P
Pjodd
Gäst
Detta är en kärlekshistoria som började för snart ett halvår sedan. Vid första anblicken såg hon i början ut att vara stor och klumpig men ändå otroligt vacker. Värre var med bakändan där Buddha/Gud misslyckades fatalt enligt min mening men det vägdes upp med hennes unika egenskaper.
Vi har trånat efter varandra i månader, tills jag slutligen tog steget att ta ut henne på en tur. Vilken kraft och prestanda trots det lilla paketet. Jag testade henne till max och hon presterade passionerat på alla mina komandon. Hon kunde till och med få oss att stanna till innan det blev en olycka. Sedan var det fullt ös igen.
Jag talar naturligvis om den nya Pajero sport. Jag kände 2 växlingar i automatlådan och tyckte att den var nice. Visar sig att det är en 8 stegs låga när jag läste specen senare. Inget jag hade kunnat gissa. Att bilen ska dra 0,55 l/mil är ngt jag har svårt att tro på men det är förvisso en diesel och varvtalet var lågt, även i 140 km/h (strax över 2.000 rpm). Det fanns bra med kraft att vid 100 km/h trycka plattan i mattan och göra trygga omkörningar. Bilhandlarna i baksätet sa helatiden falang… falang… Falang… 555. Nog fick dom en åktur som hette duga.
Det jag verkligen älskar med denna bilen är dess säkerhetsprylar. Inget nytt för oss på hemmaplan men inte så vanligt här. Min tant har en förkärlek till att ligga alldeles för nära bilar och mopeder. I denna bilen ställer man in avståndet (en inställning som görs när man köper bilen) man vill att den ska varna och bromsa själv. Helt underbar funktion som kommer ”tvinga” tanten att hålla avstånd. Bilen varnar vid filbyte (när man slår på blinkersen) att det finns ett fordon (även moppar) i döda vinkeln. Tyst och bra vägegenskaper samt massa annat gött gött.
Har en Volvo S-80 hemma och gillar den, till skillnad den Toyotan jag plågar (och blir plågad av) här nere. Vid 120 så ligger Toyotan på nästa 4.000 rpm vilket är plågsamt.
Bilen jag förälskat mig i är Mitsubishi Pajero sport 4WD GT-Premium
Priser är dock lite häftigt. Ca 1,5 mille. Vad ligger räntan på i Sverige? Här hamnade vi på en effektiv ränta på 2,39% vilket jag tycker verkar bra. 20.000B i månaden, fri service de första 100.000km, fri helförsäkring första året, 5 års nybilsgaranti.
Men är det klokt att köpa en sådan bil? Jag menar att jag skulle inte köpa en bil hemma för 1,5 miljoner kr. För att förstå mitt tänk så resonerar jag som så att om ngt kostar exempelvis 10.000B här så kostar det 10.000kr hemma när man jämför löner om ni hänger med (jag vet, det är lite slarvigt men stämmer hyfsat)
Det är synd att teknologi som tex parkeringsautomatik som finns snart i de flesta bilat i Europa inte finns att tillgå här. ABS som är standard i alla bilar är ngt som är ett säljargument här. Det är, tycker jag tråkigt att man inte kan beställa här i Thailand alla dessa tillval på teknik som biltillverkaren redan har i sin portfölj.
Vill ha en elbil men det är helt uteslutet här. Tesla går bort direkt (för det första så finns den inte här men heller inga laddnings stationer). Hybrid där man kan ladda batteriet under natten och nyttja när man kör iväg finns inte heller. Jo, det finns hybrider men ej laddningsbara (plug in som de kallas). Dessutom så finns inget incitament (i form av skatte/prislättnader) för att gå över till el. LPG faller fett bort likaså CNG, så diesel är nog melodin trots allt. Högt vrid o lågt varvtal som sänker den totala förbrukningen.
Tar gärna emot era tankar om detta. Det blir ändå inget bilköp i år så det finns tid att reflektera lite. Har inte hittat ngn bil under millen som har dessa säkerhetsfunktioner men kan ha missat något, så om ni vet, berätta gärna vad det finns för alternativ.
Vi har trånat efter varandra i månader, tills jag slutligen tog steget att ta ut henne på en tur. Vilken kraft och prestanda trots det lilla paketet. Jag testade henne till max och hon presterade passionerat på alla mina komandon. Hon kunde till och med få oss att stanna till innan det blev en olycka. Sedan var det fullt ös igen.
Jag talar naturligvis om den nya Pajero sport. Jag kände 2 växlingar i automatlådan och tyckte att den var nice. Visar sig att det är en 8 stegs låga när jag läste specen senare. Inget jag hade kunnat gissa. Att bilen ska dra 0,55 l/mil är ngt jag har svårt att tro på men det är förvisso en diesel och varvtalet var lågt, även i 140 km/h (strax över 2.000 rpm). Det fanns bra med kraft att vid 100 km/h trycka plattan i mattan och göra trygga omkörningar. Bilhandlarna i baksätet sa helatiden falang… falang… Falang… 555. Nog fick dom en åktur som hette duga.
Det jag verkligen älskar med denna bilen är dess säkerhetsprylar. Inget nytt för oss på hemmaplan men inte så vanligt här. Min tant har en förkärlek till att ligga alldeles för nära bilar och mopeder. I denna bilen ställer man in avståndet (en inställning som görs när man köper bilen) man vill att den ska varna och bromsa själv. Helt underbar funktion som kommer ”tvinga” tanten att hålla avstånd. Bilen varnar vid filbyte (när man slår på blinkersen) att det finns ett fordon (även moppar) i döda vinkeln. Tyst och bra vägegenskaper samt massa annat gött gött.
Har en Volvo S-80 hemma och gillar den, till skillnad den Toyotan jag plågar (och blir plågad av) här nere. Vid 120 så ligger Toyotan på nästa 4.000 rpm vilket är plågsamt.
Bilen jag förälskat mig i är Mitsubishi Pajero sport 4WD GT-Premium
Priser är dock lite häftigt. Ca 1,5 mille. Vad ligger räntan på i Sverige? Här hamnade vi på en effektiv ränta på 2,39% vilket jag tycker verkar bra. 20.000B i månaden, fri service de första 100.000km, fri helförsäkring första året, 5 års nybilsgaranti.
Men är det klokt att köpa en sådan bil? Jag menar att jag skulle inte köpa en bil hemma för 1,5 miljoner kr. För att förstå mitt tänk så resonerar jag som så att om ngt kostar exempelvis 10.000B här så kostar det 10.000kr hemma när man jämför löner om ni hänger med (jag vet, det är lite slarvigt men stämmer hyfsat)
Det är synd att teknologi som tex parkeringsautomatik som finns snart i de flesta bilat i Europa inte finns att tillgå här. ABS som är standard i alla bilar är ngt som är ett säljargument här. Det är, tycker jag tråkigt att man inte kan beställa här i Thailand alla dessa tillval på teknik som biltillverkaren redan har i sin portfölj.
Vill ha en elbil men det är helt uteslutet här. Tesla går bort direkt (för det första så finns den inte här men heller inga laddnings stationer). Hybrid där man kan ladda batteriet under natten och nyttja när man kör iväg finns inte heller. Jo, det finns hybrider men ej laddningsbara (plug in som de kallas). Dessutom så finns inget incitament (i form av skatte/prislättnader) för att gå över till el. LPG faller fett bort likaså CNG, så diesel är nog melodin trots allt. Högt vrid o lågt varvtal som sänker den totala förbrukningen.
Tar gärna emot era tankar om detta. Det blir ändå inget bilköp i år så det finns tid att reflektera lite. Har inte hittat ngn bil under millen som har dessa säkerhetsfunktioner men kan ha missat något, så om ni vet, berätta gärna vad det finns för alternativ.