows foreigners to apply for permanent residency after only a year of life there. Enter on a 30-day visitor visa and keep renewing it every month until you’ve been there for 50 weeks. A $1,000 fee and some bureaucratic red tape is all that’s left before getting the go ahead to stay forever.

Pay attention to the conditions on your visitor visa, however. Some districts will require you to leave the country for two weeks every six months, and doing so resets the clock on your 50-week requirement. If this is your plan of attack, it may be best to engage a lawyer in Belize right away to help you navigate the process. Note that if you intend to work in Belize, you will also need a work permit, at least until you’re granted permanent residency. After five years of permanent residency, you can apply for citizenship.
Ja Belize kan ju låta niceligt men läser man på lite så inser man att det är dyrare än Thailand och värdelös infrastruktur.
Personligen uppskattar jag bra vägar, snabbt internet och någorlunda tillförlitlig elförsörjning så jag stannar nog i Thailand ett tag till även om dom krånglar lite.
Men bra att veta lite alternativ om det blir för jäkligt, en sak är iaf säker, aldrig i helsike att jag köper en bostad i Thailand, man kan ju absolut inte lita på att förutsättningarna inte ändras än mer till det sämre så en vacker dag kanske man vill dra och då ska det vara någorlunda enkelt.
Belize kan nog vara ett bättre alternativ än ex Filippinerna iaf, bra skatteregler om inte annat.

Ja Belize kan ju låta niceligt men läser man på lite så inser man att det är dyrare än Thailand och värdelös infrastruktur.
Personligen uppskattar jag bra vägar, snabbt internet och någorlunda tillförlitlig elförsörjning så jag stannar nog i Thailand ett tag till även om dom krånglar lite.
Men bra att veta lite alternativ om det blir för jäkligt, en sak är iaf säker, aldrig i helsike att jag köper en bostad i Thailand, man kan ju absolut inte lita på att förutsättningarna inte ändras än mer till det sämre så en vacker dag kanske man vill dra och då ska det vara någorlunda enkelt.
Belize kan nog vara ett bättre alternativ än ex Filippinerna iaf, bra skatteregler om inte annat.
Vilka skatter tänker du då på?

Tillbaka
Topp