När köper Du elbil?

 
En tidig söndagmorgon vandrade vi i Lunds centrum. Absolut tystnad. Ett knattrande ljud närmade sig. Plötslig kom en osande Trabant emot oss. Tvåtaktsdoften spred sig och vi flydde. Trabi hade inget gott rykte.
"Har du hammare, tång och ståltråd kommer Du ända till Leningrad"

trabi.png
 
En tidig söndagmorgon vandrade vi i Lunds centrum. Absolut tystnad. Ett knattrande ljud närmade sig. Plötslig kom en osande Trabant emot oss. Tvåtaktsdoften spred sig och vi flydde. Trabi hade inget gott rykte.
"Har du hammare, tång och ståltråd kommer Du ända till Leningrad"

trabi.png
Jag har väl sagt det förut. Det behövdes bara två personer för att tillverka en Trabant. En som klippte och en som klistrade. :)
 
Jag kan tänka mig att det eventuellt bli höga skrotnings/återvinningskostnader för gamla batterierna som drabbar den som äger bilen(elfordonet) även om det är den som byggt bilen som har ansvaret att ta hand om batterierna i sak enligt nya lagarna. Frågan är även vad göra med alla tungmetallerna om typ 10-15 år (Litium, Cobolt, Nickel etc) om det inte finns någon användning för dessa p.g.a. att batterierna i framtiden inte alls använder dessa ämnen? Positivt i grunden dock att problematiken med vad att göra med batterierna i framtiden för gamla batterier av nästan alla sorter är miljöbovar…

 
Trabant var så populära att man fick köa upp till sexton år. Man kunde också handla en begagnad bil, men de kostade betydligt mer än de fabriksnya och såldes alltid i befintligt skick.
Trabant har en ram i stål. Tak, bagagelucka, motorhuv och dörrar är gjorda av duroplast, en hårdplast gjord av återvunnet bomullsavfall från Sovjetunionen och fenolhartser från den östtyska färgämnesindustrin. Recycle redan då!
Suget efter elbilar är inte lika högt. I slutet av 2021 fanns 1,9 miljoner helt batteridrivna elbilar i EU. Det är mindre än 1 % av den totala bilparken.
 
Trabant var så populära att man fick köa upp till sexton år. Man kunde också handla en begagnad bil, men de kostade betydligt mer än de fabriksnya och såldes alltid i befintligt skick.
Trabant har en ram i stål. Tak, bagagelucka, motorhuv och dörrar är gjorda av duroplast, en hårdplast gjord av återvunnet bomullsavfall från Sovjetunionen och fenolhartser från den östtyska färgämnesindustrin. Recycle redan då!
Suget efter elbilar är inte lika högt. I slutet av 2021 fanns 1,9 miljoner helt batteridrivna elbilar i EU. Det är mindre än 1 % av den totala bilparken.
Det tar tid innan ett skifte sker, det tar många år innan bilparken skiftas. Nybilsförsäljningen är intressanatare.


Combined, greener alternative propulsion vehicles (APVs) - including battery and hybrid cars - claimed more than 50 per cent of the EU car market in 2022.
 

”Elbilsmarknaden är iskall”​

Hittills i år har antalet nya beställningar på personbilar halverats jämfört med i fjol.

Det framgår av branschorganisationen Mobility Swedens månadsrapport för maj.
Antalet nyregistrerade personbilar under maj ökade med 8% till 28 490 stycken, drivet av företagsmarknaden som står för sju av tio nyregistreringar. Hittills i år har nyregistreringarna minskat med knappt 5% och endast premiumsegmentet håller igång privatmarknaden.
”Privatmarknaden för personbilar är fortsatt iskall, i synnerhet för elbilar. Sämre kommer det att bli då nya ordrar av personbilar har halverats och där står elbilarna för det största tappet. Nu krävs att regeringen inför nya styrmedel för att få fart på elektrifieringen och för att Sverige ska nå sina klimatmål”, kommenterar Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
Under maj utgjorde elbilar cirka 41% av alla nyregistrerade personbilar och andelen laddbara bilar uppgick till totalt 61,9%. En förklaring är att företag elektrifierar sina flottor och att utvecklingen av förmånsbilar varit fortsatt stark.
Registreringar för lätta- och tunga lastbilar ökade med drygt 31 respektive 25% i maj.

 
Söndag och slappedag. Min favoritplats.
Katten vill också vara med. Ni undrar säkert vad han har gjort med örat. Min dotter fick den i fjor av kattjouren och dom var inte helt säker på vad den hade varit ute för. Kattjouren var här flera timmar när dom lämnade den för att försäkra att den skulle få det bra. Bortskämd har den blivit :)

IMG_4647.jpeg


IMG_4648.jpeg
 

”Elbilsmarknaden är iskall”​

Hittills i år har antalet nya beställningar på personbilar halverats jämfört med i fjol.

Det framgår av branschorganisationen Mobility Swedens månadsrapport för maj.
Antalet nyregistrerade personbilar under maj ökade med 8% till 28 490 stycken, drivet av företagsmarknaden som står för sju av tio nyregistreringar. Hittills i år har nyregistreringarna minskat med knappt 5% och endast premiumsegmentet håller igång privatmarknaden.
”Privatmarknaden för personbilar är fortsatt iskall, i synnerhet för elbilar. Sämre kommer det att bli då nya ordrar av personbilar har halverats och där står elbilarna för det största tappet. Nu krävs att regeringen inför nya styrmedel för att få fart på elektrifieringen och för att Sverige ska nå sina klimatmål”, kommenterar Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
Under maj utgjorde elbilar cirka 41% av alla nyregistrerade personbilar och andelen laddbara bilar uppgick till totalt 61,9%. En förklaring är att företag elektrifierar sina flottor och att utvecklingen av förmånsbilar varit fortsatt stark.
Registreringar för lätta- och tunga lastbilar ökade med drygt 31 respektive 25% i maj.

Det glädjer säkert miljöpartiet.
 
Söndag och slappedag. Min favoritplats.
Katten vill också vara med. Ni undrar säkert vad han har gjort med örat. Min dotter fick den i fjor av kattjouren och dom var inte helt säker på vad den hade varit ute för. Kattjouren var här flera timmar när dom lämnade den för att försäkra att den skulle få det bra. Bortskämd har den blivit :)

IMG_4647.jpeg


IMG_4648.jpeg
Söt katt :)
Jag har läst att katter bla kan förfrysa öron.
Kanske det den råkat ut för?
 
 
 
Tillbaka
Topp