Är s.k. religiösa människor extra knepiga?

Ja så.det blir ingen kostnad för Svenska Kyrkan att begrava folk.

Utöver detta kan Svenska Kyrkan, och andra trossamfund, ta ut 10de via skattsedeln av sina medlemmar. Detta för att finansiera sin verksamhet..
Nja, det blir snarare 100de, kyrkoavgiften ligger runt 1 kr. Beslutas av kyrkofullmäktige. I vårt fall 1,07.

V
Nja, det blir snarare 100de, kyrkoavgiften ligger runt 1 kr. Beslutas av kyrkofullmäktige. I vårt fall 1,07.
Varje trossamfund sätter sin egen avgift.

Men att kala det hela 10 de tycker jag är rätt. Det finns flera verser i Bibeln som talar om tionde. Tionde är ett sätt att visa att vi litar på Gud med våra liv och vår ekonomi.

V

Varje trossamfund sätter sin egen avgift.

Men att kala det hela 10 de tycker jag är rätt. Det finns flera verser i Bibeln som talar om tionde. Tionde är ett sätt att visa att vi litar på Gud med våra liv och vår ekonomi.

Enligt Bibeln ansågs det vara rimligt att skänka ett 10e till det allmännas behov. Numera anses det tydligen rimligt att ge ett 55e till politikerväldet!

Ur det perspektivet så har kyrkan min röst! 8-)

Fylla i en blankett om utträde, det är allt. Kostar inget, hur svårt kan det vara? Och kyrkan drömmer definitivt inte om gamla tider, det är ingen som vill tillbaka till den tiden. Varje församling är en självstyrande enhet med fullmäktige som högsta beslutande organ och kyrkorådet som styrelse. Kyrkoherden är VD. Ett ramverk har vi givetvis att följa, kyrkoordningen. Precis som att företag har sina regler och lagar att följa.

Och vem skulle ta hand om kulturarvet vi har i kyrkobyggnader samt statens uppdrag begravningsverksamheten. Sådant kostar mycket pengar.

Vad jag vänder mej mot är att ett barn som föräldrarna döper och som inte konfirmerar sej tvingas att ansöka om utträde ur en organisation som personen inte på egenhand har sökt inträde i!
Utan konfirmation så har medlemmen inte godkänt det av föräldrarna påtvingade medlemskapet!
Kan du inte förstå den synpunkten?

Med tanke på hur rik svenska kyrkan är, (speciellt den skånska delen med alla stora gårdar som man fått) och till bevarande av kulturhistoriskt viktiga byggnader så får man bidrag så förstår jag inte det problemet.

Vad jag vänder mej mot är att ett barn som föräldrarna döper och som inte konfirmerar sej tvingas att ansöka om utträde ur en organisation som personen inte på egenhand har sökt inträde i!
Utan konfirmation så har medlemmen inte godkänt det av föräldrarna påtvingade medlemskapet!
Kan du inte förstå den synpunkten?

Med tanke på hur rik svenska kyrkan är, (speciellt den skånska delen med alla stora gårdar som man fått) och till bevarande av kulturhistoriskt viktiga byggnader så får man bidrag så förstår jag inte det problemet.
Du kanske borde rikta kritiken mot föräldrarna, det är de som "anmält" sina barn till Jesusklubben. Reglerna är ju klara.

Men detta går nog diskutera i evighet i rörmokarstuk. Jag nöjer mig med att det var/är enkelt att gå ur klubben

.Och vem skulle ta hand om kulturarvet vi har i kyrkobyggnader samt statens uppdrag begravningsverksamheten. Sådant kostar mycket pengar.
Hej

Det här är redan ett stort ptoblem runtom i Sverige och kyrkor tvingas i vissa fall att stänga ned, sannolikt kommer problemen att öka ännu mer i framtiden.

Mvh isan lovet

Då får man hoppas att kyrkan i anständighetens namn betalar tillbaka den avgiften till de som väljer borgerlig begravning och att strö ut askan i havet.
Det är inte kyrkan som tar ut den avgiften, det är staten. Länsstyrelsen utövar tillsyn via begravningsombud. Och innan askan får strös i havet måste den avlidne kremeras, även detta ingår i begravningsverksamheten och är inte gratis. Även dom som tillhör en annan religion måste betala denna avgift som är obligatorisk.

Hej

Det här är redan ett stort ptoblem runtom i Sverige och kyrkor tvingas i vissa fall att stänga ned, sannolikt kommer problemen att öka ännu mer i framtiden.

Mvh isan lovet

Hej

Mvh isan lovet
Kyrkan är väl den tredje
största skogsägaren i sverige så nog finns det pengar men det är väl som
i alla föreningar dom längst
upp skor sej

Liknande trådar

Tillbaka
Topp