Är s.k. religiösa människor extra knepiga?

Gick du ur svenska kyrkan 1952?

Är det inte slut med skolavslutning i kyrkan i många kommuner numera?
Man ska inte tvinga in barn i kyrkan om man inte är kristen eller troende.
Hej

Nej, riktigt så tidigt var det inte för min del, trodde faktiskt detta kom senare.

Här har man fortfarande skolavslutningarna i en fullsatt kyrka, skolbarnen går även fackeltåg till kyrkan vid jul och sjunger julsånger där o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

Nej, riktigt så tidigt var det inte för min del, trodde faktiskt detta kom senare.

Här har man fortfarande skolavslutningarna i en fullsatt kyrka, skolbarnen går även fackeltåg till kyrkan vid jul och sjunger julsånger där o.s.v.

Mvh isan lover
Där jag växte upp var det skolavslutning på skolan, vi hade ingenting med kyrkan att göra under några högtider.
Dom enda som hade något med kyrkan att göra var dom som konfimerades.

Hej

Mvh isan lover
Här har Lillemans skola avslutning i kyrkan. Inga krista riter förekommer dock och ingen präst är närvarande. Och jag har inte hört något negativt om detta. Den Blomstertid nu kommer och Idas sommarvisa sjungs fortfarande, gott att någon tradition bevaras. Skolavslutningarna i Allhelgonakyrkan i Lund är bland dom finaste minnen jag har från skoltiden, väldigt högtidligt.

Religiösa människor är inte knepiga om dom är kristna hinduer eller buddhister är dom ofta trevligare än vanliga icke troende människor. Dock tycker jag synd om dom att dom är så lurade och tror på något så ovetenskapligt och påhittat.

Här har Lillemans skola avslutning i kyrkan. Inga krista riter förekommer dock och ingen präst är närvarande. Och jag har inte hört något negativt om detta. Den Blomstertid nu kommer och Idas sommarvisa sjungs fortfarande, gott att någon tradition bevaras. Skolavslutningarna i Allhelgonakyrkan i Lund är bland dom finaste minnen jag har från skoltiden, väldigt högtidligt.
Det är ju en trevlig lokal, så det vore ju skam att inte utnyttja den. Och sen är väl skolavslutning ingen religiös tradition, det har ju mer med skolgång (eller slut på den) att göra.

Hej

Precis så fungerar det här också med den blomstertid nu kommer och Idas sommarvisa, alla barnen och föräldrarna är med oavsett härkomst och religion, prästen håller även ett ganska neutralt tal och önskar alla en fin sommar och avgångsklasserna i åk 9 lycka till i framtiden.

Mvh isan lover

Där jag växte upp och gick i skola så var det 2 mil till nån
kyrka så det blev i skolan

Hej

Precis så fungerar det här också med den blomstertid nu kommer och Idas sommarvisa, alla barnen och föräldrarna är med oavsett härkomst och religion, prästen håller även ett ganska neutralt tal och önskar alla en fin sommar och avgångsklasserna i åk 9 lycka till i framtiden.

Mvh isan lover
Ingen präst här, enbart kyrkvaktmästare och kantor. Tal mm sköter rektorn samt några lärare. Jag får vara med nästa år som vårdnadshavare eftersom han slutar klass 6 då. Alla vårdnadshavare får inte plats trots att kyrkan rymmer 350 personer.

Ingen präst här, enbart kyrkvaktmästare och kantor. Tal mm sköter rektorn samt några lärare. Jag får vara med nästa år som vårdnadshavare eftersom han slutar klass 6 då. Alla vårdnadshavare får inte plats trots att kyrkan rymmer 350 personer.
Hej

Vi har av någon anledning en enormt stor kyrka ute bland bondgårdarna i Kville, men t.o.m den blir fullsatt under skolavslutningen i två omgångar.
Ö

Kville Kyrka​

Troligen byggdes Kvilles första sockenkyrka någon gång på 1000- eller 1100-talet, exakt när är svårt att fastställa, men den byggdes ungefär samtidigt som Svarteborgs kyrka.

År 1853 blev Johan Henric Holmqwist kyrkoherde i Kville socken. På Holmqwists inrådan byggdes en ny kyrka. Kyrkan blev ett enormt bygge med 1 800 platser, en av Sveriges största landsbygdskyrkor. Den nya kyrkan stod klar i december 1864. Arkitekt var Hans Jakob Strömberg.

Skrönorna berättar mycket om det storartade kyrkbygget under Holmqwists ledning. En skröna berättar om att förväxling av ritningar hade gjorts. Ritningar till en ny domkyrka i Härnösand hade kommit på avvägar och använts i Kville.

1752562758107.webp

Mvh isan lover

Kan ju haft med storleken på skola att göra med +100 elever i varje årskurs där jag växte upp hade blivit trångt att trycka in 1000 elever i kyrkan.

Jag har alltid sett det som en fråga om intelligens. Inte så konstigt att flest ateister finns i de mer utvecklade och välutbildade länderna. I fattigare länder så är religionen ofta mer utbredd, helt förståeligt då man måste ha nån typ av hopp för att orka kämpa på.

En av mina husgudar George Carlin har en rätt bra take på det hela.

Igår lyssnade jag på något slags vetenskapsprogram.
Det handlade om rymdforskarnas stora besvikelse över att det inte fanns något liv på Mars, och de nya och fortsatta försöken att finna någon form av liv där ute i rymden.
Helst intelligent liv då förstås.
Ha, det finns ju inte ens här på jorden tänkte jag när en av forskarna sa,
"Det värsta som kan hända är om vi kan finna bevis på att det vi är helt ensamma, att vår planet är den enda där det finns liv".

Det knep till i bröstet på mig och jag kände mig plötsligt liten, ensam och otrygg.
Jag funderade på vad det var för en ologisk reaktion?
Jag menar att även om det skulle finnas liv där ute någonstans så är det ju knappast något som skulle påverka min tillvaro.
Känslan av utsatthet gick över, men funderingarna fortsätter.
Man vill ju att chansen till liv på andra planeter ska finnas.
Man vill inte höra att det inte finns någon mer där ute.

Kan det vara därför som vi människor i alla tider hittat på gudar?

Igår lyssnade jag på något slags vetenskapsprogram.
Det handlade om rymdforskarnas stora besvikelse över att det inte fanns något liv på Mars, och de nya och fortsatta försöken att finna någon form av liv där ute i rymden.
Helst intelligent liv då förstås.
Ha, det finns ju inte ens här på jorden tänkte jag när en av forskarna sa,
"Det värsta som kan hända är om vi kan finna bevis på att det vi är helt ensamma, att vår planet är den enda där det finns liv".

Det knep till i bröstet på mig och jag kände mig plötsligt liten, ensam och otrygg.
Jag funderade på vad det var för en ologisk reaktion?
Jag menar att även om det skulle finnas liv där ute någonstans så är det ju knappast något som skulle påverka min tillvaro.
Känslan av utsatthet gick över, men funderingarna fortsätter.
Man vill ju att chansen till liv på andra planeter ska finnas.
Man vill inte höra att det inte finns någon mer där ute.

Kan det vara därför som vi människor i alla tider hittat på gudar?

Finns nog många orsaker men en enkel orsak kan ju vara Karl Jaspers "Boundary situations" där trauma för många människor innebär en övergång till religion i självbevarelsesyfte. Helt enkelt ett försök att behålla förståndet i krissituationer.

Jag var själv i kyrkan, en liten hyrd lokal i utkanten av Bangkok på Sukhumvit 115. Men det hände inte för egen skull utan helt enkelt för att äldsta grabben hade stämt träff där med några kompisar som ville spela fotboll. Jag hann knappt sätta mig ner med frugan och boysen förrän äldsta grabben var ute "Just going to 7/11" hann jag höra innan han hade smitit. Vi andra kunde inte av artighetsskäl bara dra så det blev en lång kristen genomgång på thailändska. Där blev jag påmind just av Karl Jaspers teori som verkade stämma in på flera.

/ SatanG

Hos oss körde prästen in på tung mc via en sidodörr i kyrkan. Han slog av tändningen och gled in de sista metrarna. Häftigt när man hörde det typiska mc ljudet när en mc närmade sig kyrkan. Detta var nog drygt 10 år sedan.

Prästen hade ett tal utan kyrklig anspelning efter det tror jag rektor tog vid. Psalmerna var de typiska sommarpsalmerna man sammanknippar med skolavslutning. Skulle jag vilja ha en präst på min begravning vore han ett enkelt val.

h**a för dej, kyrkvärd? Va sa du te mej förr i världen? När du kom hem te mej mä riksdalern i ena handen och k***n i den annra!”

UR VILHELM MOBERGS UTVANDRARNA

h**a för dej, kyrkvärd? Va sa du te mej förr i världen? När du kom hem te mej mä riksdalern i ena handen och k***n i den annra!”

UR VILHELM MOBERGS UTVANDRARNA
Nja nu gällde Ulrikas uttalande väl prosten och inte kyrkvärden. Där gjorde Monica Zetterlund en fin rollprestation.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp