När köper Du elbil?

 
Lika bra barnen lär sig kinesiska redan från första klass till sista året på gymnasiet.

Borde vara självklart.

Även hindi känns som ett språk alldeles för få svenskar behärskar även om det (ännu) inte är närapå lika viktigt i ekonomiska sammanhang internationellt som mandarin och många indier är vassa på engelska vilket kompenserar.
 
I bifogad Youtube så har han som gjort beräkningar av vad jag antar ör hans normala körsträcka om ca 2400 mil om året för månadskostnaden för att köra en XC40 B4 bensinbil jämfört mot en XC40 Recharge elbil.

Han har förutsatt att man lånar till att köpa båda bilarna och räknat med t.ex. Bonusmalus förhöjda fordonsskatten under de tre första året för bensinbilen mm. Jämförelsen tar även med att ladda om man bor i villa jämfört med att om man t.ex. bor i lägenhet och bara kanske kan ladda elbilen på offentliga laddare.

Tycker det var intressant att se någon som försöker räkna detta även om hans beräkningsgrund skiljer sig väsentligt mot när jag som kör få mil jämförelsevis och inte tar lån vid bilköp.

Det jag tycker saknas och som kanske är lite svårt att veta är hur mycket värdeminskningen blir mellan bilarna till den dag man skall sälja/byta in bilen? Någon som kör rätt mycket om året och ”villhöver” byta till ny bil efter 3 år går ju inte att jämföra med mig som kör få mil och inte arbetspendlar och gissar att jag byter till en ny bil igen efter först 10 år…

Servicekostanden kan ju öka väsentligt ju äldre bilen blir men det beror också på var man väljer att serva och laga bilen. En del kör märkesservice och en del gör service där det är billigast och nör bilen bilen blivit några år bara kör tills bilen börjar att krångla och säljer bilen då…

Oavsett hur man gör så är det dyrt att ha bil! Exemplen räknar på bortåt 10000 kronor i månaden men vördeminskningen är inte med i beräkningen…

Beräkningar för att ha en tjänstebil är inte med och jag är själv dåligt insatt i denna biten. Är också fundersam på om det är så vettigt att köpa en elbil då teknikutvecklingen går så snabbt för dessa och det kanske många gånger kan vara bättre att leasa?

Alla har olika förutsättningar och att köpa nya bilar är inget alternativ för väldigt många utan det blir en begagnad bil. Själv så köper jag ogärna en begagnad bil som gått mer än 10000 mil t.ex.


 
Senast redigerad av en moderator:
Oavsett hur man gör så är det dyrt att ha bil! Exemplen räknar på bortåt 10000 kronor i månaden men vördeminskningen är inte med i beräkningen…

Kostnad för parkering och förvaring saknas ju med. Inte helt oväsentligt om man bor i en stad/lägenhet.

Men överlag en rätt intressant jämförelse.
 
Tycker det var intressant att se någon som försöker räkna detta även om hans beräkningsgrund skiljer sig väsentligt mot när jag som kör få mil jämförelsevis och inte tar lån vid bilköp.

Så stor skillnad blir det knappast. Glöm inte att du har en alternativkostnad för en kontantinsats med.
 
Kostnad för parkering och förvaring saknas ju med. Inte helt oväsentligt om man bor i en stad/lägenhet.

Men överlag en rätt intressant jämförelse.
Ja det är svårt att räkna och tänka på allt. Beräkningen av ca 10000 kronor i månaden inkluderade ju även på en årlig körsträcka på 2400 mil och bensinen och priset på denna vet man ju inte över tid och heller vad elpriset kommer att vara tyvärr.

Att låna pengar till att köpa bil eller inte gör ju även en stor skillnad i kalkylerna men är ju fullt införstådd att bilar ör dyra. Hoppas dock att många kan kan lägga lånen på sitt hus eller bostadsrätt till ofta betydligt lägre ränta än ett billån.
 
Ja det är svårt att räkna och tänka på allt. Beräkningen av ca 10000 kronor i månaden inkluderade ju även på en årlig körsträcka på 2400 mil och bensinen och priset på denna vet man ju inte över tid och heller vad elpriset kommer att vara tyvärr.

Att låna pengar till att köpa bil eller inte gör ju även en stor skillnad i kalkylerna men är ju fullt införstådd att bilar ör dyra. Hoppas dock att många kan kan lägga lånen på sitt hus eller bostadsrätt till ofta betydligt lägre ränta än ett billån.
Som privat användare är det slöseri med pengar att köpa en ny bil, kör du itjänst också kan det vara försvarbart. 6 till 800000 tusen bth
för att köra till seven eleven :oops: är mycke pengar för what
 
Det var en jämförelse av månadskostnaden för han som gjorde Youtube videon i Sverige för hans specifika fall med körsträcka om 2400 mil om året boendes i villa och som det såg ut utanför en stad. Detta brukar ofta innebära lägre försäkringskostnad men beror ju även på åldern och hur många år man kört skadefritt mm.

Oftast är det svårt att jämföra då elbilar numera byggs från grunden som en ren elbil numera och det inte finns en likadan bensinbil att jämföra med. Men Volvo XC40 B4 bensinbil och en Volvo XC40 Recharge elbil har samma bas och delar till en rätt så stor grad. XC40 Recharge har nu blivit omdöpt till EX40 för 2025 års modell men är samma bil. En sådan i topputförandet med AWD (4-hjuls drift) går på 750.000 kronor såg jag. Intressant som köp? Nix inte för mig!


Men jag är ju i Thailand nu och hag kör här en bensinbil här precis som jag gör i Sverige

Men hör kommer en Youtube med en släkting som tycker mycket om att köra elbil ;)

 
Låter som en utopi? Bilar har redan inom Kina spärrats för användarna att kunna startas och köras. Men naturligtvis så är det inte bara Kina som har dessa möjligheter…

Från Aftonbladet Plus (låst artikel) 9 oktober

Varningen: Kinesiska elbilar en säkerhetsrisk​

Kinesiska elbilar blir allt populärare och utmanar europeiska och amerikanska biltillverkare.

Men nu varnas det för att de kan utgöra en säkerhetsrisk – och i USA planeras ett förbud.

– I praktiken tillåter vi superdatorer som kör runt på våra vägar, kartlägger våra beteenden, var vi kör. Allting, säger cybersäkerhetsforskaren Marcus Nohlberg.

USA planerar att förbjuda kinesisk teknologi i bilar, bussar och lastbilar. Oron är att den utgör en säkerhetsrisk.

– Bilar har i dag kameror, mikrofoner, gps-spårning och annan teknik som är ansluten till internet. Det krävs inte mycket fantasi för att förstå hur en utländsk motståndare med tillgång till denna information skulle kunna utgöra en allvarlig risk för både vår nationella säkerhet och amerikanska medborgares integritet, säger USA:s handelsminister Gina Raimondo i ett uttalande, rapporterar BBC.

Anledning att vara försiktig​

Det kan låta som paranoia i ett spänt världsläge, men enligt Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet vid högskolan i Skövde som bland annat forskat kring fordonssäkerhet, finns det all anledning att diskutera frågan även i Sverige.

– I praktiken tillåter vi superdatorer som kör runt på våra vägar, kartlägger våra beteenden, var vi kör. Allting.

Det kan bland annat handla om gps i bilen, mikrofoner och kameror, men även mjukvaran som styr bilen. Det genererar enorma mängder data som kan användas.

– Bara datan kring hur vi använder våra bilar här är enormt värdefull. De västerländska bilföretagen har många gånger erfarenhet från över hundra år av biltillverkning. De utmanas av det här, när man kan samla in samma information, mer eller mindre gratis.

Men det handlar inte bara om anonym data som samlas in för att göra bilarna bättre och konkurrera med europeiska bilföretag. Risken finns också att du som enskild person kan spåras.

– Det finns också möjlighet att spåra enskilda individer. De här bilarna har ju drösvis med kameror som övervakar allt. Många av oss kopplar dessutom upp våra bilar till alla möjliga olika konton och andra smarta enheter.

Kan stänga av bilen​

Att Kina sitter och övervakar en enskild bilförare på väg till en helg hos familjen i Örebro är ändå inte särskilt sannolikt, enligt Marcus Nohlberg. Men i takt med att spänningarna i världen ökar, kan bilarna komma att användas för påtryckningar.

– Jag kan ta exempel. När ryssarna stal massor av John Deere-traktorer i Ukraina kunde de stängas av från John Deeres huvudkontor och blev därmed värdelösa. Det låter ju jättebra, tills man kommer på att de kan göra samma sak mot oss.

– Samma sak med reparationer. De allra flesta bilarna är ju mjukvarustyrda idag. Det betyder att om du har en reservdel som går sönder på din bil och Kina inte vill att du ska kunna reparera den bilen, så kanske den inte går att laga.

Diskussioner i Europa​

Diskussionens vågor går höga i USA om vad som ska göras, men även i Europa debatteras de kinesiska elbilarna och teknologin bakom, enligt Tobias Junerfält, forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).

”Det pågår en policydiskussion inom EU kring att införa tullar mot kinesiska elbilar, som man anser vara statligt subventionerade och ett hot mot den europeiska fordonsindustrin”, skriver han i ett mejl till Aftonbladet.

Bland annat handlar frågan om hur mycket inflytande den kinesiska staten har över elbilsföretagen.

”Många av de stora aktörerna i den kinesiska elbilsindustrin och dess underindustrier, exempelvis batteritillverkare, är privata företag som åtminstone i teorin agerar enligt kommersiell logik. Samtidigt står inga kinesiska företag fria från olika typer av inflytande från partistaten och dess ambitioner.”

Riskerna finns med andra ord där, men frågan är hur mycket av det som är spekulationer. Om kinesiska staten till exempel bestämde sig för att stänga av alla elbilar med kinesisk teknologi imorgon, skulle det såklart påverka den kinesiska industrin också.

”På lite längre sikt skulle EU:s potentiella beroende av import av kinesiska elbilar kunna användas som politiskt påtryckningsmedel för Kina gentemot EU. Kina har redan en dominant ställning inom stora delar av värdekedjan för elbilar. Det ligger dock inte nödvändigtvis i Kinas intresse att utnyttja EU:s sårbarheter hur som helst, exempelvis för att det riskerar att få negativa följdeffekter för den egna industrin.”

Ställ frågor och var jobbig​

Men vad ska man då göra om man funderar på en elbil och sneglar på en kinesisk? Ett första steg är att vara jobbig mot försäljaren och ställa frågor, säger Marcus Nohlberg.

– Jag tror det viktigaste man kan göra är att ställa många frågor om bilen. Om flera gör det kommer de till slut behöva ta fram riktlinjer och vara transparenta.

Men annars gäller den gamla goda tumregeln att dra öronen åt sig om något är för billigt.

– Ja, vad är det man brukar säga? Om något är misstänkt billigt, så är det antagligen du som är produkten.
 
Låter som en utopi? Bilar har redan inom Kina spärrats för användarna att kunna startas och köras. Men naturligtvis så är det inte bara Kina som har dessa möjligheter…

Från Aftonbladet Plus (låst artikel) 9 oktober

Varningen: Kinesiska elbilar en säkerhetsrisk​

Kinesiska elbilar blir allt populärare och utmanar europeiska och amerikanska biltillverkare.

Men nu varnas det för att de kan utgöra en säkerhetsrisk – och i USA planeras ett förbud.

– I praktiken tillåter vi superdatorer som kör runt på våra vägar, kartlägger våra beteenden, var vi kör. Allting, säger cybersäkerhetsforskaren Marcus Nohlberg.

USA planerar att förbjuda kinesisk teknologi i bilar, bussar och lastbilar. Oron är att den utgör en säkerhetsrisk.

– Bilar har i dag kameror, mikrofoner, gps-spårning och annan teknik som är ansluten till internet. Det krävs inte mycket fantasi för att förstå hur en utländsk motståndare med tillgång till denna information skulle kunna utgöra en allvarlig risk för både vår nationella säkerhet och amerikanska medborgares integritet, säger USA:s handelsminister Gina Raimondo i ett uttalande, rapporterar BBC.

Anledning att vara försiktig​

Det kan låta som paranoia i ett spänt världsläge, men enligt Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet vid högskolan i Skövde som bland annat forskat kring fordonssäkerhet, finns det all anledning att diskutera frågan även i Sverige.

– I praktiken tillåter vi superdatorer som kör runt på våra vägar, kartlägger våra beteenden, var vi kör. Allting.

Det kan bland annat handla om gps i bilen, mikrofoner och kameror, men även mjukvaran som styr bilen. Det genererar enorma mängder data som kan användas.

– Bara datan kring hur vi använder våra bilar här är enormt värdefull. De västerländska bilföretagen har många gånger erfarenhet från över hundra år av biltillverkning. De utmanas av det här, när man kan samla in samma information, mer eller mindre gratis.

Men det handlar inte bara om anonym data som samlas in för att göra bilarna bättre och konkurrera med europeiska bilföretag. Risken finns också att du som enskild person kan spåras.

– Det finns också möjlighet att spåra enskilda individer. De här bilarna har ju drösvis med kameror som övervakar allt. Många av oss kopplar dessutom upp våra bilar till alla möjliga olika konton och andra smarta enheter.

Kan stänga av bilen​

Att Kina sitter och övervakar en enskild bilförare på väg till en helg hos familjen i Örebro är ändå inte särskilt sannolikt, enligt Marcus Nohlberg. Men i takt med att spänningarna i världen ökar, kan bilarna komma att användas för påtryckningar.

– Jag kan ta exempel. När ryssarna stal massor av John Deere-traktorer i Ukraina kunde de stängas av från John Deeres huvudkontor och blev därmed värdelösa. Det låter ju jättebra, tills man kommer på att de kan göra samma sak mot oss.

– Samma sak med reparationer. De allra flesta bilarna är ju mjukvarustyrda idag. Det betyder att om du har en reservdel som går sönder på din bil och Kina inte vill att du ska kunna reparera den bilen, så kanske den inte går att laga.

Diskussioner i Europa​

Diskussionens vågor går höga i USA om vad som ska göras, men även i Europa debatteras de kinesiska elbilarna och teknologin bakom, enligt Tobias Junerfält, forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).

”Det pågår en policydiskussion inom EU kring att införa tullar mot kinesiska elbilar, som man anser vara statligt subventionerade och ett hot mot den europeiska fordonsindustrin”, skriver han i ett mejl till Aftonbladet.

Bland annat handlar frågan om hur mycket inflytande den kinesiska staten har över elbilsföretagen.

”Många av de stora aktörerna i den kinesiska elbilsindustrin och dess underindustrier, exempelvis batteritillverkare, är privata företag som åtminstone i teorin agerar enligt kommersiell logik. Samtidigt står inga kinesiska företag fria från olika typer av inflytande från partistaten och dess ambitioner.”

Riskerna finns med andra ord där, men frågan är hur mycket av det som är spekulationer. Om kinesiska staten till exempel bestämde sig för att stänga av alla elbilar med kinesisk teknologi imorgon, skulle det såklart påverka den kinesiska industrin också.

”På lite längre sikt skulle EU:s potentiella beroende av import av kinesiska elbilar kunna användas som politiskt påtryckningsmedel för Kina gentemot EU. Kina har redan en dominant ställning inom stora delar av värdekedjan för elbilar. Det ligger dock inte nödvändigtvis i Kinas intresse att utnyttja EU:s sårbarheter hur som helst, exempelvis för att det riskerar att få negativa följdeffekter för den egna industrin.”

Ställ frågor och var jobbig​

Men vad ska man då göra om man funderar på en elbil och sneglar på en kinesisk? Ett första steg är att vara jobbig mot försäljaren och ställa frågor, säger Marcus Nohlberg.

– Jag tror det viktigaste man kan göra är att ställa många frågor om bilen. Om flera gör det kommer de till slut behöva ta fram riktlinjer och vara transparenta.

Men annars gäller den gamla goda tumregeln att dra öronen åt sig om något är för billigt.

– Ja, vad är det man brukar säga? Om något är misstänkt billigt, så är det antagligen du som är produkten.
Fungerar också med en Tesla,
Musk stängde av den Tesla han skänkte till Tjetjeniens president Kadyrov på distans så den inte går att använda.

Mjukvaror i all elektronik samlar in data som utvecklare kan ta del av, telefoner, datorer, bilar mm skickar regelbundet data om enheten är uppkopplad och uppdaterar och enheterna utan att man märker det.


Alternativen är en Ford Tanus från 80 talet eller motsvarande gammbil.
 
Fungerar också med en Tesla,
Musk stängde av den Tesla han skänkte till Tjetjeniens president Kadyrov på distans så den inte går att använda.

Mjukvaror i all elektronik samlar in data som utvecklare kan ta del av, telefoner, datorer, bilar mm skickar regelbundet data om enheten är uppkopplad och uppdaterar och enheterna utan att man märker det.


Alternativen är en Ford Tanus från 80 talet eller motsvarande gammbil.

Volvo Lastvagnar t.ex har system som hela tiden i realtid rapporterar vad lastbilen gör, hur den körs långt ner på detaljnivå för att analysera och användas för driftuppföljning av tillverkaren, brukande åkeriet etc etc

Indonesien är faktiskt det enda land i världen som hindrat Volvo från att använda detta system i sina lastbilar så där är systemet avstängt
 
 
 
Tillbaka
Topp