4 inresor

Varför inte bara söka 60+30 visum? Varför hålla på att hatta fram och tillbaka?
Fungerar det för trådskaparen?

För min del så är det skitsamma, då jag inte reser dit så frekvent just nu.
När jag flög mer frekvent, så var det också skitsamma. Jag såg inga problem med multi entries och kunde inte läsa någonstans att det var något max antal entries förutom landgräns.

Kortfattat:
Jag ser inga problem med trådskaparens resemönster och hade bara kört på med visa exemption, dvs fyll i arrivalcard och gå igenom immigration som vanligt.

Under the new provisions of the Visa Exemption Rule (VER), visitors can now come regularly to Thailand without limiting their stay within a total of 90 days in a six-month period. Just keep in mind that under the VER, you are allowed 30 days maximum on each visit.

The restriction has already been abolished so tourists can now visit Thailand as often as they want, provided that they obtain 30-day entry stamp at airports and 15-day entry stamp if they are traveling via land borders. Thai Immigration Laws are revised on a regular basis for the convenience of tourists. However, immigration officials still recommend getting visas prior to arrival in Thailand, as they remind visitors that back-to-back short visas are not the proper way to extend the stay in the country on a long-term basis.

Under the new provisions of the Visa Exemption Rule (VER), visitors can now come regularly to Thailand without limiting their stay within a total of 90 days in a six-month period. Just keep in mind that under the VER, you are allowed 30 days maximum on each visit.

The restriction has already been abolished so tourists can now visit Thailand as often as they want, provided that they obtain 30-day entry stamp at airports and 15-day entry stamp if they are traveling via land borders. Thai Immigration Laws are revised on a regular basis for the convenience of tourists. However, immigration officials still recommend getting visas prior to arrival in Thailand, as they remind visitors that back-to-back short visas are not the proper way to extend the stay in the country on a long-term basis.
Ja, är det du eller jag som tolkar texten fel (om det nu är den texten som är gällandes).

Att sedan trådskaparen är typ i Sverige en månad mellan sina resor ser jag absolut inga problem med även om man läser sista stycket.

Så vad betyder det i klartext.
Jag är inte direkt något geni, inte någon mästare på engelska och jag är absolut inte insatt i detta med visum/visa exemption.

Hur är alltså reglerna?

1. Hur många gånger får man resa in till Thailand via flyg?
2. Hur många dagar måste man vara ute ur Thailand?
3. Var finner jag en officiell sida där jag kan läsa?

Via flyg finns inga begränsningar. Via land eller sjöss max 2 inresor per år.
http://www.thaiembassy.com/thailand/changes-visa-exempt.php
Inte per år det är per kalender-år... alltså 2 inresor via landgräns.. Via flyget inga begränsningar. Men ha i åtanke att OM man kommer till Thailand på VISA exempt eller tourist-VISA så finns det en risk att man kan bli stoppad och dom kan kräva att man kan visa upp kontanter som visar att man klarar sig ekonomiskt...

Inte per år det är per kalender-år... alltså 2 inresor via landgräns.. Via flyget inga begränsningar. Men ha i åtanke att OM man kommer till Thailand på VISA exempt eller tourist-VISA så finns det en risk att man kan bli stoppad och dom kan kräva att man kan visa upp kontanter som visar att man klarar sig ekonomiskt...
Det finns tydligen nån gammal regel som säger att man ska kunna uppvisa kontanta medel (ej kort) motsvarande 20000 baht, annars kan man bli nekad inresa. Används tydligen ibland för att avhysa hobos eller turister de inte vill ha.

Gäller samma sak för ensamresande som familj, 20.000 B ?...kanske ett förtydligande.
Tyvärr vet jag inga detaljer. Men frågan har kommit upp senaste året, då jag läst om flera som blivit nekade inresa pga detta.
Det verkar dock inte vara nåt problem för gemene man/kvinna, det verkar riktas mot folk som nog Thailand klarar sig utan. Så är man bara hel och ren och inte gör nåt större väsen, så tror jag inte man behöver oroa sig.

Ubon

Forumveteran
Jag har uppfattningen att summan för ensamresande är hälften av vad en familj ska kunna visa upp i valuta, går att visa upp i vilken valuta som önskas, dock går det inte att visa upp Bitcoin, valutan ska visas fysiskt, och därmed är inte Bitcoin en valuta...:)

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Jag har uppfattningen att summan för ensamresande är hälften av vad en familj ska kunna visa upp i valuta, går att visa upp i vilken valuta som önskas, dock går det inte att visa upp Bitcoin, valutan ska visas fysiskt, och därmed är inte Bitcoin en valuta...:)
Nej, jag tror nog inte att dom accepterar att man kommer släpandes på en hårddisk - här finns mina Bitcoins. Men regeln var en nyhet för mig, men borde inte gälla för familjer där mamman (eller pappan) är thai.

Nej, jag tror nog inte att dom accepterar att man kommer släpandes på en hårddisk - här finns mina Bitcoins. Men regeln var en nyhet för mig, men borde inte gälla för familjer där mamman (eller pappan) är thai.
Som sagt, jag tror inte det drabbar "skötsamma", men regeln verkar finnas. Se länk nedan:
https://www.tripadvisor.com/ShowTop...ht_cash_while_entering_Thailand-Thailand.html

Står en del off topic i länken också, men det är ett exempel.

Den verkar dock mest användas mot "ovälkomna turister", där det ger ett enkelt skäl att vägra inresa.

Ubon

Forumveteran
Där har Du en intressant frågeställning, som grodfisken skriver, kan användas för att avvisa oönskade personer, och här biter inga argument och det är bara för myndigheten att visa upp lagen.

Vad ska man med en hårddisk till? pengarna ska visas i kontanter :)

Finns det någon ATM som man kan komma åt innan passkontrollen i Bangkok? Har aldrig ens funderat över det men i så fall är det inte så svårt att lösa det problemet.

Finns det någon ATM som man kan komma åt innan passkontrollen i Bangkok? Har aldrig ens funderat över det men i så fall är det inte så svårt att lösa det problemet.
Hehe.

Här går historierna isär. Men vad jag vet finns inga ATM'er innan passkontrollen (dock växlingsbås). Och i de historierna man läst om har det ej tillåtits att gå utanför passkontrollen och ta ut pengar med kort.

Återigen så tror jag detta är en gammal regel som tagits fram igen och som används väldigt "riktat".

Topp