Aktuella tider för UT våren 2016

Krille

Forumveteran
Tack för det Glimten. Jag tänkte snacka lite om migrationsverkets handläggningstider,samt väntetider på intervju i bkk. Min flickvän var här 3mån juli-oktober 2015. lämnade in ansökan om UT 6nov, fick tid för intervju 4 dagar senare I.Februari skickade jag in frågeformuläret, där är vi idag, väntan på beslut.I nov -15 var handläggningstiden 8 mån,nu har dom ändrat den till 10 till 13mån. Jag har läst på forum att många får vänta väldigt länge på intervju i vissa fall upp till 7 mån,stämmer detta verkligen? Någon skrev att de har fått handläggare, hur vet man det? Jag hoppas att allt ordnar sig för oss alla ASOP. VI hörs MVH/ Krille

Tack för det Glimten. Jag tänkte snacka lite om migrationsverkets handläggningstider,samt väntetider på intervju i bkk. Min flickvän var här 3mån juli-oktober 2015. lämnade in ansökan om UT 6nov, fick tid för intervju 4 dagar senare I.Februari skickade jag in frågeformuläret, där är vi idag, väntan på beslut.I nov -15 var handläggningstiden 8 mån,nu har dom ändrat den till 10 till 13mån. Jag har läst på forum att många får vänta väldigt länge på intervju i vissa fall upp till 7 mån,stämmer detta verkligen? Någon skrev att de har fått handläggare, hur vet man det? Jag hoppas att allt ordnar sig för oss alla ASOP. VI hörs MVH/ Krille
När vi lämnade in UT i slutet av nov -15 så var det upp till 24 månaders väntetid sa dom till oss på ambassaden, vi har fått handläggare, det fick vi redan i slutet av januari i år, handläggaren skickade hem frågeformuläret till mig och där stod handläggarens namn och vilken MIG kontor handläggaren tillhör

Kollade nu hur lång tid det kan ta men inga garantier ges. Lämnade man in på ambassaden i Bangkok så kan det ta 12-16 månader och lämnade man in över internet så kan det ta 14-16 månader, men då kollade jag vad som gällde om man även har skickat in kompletterande uppgifter. Men det är bara en riktlinje.

Senast ändrad:
Det är förfärligt att folk ska behöva vänta så länge. Många tänker nog efter både en och två gånger innan ett förhållande etableras. Migrationsverket har mycket att arbeta med.

Jag fick skicka mitt frågeformulär till scanningsenheten i Umeå,där stod det ingen handläggare. När min flickvän med dotter var på ambassaden sa dom att allt bör va klart i Maj iår !!! (vilket jag inte tror på längre).

Jag fick skicka mitt frågeformulär till scanningsenheten i Umeå,där stod det ingen handläggare. När min flickvän med dotter var på ambassaden sa dom att allt bör va klart i Maj iår !!! (vilket jag inte tror på längre).
Någon handläggare måste ju ha skickat ut detta brev till dig där det stod vilken fil du skulle ladda ner från internet och fylla i innan du skickade det till Umeå, precis som jag fick, och där stod handläggaren namn, och ort längst ner i brevet och ett telefon nummer.

Det är bara att gratulera om du får det i maj

Okey. Jag ska kolla kopian när jag kommer hem. Du skriver att ni lämnade in ansökan i slutet på nov, när fick hen tid för intervju?Som jag skrev tidigare har jag hört att många fått vänta upp till 7 mån. Där måste vi iallafall haft tur..

Vi lämnade in ansökan den 30 november och hon fick sin intervju tid den 8 dec, jag sa åt dom på ambassaden att vi ville ha en intervju tid så fort som möjligt. Lämnar man in på ambassaden så kan man säga åt dom om en intervjutid så fort som möjligt, men lämnar man in över internet så kan man inte påverka när man får sin intervjutid, då kan det ta upp till 6-7 månader eller så innan man får den, då man först måste bli tilldelad en handläggare, det var en bidragande orsak att jag valde att lämna in papperen på ambassaden när vi ändå var i ambassad byggnaden

Det är förfärligt att folk ska behöva vänta så länge. Många tänker nog efter både en och två gånger innan ett förhållande etableras. Migrationsverket har mycket att arbeta med.
Dom har nog en hel del att göra nu, det tar den tid det tar, ingen anledning att stressa upp sig, då det ändå inte lär gå så mycket fortare. Sen kan man ju glömma att ringa till handläggaren om man har några frågor, dom svarar inte i telefonen, men däremot så har min handläggare svarat på email, dock inte gett svar på alla frågor som man ställt.

Ja så är det. Som sagt, nu är det väntans tider som gäller. Jag skriver om jag hör något framöver. Vill passa på att tacka för denna sidan.. Kanonbra
Ja det är det, hittar du inget namn på någon handläggare så är det bara att ringa Migrationsverket och fråga om du blivit tilldelad en och be om telefonnummer och framför allt email adressen till personen

När vi lämnade in UT i slutet av nov -15 så var det upp till 24 månaders väntetid sa dom till oss på ambassaden, vi har fått handläggare, det fick vi redan i slutet av januari i år, handläggaren skickade hem frågeformuläret till mig och där stod handläggarens namn och vilken MIG kontor handläggaren tillhör

Kollade nu hur lång tid det kan ta men inga garantier ges. Lämnade man in på ambassaden i Bangkok så kan det ta 12-16 månader och lämnade man in över internet så kan det ta 14-16 månader, men då kollade jag vad som gällde om man även har skickat in kompletterande uppgifter. Men det är bara en riktlinje.
Hej!
Vi skickade in våra papper December 2014 och fick vänta i 11 månader till November 2015 innan vi fick UT, som vi var tvugna att hämta i Bangkok.
Igår ( 1 April 2016) fick vi hennes svenska ID.. Bara det har tagit 4 månader sedan vi lämnade in alla papper till skatte myndigheten.
Så.. Förvänta er lååååång handlängningstid...för alla ärende. Normaltiden är ca 1-2 är innan din vän kan accepteras som "svensk".
Good Luck!!

Hej!
Vi skickade in våra papper December 2014 och fick vänta i 11 månader till November 2015 innan vi fick UT, som vi var tvugna att hämta i Bangkok.
Igår ( 1 April 2016) fick vi hennes svenska ID.. Bara det har tagit 4 månader sedan vi lämnade in alla papper till skatte myndigheten.
Så.. Förvänta er lååååång handlängningstid...för alla ärende. Normaltiden är ca 1-2 är innan din vän kan accepteras som "svensk".
Good Luck!!
Det tar den tid det tar, oavsett om det tar 24 månader som dom sa till oss, vi har ingen brådska

Man behöver inte hämta UT i Bangkok. Kan hämtas på alla svenska ambassader.
Kommer man från Thailand skickas kortet alltid till ambassaden där. Det hamnar knappast på ambassaden i Washington eller någon annanstans:)

Senast redigerad av en moderator:
Hej Igen Glimten, Berralund och ni andra. Gick nyss in på migrationsverkets sida för att kolla. och där stod det.
Beslut fattat 2016-04-04. Wooooow mindre än 5 mån. Nu ska jag bara ha det verifierat per post. Så Glimten snart så är det din tur.

Hej Igen Glimten, Berralund och ni andra. Gick nyss in på migrationsverkets sida för att kolla. och där stod det.
Beslut fattat 2016-04-04. Wooooow mindre än 5 mån. Nu ska jag bara ha det verifierat per post. Så Glimten snart så är det din tur.
Hoppas det blev bifall ... men överraskande snabbt!

@Glimten, dags att städa och för frun att lämna tillbaks TV paketet ;)

Tillbaka
Topp