Jag är inte mot elbilar men jag vil inte ha en bil oavsett typ där det inte går att göra service och reparationer i närheten av där jag bor och rätt troligt ej heller några reservdelar till över huvud taget när det gått några år.
Lägger nu in lite från en låst Aftonbladet Plus artikel innan min 19 kr/månad prova på period tagit slut.
Så mycket har elbilarna kostat per mil
Expertens guide: De är bra köp – de ska du undvika
- Sett till värdeminskning per mil har en kinesisk elbil som Aiways U5 Premium kostat mer än en Porsche Taycan, där Porsche-föraren trots stor värdeminskning per mil ändå har fått köra sin bil ett tag. För Aiways U5 är värdeminskningen 105 kr/mil jämfört med Taycans 80 kr/mil.
- Märken med låg igenkänningsfaktor och osäkra framtidsutsikter, som Aiways och Fisker, uppvisar större och mer oförutsägbara värdeminskningar, vilket gör dem till riskfyllda köp. Fisker Ocean, till exempel, har en värdeminskning på 113 kr/mil och saknar försäkringsbolagens stöd.
- Etablerade märken som Tesla, Volvo och Volkswagen erbjuder mer stabila och förutsägbara andrahandsvärden. Till exempel har Volkswagen ID.3 Pro Performance och Volvo XC40 P8 Recharge låg värdeminskning per mil (37 kr/mil respektive 39 kr/mil).
Knappt inkörd kines
Aiways U5 Premium
Nypris (2022): 470 000 kronor
Statlig miljösubvention på nypris: 70 000 kronor
Begärt pris idag (496 mil): 347 900 kronor
Värdeminskning: 105 kronor/mil.
Ett bra köp? Nej, priset kan rasa betydligt mer.
Det finns inte jättemånga till salu, men man kan krasst konstatera att milkostnaden räddas av den då statliga subventionen på 70 000 kronor man som första ägare fick. En handlare begär 399 900 kronor för en U5 Premium som gått 890 mil. Ett fantasipris, det skulle betyda att den inte kostat något alls att driva, då den kostade 400 000 kronor ny inklusive subventionen.
Vi hittar en U5 som enbart gått 496 mil för 347 900 kronor, inget enormt tapp, men det ger en värdeminskning på 105 kronor/mil. Svindyrt, speciellt med tanke på att staten tog den stora värdeminskningen. Också dyrare än Porschen här intill.
Handlaren bör behöva gå ner i pris ytterligare. Anledningen är att kinesiska Aiways är eller var en oprövad biltillverkare i Europa. Om de fortfarande existerar är oklart. Idag har pengarna tagit slut, och de sägs enbart fokusera på försäljning i Europa, detta efter att fabriken stått stilla.
Svensk återförsäljare finns fortfarande. I begagnatannonsen går det läsa ”FYND” med stora bokstäver. Det är det absolut inte. Du får en bil du inte kan köpa reservdelar till. Vad kommer då försäkringen att kosta? Chansa inte. Köp något annat.
Försäkringsbolaget tar inte i den med tång – köp ej!
Fisker Ocean One
Nypris (2024): 499 000 kronor (efter prissänkning från 755 000 kr)
Statlig miljösubvention på nypris: Nej.
Begärt pris idag: 299 999 kronor
Värdeminskning: 113 kronor/mil, om vi räknar snällt, annars ännu högre
Ett bra köp? Nej, absolut inte.
Fisker Ocean i slutet av förra året, som en tuff Tesla-utmanare med roliga funktioner, men dryga halvåret senare hade de gått i konkurs. På begagnatmarknaden finns bara tre bilar, men de är alla av högsta utrustningsnivå One, en bil som från början kostade 755 000 kronor. När Fisker stod inför konkurs sänkte de priset till 499 000 kronor, vilket drabbade de första köparna hårt, något Aftonbladet skrev om.
Begagnat begär man 359 900 kronor för en bil som gått endast 32 mil. Milkostnad? Astronomisk! Vi hittar ett exemplar som gått 1 750 mil där man begär 299 999 kronor. Vi väljer att snällräkna på inköpspriset efter Fiskers sänkning, alltså ett inköpspris på 499 000 kronor. Det ger en milkostnad på 113 kronor – fortfarande skyhögt.
I annonsen går det läsa: ”Toppmodern elbilsteknologi (sic), framtidens bil är här, en sann game-changer i elbilsvärlden.”
Man glömmer nämna att den är fullproppad av digitala buggar och att hitta reservdelar är helt omöjligt, vare sig du behöver ett högvoltsbatteri eller en karossdel. Inget försäkringsbolag vill ta i den med tång. Varning, köp ej!
Inget enormt värdetapp, men fortfarande undermåligt
Maxus Euniq 6
Nypris (2021): 499 900 kronor
Statlig miljösubvention på nypris: 70 000 kr
Begärt pris idag (4 233 mil): 254 900 kronor
Värdeminskning: 41 kronor/mil
Ett bra köp? Nej, den laddar för dåligt.
Vad kostar en begagnad Euniq 6? Priserna är rena rama vilda västern.
Vi hittar ett exemplar som gått 2 300 mil, 349 900 kronor. Okej.
Ett exakt likadant exemplar men med 4 233 mil, 254 900 kronor. Nästan 100 000 kronor mindre! Vi väljer att räkna på den, om vi tvunget måste köpa en får det bli den. Det ger en värdeminskning på 41 kr/mil, den statliga subventionen ägaren fick har hjälpt kalkylen väl.
Men en Euniq 6 är svårsåld, förmodligen är det faktiska begagnatpriset lägre. Dåliga köregenskaper, svag drivlina och usel laddning gjorde att den fick bottenbetyg när vi testade den.
Kinesisk sjunkbomb
MG 4 Luxury
Nypris (2023): 414 990 kronor
Statlig miljösubvention på nypris: 0 kr
Begärt pris idag (1 065 mil): 279 900 kronor
Värdeminskning: 126 kronor/mil
Ett bra köp? Nej, lär fortsätta sjunka. Bilen är ju knappt inkörd.
Andrahandspriset är högst skiftande. Ibland kostar en MG 4 med 1 000 mil på mätaren nästan lika mycket som en ny, ibland betydligt mindre. Vi hittar tre handlare som begär 279 900 kronor, knappt inkörda, 1 065 mil, så varför betala mer? Det är vad vi räknar på. (Ps. Vi hittar faktiskt en bil för 279 900 kr som endast gått 590 mil)
Första ägarna har med stor sannolikhet privatleasat bilen och därmed sluppit smockan från värdeminskningen. Smart.
För vad sägs om 126 kronor/mil? En bra påminnelse. Lågt inköpspris kan locka, men köp inte bil från en oprövad tillverkare, andrahandsmarknaden kan vara katastrofal.
Bilen har fått kritik för sin dåliga filhållningsassistent med oväntade ryck i ratten, bland annat när vi testade den. MG 4 ingår i tidningen Vi Bilägares stall av långtestbilar, och de har kallat modellen
”livsfarlig på vinterväg”. En uppdatering ska ha gjort bilen bättre, men den måste man kräva själv.