X-RAY Outlaw

Jag har varit gift med samma kärring i över 20 år och naturligtvis. Skulle jag tänka annorlunda om jag idag skulle vara singel. Att gifta mig nu skulle vara helt uteslutet. Dela livet med någon man eller kvinna spelar ingen roll.
Däremot är jag väldigt glad över att kunnat dela mitt liv med någon att tänka tillbaka på vad vi upplevt under dessa år och vad vi idag gör. Vi känner varandra väl som hand i handske. Äktenskapsord som vi hade i Sverige gäller inte längre och känns överflödigt då jag har lovat mig själv om hon blir ny förälskad eller jag så visst måste vi ta den möjligheten utan att bli vansinniga på varandra och fortsätta vara vänner.
Som tur är trivs vi fortfarande bäst med varandra och med lite sned språng efter behov. Fast det är väl mest jag som har behov av detta.
Idag vet hon att om vi går skilda vägar tar hon hälften med sig eller mera. Naturligtvis riskerar jag att förlora henne och hon skulle helt klart klara sig bra utan mig. Vi har det bra och roligt tillsammans vilket är viktigt för oss båda och har upplevt en himlastormande förälskelse vilket övergått till något helt fantastiskt liv.

Jag tycker äktenskapsord är bra i början livet blir enklare och man skall prata om pengar och bråka om pengar och med tiden skiter man i vilket.

Mina pengar dina pengar våra pengar skit samma ta vad du vill ha jag är bara glad att bli av med dig. Puss & kram

Tycker du gör rätt. Fällor är vanligt i Thailand. Du har själv sett massor av exempel
Men jag fattar inte att du med din charm, ungdomlig, kropp och rik måste välja tjejer ur lägsta klassen.
Skaffa en som inte tjejen är helt familjeförsörjare till.
Fungerar även med separata sovrum med en högutbildad tjej som har egen bil.
Detta inlägg är lite väl provokativt, det är onödigt. Rättning i ledet tack!

Det tycker jag också, absolut provokativt, när jag ser ett stavfel...:xmas_smiley: och nu rätar vi oss i ledet.

Senast ändrad:
Hej

Det här är nog en personlig sak som vi skiljer oss åt på, vissa mår och sover säkert bättre om dom har ett äktenskapsförord och håller mitt och ditt o.s.v, ser inget fel med det, är det så man vill ha det och parterna är överens om detts så ok.

För egen del sover jag bra och oroar mig inte även om vi inte har något äktenskapsförord, inte skiljer på mitt och ditt, har delad ekonomi o.s.v, själv tycker jag att det skulle kännas konstigt att redan när förhållandet fungerar planeta för separation.

Men det finns väl inget som är rätt eller fel här.

Mvh isan lover
Skulle nog vilja ha en gemensam ekonomi , men med facit i handen så funkar inte detta helt ok i detta land , I Sverige ja, men i Thailand , tveksamt , i alla fall med tanke på att äga fastigheter tillsammans, Men nu är det defakto så att männsikor kan förändras över en natt , och en kvinna eller man som man levt ihop med i 20 år helt plötsligt är en helt annan person , giriga och elaka kan de vara , så att man omöjligt känner igen den partner man levt med under halva sitt vuxna liv ,, Märkligt men sant skall jag säga

Senast redigerad av en moderator:
Vi har färdiga papper för både ev skilsmässa och dödsfall. Inget konstigt, hon tar huset i Thailand jag sverige, hon har sina sparade slantar, jag har mina värdepapper.
Vi har gemensamt konto, funkar alldeles utmärkt. Skulle aldrig orka gå och vara orolig över vad som kan hända, då hade jag hellre levt ensam. Snål har jag aldrig varit, tvärtom.
Sådan är jag;)

Vi har färdiga papper för både ev skilsmässa och dödsfall. Inget konstigt, hon tar huset i Thailand jag sverige, hon har sina sparade slantar, jag har mina värdepapper.
Vi har gemensamt konto, funkar alldeles utmärkt. Skulle aldrig orka gå och vara orolig över vad som kan hända, då hade jag hellre levt ensam. Snål har jag aldrig varit, tvärtom.
Sådan är jag;)
Vi har särkullbarn, därav papper vid dödsfall. En djungel med regler, men med livrem å hängslen kommer man långt:)

Naturligtvis inte. Är just 7-8 miljoner den summan du skulle köpt hus för?
Skiljs man åt och inte vill förlora mer än man måste så får man väl hyra advokater så du kan få mesta möjliga.
Går ju skriva usufruct och liknande också.
Det jag tycker verkar vara så panikartat är den konstanta misstänksamheten mot sin partner. Är hon fattigare kan hon få lite mat, allt annat ska ligga på minimum och helst ska hela hennes ev. lön gå till gemensam hyra typ och ingen släkting bör någonsin kunna få någon hjälp för det innebär blåsning big time.
Är det stor oro för pengar rekar jag att endast dejta de som kan bidra ekonomiskt så slipper du ju betala huset själv.
Va fan, gängar man sig, bör man väl ha förtroende för varandra och inte utgå ifrån att man kommer bli blåst, annars har man ju startat med fel partner och med fel inställning.
Skulle jag bli blåst på huset så bryr jag mig inte, det behöver mina kids ändå och jag klarar mig alltid. Har aldrig haft några som helst misstankar mot min fru, hon behöver inte mina papperslappar för att leva ett utmärkt liv.

/ SatanG

Denna var rolig, hyra advokat? i pluralis, flera advokater, efter detta så finns det något kvar?, en stor djefla skuld.....

#Skiljs man åt och inte vill förlora mer än man måste så får man väl hyra advokater så du kan få mesta möjliga.#

Mitt x och jag hade ett gemensamt lönekonto och ett gemensamt sparkonto.
Det har jag inte nu i detta förhållandet.
Däremot så ser jag till att vi sparar en del tillsammans.
Först mat o räkningar sen gemensamt sparande.
Sen har jag ett eget sparande, vem som ska ärva mitt efter mig återstår att se. Jag har inget skrivet för tillfället, så just nu blir det mor sen mina bröder.
Jag ska fundera lite, men avvaktar nog ett antal år innan jag bestämmer mig.

Mitt x och jag hade ett gemensamt lönekonto och ett gemensamt sparkonto.
Det har jag inte nu i detta förhållandet.
Däremot så ser jag till att vi sparar en del tillsammans.
Först mat o räkningar sen gemensamt sparande.
Sen har jag ett eget sparande, vem som ska ärva mitt efter mig återstår att se. Jag har inget skrivet för tillfället, så just nu blir det mor sen mina bröder.
Jag ska fundera lite, men avvaktar nog ett antal år innan jag bestämmer mig.

Vita arkivet, finns att hämta utan kostnad på Fonus, desto förr, desto bättre, så slipper dom bakom fundera, hur var det nu "hen" ville ha det?

Att inte vilja köpa hus här handlar ju om mer än att lita på din tjej. Det handlar om att inte lita på regimen här och att det oftast är väldigt svårt att sälja ett beg hus här, det kan ta väldigt lång tid, tid som man kanske helt plötsligt inte har. Där kommer en annan grej in i bilden, man kan ju vilja flytta/sälja av andra skäl än skilsmässa, hur kul e det då att inte kunna göra det pga att ens hus inte går att sälja.
Finns massor av skäl som jag ser det.

Jodå jag är med på din poäng, absolut.
Vad jag försöker poängtera är att förutsättningarna för olika personer/par är inte detsamma. I din situation hade jag möjligen resonerat liknande, i min med två kids så tror jag en fast punkt är bäst.
Frugan tog banklån och tog risken i vårt förhållande, för mig är världen öppen och jag kunde dragit när jag ville.
Jag har också trista förhållanden bakom mig, de fick mig att tänka mer "lika barn leka bäst", dvs det krävs egen karriär och att en partner ska kunna stå på egna ben för att jag ska gå djupare. Jag tror ett förhållande mår bättre med någorlunda ekonomisk jämvikt och partnern vågar be en dra åt h-vete om man beter sig illa utan att den egna försörjningen därmed rycks undan, men andra har säkert andra värderingar.
Jag vill också poängtera att jag inte ser 2 mille som kattskit, skulle jag loosa det i form av ett hus t.ex. så ser jag inte det som jordens undergång. Bra att kidsen får bo där jag vet att de trivs, då slipper man ju även att skicka hyrespengar ;-)

/ SatanG

Denna var rolig, hyra advokat? i pluralis, flera advokater, efter detta så finns det något kvar?, en stor djefla skuld.....

#Skiljs man åt och inte vill förlora mer än man måste så får man väl hyra advokater så du kan få mesta möjliga.#

Kul att jag kan glädja andra :-)

/ SatanG

Skulle nog vilja ha en gemensam ekonomi , men med facit i handen så funkar inte detta helt ok i detta land , I Sverige ja, men i Thailand , tveksamt , i alla fall med tanke på att äga fastigheter tillsammans, Men nu är det defakto så att männsikor kan förändras över en natt , och en kvinna eller man som man levt ihop med i 20 år helt plötsligt är en helt annan person , giriga och elaka kan de vara , så att man omöjligt känner igen den partner man levt med under halva sitt vuxna liv ,, Märkligt men sant skall jag säga

Hej

Visst kan det skita sig någon gång i framtiden, det vet man ju aldrig med säkerhet, men för min del tänker jag inte börja tänka i dom banorna redan innan, livet är ett lotteri och det blir lite som det blir ändå.

Mvh isan lover

Jodå jag är med på din poäng, absolut.
Vad jag försöker poängtera är att förutsättningarna för olika personer/par är inte detsamma. I din situation hade jag möjligen resonerat liknande, i min med två kids så tror jag en fast punkt är bäst.
Frugan tog banklån och tog risken i vårt förhållande, för mig är världen öppen och jag kunde dragit när jag ville.
Jag har också trista förhållanden bakom mig, de fick mig att tänka mer "lika barn leka bäst", dvs det krävs egen karriär och att en partner ska kunna stå på egna ben för att jag ska gå djupare. Jag tror ett förhållande mår bättre med någorlunda ekonomisk jämvikt och partnern vågar be en dra åt h-vete om man beter sig illa utan att den egna försörjningen därmed rycks undan, men andra har säkert andra värderingar.
Jag vill också poängtera att jag inte ser 2 mille som kattskit, skulle jag loosa det i form av ett hus t.ex. så ser jag inte det som jordens undergång. Bra att kidsen får bo där jag vet att de trivs, då slipper man ju även att skicka hyrespengar ;-)

/ SatanG

Undrar varför inte fler gör så? Låter frugan ta banklån och huset på henne. Då slipper man oroa sig.

Nu ligger en flytt långt bort då jag är lite mer negativt inställd till en flytt i dagsläget som det ser ut med regler och möjliga problem men tjejen vill att vi flyttar i framtiden. Då blir det hon som får stå på lånet och dela på räkningarna.

Undrar varför inte fler gör så? Låter frugan ta banklån och huset på henne. Då slipper man oroa sig.

Nu ligger en flytt långt bort då jag är lite mer negativt inställd till en flytt i dagsläget som det ser ut med regler och möjliga problem men tjejen vill att vi flyttar i framtiden. Då blir det hon som får stå på lånet och dela på räkningarna.

Haha bankerna i Thailand kunde inte brytt sig mindre om mina löneutdrag, det kan man ju iofs förstå :-)

/ SatanG

Frugan står på huslånet här.
Tyckte det var bättre alternativ än usufruct, köpa genom företag eller leasa.
Vet andra på forumet som har gjort samma.
Så nog inte så ovanligt som du tror.

Senast ändrad:

Jag menade mest att det inte är direkt ovanligt att folk beklagar sig över risken att bli blåsta.

Jag menade mest att det inte är direkt ovanligt att folk beklagar sig över risken att bli blåsta.
Men det är väl dom som inget köpt.
Sen förstår jag med att man som tex @nmax inte köper i flickvännens namn, skulle jag heller aldrig gjort.
Hade vi inte vart gifta och ha barn skuller jag heller inte köpt i frugans namn även om hon tagit lån, om det bara var vi 2 och vi var sambos.
Finns väl ingen vits med det?
Hade det bara vart vi 2 hade vi nog hyrt en fet condo i centrum, kanske köpt en i mitt namn och partajat mera ;)
Olika liv olika förutsättningar.

Senast ändrad:
Det är ju en variant men vem betalar amorteringarna och hur blir det när huset är fullbetalt?
Då är det ju du som köpt det i hennes namn iaf ;)
Men i ditt fall så har jag förståelse, du är ju ung och kan lätt jobba ihop nya pengar och ni är ju gifta med barn ihop.
Klart att du vill satsa på din familj.

Alla har vi olika förutsättningar och om man är mallig för att man köpt 150 kubiks versionen av Honda Click så har man väl inte så mycket att förlora att det spelar någon roll.

Det är ju en variant men vem betalar amorteringarna och hur blir det när huset är fullbetalt?
Då är det ju du som köpt det i hennes namn iaf ;)
Men i ditt fall så har jag förståelse, du är ju ung och kan lätt jobba ihop nya pengar och ni är ju gifta med barn ihop.
Klart att du vill satsa på din familj.

Alla har vi olika förutsättningar och om man är mallig för att man köpt 150 kubiks versionen av Honda Click så har man väl inte så mycket att förlora att det spelar någon roll.

Hej

Själv tror jag inte att det beror på hur mycket man riskerar att förlora om man skriver äktenskapsförord eller ej, det beror nog mer på hur man är som människa, vissa människor är mer riskbenägna än andra, vissa vill ha kontroll och planerar allt dom gör, vissa människor oroar sig inte utan tar dagen som den kommer, vissa människor tror aldrig att det kan inträffa, vissa satsar allt på en framtid tillsammans och då tänker man inte alls på en ev. framtida separation, hur man själv väljer att resonera beror nog på många olika saker.

Mvh isan lover

Hej

Själv tror jag inte att det beror på hur mycket man riskerar att förlora om man skriver äktenskapsförord eller ej, det beror nog mer på hur man är som människa, vissa människor är mer riskbenägna än andra, vissa vill ha kontroll och planerar allt dom gör, vissa människor oroar sig inte utan tar dagen som den kommer, vissa människor tror aldrig att det kan inträffa, vissa satsar allt på en framtid tillsammans och då tänker man inte alls på en ev. framtida separation, hur man själv väljer att resonera beror nog på många olika saker.

Mvh isan lover
Så kan det säkert vara och vissa ångrar bittert efteråt att dom tänkte som dom gjorde.

Personligen så skulle jag inte köpa ett hus i tjejens namn även om hon var från en familj med hög samhällsklass. Rika människor kan var minst lika giriga som fattiga, ofta värre, mycket vill ha mer...

Jag tillhör dem som inte gillar att ångra mig efteråt, försöker göra rätt från början istället men ibland dabbar man sig iaf. Sånt e livet.

Senast redigerad av en moderator:

Tillbaka
Topp