Ärlig Bahtbuss chaufför i Pattaya lämnade tillbaka 4 000 euro till Finsk turist.

Hej

Pattaya är nog det ställe i Thailand som har flest ställen där man kan växla sedlar, det har ju kommit in sedlar ifrån hela världen där i 60-70 år nu, tjejerna vet precis vart dom ska gå, samma sak i Hua Hin, Phuket, Nong Khai o.s.v, men även på mindre orter växlar guldbutiker sedlar, dom har oftast ett kontaktnät med butikerna i större städer och får kursen därifrån.

Ett enskilt lands sedlar kan tillfälligt vara svåra att växla t.ex när man byter sedlar eller värdet faller kraftigt, men sen går det bra igen.

Mvh isan lover
Ja att det växlas mycket sedlar i Pattaya, Hus Hin och Phuket stämmer men jag hörde aldrig att man gjorde det i kinesiska guldaffärer.
Det är Super Rich som jag hört talas om under all min tid. Bäst var källaren på Suvvan.
Endast i Udon jag hörde svenskar växla i guldbutiker.

Ja att det växlas mycket sedlar i Pattaya, Hus Hin och Phuket stämmer men jag hörde aldrig att man gjorde det i kinesiska guldaffärer.
Det är Super Rich som jag hört talas om under all min tid. Bäst var källaren på Suvvan.
Endast i Udon jag hörde svenskar växla i guldbutiker.
Hej

Guldbutiker över hela landet växlar och dom som har kontanter vill ju ha bästa kursen, tjejerna ifrån barerna säljer både det guld dom får och växlar sedlar dom får i guldbutikerna, endel tjejer ifrån Isaan har även med sig utländska sedlar hem och växlar där.

Mvh isan lover

Hej

Guldbutiker över hela landet växlar och dom som har kontanter vill ju ha bästa kursen, tjejerna ifrån barerna säljer både det guld dom får och växlar sedlar dom får i guldbutikerna, endel tjejer ifrån Isaan har även med sig utländska sedlar hem och växlar där.

Mvh isan lover
Nu är det bara du som påstår att det går att växla svart i guldbutiker i hela landet.

Nu är det bara du som påstår att det går att växla svart i guldbutiker i hela landet.
Hej

Jag vet att det förekommer på alla dom platser jag har tagit upp här, jag kan däremot inte med säkerhet påstå att det är så i varenda stad runtom i landet, men jag tycker samtidigt att det vore konstigt om det inte fanns guldbutiker som ville tjäna pengar på detta enkla sätt på dom flesta ställen i landet. Dom som brukar växla håller ju reda på var och vilka butiker som växlar medans dom som inte har något behov av att växla förmodligen inte har en aning om vart man ska vända sig.

Mvh isan lover

Då skall man väl inte heller köpa guld där, eller är det OK.
Får du billigare guld där?
Sälja och köpa guld är nog lagligt som däremot inte penningtvätt är.
Hej

Jag vet att det förekommer på alla dom platser jag har tagit upp här, jag kan däremot inte med säkerhet påstå att det är så i varenda stad runtom i landet, men jag tycker samtidigt att det vore konstigt om det inte fanns guldbutiker som ville tjäna pengar på detta enkla sätt på dom flesta ställen i landet. Dom som brukar växla håller ju reda på var och vilka butiker som växlar medans dom som inte har något behov av att växla förmodligen inte har en aning om vart man ska vända sig.

Mvh isan lover
Genom att det är olagligt och konkurrerar med andra som banker och växlingskontor så krävs det beskydd via korruption.
Därför är det inte så vanligt som du påstår.
Stenborden med garvade långliggare brukar känna till sånt.
Hörde aldrig det i HH.

Får du billigare guld där?
Sälja och köpa guld är nog lagligt som däremot inte penningtvätt är.

Genom att det är olagligt och konkurrerar med andra som banker och växlingskontor så krävs det beskydd via korruption.
Därför är det inte så vanligt som du påstår.
Stenborden med garvade långliggare brukar känna till sånt.
Hörde aldrig det i HH.
Hej

Vi har ju släkt där och hade även hus 10-15 minuter söder om Hua Hin.

Mvh isan lover

Hej

Det är mest frugan som sköter det, vi brukar ju ha med kontanter i olika valutor, men en del är lite misstänksamma mot att låta utlänningar växla. Sen finns det ju "servitriser" I släkten där nere som behöver växla ibland.

Mvh isan lover
Era "servitriser" i släkten där nere är nog lite unika som får ersättning och dricks i utländsk valuta.
Vanligt är att betala direkt i THB av kunderna.

Era "servitriser" i släkten där nere är nog lite unika som får ersättning och dricks i utländsk valuta.
Vanligt är att betala direkt i THB av kunderna.
Hej

Det är inte alls ovanligt att tjejer får pengar ifrån olika länder i serviceyrken på hotell, transporter, barer, restauranger och ibland lämnar gäster kvar några sedlar till städerskor o.s.v, dom som får pengar lägger dom i en burk eller liknande och växlar när man har fått ihop en del, i Pattsya, Hua Hin och Phuket är det vanligt med turister och dom är många.

Mvh isan lover

Hej

Det är inte alls ovanligt att tjejer får pengar ifrån olika länder i serviceyrken på hotell, transporter, barer, restauranger och ibland lämnar gäster kvar några sedlar till städerskor o.s.v, dom som får pengar lägger dom i en burk eller liknande och växlar när man har fått ihop en del, i Pattsya, Hua Hin och Phuket är det vanligt med turister och dom är många.

Mvh isan lover

Många hotel delar ju ut serviceavgiften till sina anställda, kan bli en hel del även för städerskor och andra sk låglönejobb.
Det kräver dock att de är anställda av hotellet, inte via en agency, förstås.

/ SatanG

Många hotel delar ju ut serviceavgiften till sina anställda, kan bli en hel del även för städerskor och andra sk låglönejobb.
Det kräver dock att de är anställda av hotellet, inte via en agency, förstås.

/ SatanG
Ja det är rätt vanligt att serviceavgiften på vanligtvis 10% som läggs på notan på restauranger och hotell delas av de anställda.
Även den växel när man betalar rundas av uppåt som dricks.

Ovanligt är att betala notan i lokal valuta och ge dricks i utländsk valuta.
En stor majoritet av turister har redan lokal valuta.

Ja det är rätt vanligt att serviceavgiften på vanligtvis 10% som läggs på notan på restauranger och hotell delas av de anställda.
Även den växel när man betalar rundas av uppåt som dricks.

Ovanligt är att betala notan i lokal valuta och ge dricks i utländsk valuta.
En stor majoritet av turister har redan lokal valuta.
Det hände nån gång då och då att min hustru kom hem med utländsk valuta som hon fått i dricks/betalning när hon jobbade som servitris och senare städade condos. Bara för att du inte fick lära dig det vid stenborden i Hua-Hin så händer det faktiskt. Varför tjafsa om det ?

Det hände nån gång då och då att min hustru kom hem med utländsk valuta som hon fått i dricks/betalning när hon jobbade som servitris och senare städade condos. Bara för att du inte fick lära dig det vid stenborden i Hua-Hin så händer det faktiskt. Varför tjafsa om det ?
Då växlade hon givetvis i guldaffärer i Pattaya till bästa kurs.
Hur är det med att växla i guldaffärer i Pattaya.?
Du är en veteran i stan.

Då växlade hon givetvis i guldaffärer i Pattaya till bästa kurs.
Hur är det med att växla i guldaffärer i Pattaya.?
Du är en veteran i stan.
Haha, jag växlar aldrig in cash i Thailand men tror att guldaffärerna ger bäst kurs, sen växlingskontoren och sämst bankerna. I dag låg banker på ca: 3:08 och växlingskontoren eller vad man ska kalla dom 3:18. Vad guldaffärer ger vet jag inte men tror inte att det skiljer nämnvärt.

Haha, jag växlar aldrig in cash i Thailand men tror att guldaffärerna ger bäst kurs, sen växlingskontoren och sämst bankerna. I dag låg banker på ca: 3:08 och växlingskontoren eller vad man ska kalla dom 3:18. Vad guldaffärer ger vet jag inte men tror inte att det skiljer nämnvärt.
3.18 låter bra för att vara kontanter. Det slår wise kurs idag . Vilka växlingskontor var det? Tog du några bilder?

Jag tror inte att guldaffärer har tillstånd att växla pengar.
En ren penningtvätt som styrs av kinesiska triader som det mesta.
Ja cash har alltid dålig kurs, sämst är nog flygplatser runt om i världen.

Tillbaka
Topp