Vad händer med väder och klimat i Thailand?

 
Ja visst är skolan helt annorlunda idag, nu hör dom väl knappt något om Bellman. Jag har ju 3 barn i skolan, i förskoleklass, på högstadiet och på gymnasiet. Men skolplikten är viktig, då är det bättre att budskapet kommer fram under lektionstid. Jag förringar inte Greta men i det hänseendet är hon inget föredöme i mina ögon.
Men ändå är det henne man kommer att läsa om i historieböckerna. Hon försökte göra något, hon försökte rädda världen, detta medans JanneMan61 satt på sin feta röv och gjorde ingenting.

Detta kan bli en hur stor diskussion som helst ifall jag känner mig själv rätt så jag skall försöka begränsa mig.

Medans åren gott har jag mer och mer fått omvärdera min världsbild. Saker som var sanningar när jag växte upp är inte sanningar idag. Mycket förändras på gott och ont. Detta kan jag ibland uppleva som jobbigt.

Naturligtvis tycker jag skolan är viktig. Kanske inte så mycket som förberedelse för arbetslivet utan mer för den personliga utvecklingen. Att bli en fri, kritiskt tänkande människa med sunda tankar om sig själv och andra är värt mycket i mina ögon. Blir man det kommer man även att lyckas i arbetet och privat.

Frågan jag/vi bör ställa oss är den gamla vanliga "vad är det för mening med mitt liv" och vad kan jag göra åt det ifall jag vill förändra mig.
 
Ja visst är skolan helt annorlunda idag, nu hör dom väl knappt något om Bellman. Jag har ju 3 barn i skolan, i förskoleklass, på högstadiet och på gymnasiet. Men skolplikten är viktig, då är det bättre att budskapet kommer fram under lektionstid. Jag förringar inte Greta men i det hänseendet är hon inget föredöme i mina ögon.

Idag ska alla bli genuspedagoger, alternativkonstproffesorer, doktor i personlig känsla och få sig en PhD i velande, så jag tycker Greta gör rätt i att skita i skolan.
 
Skolan idag har tack och lov inte den "korvstoppning" av fakta som vi hade.

Kanske "korvstoppning" tränar vissa intellektuella förmågor och en hel del utantillkunskaper underlättar vidare inlärning och förståelse - jämför hur våra "reflexer" underlättar hur du kan gå och tugga tuggummi samtidigt.

Lennart Bengtson har en del funderingar kring kunskapsnivån och förmågan att förstå:

"I flera avseenden har situationen förvärrats. Samtidigt som vetenskapen och tekniken blivit alltmer komplex har utbildningen gradvis försämrats. Allt fler får förvisso akademisk utbildning men tyvärr saknar det stora flertalet såväl förmåga som motivation att ta till sig avancerade vetenskapliga kunskaper. Att det föreligger stora skillnader mellan människors färdigheter när det gäller sportprestationer är allmänt erkänt. Endast ett fåtal kan spring 100 meter på 10 sekunder och knappast någon kan svinga en diskusskiva längre än 70 meter. På samma sätt finns det individer som lär sig teoretisk fysik utan svårighet och andra som aldrig klarar det hur hårt de än arbetar.

Universiteten tvingas av ekonomiska skäl att öka genomströmningen av studenter och därför har man kommit på den fiffiga iden att låta takten i genomströmningen bestämma anslagen. Tar det för lång tid får fakulteterna mindre pengar. Av denna anledning väljer såväl studenter som universitetslärare enkla kurser där fysik och matematik inte är alltför krävande så att alla skall få sin examen på utsatt tid. Studenterna får sin examen, universiteten får fortsatta anslag och politikerna kan stoltsera med hur mycket de gör för den högre utbildningen. Man kan jämföra med vad svenska friidrottsförbundet skulle tycka om att få tusentals idrottare som nöjer sig med att hoppa 150 cm i höjd eller springa 1500 meter på 10 minuter. Det skulle inte bli många olympiamedaljer.

Vad värre är att när allt fler endast får rudimentära kunskaper i viktiga ämnen så minskar förmågan att tänka kritiskt. ... För en tid sedan var det så många som 270 ”klimatforskare” som ställde sig bakom en ung flicka som oroade sig för att jordens klimat skulle urarta. Hade detta hänt under 1600-talet hade de oroliga och politiskt korrekta klimatforskarna stått på samma sida som den katolska kyrkan och knappast ställt sig bakom Galilei."
 
Idag ska alla bli genuspedagoger, alternativkonstproffesorer, doktor i personlig känsla och få sig en PhD i velande, så jag tycker Greta gör rätt i att skita i skolan.
Absolut inget generaliserande eller påstå att det är en norm eller så. Vi hade en person som sökte som ekonomiassistent hos oss. Ansåg sig vara värd 40 000 i månaden och hade exakt detta i ryggsäcken. Nåja den personen skapade många timmars skrattande i lunchrummet hos oss efteråt.
Vi fick tag på en kompetent person istället.
 
Kanske "korvstoppning" tränar vissa intellektuella förmågor och en hel del utantillkunskaper underlättar vidare inlärning och förståelse - jämför hur våra "reflexer" underlättar hur du kan gå och tugga tuggummi samtidigt.

Lennart Bengtson har en del funderingar kring kunskapsnivån och förmågan att förstå:

"I flera avseenden har situationen förvärrats. Samtidigt som vetenskapen och tekniken blivit alltmer komplex har utbildningen gradvis försämrats. Allt fler får förvisso akademisk utbildning men tyvärr saknar det stora flertalet såväl förmåga som motivation att ta till sig avancerade vetenskapliga kunskaper. Att det föreligger stora skillnader mellan människors färdigheter när det gäller sportprestationer är allmänt erkänt. Endast ett fåtal kan spring 100 meter på 10 sekunder och knappast någon kan svinga en diskusskiva längre än 70 meter. På samma sätt finns det individer som lär sig teoretisk fysik utan svårighet och andra som aldrig klarar det hur hårt de än arbetar.

Universiteten tvingas av ekonomiska skäl att öka genomströmningen av studenter och därför har man kommit på den fiffiga iden att låta takten i genomströmningen bestämma anslagen. Tar det för lång tid får fakulteterna mindre pengar. Av denna anledning väljer såväl studenter som universitetslärare enkla kurser där fysik och matematik inte är alltför krävande så att alla skall få sin examen på utsatt tid. Studenterna får sin examen, universiteten får fortsatta anslag och politikerna kan stoltsera med hur mycket de gör för den högre utbildningen. Man kan jämföra med vad svenska friidrottsförbundet skulle tycka om att få tusentals idrottare som nöjer sig med att hoppa 150 cm i höjd eller springa 1500 meter på 10 minuter. Det skulle inte bli många olympiamedaljer.

Vad värre är att när allt fler endast får rudimentära kunskaper i viktiga ämnen så minskar förmågan att tänka kritiskt. ... För en tid sedan var det så många som 270 ”klimatforskare” som ställde sig bakom en ung flicka som oroade sig för att jordens klimat skulle urarta. Hade detta hänt under 1600-talet hade de oroliga och politiskt korrekta klimatforskarna stått på samma sida som den katolska kyrkan och knappast ställt sig bakom Galilei."
Det är här begreppet kompetens kommer in.
Antingen har man en hög intelligens och kan själv förstå ett sammanhang utan så mycket studier, ELLER för att kompensera för den måste man själv lära sig mer före.
Minskar man kunskapskravet i skolvärlden betyder det i praktiken att man mer och mer förlitar sig på det fåtal som klarar sig på egen hand. Man undergräver kompetensen då kunskap är dess viktigaste pelare att stå på.
 
Kanske "korvstoppning" tränar vissa intellektuella förmågor och en hel del utantillkunskaper underlättar vidare inlärning och förståelse
Håller helt och hållet med om detta (finns även forskning som visar detta) Jag/vi med vår erfarenhetsbakgrund tycker så men börjar jag/du bli gammalmodig.

Jag hade feber i natt och då får jag mardrömmar. Vet du vad jag drömde? Jag drömde om någon som skulle hängas. Snaran var ditsatt, bödeln var redo och den som skulle avrättas chattade på sin mobil!
 
Håller helt och hållet med om detta (finns även forskning som visar detta) Jag/vi med vår erfarenhetsbakgrund tycker så men börjar jag/du bli gammalmodig.

Jag hade feber i natt och då får jag mardrömmar. Vet du vad jag drömde? Jag drömde om någon som skulle hängas. Snaran var ditsatt, bödeln var redo och den som skulle avrättas chattade på sin mobil!
Alla som inte accepterar konsesus hängs inte, några får husförbud resten av livet - typ denna stackare:

konsensus.jpg
 
Absolut inget generaliserande eller påstå att det är en norm eller så. Vi hade en person som sökte som ekonomiassistent hos oss. Ansåg sig vara värd 40 000 i månaden och hade exakt detta i ryggsäcken. Nåja den personen skapade många timmars skrattande i lunchrummet hos oss efteråt.
Vi fick tag på en kompetent person istället.

Denna person klarade säkert av att gå vilse i sig själv.
 
Det är här begreppet kompetens kommer in.
Antingen har man en hög intelligens och kan själv förstå ett sammanhang utan så mycket studier, ELLER för att kompensera för den måste man själv lära sig mer före.
Minskar man kunskapskravet i skolvärlden betyder det i praktiken att man mer och mer förlitar sig på det fåtal som klarar sig på egen hand. Man undergräver kompetensen då kunskap är dess viktigaste pelare att stå på.
Naturligtvis behöver man kompetens det håller jag absolut med om. Men vad är kompetens och vad är viktigast för skolan att lära ut? Är det viktigaste att lära kunskap (som riskerar att föråldras snabbt) eller att lära ut hur man skaffar sig kunskap? Jag vet inte men det bör väl vara en kombination av bägge två?
 
Naturligtvis behöver man kompetens det håller jag absolut med om. Men vad är kompetens och vad är viktigast för skolan att lära ut? Är det viktigaste att lära kunskap (som riskerar att föråldras snabbt) eller att lära ut hur man skaffar sig kunskap? Jag vet inte men det bör väl vara en kombination av bägge två?
Kunskap utan tvekan, eftersom du inte kan inhämta ny kunskap utan den.
Det skolan gör är så en abstrakt sak i liknelse att du kan säga att de vill inte lära dig alfabetet för att kunna skriva, det är upp till dig att själv leta dig fram till.
I det fallet uppstår problemet att de inte hade fått en grundkunskap i att förstå hur ett alfabet ens är tänkt fungera.
Det är det jag syftade på.
För att inhämta ny kunskap måste du först få kunskap att stå på. Man kan inte förutsätta att alla elever i skolan, utan undantag är högpresterande typ Einstein och själv hittar nya vägar i kunskap.
Det är helt enkelt ett feltänk skapat av ideologi.
 
Kunskap utan tvekan, eftersom du inte kan inhämta ny kunskap utan den.
Det skolan gör är så en abstrakt sak i liknelse att du kan säga att de vill inte lära dig alfabetet för att kunna skriva, det är upp till dig att själv leta dig fram till.
I det fallet uppstår problemet att de inte hade fått en grundkunskap i att förstå hur ett alfabet ens är tänkt fungera.
Det är det jag syftade på.
För att inhämta ny kunskap måste du först få kunskap att stå på. Man kan inte förutsätta att alla elever i skolan, utan undantag är högpresterande typ Einstein och själv hittar nya vägar i kunskap.
Det är helt enkelt ett feltänk skapat av ideologi.
Kunskap ÄR viktig och framför allt att lära sig att skriva och läsa ordentligt. Men där vill jag hävda att skolan är betydligt bättre idag än under "min tid". Kraven är betydligt högre och idag finns möjlighet till stöd och hjälp.

Fyra personer ur min klass i grundskolan gick vidare och läste på gymnasiet!! Det var absolut inte något självklarhet att studera vidare. Jag vet att två elever inte kunde läsa och skriva när de slutade grundskolan och gick ut i arbetslivet och då menar jag verkligen att de inte kunde läsa. De fick ingen extra hjälp i skolan mig veterligen.

Idag hade de fått hjälp och skulle troligen kunna läsa hjälpligt. En av dem kunde knappt prata då han stammade så mycket. Inte blev det bättre för självförtroendet och stamningen att han varje lektion fick försöka läsa högt för oss andra i klassen.

Det som har förändrats är att arbetslivets krav på kompetens/kunskap ökat så snabbt så att skolan/eleven inte har möjlighet att utvecklas i samma hastighet. Vissa elever har även inte förutsättningarna att lära sig tillräckligt oberoende av insatser. De svaga i samhället synliggörs betydligt tydligare i dag. Tidigare tog man ett okvalificerat arbete och försörjde sig själv och allt var förhoppningsvis frid och fröjd.

Kraven i arbetslivet höjs mer och mer i både i Sverige och i övriga världen och ingen kan väl egentligen överblicka vad det i förlängningen kommer att leda till..

Ribban höjs och till sist klarar bara ett fåtal att ta sig över den..
 
Kunskap ÄR viktig och framför allt att lära sig att skriva och läsa ordentligt. Men där vill jag hävda att skolan är betydligt bättre idag än under "min tid". Kraven är betydligt högre och idag finns möjlighet till stöd och hjälp.

Fyra personer ur min klass i grundskolan gick vidare och läste på gymnasiet!! Det var absolut inte något självklarhet att studera vidare. Jag vet att två elever inte kunde läsa och skriva när de slutade grundskolan och gick ut i arbetslivet och då menar jag verkligen att de inte kunde läsa. De fick ingen extra hjälp i skolan mig veterligen.

Idag hade de fått hjälp och skulle troligen kunna läsa hjälpligt. En av dem kunde knappt prata då han stammade så mycket. Inte blev det bättre för självförtroendet och stamningen att han varje lektion fick försöka läsa högt för oss andra i klassen.

Det som har förändrats är att arbetslivets krav på kompetens/kunskap ökat så snabbt så att skolan/eleven inte har möjlighet att utvecklas i samma hastighet. Vissa elever har även inte förutsättningarna att lära sig tillräckligt oberoende av insatser. De svaga i samhället synliggörs betydligt tydligare i dag. Tidigare tog man ett okvalificerat arbete och försörjde sig själv och allt var förhoppningsvis frid och fröjd.

Kraven i arbetslivet höjs mer och mer i både i Sverige och i övriga världen och ingen kan väl egentligen överblicka vad det i förlängningen kommer att leda till..

Ribban höjs och till sist klarar bara ett fåtal att ta sig över den..
Själv tycker jag det är ett märkligt påstående. Men grundskolan är kommunal så det kan finnas skillnader.
Nortullskolan Åmål fram till avgångsår 1979.
För högpresterande, extra lektioner på deras nivå i matte, engelska och svenska.
De som låg under genomsnittet, extralektioner i ämne svenska och mattematik med lärare med känd pedagogisk förmåga även om läraren formellt inte var behörig.
De som inte klarar ens då överflyttas till observationsklasser med bara fåtal elever, upp till 10. Stödundervisning på vissa ämnen särskola.
Fallerar även där, permanent överflyttning särskola.
Det var det program som fanns tillgängligt. Men ja, det fanns en frivillighet också, man måste själv välja acceptera. Man var inte tvungen gå ens nian. Man kunda få jobb.
Men att säga att möjligheten inte fanns är BS. Så här breda möjligheter finns inte idag.
Samtidigt konstaterar skolan att kunskapsglappet ökar mellan grundskola och gymnasium.
Ja världen utvecklas, industrin kräver mer. Jag kunde t.ex inte anställa universitetetsutbildade om de inte själva hade haft ett driv utöver skolans program.
Skolan idag har ett stort problem i kunskapsnivå att överbrygga. Skolan har inte hängt med utvecklingens krav. Det är ett gigantiskt glapp.
Förr kunde man säga att elever från skola tillförde livgivande kunskap, idag är det tvärtom.
 
Kunskap ÄR viktig och framför allt att lära sig att skriva och läsa ordentligt. Men där vill jag hävda att skolan är betydligt bättre idag än under "min tid". Kraven är betydligt högre och idag finns möjlighet till stöd och hjälp.

Fyra personer ur min klass i grundskolan gick vidare och läste på gymnasiet!! Det var absolut inte något självklarhet att studera vidare. Jag vet att två elever inte kunde läsa och skriva när de slutade grundskolan och gick ut i arbetslivet och då menar jag verkligen att de inte kunde läsa. De fick ingen extra hjälp i skolan mig veterligen.

Idag hade de fått hjälp och skulle troligen kunna läsa hjälpligt. En av dem kunde knappt prata då han stammade så mycket. Inte blev det bättre för självförtroendet och stamningen att han varje lektion fick försöka läsa högt för oss andra i klassen.

Det som har förändrats är att arbetslivets krav på kompetens/kunskap ökat så snabbt så att skolan/eleven inte har möjlighet att utvecklas i samma hastighet. Vissa elever har även inte förutsättningarna att lära sig tillräckligt oberoende av insatser. De svaga i samhället synliggörs betydligt tydligare i dag. Tidigare tog man ett okvalificerat arbete och försörjde sig själv och allt var förhoppningsvis frid och fröjd.

Kraven i arbetslivet höjs mer och mer i både i Sverige och i övriga världen och ingen kan väl egentligen överblicka vad det i förlängningen kommer att leda till..

Ribban höjs och till sist klarar bara ett fåtal att ta sig över den..
Med tvärtom menar jag att jag i ännu högre grad idag på företaget måste handleda personer. Förr kunde jag räkna på ungefär sex månader till produktiv.
Idag är det nästan uppe i två år.
Till råka på allt elände måste jag till och med på företaget, använda studentlitteratur kursmtrl eller skicka personer på sk spetsutbildningar. Som förr redan var gjord från skolan.
Ja, även om skolan har utvecklats har den inte hängt med, eftersom man var så fullständigt rabiat okloka i sin ideologi att man slopade kunskapskrav till förmån för att elever själva gör vad de vill.
Hade man behållt trycket hade den idag varit mycket bättre.
 
Men att säga att möjligheten inte fanns är BS
Definitivt ingen BS (skulle inte vi vara trevliga mot varandra?).

I "min" skola fanns inte de möjligheterna. Mellanstadiet gick jag i Gate skola i dåvarande Fågelås kommun. Lägst kommunalskatt i Sverige på den tiden. På högstadiet fanns "obs" klasser där det definitivt inte bedrevs någon utvecklande utbildning. Helt enkelt en plats för förvaring. Det var INTE bättre förr även om dagens skola har stora utvecklingsmöjligheter.
 
Definitivt ingen BS (skulle inte vi vara trevliga mot varandra?).

I "min" skola fanns inte de möjligheterna. Mellanstadiet gick jag i Gate skola i dåvarande Fågelås kommun. Lägst kommunalskatt i Sverige på den tiden. På högstadiet fanns "obs" klasser där det definitivt inte bedrevs någon utvecklande utbildning. Helt enkelt en plats för förvaring. Det var INTE bättre förr även om dagens skola har stora utvecklingsmöjligheter.
Jag sade det är BS inte att du är. Jag anser det vara skillnad på person och sak.
Med den skillnad du förmedlar vill jag i så fall säga att den grundskolan jag gick var en modell på en väl fungerande skola som kanske inte alla kommuner haft ambitionen nå upp till.
Kanske för att Åmål låg i en ficka mellan Värnern och Norge, behövde profilera sig med kunskap för att locka industrin.

Däremot vad gäller betygskonferanserna jag varit på och diskussionsämnet är det från 2000 talet och är övergripande för Sverige. Glappet i kunskap ökar och det är allvarligt. Mycket allvarligt.
Speciellt med tanke på att Sverige förlorat sin särställning som leverantör av produkter och istället i högre grad måste leverera kunskap på hög nivå som ersättning.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
804
Anonym
A
G
Svar
824
Visningar
45 K
NilsG
N
A
Svar
3
Visningar
2 K
A
A
Svar
4
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp