När köper Du elbil?

 
På ett jobb jag hade var det 400 meter att gå och 6 våningars skillnad mellan skrivbordet och lunch matsalen. Allt inom en och samma byggnad inomhus
Hur mycke tid förlorade du per dag då, du skriver bara om en ggr per dag u
Jag jobbar så pass effektivt så att jag kan ta någon timme med sömn under mina arbetsdagar.
Det är skillnad på att jobba smart och att jobba hårt.
Du jobbar inte med människor, gud bevars men dom som gör det och bestämmer en tid måste det funka
 
Hur mycke tid förlorade du per dag då, du skriver bara om en ggr per dag u

Du jobbar inte med människor, gud bevars men dom som gör det och bestämmer en tid måste det funka
Det handlar om elbilar i denna tråd och jag kommer inte att köpa enel bil, för mycke pengar och kör inte så mycket nu. Enliten
rolig grej, min fru har bestämt sej för att ta körkort. Jag blev inlagd över jul med operation som följd då förstog hon att hon
måste ha körkort, Vad dom tycker på bilskolan ta kortet för automat, billigare ???? Hur kan det bli det vi måste köpa ny bil
och när vi inte kör s mycket blir det ingen ny bil så hitta en automat för rimliga pengar inte lätt. Sen är du låst med autombil
om du hamnar på ett jobb där dom som de flesta ha manuel växelåda vad gör du då. kan inte köra den bilen, hel tokigt
 
Hur mycke tid förlorade du per dag då, du skriver bara om en ggr per dag u

Du jobbar inte med människor, gud bevars men dom som gör det och bestämmer en tid måste det funka

Jag brukar gå hem och sova under arbetsdagen. De gånger jag har en plattform att gå till så går jag dit. Jag får ju betalt för att gå, så jag ser inte problemet
 
Det handlar om elbilar i denna tråd och jag kommer inte att köpa enel bil, för mycke pengar och kör inte så mycket nu. Enliten
rolig grej, min fru har bestämt sej för att ta körkort. Jag blev inlagd över jul med operation som följd då förstog hon att hon
måste ha körkort, Vad dom tycker på bilskolan ta kortet för automat, billigare ???? Hur kan det bli det vi måste köpa ny bil
och när vi inte kör s mycket blir det ingen ny bil så hitta en automat för rimliga pengar inte lätt. Sen är du låst med autombil
om du hamnar på ett jobb där dom som de flesta ha manuel växelåda vad gör du då. kan inte köra den bilen, hel tokigt

Både rätt och fel. Det säljs knappt manuella bilar längre.
Det som är knepigt är att du måste köpa en automat där hemma.

Bra att frun har insett att det är dags för körkort. Det har både hon och du nytta av.

Sedan kan ni ju köpa en äldre bil med automat åt henne
 
En gång befann sig min arbetsplats i en byggnad ca 800 meter från huvudkontoret. En tjänst drogs in vilket gjorde att vi ibland själv fick ta oss till huvudkontoret - inte särskilt ofta. Genast restes krav på bilersättning.
Två tjänstecyklar och regnställ införskaffade och de som föredrog bilen fick ett helvete att hitta en parkering några 100 meter bort från huvudkontoret. Jag cyklade alltid till jobbet och slet därför aldrig på företagets däck.

regn.png
Suck...ni sitt o gnäll när ni rör er över planerade ytor? Ut i naturen med eder o bränn hälsa:thumbsup:
 
Både rätt och fel. Det säljs knappt manuella bilar längre.
Det som är knepigt är att du måste köpa en automat där hemma.

Bra att frun har insett att det är dags för körkort. Det har både hon och du nytta av.

Sedan kan ni ju köpa en äldre bil med automat åt henne
Hon tar körkort på manell växellåda vi har en Ford Taunus ghia -81 med automat så båda typerna finns
 
Ja det råder ofta närmast rövarpriser på service och för mekanikerns användande av pennan för att kryssa för check check check och inte fan har alla sakerna som finns på checklistorna hunnit med att kollas! Den tid mekanikern har i tidsscemat för att utföra en viss service går åt för att göra t.ex. byte av bromsvätska mm.

Detta med bromsar inte används närmast alls av många elbilsägare som väljer att köra s.k. enpedals-läge och försöka regenerera så mycket energi tillbaka till batterierna är i praktiken något som är närmast betydelselöst för att spara energi. En helt annan sak är dock om man gillar att köra enpedalsläge och sällan flytta foten till bromspedalen. Det som sparar mest är att på en elbil att ställa regenerering bromsverkan lågt och om möjligt välja fri-rullning istället och använda detta mest möjligt samt de vanliga bromsarna så att dessa ”motioneras” varje gång bilen används. Men har bilen stått stilla ett tag och man t.ex. ser rost på bromsskivorna så behövs det ofta speciellt om man har bromsskivor även bak göras ett antal hårda inbromsningar men det gäller ju alla bilar och är något jag brukar göra efter jag bytt från speciellt dubbdäck till sommardäcken.
Det är dyrt att i onödan behöva serva kärvande bromsar och om man har riktigt otur behöva till och med åker på att behöva byta ut t.ex. fastrotade bromsok!
 
När ska vi sluta vara naiva?


”Enligt en granskning i Dagens Industri i våras har Northvolt hittills säkrat finansiering på sammanlagt 214,5 miljarder kronor.
En stor del av denna avsevärda summa kommer från det offentliga, i form av bidrag, subventioner och lånegarantier.”

”Harald Mix har alltså chansen till fantastiska privata klipp om allt går vägen.

Det är långtifrån självklart. Northvolt och H2GS har långt till fast mark under fötterna. Northvolt gjorde en förlust på 12,5 miljarder förra året och kommer behöva ytterligare pengar. Även H2GS är ett högriskprojekt som går med stora förluster.

Går det illa blir konsekvenserna stora.

Pensionspengar och offentliga medel kommer att förloras. Svenska staten riskerar en smäll som får förlusten på garantier till Saab att framstå som växelpengar.”
 
Ja det råder ofta närmast rövarpriser på service och för mekanikerns användande av pennan för att kryssa för check check check och inte fan har alla sakerna som finns på checklistorna hunnit med att kollas! Den tid mekanikern har i tidsscemat för att utföra en viss service går åt för att göra t.ex. byte av bromsvätska mm.

Detta med bromsar inte används närmast alls av många elbilsägare som väljer att köra s.k. enpedals-läge och försöka regenerera så mycket energi tillbaka till batterierna är i praktiken något som är närmast betydelselöst för att spara energi. En helt annan sak är dock om man gillar att köra enpedalsläge och sällan flytta foten till bromspedalen. Det som sparar mest är att på en elbil att ställa regenerering bromsverkan lågt och om möjligt välja fri-rullning istället och använda detta mest möjligt samt de vanliga bromsarna så att dessa ”motioneras” varje gång bilen används. Men har bilen stått stilla ett tag och man t.ex. ser rost på bromsskivorna så behövs det ofta speciellt om man har bromsskivor även bak göras ett antal hårda inbromsningar men det gäller ju alla bilar och är något jag brukar göra efter jag bytt från speciellt dubbdäck till sommardäcken.
Det är dyrt att i onödan behöva serva kärvande bromsar och om man har riktigt otur behöva till och med åker på att behöva byta ut t.ex. fastrotade bromsok!
När det jäller bromsar på vanliga bilar så blir dom för lite använa genom den ecko driving som alla ska tänka på. Ecko driving
för att spara bensin lite ok men andra delar ex bromsar kostar mera och bromsok kostar att tillverka så vilken vinning blir det
 
När det jäller bromsar på vanliga bilar så blir dom för lite använa genom den ecko driving som alla ska tänka på. Ecko driving
för att spara bensin lite ok men andra delar ex bromsar kostar mera och bromsok kostar att tillverka så vilken vinning blir det
Det var bara en del om ecco driving jag gick en kurs om det, spar bensin ok men det gick fan 60 km i en rondell för du skulle inte växxla ned
 
 
 
Tillbaka
Topp