Suomalainen FINNAIR

Hej

Flygplanen och deras motorer utvecklas och byggs fortfarande i västvärlden men det stämmer ju att deras flygplan exporteras och används över hela världen i en massa bolag.

Mvh isan lover
Som civilingenjör med 40 år erfarenhet från svenska industrin måste säga anledningen till det är patenterade material och konstruktioner som ägs av västvärlden.
Västvärlden håller på att gå under först faller USA efter Tramp sen Europa.
Framtiden är bara i östra Asien oavsett om vi vill eller inte vill. Kina kommer att gå förbi Airbus och Boeing om 20 år.
Spara denna post så kan vi diskutera 2045.
5555

Bara 80? Det är ju nästan nutid i jämförelse med politbyråns återkommande referenser till 30-talet. Kanske Expo's nästa "scoop" :afro:

Men tillbaka on topic (nästan), är det verkligen fri sprit i ek på Lufthansa? Intressant isf för chartergänget.
Personligen struntar jag i fri sprit jag vill ha ett säkert flygbolag, är jag ute efter fri sprit går jag till bröllop i Södertälje. Säkerheten är först.

Som civilingenjör med 40 år erfarenhet från svenska industrin måste säga anledningen till det är patenterade material och konstruktioner som ägs av västvärlden.
Västvärlden håller på att gå under först faller USA efter Tramp sen Europa.
Framtiden är bara i östra Asien oavsett om vi vill eller inte vill. Kina kommer att gå förbi Airbus och Boeing om 20 år.
Spara denna post så kan vi diskutera 2045.
5555
Hej

Jag delar inte din pessimistiska framtidsvision och tror att västvärlden kommer att klara sig bra även framöver, jag är väldigt tveksam till om en diktatur och förtryckarstat som Kina kommer att dominera i framtiden, dom flesta diktaturer och stora riken brukar väl falla samman förr eller senare om man ser på det i ett historiskt perspektiv. Så jag hoppas naturligtvis att du spår fel men visst skulle det även kunna bli som du tror.

Mvh isan lover

Personligen struntar jag i fri sprit jag vill ha ett säkert flygbolag, är jag ute efter fri sprit går jag till bröllop i Södertälje. Säkerheten är först.
Hej

Det är ju upp till var och en att välja ett flygbolag som man gillar och visst kan man tjäna lite pengar på att välja dom bolag som tar extra betalt för allt och smaken är ju som baken.

Mvh isan lover

Hej

Det är ju upp till var och en att välja ett flygbolag som man gillar och visst kan man tjäna lite pengar på att välja dom bolag som tar extra betalt för allt och smaken är ju som baken.

Mvh isan lover
Tycker man att det är god service att knalla längst bak i planet för en extra öl?

Det är så med Lufthansa Group som numera är ett mittemellan lågprisflyg.

Tidvis väldigt billiga biljetter om man vill låna ut pengar i ett närmare 1 år.
Jag bokade och betalade 11 månader innan resa med Austrian mellan Arn-Bkk.
Enkel för 4200kr.

Kanske ännu billigare nu när flygskatten togs bort och en svagare dollar.

Tycker man att det är god service att knalla längst bak i planet för en extra öl?

Det är så med Lufthansa Group som numera är ett mittemellan lågprisflyg.

Tidvis väldigt billiga biljetter om man vill låna ut pengar i ett närmare 1 år.
Jag bokade och betalade 11 månader innan resa med Austrian mellan Arn-Bkk.
Enkel för 4200kr.

Kanske ännu billigare nu när flygskatten togs bort och en svagare dollar.
Hej

Senast jag flög med Lufthansa mellan MUC-BKK vintern 2023-2024 så behövde man inte gå och hämta dryck själv utan blev serverad sittande, det var först när dom släckte ned som dom slutade servera, då fick man servera sig själv i det lilla pentryt om man ville ha mer, men dom fyllde hela tiden på och såg till att det fanns is, citroner m.m till groggen, samt allt annat som dom bjöd på som snacks, öl och vin. Ska bli intressant att se om dom har upphört med detta kommande vinter när vi flyger Austrian ned och Lufthansa hem.

Mvh isan lover

• Like
Reactions: Ale
Hej

Senast jag flög med Lufthansa mellan MUC-BKK vintern 2023-2024 så behövde man inte gå och hämta dryck själv utan blev serverad sittande, det var först när dom släckte ned som dom slutade servera, då fick man servera sig själv i det lilla pentryt om man ville ha mer, men dom fyllde hela tiden på och såg till att det fanns is, citroner m.m till groggen, samt allt annat som dom bjöd på som snacks, öl och vin. Ska bli intressant att se om dom har upphört med detta kommande vinter när vi flyger Austrian ned och Lufthansa hem.

Mvh isan lover
Det kan skilja mellan destinationer.
Möjligt att det är bättre till Bangkok än till Singapore från Munchen som jag reste hösten 2023.

Det är två olika typer av turister och passagerare på sträckorna.

Jag bryr mig väldigt lite om vilket bolag jag flyger med, bortsett från Air Koriyo. För nog finns det tillsynsmyndigheter precis som till sjöss som gör oannonserade inspektioner och belägger med flygförbud om så krävs. Lägsta pris och rimlig transfertid styr, sponken kan jag vara utan.

Jag bryr mig väldigt lite om vilket bolag jag flyger med, bortsett från Air Koriyo. För nog finns det tillsynsmyndigheter precis som till sjöss som gör oannonserade inspektioner och belägger med flygförbud om så krävs. Lägsta pris och rimlig transfertid styr, sponken kan jag vara utan.
Jag tror det gäller för dom flesta av oss. Undantaget är när "dom tre musketörerna" gått igång på att trycka ner IL, då blir det helt andra regler. 555

Hej

Mvh isan lover
Så har det altid varit med dom flyg jag åkt med, sen en promenad i planet gör man
ändå

Men tycker Finnair är prisvänliga, från Göteborg-bkk t&r för 5500-7000kr för ekonomi och utan incheckat bagage.
För mig som inte behöver släpa med massa väskor och bara en transportresa hem så tar jag billigaste alternativet med rimlig restid.
Har vart LH ägda bolag eller finnair det blivit efter pandemin, 1 gång thai airways för hade bra pris.
Innan pandemin flög jag på sjömansbiljett och rederiet betalade, då var det oftast snabbaste bästa flygrutten som gällde, dom bokade så blivit många olika bolag genom åren.

Ni som flyger ifrån Arlanda eller Kastrup har ju fler alternativ än vi som flyger ifrån Landvetter.
Självklart kan vi från Landvetter åka först till Arlanda och sen välja ibland flygen men det känns onödigt. Så för oss är det ju oftast Finnsrna, Lufthansa, Austria, turkarna

Ni som flyger ifrån Arlanda eller Kastrup har ju fler alternativ än vi som flyger ifrån Landvetter.
Självklart kan vi från Landvetter åka först till Arlanda och sen välja ibland flygen men det känns onödigt. Så för oss är det ju oftast Finnsrna, Lufthansa, Austria, turkarna
Fast sista året har flygresorna varit billigare från Landvetter än Arlanda och pga finnair och lh.
Jag har kollat båda och dom datum jag kollat så har Landvetter varit billigaste alternativet i Norden på t&r.

Nja, Jag som bor i norra norrlands inland och fjälltrakter har det lite besvärligt att pussla ihop resan trots att jag alltid flyger från Arlanda. Det är inte så där jättebra förbindelser till och från Arlanda från där jag bor som ska passas ihop någorlunda med avgångstider till och från Bangkok. :)
Sist blev det Emirates vilket var det bästa bolaget för mig hittills, inget fel på priset heller.

Tillbaka
Topp