Är s.k. religiösa människor extra knepiga?

Jag och sambon kommer att bli föräldrar om några månader och vi har haft ett snack om detta att döpa barnet i svenska kyrkan och just de diktatoriska reglerna där man inte accepterar att en ungdom inte godkänner ett medlemskap(godkänna=konfirmera) som föräldrarna har tvingat in barnet i genom att konfirmera sej gör att jag är väldigt kluven till ett dop i någon kyrka utan förespråkar en enkel namngivnings ceremoni i egen regi.
Diktatoriska regler? Det har du allt fått om bakfoten. Man accepterar visst att ungdomar inte väljer att konfirmera sig, man kan vara medlem utan denna tradition. Däremot är konfirmationen idag något annat är när jag blev konfirmerad, nu har man ofta olika teman. En av våra grupper var t ex i Auschwitz Birkenau. Där fick dom ett värdefullt minne för livet. Jag var kyrkvärd under deras konfirmation och det blev ett minne även för mig.

Man väljer själv om man vill konfirmera sig och anmäler sig till den grupp som känns intressant. Grupperna blir ofta väldigt sammansvetsade och har mycket roligt tillsammans. Så det finns inga krav någonstans, Svenska Kyrkan bygger på demokrati, det är därför det är kyrkoval 8-21 september i år.

Jag och sambon kommer att bli föräldrar om några månader och vi har haft ett snack om detta att döpa barnet i svenska kyrkan och just de diktatoriska reglerna där man inte accepterar att en ungdom inte godkänner ett medlemskap(godkänna=konfirmera) som föräldrarna har tvingat in barnet i genom att konfirmera sej gör att jag är väldigt kluven till ett dop i någon kyrka utan förespråkar en enkel namngivnings ceremoni i egen regi.
Varför ceremoni överhuvudtaget??
Har aldrig varit med om någon namngivningsceremoni i Thailand där ungarna är födda.
Namnet bara registreras, thats it, aldrig hört talas om namngivningsceremoni i Thailand bland thai?

Varför ceremoni överhuvudtaget??
Har aldrig varit med om någon namngivningsceremoni i Thailand där ungarna är födda.
Namnet bara registreras, thats it, aldrig hört talas om namngivningsceremoni i Thailand bland thai?

Vi bor inte i Thailand, och lite för släkten är det väl mest tänkt ungefär som när mina söner döptes så var det deras mor som envisades med att det skulle vara dop i kyrkan just för en sammankomst med släkten, jag klarar mej utan.

Vi bor inte i Thailand, och lite för släkten är det väl mest tänkt ungefär som när mina söner döptes så var det deras mor som envisades med att det skulle vara dop i kyrkan just för en sammankomst med släkten, jag klarar mej utan.
Vi hade nog gjort likadant om bott i Sverige, frugan har aldrig hört talas om dop, hon är inte kristen och jag hadde inte proppsat på det.

Diktatoriska regler? Det har du allt fått om bakfoten. Man accepterar visst att ungdomar inte väljer att konfirmera sig, man kan vara medlem utan denna tradition. Däremot är konfirmationen idag något annat är när jag blev konfirmerad, nu har man ofta olika teman. En av våra grupper var t ex i Auschwitz Birkenau. Där fick dom ett värdefullt minne för livet. Jag var kyrkvärd under deras konfirmation och det blev ett minne även för mig.

Man väljer själv om man vill konfirmera sig och anmäler sig till den grupp som känns intressant. Grupperna blir ofta väldigt sammansvetsade och har mycket roligt tillsammans. Så det finns inga krav någonstans, Svenska Kyrkan bygger på demokrati, det är därför det är kyrkoval 8-21 september i år.

Visst är den svenska kyrkan fortfarande diktatorisk och önskar sej troligen tillbaka till den tiden då man fick bestämma över vanligt folk och hålla husförhör och liknande jäkelskap och att dessutom inte släppa en person som blivit medlem på grund av sina föräldrars påhitt utan att personen i myndig ålder tvingas att ANSÖKA om utträde är gravt diktatoriskt!

Senast ändrad:
Äldsta ”dottern ” gjorde så, förra månaden fick dom en dotter till jag utgår ifrån att det blir samma där.
Mellersta ”dottern” har haft dop för bägge sönerna.

Det har jag aldrig hört tidigare men det betyder inte att det inte är så.
Har ju tillochmed varit på nyheterna där homosexuella piskats offentligt.
Polare är gift med muslimsk Malaysiska och han har själv konverterat för att dom skulle få gifta sig.
Han är i Malaysia några månader om året och han säger att ju mer ut på landsbyggden du kommer ju mer sharia blir det.
Och deras demokrati är inte den typ av demokrati du är van vid.

Screenshot_20250802_191938_Chrome.webp

Hej

Så gjorde vi också med vår son, en skepoares hustru namngav honom med en enkel ceremoni hemma, hon sa att min man kan ju viga folk så då kan väl jag döpa din pojk.

Vill pojken som myndig bli medlem i något samfund får han sjäkv ta det beslutet.

Mvh isan lover

Hej

Så gjorde vi också med vår son, en skepoares hustru namngav honom med en enkel ceremoni hemma, hon sa att min man kan ju viga folk så då kan väl jag döpa din pojk.

Vill pojken som myndig bli medlem i något samfund får han sjäkv ta det beslutet.

Mvh isan lover

Mina söner har inte konfirmerat sej och då fått ansöka om att få lämna svenska kyrkan och varken jag eller sambon har några religiösa läggningar alls så att det skulle vara någon risk att det kommande barnet skulle tvingas att döpa sej i tonåren för att få lov att konfirmera sej känns obefintligt.

Mina söner har inte konfirmerat sej och då fått ansöka om att få lämna svenska kyrkan och varken jag eller sambon har några religiösa läggningar alls så att det skulle vara någon risk att det kommande barnet skulle tvingas att döpa sej i tonåren för att få lov att konfirmera sej känns obefintligt.
Hej

Vår son konfirmerade sig inte heller men hade gärna fått göra detta om han ville. I hans klass var det ca 60% av eleverna som konfimerade sig.

Mvh isan lover

Vi reste till Malaysia jag och min sambo det var kanske inte att rekommendera.
Men som sagt man är van och kan ta det.
Men de kanske struntar den ”vanlige” resenären i men alla är inte lika.

Vi reste till Malaysia jag och min sambo det var kanske inte att rekommendera.
Men som sagt man är van och kan ta det.
Men de kanske struntar den ”vanlige” resenären i men alla är inte lika.
Malaysia är väldigt Engelskt och Indiskt till största delen efter att varit en koloni lång tid.
Den muslimska befolkningen är ungefär hälften och dom har en light version av islam som är rätt harmlös.
Men reser man ut i byarna är det annorlunda än i städerna.

Påminner om Phuket och Krabi som också har många muslimer.

Malaysia är väldigt Engelskt och Indiskt till största delen efter att varit en koloni lång tid.
Den muslimska befolkningen är ungefär hälften och dom har en light version av islam som är rätt harmlös.
Men reser man ut i byarna är det annorlunda än i städerna.

Påminner om Phuket och Krabi som också har många muslimer.

Så är det kanske.
Men har du checkat in på hotell i Kuala lumpur, Penang, Kota Bahru tex..
Med din ”svenska sambo” ja med svenskt pass och fått att det inte är ok att ni bor där…
Det har jag men som sagt var jag är van.
Det har inträffat för övrigt 0 gånger i Thailand, 1 gång i Laos som är hans hemland, 0 gånger i Vietnam, 0 gånger i Kambodja.
Ska vi då ta i Malaysia det vart faktiskt 4 gånger på en vecka. Singapore och Hongkong där var de lite 50/50.
Så alla världsomseglare är välkommen att följa med och se hur det fungerar.

Ja varför funderar du ens på dop då? Jag är inte döpt, inte konfirmerad och har gått ur kyrkan. Inget konstigt.

Men har du checkat in på hotell i Kuala lumpur, Penang, Kota Bahru tex..
Med din ”svenska sambo”
Jag har checkat in med min filipina fru, då sambo med Filippinskt pass och ett annat efternamn i Kuala Lumpur, Penang och Kota Kinabalu utan att någon reagerade särskilt.
Men hade jag kommit med en manlig sambo hade det nog varit annorlunda

Kota Bahru gränsar till muslimska delen av Thailand och kanske är helt annorlunda än övriga Malaysia.

Penang är väldigt mycket indier och engelsmän och även Kuala Lumpur som är en multikulturell smältdegel av kineser, indier och västerlänningar.

Jag har checkat in med min filipina fru, då sambo med Filippinskt pass och ett annat efternamn i Kuala Lumpur, Penang och Kota Kinabalu utan att någon reagerade särskilt.
Men hade jag kommit med en manlig sambo hade det nog varit annorlunda

Kota Bahru gränsar till muslimska delen av Thailand och kanske är helt annorlunda än övriga Malaysia.

Penang är väldigt mycket indier och engelsmän och även Kuala Lumpur som är en multikulturell smältdegel av kineser, indier och västerlänningar.
Vilken tur att man inte besöker länder som har synpunkter på vilka kön som checkar in på samma rum. Varje resa till USA tex så har vi checkat in 3-4 grabbar på samma rum utan att någon opponerat sig.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp