Det är en del att tänka på tydligen. Följande är kanske Fake-News, då det är från Samhällsnytt
(vilka visserligen har en ansvarig utgivare men det duger nog inte för IL ändå):
Höga servicekostnader för elbilar
Publicerad 2023-11-26
Varken oljebyte eller ny kamrem behövs, ändå är service för några år gamla elbilar allt annat än en billig historia och kostnaderna kan ligga på en bra bit över 10 000 kronor.
Då elbilarna lanserades var ett av säljargumenten att de skulle vara billigare att utföra service på. Avsaknaden av motorolja, luftfilter och oljefilter till trots kostar det ordentligt.
I ett test som Teknikens värld utfört med fyra år gamla elbilar och
Carup uppmärksammar framgår att dessa många gånger kan vara dyrare att serva än bensinbilar.
Renault värst – Volvo billigast
Allra dyrast är service för Renault Megane E-tech som gör en ägare hela 51 193 kronor fattigare under en tioårsperiod. För att garantin ska gälla måste bilen servas varje år alternativt varje 1 500 mil och servicen efter fyra år kostar drygt 8 000 kronor.
För den näst dyraste elbilen, MG Marvel R som kostar knappt 50 000 kronor under samma period, går servicen efter fyra år på 11 178 kronor.
Lägst servicekostnad har Volvos elbilar. Där är servicen gratis under de första tre åren och kostar sedan 2 332 kronor vartannat år. Drygt 9 000 kronor blir kostnaden för tio års underhåll.
Samnytt - ocensurerade nyheter. Samnytt rapporterar om det som gammelmedia döljer.
samnytt.se
När jag 2016 stod för att byta in och köpa en ny VW Passat så kollade jag upp lite närmare angående en VW Passat GTE (Ladd-hybrid) men den hade väldigt lite batterikapacitet så batteriet hade bara räckt till att ta mig till Kalmar en väg och inte hem igen. Dessutom var den bara 2-hjulsdriven och har kört ett antal 4-hjulsdrivna bilar med automat och hade svårt att välja bort detta... Nåja jag hade en rätt bra kontakt med service chefen (som har gått i pension) och bad han kolla upp service kostanden för en VW Passat GTE jämfört mot den VW Passat Alltrack TSI 2.0 (bensinare) som var mitt första val. Jag blev närmast chockad över hur dyr GTE'n var att serva! Årliga skatten på min bil var 1400 kr och 360 kr på GTE samt den hade naturligtvis sparat bensin. Men min kalkyl gick ungefär jämt ut i kronor per år med de låga mil jag kör per år.
Det är inte helt lätt att ta reda på service kostnader då verkstäderna är rätt ovilliga att lämna ut sådan uppgifter och det dessutom råder närmast fri prissättning verkstäderna (pratar om att serva bilen på märkesverkstäderna) emellan. Det är inte helt lätt att ta reda på service kostnader då verkstäderna är rätt ovilliga att lämna ut sådan uppgifter och detta framgår även av de av den låsta artikeln jag nu bifogar.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Så mycket kostar service för elbilar
PUBLICERAD: 23 NOV 2023, KL 10:48UPPDATERAD: 23 NOV 2023, KL 10:56
ÄMNEN I ARTIKELN:
ELBIL SERVICE
Premium Bilen behöver service, det vet alla. Men hur skiljer sig en traditionell service från en elbilsservice? Vad är det som ingår och vad kostar det? Vad händer om man inte följer rekommendationerna?
Att serva sin bil har länge varit ett nödvändigt ont för bilägare. Vissa anser det till och med bara vara ett ”dyrt oljebyte” även om servicen innehåller fler saker än så. Service är naturligtvis ett sätt för generalagenten att fortsätta tjäna pengar efter att kunden köpt sin bil, men också viktigt för att kundens bil ska fortsätta rulla i många år.
Service är ibland en kostsam historia och många ställer sig undrande till hur service för elbilar egentligen går till. De behöver exempelvis inte motorolja. Men återigen är service mycket mer än så och där ingår en rad andra delar, framför allt inspektioner av komponenter så att eventuella felaktigheter på dessa kan upptäckas före något går snett. Vi kontaktade tio olika bilmärken för att ta reda på vad just deras service för elbilar innehåller, hur de skiljer sig från de traditionella samt vad de kostar under bilens tio första år.
De flesta tillverkare kräver att man servar sin bil enligt de intervaller som anges för att nybilsgarantin ska gälla. Där är
Tesla ett undantag, nybilsgarantin gäller även om man inte servar sin Tesla enligt intervall.
– Teslas grundidé är att bilägande ska vara så enkelt, smidigt och ekonomiskt som möjligt. Serviceorganisationen är en stödfunktion (ej en vinstdrivande enhet) till bilköpet och utformat ur ett kundperspektiv, skriver Maria Lantz, kommunikationsansvarig på Tesla, i ett mejl till Teknikens Värld.
När det handlar om övriga varumärken ser det lite olika ut eftersom tidsspannet för nybilsgarantin skiljer sig mellan märken och ibland även modeller. Men vanligtvis är det tre, fem eller i vissa fall sju år som gäller. Under den perioden behöver bilen servas enligt olika intervaller, även om bilen byter ägare.
Tesla erbjuder förstås service och kostnaderna för dessa ligger mellan 1 870 och 4 820 kronor beroende på innehåll. Samtliga innehåller bromsservice och kontroll av hjulinställning, och de dyrare innefattar även bromsvätskekontroll (byte vid behov), kupéfilter och AC-service. Den billigaste servicen rekommenderas varje år, en mellanvariant vartannat år och AC-service vart fjärde år.
Hos Tesla gäller nybilsgarantin även utan fastställda serviceintervaller. Foto: Tesla
Ett märke som arbetar på ett annat sätt är
Ford, där kostnaden för service varierar beroende på – inte bara vilken bilmodell man har – var i landet man bor. De beskriver inte i detalj vad själva servicen innehåller, mer än att det ”finns kontrollpunkter som ska utföras” och att de som är kopplade till en förbränningsmotor naturligtvis inte är med. Deras modell
Mustang Mach-E ska servas vartannat år för att garantierna ska gälla och varje tillfälle kostar 4 800 kronor.
MG har även de olika priser beroende på var man bor, eller snarare vilken verkstad man bokar på då det är verkstaden som sätter priset. Men intervallen för samtliga modeller är varje år eller var 2 400:e mil. Kostnaden för en
MG på märkesverkstad i Stockholm ligger på mellan 2 371 och 7 200 kronor. Innehållet specificeras inte på varje service, men MG beskriver att det som skiljer sig från en bil med förbränningsmotor är kontroll och underhåll av högvoltskomponenter, kablage och batterihälsa.
Det kunden går miste om hos MG vid utebliven service är, förutom nybilsgarantin, vägassistans. Däremot kan dessa förlängas kostnadsfritt upp till sju år eller 15 000 mil.
– Kunden går inte miste om hela garantin, men om fel uppkommer i framtiden som kan härledas till sen eller missad service kommer fabriken inte att ersätta den reparationen, förklarar Emma Härnström, PR-ansvarig på MG.
Hos
Volvo råder fri service för elbilar de tre första åren. Intervallen är vartannat år eller var 3 000:e mil, så i praktiken är det den första servicen som är gratis – om man inte kör 6 000 mil innan det har gått tre år. Efter de tre åren är det varje Volvo-handlare som sätter priset för service. Vid en första anblick så kan Volvos priser framstå som låga, men kostnaden utgör bara ett grundpris och så fort något behöver åtgärdas så tillkommer kostnaden för det. Det kan bli betydligt dyrare i verkligheten.
Bland de märken vi kontaktat skiljer sig priserna avsevärt och vissa vill heller inte riktigt berätta vad en service för elbilar innehåller. De uppenbara skillnaderna är olja och motorkomponenter som bara finns hos bilar med förbränningsmotor och högspänningskomponenter och batterihälsa som bara finns hos elbilar. I övrigt servas slitagedelar som stötdämpare, hjullager, hjulupphängning och bromsar/bromsvätska hos samtliga bilmodeller oavsett drivmedel.
Service av bilen fortsätter att vara ett nödvändigt ont för att bilens garantier ska fortsätta gälla. Struntar man i service av bilen riskerar man även att råka ut för dyra reparationer i onödan. Men det kan löna sig att jämföra verkstäder då priserna kan variera rätt mycket.
Kommentar
Vissa företag redovisar inte vad en elbilsservice innehåller eller faktiskt kostar. Volvo ser ut att vara billig att serva, men de beskriver inte vad som ingår i grundpriset. Troligtvis är det något enstaka filter som alltid byts och i övrigt tillkommer andra filter och vätskepåfyllningar. Vi tycker att man har rätt att veta exakt vad bilen kommer kosta, men det får man inte alltid.