Nya tider för TV tittande.

• Trådstartare Trådstartare Snackarn
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    tv

Konstigt att jag och många jag känner aldrig stöter på det här problemet. Lite mjukare och mer resonerande stil, så kanske problemet hade lösts? Man måste vara mycket mjuk och diplomatisk i Thailand, men HH är kanske inte riktigt Thailand.... Att vara grötmyndig funkar inte, men det var Du väl säkert inte heller...eller?
Väldigt många som aldrig råkar ut för detta, dom låter sin thaifru sköta allt.
Kännetecken på dessa modiga män är att dom går 1 meter bakom sin fru.

Konstigt att jag och många jag känner aldrig stöter på det här problemet. Lite mjukare och mer resonerande stil, så kanske problemet hade lösts? Man måste vara mycket mjuk och diplomatisk i Thailand, men HH är kanske inte riktigt Thailand.... Att vara grötmyndig funkar inte, men det var Du väl säkert inte heller...eller?
Å fan Hua-Hin är" inte" i Thailand kanske mer riktigt att åka till Udon-Thani eller ?

Du verkar leva i en helt annat verklighet än jag och mina vänner här Mackes, precis som Atom beskriver så stöter man allt för ofta på Thai som bara ser kunder som ett störande moment, fn ska jag behöva jobba nu.

Inte fn hade hon förlorat fejan på att anstränga sig lite mer för att ta reda på om det gick att beställa en kabel. Tvärtom så tog hon ju en jätterisk genom att säga no have som ju faktiskt resulterade i att hon förlorade fejan.
Faktum var att dom tom sa "Thailand no have" och så gick jag 50m bort och köpte en i en annan affär. Hade hon varit minsta lilla smart och rädd om fejan så skulle hon sagt att we no have but check next store. Hennes Engelska var absolut duglig till det, inte där det felade..

Ja, vi lever i olika verkligheter, det jag beskriver möter jag hela tiden i Korat. De har en bra servicekänsla men gillar inte att behöva säga nej eller att de inte vet.

En liten rättning bara. Det krävs ingen cat 6 kabel för den låga farten på 200 Mbit. Det skulle gått och väl räcka med cat 3 om du mot förmodan skulle hitta någon.

http://www.home-network-help.com/transmission-speed.html
Hur tänkte du där? Enligt din artikel du länkade till står det "Cat 3 UTP cable? Forget about it... It's not popular anymore since it can only support 10 Mbps Ethernet." Och du rekommenderar det för 200 Mbps ... hmm jag hänger inte riktigt med ...

Jag hade köpt cat 6 kabel som Nmax ...

Nu är vi där igen. Det riktiga Thailand är bara där du och vissa andra bor?

Ja, vi lever i olika verkligheter, det jag beskriver möter jag hela tiden i Korat. De har en bra servicekänsla men gillar inte att behöva säga nej eller att de inte vet.
Det du beskriver med vill inte säga nej eller att de inte vet ,, Är detta bra servicekänsla ????? Det anser inte jag , bra servicekänsla för mig är kunnig kompetent personal med raka ärliga svar ,, något annat finns inte Mackes, detta hittar du inte på många ställen i detta land , hittar du det så är det oftast hos egna företagare som dåenligt mig mestadels är Thaikineser , jag anser att de håller betydligt högre status på sina butiker än andra med Thaipersonal... Men det är vad jag har upplevt ... och vad jag anser , kan ju då mao vara helt fel :)

Det du beskriver med vill inte säga nej eller att de inte vet ,, Är detta bra servicekänsla ????? Det anser inte jag , bra servicekänsla för mig är kunnig kompetent personal med raka ärliga svar ,, något annat finns inte Mackes, detta hittar du inte på många ställen i detta land , hittar du det så är det oftast hos egna företagare som dåenligt mig mestadels är Thaikineser , jag anser att de håller betydligt högre status på sina butiker än andra med Thaipersonal... Men det är vad jag har upplevt ... och vad jag anser , kan ju då mao vara helt fel :)
Har du fått några motsägelser så du skall lipa nu vid varje innlägg eller?
Och avsluta med, vad jag upplevt, vad jag anser bla bla bla.

Har du fått några motsägelser så du skall lipa nu vid varje innlägg eller?
Och avsluta med, vad jag upplevt, vad jag anser bla bla bla.
Vaknat på fel sida Jonas ? Tänk på blodtrycket ,inte bra att hetsa upp sig som turist i Thailand :p

Jo jag inser att du anser det och jag kan hålla ned - I Sverige, men vi är inte i Sverige. Jag bara efterlyste lite respekt och förståelse för ett annat sätt att vara än det du fått lära dig på andra sidan jorden.

Vaknat på fel sida Jonas ? Tänk på blodtrycket ,inte bra att hetsa upp sig som turist i Thailand :p
Nä du borde ju veta, du om någon borde väl tänka på blodtrycket, för du verkar hetsa upp dig på allt här nere, är det något du inte är förbannad på och skall gnälla och sura över ;)

Jag är nog mest lugn när jag är hemma, inte så mycket att hetsa upp sig över.

Gnälla för att någon sagt imot medans man själv kallar alla för puckon, dumskallar, idioter, kan ingenting.
Men jäklar om man får en motsägelse själv då skall det gråtas krokodiltårar, göra sig till martyren över alla orättvist behandlade bla bla bla.

Jag förstår inte varför man ska acceptera dålig service bara för de som servar inte förstår eller vill hjälpa till. Då går man ju vidare och de förlorar en kund.

Även i Thailand vill ju ägarna tjäna pengar. Konstig diskussion att försvara ett dåligt beteende.

Jag tycker inte Nmax gjorde något fel.

Jag förstår inte varför man ska acceptera dålig service bara för de som servar inte förstår eller vill hjälpa till. Då går man ju vidare och de förlorar en kund.

Även i Thailand vill ju ägarna tjäna pengar. Konstig diskussion att försvara ett dåligt beteende.

Går vidare är väl en sak, det gör jag med är väl inget fel i det.
Det handlade väl om attityden, att han var tvungen att gå förbi i efterhand smila upp sig och peka på varan som "kolla här idioter"

Behöver inte varit dålig service, nmax kan ju ingen Thai, och hade någon kommit och frågat mig om Cat6 kabel hade jag inte förstått vad han talade om, och jag har antagligen bättre kunskap än en försäljare på en elektronikbutik.

Är inte ovanligt att dom inte förstår vad man menar trots att dom kan lite Engelska, då brukar jag gå runt i butiken och kolla själv, också hittar jag det så visar jag upp med ett leende, "detta jag menade", brukar aldrig bli några problem.

Man behöver inte visa en jävla otrevlig attityd, och komma tillbaks till butiken som en jävla bessewisser och stödda upp sig och påvisa vilka idioter dom var, som inte kunde hitta det jag kunde hitta själv.

Senast redigerad av en moderator:
Hur tänkte du där? Enligt din artikel du länkade till står det "Cat 3 UTP cable? Forget about it... It's not popular anymore since it can only support 10 Mbps Ethernet." Och du rekommenderar det för 200 Mbps ... hmm jag hänger inte riktigt med ...

Jag hade köpt cat 6 kabel som Nmax ...

Jag har inte rekommenderat något i huvudtaget. För 200 Mbit räcker dock cat 3. Om du lyckas hitta någon skrev jag. Hur tänkte du själv?

Skall vi tjabbla vidare om en bit kabel så räcker det inte med att se till klassningen. Som allt annat så krävs kvalité. Vi hade en kund som köpte en hel del kablar från ett känt billighets företag i Sverige. Kunden kontaktade oss eftersom dom använde vårt program i sin verksamhet och programmet gick trögt samt gav många felmeddelande. En kort beskrivning av problemen.

Efter mycket felsökande visade det sig att det var kablarna det var fel på. Dessa kablar var cat 5 om jag inte missminner mig. Kablarna borde alltså presterat men så var inte fallet.

I Thailand kan jag tänka mig att det säljs många kablar av hög klassning men med låg kvalité. Inget jag har bevis för är väl bäst att tillägga.

Nej, det finns gott om människor som inte har förståelse för att det finns andra kulturer med andra värderingar. Synd att så många människor har så svårt med respekt.

Ingen behöver acceptera det man anser vara en dålig service, det är bara att vända på klacken. Därifrån till att läxa upp folk är långt.

Nej, det finns gott om människor som inte har förståelse för att det finns andra kulturer med andra värderingar. Synd att så många människor har så svårt med respekt.

Ingen behöver acceptera det man anser vara en dålig service, det är bara att vända på klacken. Därifrån till att läxa upp folk är långt.

Både och som jag ser det ,man kan ju som Jonas och även jag gjort ett flertal grr bara säga jag hittar själv när de frågar om de kan hjälpa till , sen går man och plockar det man skall ha , tillex på Home Pro , Sen bara tacka artigt ge dem ett vänligt smile så slipper man bli irrieterad och de slipper tänka skit om Faranger ...Å andra sidan så lär de sig aldrig om ingen säger nåt, man kan hämta själv och sen visa på ett trevligt sätt att man fann vad man sökte :)

Går vidare är väl en sak, det gör jag med är väl inget fel i det.
Det handlade väl om attityden, att han var tvungen att gå förbi i efterhand smila upp sig och peka på varan som "kolla här idioter"

Behöver inte varit dålig service, nmax kan ju ingen Thai, och hade någon kommit och frågat mig om Cat6 kabel hade jag inte förstått vad han talade om, och jag har antagligen bättre kunskap än en försäljare på en elektronikbutik.

Är inte ovanligt att dom inte förstår vad man menar trots att dom kan lite Engelska, då brukar jag gå runt i butiken och kolla själv, också hittar jag det så visar jag upp med ett leende, "detta jag menade", brukar aldrig bli några problem.

Man behöver inte visa en jävla otrevlig attityd, och komma tillbaks till butiken som en jävla bessewisser och stödda upp sig och påvisa vilka idioter dom var, som inte kunde hitta det jag kunde hitta själv.

Jag uppfattade nog inte att @nmax var oartig bara att han visade att det gick köpa. Dvs en tillrättavisning.

Att vara lat och dålig utbildad har absolut inget med kultur att göra enligt mig. Om en svensk bilverkstad gjort en service och tar betalt för ett oljebyte som inte är gjort så klagar jag. Om de säger att de inte har någon olja så ler jag inte och går vidare.

Detta gäller i Thailand också.

Man kan inte anse att allt som inte fungerar är gullig kultur, man måste våga ställa krav! Även min fru skulle inte acceptera att man inte försöker hjälpa till. Jobbar de med att sälja kringutrustning måste väl någon där förstå skillnad på nätverkskabel ...

Jag uppfattade nog inte att @nmax var oartig bara att han visade att det gick köpa. Dvs en tillrättavisning.

Att vara lat och dålig utbildad har absolut inget med kultur att göra enligt mig. Om en svensk bilverkstad gjort en service och tar betalt för ett oljebyte som inte är gjort så klagar jag. Om de säger att de inte har någon olja så ler jag inte och går vidare.

Detta gäller i Thailand också.

Man kan inte anse att allt som inte fungerar är gullig kultur, man måste våga ställa krav! Även min fru skulle inte acceptera att man inte försöker hjälpa till. Jobbar de med att sälja kringutrustning måste väl någon där förstå skillnad på nätverkskabel ...

Ingen har påstått att det är gulligt! Ingen av oss vet heller vad som låg bakom expeditens svar! Men enkla lösningar verkar ligga i tiden trots en alltmer komplex värld!

En liten rättning bara. Det krävs ingen cat 6 kabel för den låga farten på 200 Mbit. Det skulle gått och väl räcka med cat 3 om du mot förmodan skulle hitta någon.

http://www.home-network-help.com/transmission-speed.html

Jag har inte rekommenderat något i huvudtaget. För 200 Mbit räcker dock cat 3. Om du lyckas hitta någon skrev jag. Hur tänkte du själv?

Jag uppfattar ju den feta stilen i ditt första inlägg att du rekommenderade cat 3 kabel och sen skickar du ju med en länk som visar att just cat 3 kabel ska man undvika.

Jag skulle inte välja en cat 3 kabel då den inte är gjord för dessa hastigheter, en kabel är ju en fast installation och då vill man ju vara framtidssäkrad och ha det bästa. Har du en cat 3 kabel får du massa med CD (collision detect) på din 200 Mbps Ethernet förbindelse då den inte är gjord för detta och den kommer då sluta sända och sen testa igen och det kommer ju påverka vilken bandbredd du får ut mellan routern och datorn. Så tänker jag. Cat 3 kabel är ju i stort sett vanlig gammal telekabel. Självklart finns det bättre kvalité i Thailand också...

Thailändska företagare som har konkurrens får nog anpassa sig till de marknadskrafter som faktiskt råder, man får numera kämpa för varje intjänad baht och skippa prestige och lose face i både ett kort och långt perspektiv.

Är man då företagare/säljare där utlänningar utgör största kundbasen så överlever inte denna kultur någon längre tid.

Finns väl inte något ställe det ställs så mycket frågor och rekommendationer som bland utlänningarna i Thailand.
De som är missnöjd med en butik/tjänst etc. brukar inte vara sen att berätta detta för andra och det sprider sig som ringar på vattnet.
Lika väl som nöjda kunder som varmt rekommenderar en viss butik eller tjänst.

Jag nyligen bevittnat ett matställe som fått klappa igen för att utländska kunder som klagat på maten bara fått en fnysning tillbaka och att ägaren bara tittat bort istället för att korrigera felen.

Det tog mindre än en vecka så var stället helt utan kunder och veckan därpå igenbommat.

Konkurs med stora förluster bara för ett förlorat ansikte och prestige.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp