Kunskap ÄR viktig och framför allt att lära sig att skriva och läsa ordentligt. Men där vill jag hävda att skolan är betydligt bättre idag än under "min tid". Kraven är betydligt högre och idag finns möjlighet till stöd och hjälp.
Fyra personer ur min klass i grundskolan gick vidare och läste på gymnasiet!! Det var absolut inte något självklarhet att studera vidare. Jag vet att två elever inte kunde läsa och skriva när de slutade grundskolan och gick ut i arbetslivet och då menar jag verkligen att de inte kunde läsa. De fick ingen extra hjälp i skolan mig veterligen.
Idag hade de fått hjälp och skulle troligen kunna läsa hjälpligt. En av dem kunde knappt prata då han stammade så mycket. Inte blev det bättre för självförtroendet och stamningen att han varje lektion fick försöka läsa högt för oss andra i klassen.
Det som har förändrats är att arbetslivets krav på kompetens/kunskap ökat så snabbt så att skolan/eleven inte har möjlighet att utvecklas i samma hastighet. Vissa elever har även inte förutsättningarna att lära sig tillräckligt oberoende av insatser. De svaga i samhället synliggörs betydligt tydligare i dag. Tidigare tog man ett okvalificerat arbete och försörjde sig själv och allt var förhoppningsvis frid och fröjd.
Kraven i arbetslivet höjs mer och mer i både i Sverige och i övriga världen och ingen kan väl egentligen överblicka vad det i förlängningen kommer att leda till..
Ribban höjs och till sist klarar bara ett fåtal att ta sig över den..
Själv tycker jag det är ett märkligt påstående. Men grundskolan är kommunal så det kan finnas skillnader.
Nortullskolan Åmål fram till avgångsår 1979.
För högpresterande, extra lektioner på deras nivå i matte, engelska och svenska.
De som låg under genomsnittet, extralektioner i ämne svenska och mattematik med lärare med känd pedagogisk förmåga även om läraren formellt inte var behörig.
De som inte klarar ens då överflyttas till observationsklasser med bara fåtal elever, upp till 10. Stödundervisning på vissa ämnen särskola.
Fallerar även där, permanent överflyttning särskola.
Det var det program som fanns tillgängligt. Men ja, det fanns en frivillighet också, man måste själv välja acceptera. Man var inte tvungen gå ens nian. Man kunda få jobb.
Men att säga att möjligheten inte fanns är BS. Så här breda möjligheter finns inte idag.
Samtidigt konstaterar skolan att kunskapsglappet ökar mellan grundskola och gymnasium.
Ja världen utvecklas, industrin kräver mer. Jag kunde t.ex inte anställa universitetetsutbildade om de inte själva hade haft ett driv utöver skolans program.
Skolan idag har ett stort problem i kunskapsnivå att överbrygga. Skolan har inte hängt med utvecklingens krav. Det är ett gigantiskt glapp.
Förr kunde man säga att elever från skola tillförde livgivande kunskap, idag är det tvärtom.