När köper Du elbil?

 
Helt rätt inställning.


”Det stora hotet är en ökad konkurrens från Kina med både billigare och bättre elbilar, något som TN tidigare skrivit om. Men trots det är Sten Forsberg inte orolig för konkurrensen, utan välkomnar den i stället.

– Vi tror på fri konkurrens och fri rörlighet. Vi skulle helst inte vilja se några tullar i någon riktning, utan stimuleras i stället av konkurrensen. Vi försöker fokusera och göra vår läxa. Utveckla våra produkter och göra dem så tilltalande som möjligt för kunderna. Det tror vi är medicinen, säger han.”
 
Helt rätt inställning.


”Det stora hotet är en ökad konkurrens från Kina med både billigare och bättre elbilar, något som TN tidigare skrivit om. Men trots det är Sten Forsberg inte orolig för konkurrensen, utan välkomnar den i stället.

– Vi tror på fri konkurrens och fri rörlighet. Vi skulle helst inte vilja se några tullar i någon riktning, utan stimuleras i stället av konkurrensen. Vi försöker fokusera och göra vår läxa. Utveckla våra produkter och göra dem så tilltalande som möjligt för kunderna. Det tror vi är medicinen, säger han.”

Håller med föutsatt att även Kina producerar sina elbilar utan statliga subventioner så att konkurrensen blir ärlig. All statlig inblandning oavsett om det är tullar eller subventioner orsakar bara skada i det långa loppet och alla förlorar på det.

Såg att amerikanska biltillverkaren Ford nu ska investera 20 miljarder kronor i en fabrik som ska producera mer "prisvärdiga elbilar".
 
Håller med föutsatt att även Kina producerar sina elbilar utan statliga subventioner så att konkurrensen blir ärlig. All statlig inblandning oavsett om det är tullar eller subventioner orsakar bara skada i det långa loppet och alla förlorar på det.

Såg att amerikanska biltillverkaren Ford nu ska investera 20 miljarder kronor i en fabrik som ska producera mer "prisvärdiga elbilar".
Suventioner i Europa till elbilsbranchen verkar du ha missat.
Drygt 10 mdr kr i tyskt statsstöd för Northvolt Heide-fabriken.
Sverige ligger väl på samma nivå till Northvolt i statsstöd och regionala stöd.

Kineserna är nog ärligare som inte använder pensionmedel i statsstöd.
 
Håller med föutsatt att även Kina producerar sina elbilar utan statliga subventioner så att konkurrensen blir ärlig. All statlig inblandning oavsett om det är tullar eller subventioner orsakar bara skada i det långa loppet och alla förlorar på det.

Såg att amerikanska biltillverkaren Ford nu ska investera 20 miljarder kronor i en fabrik som ska producera mer "prisvärdiga elbilar".

Att få till stånd ett system utan någon vare sig direkt eller indirekt statlig inblandning överhuvudtaget vore så klart önskvärt men knappast realistiskt genomförbart. Men att rikta stöd mot strategiska branscher är vad vi borde göra och inte enskilda företag som helt undantas konkurrens vilket verkar vara huvudinriktningen. Det leder inte till konkurrenskraftiga företag utan bidragsdiande organisationer som lägger kraft på fel saker, dvs. bidragssökande och politik snarare än affärsutveckling.

Det är där jag anser att vi ofta går helt galet i Sverige kring statligt stöd för vi ger oss på strategiska områden som är så stora och komplexa att vi som land aldrig klarar att säkerställa konkurrens mellan olika företag på samma villkor inom den branschen utan det blir all in på ett enda företag istället, precis som det var med Northvolt och som det kommer bli ännu en vända till nu med Lyten som mer eller mindre direkt börjar tiggeriet:


”Northvolts nya ägare Lyten planerar att söka pengar från EU.

”Jag har redan bett några av våra samarbetspartners att titta på detta”, säger Lytens vd Dan Cook.

I ett senare skede kan det även bli aktuellt att diskutera ekonomiskt stöd med den svenska regeringen.”
 
Senast ändrad:
Att få till stånd ett system utan någon vare sig direkt eller indirekt statlig inblandning överhuvudtaget vore så klart önskvärt men knappast realistiskt genomförbart. Men att rikta stöd mot strategiska branscher är vad vi borde göra och inte enskilda företag som helt undantas konkurrens vilket verkar vara huvudinriktningen. Det leder inte till konkurrenskraftiga företag utan bidragsdiande organisationer som lägger kraft på fel saker, dvs. bidragssökande och politik snarare än affärsutveckling.

Det är där jag anser att vi ofta går helt galet i Sverige kring statligt stöd för vi ger oss på strategiska områden som är så stora och komplexa att vi som land aldrig klarar att säkerställa konkurrens mellan olika företag på samma villkor inom den branschen utan det blir all in på ett enda företag istället, precis som det var med Northvolt och som det kommer bli ännu en vända till nu med Lyten som mer eller mindre direkt börjar tiggeriet:


”Northvolts nya ägare Lyten planerar att söka pengar från EU.

”Jag har redan bett några av våra samarbetspartners att titta på detta”, säger Lytens vd Dan Cook.

I ett senare skede kan det även bli aktuellt att diskutera ekonomiskt stöd med den svenska regeringen.”
Det är väl mer en regel än undantag att större industrisatsningar startar med div statliga-, kommunala-, EU-bidrag innan en verklig analys är gjord.
Ibland projekt som inte håller måttet och med tveksamma frontfigurer.

Kreditgarantier, omställningsstöd, suventioner till mark, ny infrastruktur mm.

Bara tanken på nya arbetstillfällen får politiker att tappa omdömet.
 
Kineserna rundar EU strafftullar med export från fabriken i Thailand.

 
Kineserna rundar EU strafftullar med export från fabriken i Thailand.

Är inte det dubbelmoral av EU, man gnäller på att Trump inför strafftullar, även media gnäller men det verkar bara vara fel när Trump inför det.

Dock går den rundningen av tullar väl bara till EU, om dom rundar på samma sätt mot USA så åker det landet det går genom på extra strafftullar enligt Trump utsago.
 
Kineserna rundar EU strafftullar med export från fabriken i Thailand.

Tydligen ska fabriken i Thailand inte användas så länge, BYD bygger en ny fabrik i Szeged, Ungern.
 
Är inte det dubbelmoral av EU, man gnäller på att Trump inför strafftullar, även media gnäller men det verkar bara vara fel när Trump inför det.

Dock går den rundningen av tullar väl bara till EU, om dom rundar på samma sätt mot USA så åker det landet det går genom på extra strafftullar enligt Trump utsago.
Visst är det dubbelmoral.
 
Tydligen ska fabriken i Thailand inte användas så länge, BYD bygger en ny fabrik i Szeged, Ungern.
BYD har så många modeller att det behövs många fabriker där marknaderna finns.
Fabriken i Rayong invigdes sommaren 2024 och har kapacitet att bygga 150 000 bilar om året.
Den kommer säkert att fortsätta användas, produktionen i Thailand har redan passerat 90 000 levererade bilar.

Lägga ner efter bara något år låter osannolikt, troligare med en expansion.
 
BYD går ju snabbt frammåt i Thailand, modell man ser stor ökning av på vägarna så dom bygger ju inte bara för EU.
Ännu viktigare marknad är ASEAN länderna för tillverkningen i Thailand.
Unionen av länderna i SOA har tullfrihet mellan varandra men inte mot Kina, Japan och Korea.
Därför lägger man tillverkningen i Thailand och andra länder i ASEAN.
 
c0a5cef3b5a1ad10227fa91c48c672dcc85dd0b7b9541dc4b8082628a3fd0a5a.webp
 
Dock skillnad på förbruk, fartyget jag jobbar på har 4 maskiner plus batteri och idag behöver vi oftast bara köra 1 maskin plus batteri.
 
 
 
Tillbaka
Topp