Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Boa är pensionär utan fallskärm.Ett perfekt uppdrag för ingenjör Boa som även ska vara en jävel på engelska har jag hört
Lika bra barnen lär sig kinesiska redan från första klass till sista året på gymnasiet.
Oavsett hur man gör så är det dyrt att ha bil! Exemplen räknar på bortåt 10000 kronor i månaden men vördeminskningen är inte med i beräkningen…
Tycker det var intressant att se någon som försöker räkna detta även om hans beräkningsgrund skiljer sig väsentligt mot när jag som kör få mil jämförelsevis och inte tar lån vid bilköp.
Ja det är svårt att räkna och tänka på allt. Beräkningen av ca 10000 kronor i månaden inkluderade ju även på en årlig körsträcka på 2400 mil och bensinen och priset på denna vet man ju inte över tid och heller vad elpriset kommer att vara tyvärr.Kostnad för parkering och förvaring saknas ju med. Inte helt oväsentligt om man bor i en stad/lägenhet.
Men överlag en rätt intressant jämförelse.
Som privat användare är det slöseri med pengar att köpa en ny bil, kör du itjänst också kan det vara försvarbart. 6 till 800000 tusen bthJa det är svårt att räkna och tänka på allt. Beräkningen av ca 10000 kronor i månaden inkluderade ju även på en årlig körsträcka på 2400 mil och bensinen och priset på denna vet man ju inte över tid och heller vad elpriset kommer att vara tyvärr.
Att låna pengar till att köpa bil eller inte gör ju även en stor skillnad i kalkylerna men är ju fullt införstådd att bilar ör dyra. Hoppas dock att många kan kan lägga lånen på sitt hus eller bostadsrätt till ofta betydligt lägre ränta än ett billån.
Tror Gårilla är i Thai vad tror du, sen skulle nog en bilfirma i Sverige ta emot BathTar verkligen bilhandlare i Sverige emot betalning i Bath ?![]()
Visst är han i Thailand just nu iallafall. Läs hans inlägg igen, noga denna gång.Tror Gårilla är i Thai vad tror du, sen skulle nog en bilfirma i Sverige ta emot Bath
Dätför jag skrev Bath förstod inte det eller vad fatta du inteVisst är han i Thailand just nu iallafall. Läs hans inlägg igen, noga denna gång.
Och han skrev kronor och låna på bostadsrätt med mera, så det gällde Sverige men det fattade tydligen inte du.Dätför jag skrev Bath förstod inte det eller vad fatta du inte
Till seven eleven tar jag min game cykel.Som privat användare är det slöseri med pengar att köpa en ny bil, kör du itjänst också kan det vara försvarbart. 6 till 800000 tusen bth
för att köra till seven elevenär mycke pengar för what
Fungerar också med en Tesla,Låter som en utopi? Bilar har redan inom Kina spärrats för användarna att kunna startas och köras. Men naturligtvis så är det inte bara Kina som har dessa möjligheter…
Från Aftonbladet Plus (låst artikel) 9 oktober
Varningen: Kinesiska elbilar en säkerhetsrisk
Kinesiska elbilar blir allt populärare och utmanar europeiska och amerikanska biltillverkare.
Men nu varnas det för att de kan utgöra en säkerhetsrisk – och i USA planeras ett förbud.
– I praktiken tillåter vi superdatorer som kör runt på våra vägar, kartlägger våra beteenden, var vi kör. Allting, säger cybersäkerhetsforskaren Marcus Nohlberg.
USA planerar att förbjuda kinesisk teknologi i bilar, bussar och lastbilar. Oron är att den utgör en säkerhetsrisk.
– Bilar har i dag kameror, mikrofoner, gps-spårning och annan teknik som är ansluten till internet. Det krävs inte mycket fantasi för att förstå hur en utländsk motståndare med tillgång till denna information skulle kunna utgöra en allvarlig risk för både vår nationella säkerhet och amerikanska medborgares integritet, säger USA:s handelsminister Gina Raimondo i ett uttalande, rapporterar BBC.
Anledning att vara försiktig
Det kan låta som paranoia i ett spänt världsläge, men enligt Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet vid högskolan i Skövde som bland annat forskat kring fordonssäkerhet, finns det all anledning att diskutera frågan även i Sverige.
– I praktiken tillåter vi superdatorer som kör runt på våra vägar, kartlägger våra beteenden, var vi kör. Allting.
Det kan bland annat handla om gps i bilen, mikrofoner och kameror, men även mjukvaran som styr bilen. Det genererar enorma mängder data som kan användas.
– Bara datan kring hur vi använder våra bilar här är enormt värdefull. De västerländska bilföretagen har många gånger erfarenhet från över hundra år av biltillverkning. De utmanas av det här, när man kan samla in samma information, mer eller mindre gratis.
Men det handlar inte bara om anonym data som samlas in för att göra bilarna bättre och konkurrera med europeiska bilföretag. Risken finns också att du som enskild person kan spåras.
– Det finns också möjlighet att spåra enskilda individer. De här bilarna har ju drösvis med kameror som övervakar allt. Många av oss kopplar dessutom upp våra bilar till alla möjliga olika konton och andra smarta enheter.
Kan stänga av bilen
Att Kina sitter och övervakar en enskild bilförare på väg till en helg hos familjen i Örebro är ändå inte särskilt sannolikt, enligt Marcus Nohlberg. Men i takt med att spänningarna i världen ökar, kan bilarna komma att användas för påtryckningar.
– Jag kan ta exempel. När ryssarna stal massor av John Deere-traktorer i Ukraina kunde de stängas av från John Deeres huvudkontor och blev därmed värdelösa. Det låter ju jättebra, tills man kommer på att de kan göra samma sak mot oss.
– Samma sak med reparationer. De allra flesta bilarna är ju mjukvarustyrda idag. Det betyder att om du har en reservdel som går sönder på din bil och Kina inte vill att du ska kunna reparera den bilen, så kanske den inte går att laga.
Diskussioner i Europa
Diskussionens vågor går höga i USA om vad som ska göras, men även i Europa debatteras de kinesiska elbilarna och teknologin bakom, enligt Tobias Junerfält, forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).
”Det pågår en policydiskussion inom EU kring att införa tullar mot kinesiska elbilar, som man anser vara statligt subventionerade och ett hot mot den europeiska fordonsindustrin”, skriver han i ett mejl till Aftonbladet.
Bland annat handlar frågan om hur mycket inflytande den kinesiska staten har över elbilsföretagen.
”Många av de stora aktörerna i den kinesiska elbilsindustrin och dess underindustrier, exempelvis batteritillverkare, är privata företag som åtminstone i teorin agerar enligt kommersiell logik. Samtidigt står inga kinesiska företag fria från olika typer av inflytande från partistaten och dess ambitioner.”
Riskerna finns med andra ord där, men frågan är hur mycket av det som är spekulationer. Om kinesiska staten till exempel bestämde sig för att stänga av alla elbilar med kinesisk teknologi imorgon, skulle det såklart påverka den kinesiska industrin också.
”På lite längre sikt skulle EU:s potentiella beroende av import av kinesiska elbilar kunna användas som politiskt påtryckningsmedel för Kina gentemot EU. Kina har redan en dominant ställning inom stora delar av värdekedjan för elbilar. Det ligger dock inte nödvändigtvis i Kinas intresse att utnyttja EU:s sårbarheter hur som helst, exempelvis för att det riskerar att få negativa följdeffekter för den egna industrin.”
Ställ frågor och var jobbig
Men vad ska man då göra om man funderar på en elbil och sneglar på en kinesisk? Ett första steg är att vara jobbig mot försäljaren och ställa frågor, säger Marcus Nohlberg.
– Jag tror det viktigaste man kan göra är att ställa många frågor om bilen. Om flera gör det kommer de till slut behöva ta fram riktlinjer och vara transparenta.
Men annars gäller den gamla goda tumregeln att dra öronen åt sig om något är för billigt.
– Ja, vad är det man brukar säga? Om något är misstänkt billigt, så är det antagligen du som är produkten.
Fungerar också med en Tesla,
Musk stängde av den Tesla han skänkte till Tjetjeniens president Kadyrov på distans så den inte går att använda.
Mjukvaror i all elektronik samlar in data som utvecklare kan ta del av, telefoner, datorer, bilar mm skickar regelbundet data om enheten är uppkopplad och uppdaterar och enheterna utan att man märker det.
Alternativen är en Ford Tanus från 80 talet eller motsvarande gammbil.