En ärlig byggare.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, det som är byggt för min del är bara förbrukningsvara.
Tror inte att huset står fram tills den dagen jag tar pension.

Det andra som är tråkigt med en thai fru är att det knappast blir några turer till Brasilie Japan, Korea eller Nya zeeland....eller annat som kan vara intressant.

Är nog från fru till fru, förra kärringen ville inte resa någonstans, denna tjötar för tillfället på mig när vi skall åka till Singapore och Hong Kong, men Sverige först, Sen tjötar hon om Chiang Mai med det vill hon se så det blir på Loi Krathong, så här brukar det inte vara problem och någon som surar om vi skall åka någonstans.
Förra blev sur bara vi lämna byn, denna är glad och skall gå och kolla på allt när vi reser runt.

Min fru gillar också att resa men vill inte byta bort Thailand med något annat och i byn minst några veckor.

Dock har hon inget emot en extra resa till Hong Kong,Nya Zeeland etc. Men det har vi ju ingen ledighet till.

Jonas på så sätt har du det bättre med din ledighet och hon kan passa på när du jobbar att besöka byn.

Min fru gillar också att resa men vill inte byta bort Thailand med något annat och i byn minst några veckor.

Dock har hon inget emot en extra resa till Hong Kong,Nya Zeeland etc. Men det har vi ju ingen ledighet till.

Jonas på så sätt har du det bättre med din ledighet och hon kan passa på när du jobbar att besöka byn.

Ja hon åkte upp till byn par dagar nu när jag åkte på jobb denna gången, men annars blir det inte direkt några resor dit för henne, ungen går ju i skolan.
Hon var bara uppe i byn 2 korta turer förra året, blir oftast att mamman kommer ner till oss istället och hälsar på.
Nu har ju hon ungen här nere så mindre som binder henne där uppe, inte så stor släkt och många av kompisarna plus släktingar däruppifrån jobbar i Chonburi voch Bangkok.

Senast redigerad av en moderator:
Är nog från fru till fru, förra kärringen ville inte resa någonstans, denna tjötar för tillfället på mig när vi skall åka till Singapore och Hong Kong, men Sverige först, Sen tjötar hon om Chiang Mai med det vill hon se så det blir på Loi Krathong, så här brukar det inte vara problem och någon som surar om vi skall åka någonstans.
Förra blev sur bara vi lämna byn, denna är glad och skall gå och kolla på allt när vi reser runt.

Jag säger som Janne.
Ni har tid.
Min fru får se Thailand 1gång per år och på sin höjd 2ggr per år.
Detta året vill hon dock inte till Thailand, så kanske det blir något annat.

Det va inte så dåligt hus andrejs, något ja tänke på bara va att förstebron va väldigt liten. Sedan antar jag att hon valde färgen, eller?
Vill man ha skugga kan man plantera buskar o träd, du har betong men kan ju skaffa stora krukor eller cementrör att plantera i.
Sedan har jag väldigt svårt för thaistilen med att dom bärande balkarna skall markeras ut 7-8 cm från tegelväggen. Det blir en avsats där för fåglarna som sitter o skiter, detta är skitsvårt (ursäkta) att skrubba/spola bort

Det va inte så dåligt hus andrejs, något ja tänke på bara va att förstebron va väldigt liten. Sedan antar jag att hon valde färgen, eller?
Vill man ha skugga kan man plantera buskar o träd, du har betong men kan ju skaffa stora krukor eller cementrör att plantera i.
Sedan har jag väldigt svårt för thaistilen med att dom bärande balkarna skall markeras ut 7-8 cm från tegelväggen. Det blir en avsats där för fåglarna som sitter o skiter, detta är skitsvårt (ursäkta) att skrubba/spola bort

Nja, vi kontaktade en bygherre 2009.
Jag tog fram ritningar och så vidare.

Sedan kom vi till detaljer.
Gubben envisades b.la med att enkelglas var det absolut bästa som fanns.
Så där tog jag beslutet att dom kan bygga hur fan dom vill och välja vilka färger dom vill.

Jag och frun befann oss i Sverige under byggfasen.
Frun fick rapporter från släkt och vänner om hur fint det blir.

Inte en vägg är 90°, vilket man ser eftersom golvplattorna blir kilformade inomhus..

Frun åkte till Thailand en vecka före mig och blev skitförbannad när hon såg en massa grejer som inte riktigt passade henne.
När jag anlände så gav jag lite fler anmärkningar, med lite sarkasm i rösten.

Skrattade bara åt skiten och fick åter igen säga som nam naa till frun som valde att lyssna på thailändarna åter igen.

Jo att inte närvara under byggfasen är som bäddat för en katastrof. Jag har sett thai gjuta bärande pelare med runda stenar istället för krossat grus. Efter ett år trillar pelaren i bitar...
Jag kom hem till vårt hus och fick en schock av att svärmor hade målat muren illrosa, men efter några månader så brände färgen, som brukligt, så jag sa att nu kalkar vi den och sätter sten så behöver vi aldrig måla den igen, så blev den jättefin.
Ett annat irritationsmoment är att kablar skall dras utanpå väggen också, spikas fast på betongen...
finns hur mycket som helst att anmärka och massa genvägar som thai gillar att ta.

Jo att inte närvara under byggfasen är som bäddat för en katastrof. Jag har sett thai gjuta bärande pelare med runda stenar istället för krossat grus. Efter ett år trillar pelaren i bitar...
Jag kom hem till vårt hus och fick en schock av att svärmor hade målat muren illrosa, men efter några månader så brände färgen, som brukligt, så jag sa att nu kalkar vi den och sätter sten så behöver vi aldrig måla den igen, så blev den jättefin.
Ett annat irritationsmoment är att kablar skall dras utanpå väggen också, spikas fast på betongen...
finns hur mycket som helst att anmärka och massa genvägar som thai gillar att ta.

Det är just därför jag skiter i vad dom sysslar med där borta.
Jag kan gärna betala, bara för att få se den snopna minen, när man påpekar felen och bristerna.

Sedan har jag den meningen att aldrig satsa mer än man har råd att förlora. Så om huset rasar och bilen brinner upp så skiter jag i vilket.
Om jag kommer att agera försäkringsbolag för sådant är dock tveksamt. Jag bor hellre på hotell och åker tuk-tuk.

Nackdelen att vara tillsammans med thai är ju just det att när man kommer på besök så är det många måsten till olika platser än just att resa runt och se andra delar. Det är en av anledningarna att jag inte bygger något nu. Jag vill inte vara fast, och om och när vi ska flytta ner vill vi kanske bo någon annanstans ...
Ja och när ni har bott någon annanstans ett tag kanske ni vill flytta någon annanstans..

Senast redigerad av en moderator:
Ja, det som är byggt för min del är bara förbrukningsvara.
Tror inte att huset står fram tills den dagen jag tar pension.

Det andra som är tråkigt med en thai fru är att det knappast blir några turer till Brasilie Japan, Korea eller Nya zeeland....eller annat som kan vara intressant.

Ja det finns många länder att upptäcka och att uppleva. Men så har man ju bara ett liv och jag har bara upptäckt en bråkdel av Thailand. Sen ligger det tyvärr till så att jag aldrig varit norr om polcirkeln och aldrig sett midnattssolen eller norrsken. Jag har aldrig varit i Calcutta heller.

Vill hon inte resa eller ser du henne som en belastning ?

Nja, hon är väl inte så sugen på att resa någon annan stans än Thailand, de få gånger man har tid för resande.
Det är inte direkt varje dag hon träffar släkt och vänner, så jag förstår henne.

Nu är det både på gott och ont.
Det trevliga är att en semester i Thailand inte är helt fel, men en semester i något annat land hade varit trevligt det med.

Hade man varit ekonomiskt oberoende så hade det funnits både pengar och tid till att resa över hela världen, men man kanske får nöja sig med någon lång weekend lite här och där om man ids.

Fint hus :) Byggdes tydligen ungefär samtidigt som mitt, jag var inte på plats när det (mitt) byggdes men har inte rasat ännu :)

Har haft funderingar på att bygga ett nytt hus på Phuket. Ville gärna ha ett par extra våningar för uthyrning. Nu ser det ut som om en vän från fastlandet som har en byggfirma kan bygga ett 2-våningshus till oss för under 2 miljoner Baht (visade en ritning på bygget som vi funderat på), samma bygge skulle kosta upp mot 5 mille när vi frågade tidigare här på Phuket.

Blir bara som semesterhus, i alla fall de närmsta 15 åren eftersom vi har inga planer att flytta till Phuket så länge grabbarna är små.

Men men, först måste banken säga Ja :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp