Fritz
Forumräv
Din patetiska jakt på IL och BTT, dina politiska inlägg.Förklara dig gärna hur du kom fram till detta Har du tittat dig själv i spegeln?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Din patetiska jakt på IL och BTT, dina politiska inlägg.Förklara dig gärna hur du kom fram till detta Har du tittat dig själv i spegeln?
Patetiska jakt? Jag hatar dessa lögner som IL och BTT sprider men du kanske tycker det är ok, och njuter kanske av barsnack och antisemitism.Din patetiska jakt på IL och BTT, dina politiska inlägg.
Helt rätt inställning.
![]()
Volkswagenchefen: Så kommer vi ikapp Kina
Konkurrens från Kina har fått europeiska fordonsjättar att gå på knäna. Men Sten Forsberg, Sverigechef på Volkswagen Personbilar, är inte oroad över utvecklingen. ”Att utveckla våra produkter och göra dem så tilltalande som möjligt för kunderna. Det tror vi är medicinen”, säger han till TN.www.tn.se
”Det stora hotet är en ökad konkurrens från Kina med både billigare och bättre elbilar, något som TN tidigare skrivit om. Men trots det är Sten Forsberg inte orolig för konkurrensen, utan välkomnar den i stället.
– Vi tror på fri konkurrens och fri rörlighet. Vi skulle helst inte vilja se några tullar i någon riktning, utan stimuleras i stället av konkurrensen. Vi försöker fokusera och göra vår läxa. Utveckla våra produkter och göra dem så tilltalande som möjligt för kunderna. Det tror vi är medicinen, säger han.”
Suventioner i Europa till elbilsbranchen verkar du ha missat.Håller med föutsatt att även Kina producerar sina elbilar utan statliga subventioner så att konkurrensen blir ärlig. All statlig inblandning oavsett om det är tullar eller subventioner orsakar bara skada i det långa loppet och alla förlorar på det.
Såg att amerikanska biltillverkaren Ford nu ska investera 20 miljarder kronor i en fabrik som ska producera mer "prisvärdiga elbilar".
Håller med föutsatt att även Kina producerar sina elbilar utan statliga subventioner så att konkurrensen blir ärlig. All statlig inblandning oavsett om det är tullar eller subventioner orsakar bara skada i det långa loppet och alla förlorar på det.
Såg att amerikanska biltillverkaren Ford nu ska investera 20 miljarder kronor i en fabrik som ska producera mer "prisvärdiga elbilar".
Det är väl mer en regel än undantag att större industrisatsningar startar med div statliga-, kommunala-, EU-bidrag innan en verklig analys är gjord.Att få till stånd ett system utan någon vare sig direkt eller indirekt statlig inblandning överhuvudtaget vore så klart önskvärt men knappast realistiskt genomförbart. Men att rikta stöd mot strategiska branscher är vad vi borde göra och inte enskilda företag som helt undantas konkurrens vilket verkar vara huvudinriktningen. Det leder inte till konkurrenskraftiga företag utan bidragsdiande organisationer som lägger kraft på fel saker, dvs. bidragssökande och politik snarare än affärsutveckling.
Det är där jag anser att vi ofta går helt galet i Sverige kring statligt stöd för vi ger oss på strategiska områden som är så stora och komplexa att vi som land aldrig klarar att säkerställa konkurrens mellan olika företag på samma villkor inom den branschen utan det blir all in på ett enda företag istället, precis som det var med Northvolt och som det kommer bli ännu en vända till nu med Lyten som mer eller mindre direkt börjar tiggeriet:
![]()
Nya Northvoltägaren kommer att söka ekonomiskt stöd
Northvolts nya ägare Lyten planerar att söka pengar från EU. ”Jag har redan bett några av våra samarbetspartners att titta på detta”, säger Lytens vd Dan Cook. I ett senare skede kan det även bli aktuellt att diskutera ekonomiskt stöd med den svenska regeringen.www.di.se
”Northvolts nya ägare Lyten planerar att söka pengar från EU.
”Jag har redan bett några av våra samarbetspartners att titta på detta”, säger Lytens vd Dan Cook.
I ett senare skede kan det även bli aktuellt att diskutera ekonomiskt stöd med den svenska regeringen.”
Är inte det dubbelmoral av EU, man gnäller på att Trump inför strafftullar, även media gnäller men det verkar bara vara fel när Trump inför det.Kineserna rundar EU strafftullar med export från fabriken i Thailand.
![]()
BYD:s nya kryphål – så rundas EU:s strafftullar | Carup.se
Kinesiska elbilstillverkare skulle få det tufft i Europa när EU införde extra tullar på elbilar byggda i Kina. Men nu har BYD hittat en väg runt avgifterna. Och de första bilarna är redan på väg hit. Nyligen lämnade över 900 exemplar av elbilen BYD Dolphin hamnen i Thailand med destinationerna...carup.se
Tydligen ska fabriken i Thailand inte användas så länge, BYD bygger en ny fabrik i Szeged, Ungern.Kineserna rundar EU strafftullar med export från fabriken i Thailand.
![]()
BYD:s nya kryphål – så rundas EU:s strafftullar | Carup.se
Kinesiska elbilstillverkare skulle få det tufft i Europa när EU införde extra tullar på elbilar byggda i Kina. Men nu har BYD hittat en väg runt avgifterna. Och de första bilarna är redan på väg hit. Nyligen lämnade över 900 exemplar av elbilen BYD Dolphin hamnen i Thailand med destinationerna...carup.se
Visst är det dubbelmoral.Är inte det dubbelmoral av EU, man gnäller på att Trump inför strafftullar, även media gnäller men det verkar bara vara fel när Trump inför det.
Dock går den rundningen av tullar väl bara till EU, om dom rundar på samma sätt mot USA så åker det landet det går genom på extra strafftullar enligt Trump utsago.
BYD har så många modeller att det behövs många fabriker där marknaderna finns.Tydligen ska fabriken i Thailand inte användas så länge, BYD bygger en ny fabrik i Szeged, Ungern.
BYD går ju snabbt frammåt i Thailand, modell man ser stor ökning av på vägarna så dom bygger ju inte bara för EU.Tydligen ska fabriken i Thailand inte användas så länge, BYD bygger en ny fabrik i Szeged, Ungern.
Ännu viktigare marknad är ASEAN länderna för tillverkningen i Thailand.BYD går ju snabbt frammåt i Thailand, modell man ser stor ökning av på vägarna så dom bygger ju inte bara för EU.
Nu är det en sanning med modifikation, är hybridfartyg.