Prat om Lag och ordning vart vi vill i världen

 
Vinsten är om alla gör samma sak och använder alla körfält ...hade inte det hjälpt skulle det inte vara vits men många körfält ...
Du kör inte bra Janne och ditt körande hade du inte fått ett körkort på vid uppkörning i dagens läge det kan jag lova med en sträng uppkörningsingsövervakare.
Du har väldigt få som håller med dig och vi är inte alla Göteborgare, faktiskt flera stockholmare i tråden åtminstone en har jag druckit öl med här nere förra året.
 
Senast redigerad av en moderator:
Du kör inte bra Janne och ditt körande hade du inte fått ett körkort på vid uppkörning i dagens läge det kan jag lova med en sträng uppkörningsingsövervakare.
Du har väldigt få som håller med dig och vi är inte alla Göteborgare, faktiskt flera stockholmare i tråden åtminstone en har jag druckit öl med här nere förra året.
Och en norrlänning som inte håller med, Gossen förstår inte utan vill bara knöa in Huva
 
Du kör inte bra Janne och ditt körande hade du inte fått ett körkort på vid uppkörning i dagens läge det kan jag lova med en sträng uppkörningsingsövervakare.
Du har väldigt få som håller med dig och vi är inte alla Göteborgare, faktiskt flera stockholmare i tråden åtminstone en har jag druckit öl med här nere förra året.
haha kör du som du beskriver hade du bara fått körkort i Gbg :)

Den du drack öl med skrev ju själv att han inte är Stockholmare om att han inte släpper in vid blixtlåsprincipen, då blir man inte långlivad här.

När körfält går samman så begriper alla Sthlmare det och sänker farten så det går smidigt ... vi verkar ha lite ,er inom pannbenet vad gäller bilkörning. Men de som tränger sig i en U-turn i Thailand gör det ju inte för att flyet ska öka, de tränger ju sig.
 
haha kör du som du beskriver hade du bara fått körkort i Gbg :)

Den du drack öl med skrev ju själv att han inte är Stockholmare om att han inte släpper in vid blixtlåsprincipen, då blir man inte långlivad här.

När körfält går samman så begriper alla Sthlmare det och sänker farten så det går smidigt ... vi verkar ha lite ,er inom pannbenet vad gäller bilkörning. Men de som tränger sig i en U-turn i Thailand gör det ju inte för att flyet ska öka, de tränger ju sig.
Men snälla lilla Janne, jag har inget problem med blixtlåsprincipen.
Jag följer den till 100%
Det jag har problem med är när att alla lägger sig på rad för att slippa stoppet och skapa kö så kommer en jävel och kör om.
 
Senast redigerad av en moderator:
Men snälla lilla Janne, jag har inget problem med blixtlåsprincipen.
Jag följer den till 100%
Det jag har problem med är när att alla lägger sig på rad för att slippa stoppet och skapa kö så kommer en jävel och kör om.
Men varför ska man inte använda alla filer, stackarna som ska svänga av motorvägen måste ju köa för alla som ska rakt fram ska ligga i samma fil. Skulle man vilja ha det så, skulle man ju se till att stänga av alla andra körfält, finns ju en anledning till att man inte gjort det.
 
Men varför ska man inte använda alla filer, stackarna som ska svänga av motorvägen måste ju köa för alla som ska rakt fram ska ligga i samma fil. Skulle man vilja ha det så, skulle man ju se till att stänga av alla andra körfält, finns ju en anledning till att man inte gjort det.
Men det finns ju något som heter sunt fönuft.
Ser man att de börjar smalna av svänger man in så tidigt som möjlig för att inte skapa ett stopp längre fram.
 
Senast redigerad av en moderator:
Håller med dig, men om det är en dubbel, tre, fyr eller kanske femfilig motorväg och en informationsskyllt säger om 10 km har en olycka inträffat och alla körfält utan ett är avstängda så skulle du då ställa dig i det högra körfältet direkt, om alla bara gå in längst fram flyter det mycket bättre än om alla ska in i det högra körfältet helt slumpmässigt just av det du skriver. I Sthlm då alla förstår att man ska använda alla körfälten så länge det går flyter det mycket bättre.
Om du visar mig en skylt som det står den texten på så ska jag svara på din fråga. Annars är din kommentar bara fånig, med ett löjligt exempel.
Men jag väntar på skylten.
 
Senast redigerad av en moderator:
Men det finns ju något som heter sunt fönuft.
Ser man att de börjar smalna av svänger man in så tidigt som möjlig för att inte skapa ett stopp längre fram.
Just så man skapar stopp, som @Frogfish sa då måste bilen du kör in framför bromsa in och det blir en kedjereaktion, ingen förväntar att du ska svänga in tidigare än du borde ... men fungerar kanske bättre på landet där trafiken verkar vara lite mindre och lugnare ...
 
Just så man skapar stopp, som @Frogfish sa då måste bilen du kör in framför bromsa in och det blir en kedjereaktion, ingen förväntar att du ska svänga in tidigare än du borde ... men fungerar kanske bättre på landet där trafiken verkar vara lite mindre och lugnare ...
Jag kör ju dagligen i en rätt trafikerad stad, och även här visar man hyfs.
Det du säger är ju samma sak som att knö sig före i kön och det lärde min mamma mig att det är ohyfsat men möjligt att det gick förbi Stockholm men det betyder ju inte att det är rätt?
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag är glad över att jag fått hamrat in lite säkerhet i släkten iallafall, Svärmor drar tom på sig säkerhetsbältet när jag sätter mig bakom ratten.
Att hon lyssnar?
Rädsla?
Bar för att slippa skäll från svärsonen, jag kan höja rösten om inte folk följer mina säkerhetskrav i bilen när jag kör?
Respekt för att alla andra i våran familj gör det?
Jag vet inte men när jag är hemma så åker svärmors säkerhetsbälte på med en gång, men jag har ju åkt med släkten i byn och samma regel gäller inte då.
 
Kan ju ta exempel, frugan och svärmor ville till templet tidigare idag.
Jag körde ju som vanligt då jag har blivit chaufören till allt, men gör mig inget då jag tycker det är spännande och kl att dra runt i Thai tafik.
Jag sätter mig ner appllo ready to take off, min son är säkrad i barnsätet, jag kollar styvsonen så han sitter ordentligt och samtidigt ser svärmor min blick och snabbar på att säkra sig.
I min bil finns det ingen som skall flyga runt, och försök så blir du utsparkad.
 
Jag kör ju dagligen i en rätt trafikerad stad, och även här visar man hyfs.
Det du säger är ju samma sak som att knö sig före i kön och det lärde min mamma mig att det är ohyfsat men möjligt att det gick förbi Stockholm men det betyder ju inte att det är rätt?
Men det är ju inte att knö sig, tänk att du går till BigC letar du då efter den längsta kön och skulle de stänga en kassa och säga att ni kan ta denna kassa istället som precis öppnat så ställer du dig sist i den längsta kön igen ... lite samma sak. Man har flera kassor för att få mest flyt, går en sönder ska väl inte alla ställa sig i en lång kö ...
 
Men det är ju inte att knö sig, tänk att du går till BigC letar du då efter den längsta kön och skulle de stänga en kassa och säga att ni kan ta denna kassa istället som precis öppnat så ställer du dig sist i den längsta kön igen ... lite samma sak. Man har flera kassor för att få mest flyt, går en sönder ska väl inte alla ställa sig i en lång kö ...
Ger mig fanken på att du ställer dig i en stängd kassa på netto i hopp om att dom öppnar den för att kassan jämte börjar köa upp;)för du älskar komma före andra i kön:D:D:p
Nä Janne här är du ute och cyklar, ingen gillar folk som sniker sig före i kön så är det bara oavsett om det är med bil eller i kassan på netto;)
Men förstår hur du tänker, finns sådana på bästkusten också:p
Vi tänker helt enkelt olika, vissa tycker som du, andra som oss som har rätt:D
 
Senast redigerad av en moderator:
JKON. Utan att ha följt hela tråden så lutar jag åt ditt håll. Har tills för en tid sedan kört 5-600 mil i månaden i Stockholmstrafiken. Mycket till och från Stockholms norra Roslag via E18. Två-ett väg och ofta någon som skall leka polis och blockera båda filerna. Vanligt bland hemvändare i söndagstrafiken. Sen har vi dödspiloterna som ger järnet för att hinna förbi så många som möjligt innan det blir ett körfält. Blixtlås har vi exempelvis på Klarastrandsleden där det så gott som alltid funkar klockrent även under rusningstrafik. Man tillämpar även blixtlås där för de som skall ned på leden trots att de har lämna företräde. I stort tycker jag det flyter bra i Stockholmstrafiken. Galningarna som skall utmärka sig och gasa så fort det går finns det tyvärr fler och fler av. På E4 söder ut från stan så kan det gå vilt till kvällstid främst.

Tror du har en meningsfrände i Robert Collin;

”Jag väntar alltid till sista stund”
Collin: Därför funkar inte blixtlåskörning
MOTORmån 18 jan 2010

Åsikterna går isär om hur man bör köra när två filer ska smälta samman enligt blixtlåsprincipen.

Men för Aftonbladets motorjournalist Robert Collin är svaret enkelt.

– Jag kör alltid ända fram och om alla gjorde det så skulle det inte bli några problem.

Långtradarchauffören Sven-Åke Sörensen bötfälldes när han lade sig i vänstra körfältet och blockerade bilister som försökte tränga sig emellan.

Men diskussionen visar att många inte vet exakt när blixtlåsprincipen inträder. Är det vid skylten eller är det längst fram där filerna går ihop?

Robert Collin svarar utan att tveka:

– Jag väntar alltid till sista stund. Jag kan inte begripa varför folk svänger in redan vid första skylten. Det är ju bara en förvarning.

Blir oroliga
Han menar att om alla gjorde som han och utnyttjade de båda filerna så långt som möjligt skulle problemen vid blixtlåskörning utebli. Han menar att folk blir oroliga och därför lägger sig i högerfilen.

– Jag förstår att folk sen blir irriterade när någon kör om i vänsterfilen men de har ingen anledning att bli irriterade. De är bara dumma i huvudet själva.

Kaoset kan undvikas
Enligt Collin skulle kaoset som alltid uppstår någon kilometer före varje vägarbete kunnat undvikas.


Han jämför med en korsning eller ett rödljus där man alltid stannar när man kommit fram – även om det skulle stå en skylt innan.

– Om det finns någon yrkeschaufför som tycker att man ska köra ihop 200 meter innan skylten, tycker han också att man ska stanna 200 meter innan ett rödljus?
 
Det är lite intressant när någon ifrågasätter kulturens heliga ko.

Svensk köteknik är unik i världen undantaget Japansk som är steget värre.

Svenskar blir ju hysteriska om någon ifrågasätter körättvisan eller försöker gå före.

Bara en reflektion, fundera på varför det är så viktigt.
 
Det är lite intressant när någon ifrågasätter kulturens heliga ko.

Svensk köteknik är unik i världen undantaget Japansk som är steget värre.

Svenskar blir ju hysteriska om någon ifrågasätter körättvisan eller försöker gå före.

Bara en reflektion, fundera på varför det är så viktigt.
För min del handlar det om tid, att stå i kö är för mig inget positivt.
Att då andra ger sig rätten att inkräkta på min tid genom att smita före mig i kön gör mig något irriterad.
 
För min del handlar det om tid, att stå i kö är för mig inget positivt.
Att då andra ger sig rätten att inkräkta på min tid genom att smita före mig i kön gör mig något irriterad.

Händer det aldrig att du känner att du behöver ”förtur”? T ex när du håller på att missa en flight.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp