Det handlar nog ganska lite om att man litar på sina medmänniskor men väldigt mycket på att man inte har något val. I Bangkok är det inte bara i köpcentra man dubbelparkerar utan även vid vid vår condo, vid dotterns skola och överallt.Thailändare verkar ändå lita ganska mycket på sina medmänniskor.
Jag var en gång ute på en liten shoppingtur med tre tjejer.
De körde in i ett sådant där stort garage med flera våningar och hittade till slut en fri parkeringsruta.
Vi parkerade och gav oss iväg för att shoppa loss på varuhuset.
När vi var klara och återvände till bilen så hade något jävla stolpskott parkerat precis bakom deras bil och spärrade då vägen för oss.
Jag slog förmodligen ut med händerna i en hopplös gest och uttryckte några väl något om "The stupid idiot!", eller något sådant.
Tjejerna tittade bara förvånat och lite undrande på mig, och gick sedan fram och puttade unden bilen.
Jaha, så var det problemet löst.
Man parkerar alltså bara lite var som helst och struntar i att lägga i vare sig handbroms eller växel.
Sedan litar man på att folk inte skyfflar iväg bilen in i en vägg, annan bil eller pelare.
Det kanske vore ett smart system även här hemma...nääh
Två barndomskompisar från Tibro var på besök i Stockholm förra helgen. Jag hämtade upp dem på Centralen och hittade en parkering på gatan vid lägenheten. ”Där kan du inte parkera, alldeles för liten plats” säger den ena kompisen. ”Det blir inte bättre om du inte vill gå 5 kilometer” svarade jag. Bor man i innerstan så är man van vid att man får baxa in bilen och för en Tibrobo så kan det ju ses som vi verkligen litar på våra medmänniskor eller så inser man att vi inte har något val.
Så är det nog med mycket av det vi tycker verkar märkligt; det är sällan särskilt märkligt när man satt sig in i kontexten.