När köper Du elbil?

Byter in min hybrid, gått 125.000km batteriet är den stora anledningen till att jag byter bil redan nu efter 7 år.
Nu blir det en dieselbil utan eldrift.
Hade jag inte haft hybrid hade jag inte ens funderat på att byta nu.
Vår första Toyota Prius hade vi i 8 år, längre räckte inte garantin. Visserligen är ett ett litet batteri, men ändå. Jag tror att vår nya Prius är bensinsnålare, 5,3 L/100 km. Visst hade jag gärna sett en större skärm, men det fungerar.

Vår första Toyota Prius hade vi i 8 år, längre räckte inte garantin. Visserligen är ett ett litet batteri, men ändå. Jag tror att vår nya Prius är bensinsnålare, 5,3 L/100 km. Visst hade jag gärna sett en större skärm, men det fungerar.
Det är vad min VW Golf kombi med automatlåda drar utan hybridsystem, bara vanlig 1.4 TSI. Min drar 5,1 L/100 km och är från 2015

Jämför bara inte bensin och diesel när ni jämför L/100km. Diesel innehåller mer energi och i regel ger den fler km /L mot bensin.
Både hans Prius och min Golf är bensinbilar.
Min är dessutom tyngre än en vanlig golf-kombi eftersom den har både bensin och gastankar (kommer 135 mil på en "full tank" 50L bensin och 18Kg gas)

Så länge jag kör på gas ger den dessutom 90% mindre CO2 än vanlig bensin

Min är dessutom tyngre än en vanlig golf-kombi eftersom den har både bensin och gastankar (kommer 135 mil på en "full tank" 50L bensin och 18Kg gas)

Tack vare tillskottet av CO2 har Jorden blivit grönare. "Livets gas" ger oss via växterna föda och syre att andas.
Det gillar inte inte FN. Jag röstar för liv och FN strider för svält och död.

sol.png

Det är väl inte CO2 som är det största problemet?
Det största problemet är väl alla miljögifter som slår ut ekosystemet.
Och tillverkningen av alla batterier till hybrid och elbilar är ju inte direkt miljövänlig så om det du påstår är rätt är det absolut vansinne med elbilar/hybridbilar för att få ner CO2-utsläppen

Detta väcker många frågor. Är energiinnehållet 10 gånger större i naturgas än i bensin, eller blir förbränningen effektivare?
Vad blir restprodukterna vid förbränning av naturgas? Om man oxiderar CH4 borde man få 2H2O + CO2 som restprodukter

Bensin är en gegga av div. molekyler, men huvuddelen utgörs av C6H6 och även här borde restprodukterna bli 3H2O + 6CO2

Antar att gasbilar släpper ut mindre av andra föroreningar vilket är välkommet, just CO2 är rätt ointressant.

• Like
Reactions: Nox
Detta väcker många frågor. Är energiinnehållet 10 gånger större i naturgas än i bensin, eller blir förbränningen effektivare?
Vad blir restprodukterna vid förbränning av naturgas? Om man oxiderar CH4 borde man få 2H2O + CO2 som restprodukter

Bensin är en gegga av div. molekyler, men huvuddelen utgörs av C6H6 och även här borde restprodukterna bli 3H2O + 6CO2

Antar att gasbilar släpper ut mindre av andra föroreningar vilket är välkommet, just CO2 är rätt ointressant.

Ja, all förbränning av kolväte bildar koldioxid och vatten som "avfallsprodukt".

Det är att jag tankar/kör på lokalproducerad biogas som är ett kretslopp och inte TILLFÖR ny CO2 till naturen till skillnad med fossila bränslet

Väljer jag vanlig fordonsgas men inblandning av fossil gas blir det ändå 25% mindre CO2

Jag vet. Jag ville bara uppmärksamma folk på att det skiljer för @PanPan tittar nog på en diesel bil.

Tillbaka
Topp