Suomalainen FINNAIR

 
Hej

Ja jag har ett stort och orubbat förtroende för Lufthansa och jag är övertygad om att dom har personal på plats som säkerställer att allt görs enligt manualernas högt ställda krav av välutbildad och behörig personal, säga vad man vill om Tyskar men dom är välutbildade, grundliga, följer direktiv, regelverk och har höga interna kvalitetskrav.

Mvh isan lover
Tro kan försätta berg.

Faktiskt kommer Lufthansa Group och västerländska flygbolag långt ner på rankingen i de flesta mätningar i olika kategorier.

Västerländska flygbolag outsourcar mycket underhåll och service till länder billigare länder som Thailand och Filippinerna.
 
Så för att få ett hum om hur det numera är med jopparna (Finnair), de är bra prismässigt och tidsmässigt (både längd och byten), men det är inte fri sprit?
I så fall är de (för mig) ett fortfarande ett vettigt alternativ, god mat och dryck vet jag finns både i Thailand och Sverige efter landning.
 
Tro kan försätta berg.

Faktiskt kommer Lufthansa Group och västerländska flygbolag långt ner på rankingen i de flesta mätningar i olika kategorier.

Västerländska flygbolag outsourcar mycket underhåll och service till länder billigare länder som Thailand och Filippinerna.
Hej

Jag litar på mina egna erfarenheter och har stort tekniskt förtroende för dom bolag jag räknade upp.

Den service och underhåll som outsourcas till Asien rör väl främst interiör och liknande, planerat motorunderhåll och större service görs väl fortfarande i deras egen regi på hemmaplan.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag litar på mina egna erfarenheter och har stort tekniskt förtroende för dom bolag jag räknade upp.

Den service och underhåll som outsourcas till Asien rör väl främst interiör och liknande, planerat motorunderhåll och större service görs väl fortfarande i deras egen regi på hemmaplan.

Mvh isan lover
Du har varit ifrån branchen alldeles för länge för att veta hur det är 2025.

De bolag som är i topp anlitar den bästa expertisen och betalar bättre än västerländska bolag som har ekonomiska problem och är skuldtyngda.

Några europeiska bolag kommer inte upp i den standard som Singapore Airlines, Qatar, Emirates, Qantas och ANA har.
 
Du har varit ifrån branchen alldeles för länge för att veta hur det är 2025.

De bolag som är i topp anlitar den bästa expertisen och betalar bättre än västerländska bolag som har ekonomiska problem och är skuldtyngda.

Några europeiska bolag kommer inte upp i den standard som Singapore Airlines, Qatar, Emirates, Qantas och ANA har.

EVA air hade jag absolut flugit igen.
Har ingen misstro gentemot det bolaget.
Finns massor av flygbolag som sköter sig
 
Du har varit ifrån branchen alldeles för länge för att veta hur det är 2025.

De bolag som är i topp anlitar den bästa expertisen och betalar bättre än västerländska bolag som har ekonomiska problem och är skuldtyngda.

Några europeiska bolag kommer inte upp i den standard som Singapore Airlines, Qatar, Emirates, Qantas och ANA har.
Hej

Jag har ju fortfarande kontakter med i branschen, men jag har inte någon erfarenhet av arbete i dom bolags hangarer och verstäder som du räknade upp här, så jag kan inte kommentera hur det fungerar där, men med tanke på ländernas ekonomi så borde dom kunna hålla en bra nivå, var själv erbjuden dubbel-tredubbel lön i Saudiarabien men tackade ändå nej.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag har ju fortfarande kontakter med i branschen, men jag har inte någon erfarenhet av arbete i dom bolags hangarer och verstäder som du räknade upp här, så jag kan inte kommentera hur det fungerar där, men med tanke på ländernas ekonomi så borde dom kunna hålla en bra nivå, var själv erbjuden dubbel-tredubbel lön i Saudiarabien men tackade ändå nej.

Mvh isan lover
Fast egentligen är det nästan ingen skillnad på service och underhåll.
Det är bara två leverantörer av plan i den kategorin, en handfull av motortillverkare.

Manualer fås av leverantörerna.
Värre kan reservdelar vara som kan komma från väldigt många olika tillverkare.

Avgörande är attityden hos bolagens anställda.
Regelbundna strejker kan påverka kvaliteten negativt.
 
Ok. Det här är riktat till de som VILL hjälpa andra, och inte sitta och hålla på sin information.
Ni som haft dåliga erfarenheter från bolag och vill varna oss andra resenärer, vilka bolag avråder ni från? Och varför (om ni vill svara).
Kan ju vara allt från skitsaker till återkommande problem, vi läsare får väl sålla.

Vore intressant att höra från de som vill hjälpa och varna andra.

Och jag vet, tråden handlar egentligen om jopparna. Men det vore intressant att höra andras varningar, och det är ju åtminstone lite relaterat.
 
Senast ändrad:
Hej

Ja att alla typer av alkoholförtäring numera av en del ofta ses som tecken på alkoholberoende är väl också ett tecken i tiden och kanske är det ettresultat av alla Spola Kröken kampanjer som myndigheterna har matat Svenskarna med i ca 50 år.

Själv har jag efter 35 års återkommande arbete utomlands en mycket mer kontinental inställning till alkohol och ser det som en njutning precis som god mat, men var och en känner ju sig själv bäst och jag tycker absolut att dom som ser alkohol som ett problem och kanske också själva har problem med detta gör helt rätt som avstår det som en stor del av världen ser som en upplevelse och njutning. :)

”Ett gott Vin av bra kvalitet är inte bara en dryck, det är en essentiell komponent som höjer en måltids kvalitet. Rätt vin kan förstärka smakerna i en rätt och skapa en mer harmonisk måltidsupplevelse”.

Mvh isan lover
Alkohol är inte livsviktigt för ett gott och hälsosamt liv men du tycks ha svårt med det efter dina spritorgier i tjänsten som säkert var gratis och det gillar du. Gratis är gott.
 
Ok. Det här är riktat till de som VILL hjälpa andra, och inte sitta och hålla på sin information.
Ni som haft dåliga erfarenheter från bolag och vill varna oss andra resenärer, vilka bolag avråder ni från? Och varför (om ni vill svara).
Kan ju vara allt från skitsaker till återkommande problem, vi läsare får väl sålla.

Vore intressant att höra från de som vill hjälpa och varna andra.

Och jag vet, tråden handlar egentligen om jopparna. Men det vore intressant att höra andras varningar, och det är ju åtminstone lite relaterat.
Ändringar i tidtabeller är irriterande och ibland katastrofala när det gäller anslutning och vidare flyg med andra bolag.
Inte alltid det går att boka på en genomgående biljett hela vägen.

Nu är det inte alltid bolagens fel.

Vissa bolag har rätten att flytta passagerare när du köpt en billig biljett om det kommer någon som betalar mer eller till en avgång med få passagerare eller annan rutt.

Händer med bla Turkish, Qatar
 
Hej

Ja jag har ett stort och orubbat förtroende för Lufthansa och jag är övertygad om att dom har personal på plats som säkerställer att allt görs enligt manualernas högt ställda krav av välutbildad och behörig personal, säga vad man vill om Tyskar men dom är välutbildade, grundliga, följer direktiv, regelverk och har höga interna kvalitetskrav.

Mvh isan lover
Nu lyser rasismen igenom igen. Du skriver fortare än du tänker. Har Lufthansa bara vit personal?
 
Fast egentligen är det nästan ingen skillnad på service och underhåll.
Det är bara två leverantörer av plan i den kategorin, en handfull av motortillverkare.

Manualer fås av leverantörerna.
Värre kan reservdelar vara som kan komma från väldigt många olika tillverkare.

Avgörande är attityden hos bolagens anställda.
Regelbundna strejker kan påverka kvaliteten negativt.
Hej

Alla får manualer på allting och har i grunden samma eller väldigt lika regelverk, men ändå fungerar inte allt likadant eller lika bra överallt, men det är nog svårt att förklara för en som är utomstående i branschen. Det finns mycket som kan påverka och just strejker ser jag personligen som en relativt liten faktor i såna här sammanhang.

Mvh isan lover
 
Hej

Alla får manualer på allting och har i grunden samma eller väldigt lika regelverk, men ändå fungerar inte allt likadant eller lika bra överallt, men det är nog svårt att förklara för en som är utomstående i branschen. Det finns mycket som kan påverka och just strejker ser jag personligen som en relativt liten faktor i såna här sammanhang.

Mvh isan lover
Du vill bara inte förstå att västerländska bolag är omsprungna och hamnat på efterkälken de sista 15 åren.
 
Du vill bara inte förstå att västerländska bolag är omsprungna och hamnat på efterkälken de sista 15 åren.
Hej

Flygplanen och deras motorer utvecklas och byggs fortfarande i västvärlden men det stämmer ju att deras flygplan exporteras och används över hela världen i en massa bolag.

Mvh isan lover
 
 
 
Tillbaka
Topp