Bankernas avgifter vid överföring av pengar till Thailand

Gränshandelsbutikerna nu på den Svenska sidan kursar väl 1 efter 1 snart.

Vet inte riktigt men när jag pratar med dom ombord verkar kostnaderna vara lika på priserna i Oslo och Stockholm och Bergen/Stavanger rätt lika med Gbg.
En Norrman och en Svensk har det rätt likt i levnadsstandard hemma det Norrmannen tjänar mer går väl åt på dyrare bilkostnader och lite annat.
Men för mig som jobbar på Norsk lönenivån och bor här får ju lite mer än om jag jobbat i Sverige pga. högre lönenivån.

I hemlandet där dom inte behöver växla har det ju inte blivit någon skillnad än, är ju om dom åker utomlands, jag hade nästan fått halvera min lön om jag gick efter Svensk tariff.
Så lönenivån är ju högre i landet.

LF Bank tar 50 kronor för att överföra pengar hit till Thailand, vilket väl får anses billigt.
Jag överförde en summa pengar nyligen och växlingen skedde i Sverige, så den faktiska summan som skickades var exakt 625 000 THB.
Pengarna gick som vanligt via Bangkok Bank som tar desto mer! De tog nämligen 650 för att ta emot pengarna och 724 för att föra över pengarna till mitt konto i Krungsri Bank, totalt 1374 Baht.
Bra betalt för lite knapptryckningar!
Jag har numera Bangkok Bank. Skickade pengar från SEB kostnad 50 kr och Bangkok Bank tog 500 tb på belopp av 1.200.000tb.

Ok. För vetenskapens skull skickade jag 40.000B idag. Så får vi se hur mycket som kommer in på mitt Kasikorn konto. Jag är skeptisk till att bara Bkk bank sköter alla internationella överföringar men jag är samtidigt öppen för att jag kan ha fel.
Vid transaktionen valde jag att avsändaren betalar bankens kostnader i sin bank (jag i sverige) och mottagaren sina kostnader (jag i Thailand)
Återkommer nästa vecka när pengarna trillat in och med vilket belopp.
Är onekligen intressant vilka kostnader jag hamnar på.

image.jpg

Bankens pris i Sverige är 50kr

Finns väl en lång tråd i ämnet där det mer eller mindre bekräftas att det är Bangkokbank som sköter alla internationella överföringar samt att man har testat kostnaden mellan olika banker, har för mig att tråden är på det här forumet?
Så är ju bara att leta upp den tråden så står det där om avgifterna.

Ok. För vetenskapens skull skickade jag 40.000B idag. Så får vi se hur mycket som kommer in på mitt Kasikorn konto. Jag är skeptisk till att bara Bkk bank sköter alla internationella överföringar men jag är samtidigt öppen för att jag kan ha fel.
Vid transaktionen valde jag att avsändaren betalar bankens kostnader i sin bank (jag i sverige) och mottagaren sina kostnader (jag i Thailand)
Återkommer nästa vecka när pengarna trillat in och med vilket belopp.
Är onekligen intressant vilka kostnader jag hamnar på.

image.jpg

Bankens pris i Sverige är 50kr
Bara byta till Bangkok Bank så slipper du krångel. Jag hade Kasikorn innan och bytte och sparar mycket på det.

Bara byta till Bangkok Bank så slipper du krångel. Jag hade Kasikorn innan och bytte och sparar mycket på det.
Enda jag inte är nöjd med är Bangkokbanks internetbank, där är Kasikorns mycket bättre.
Bangkokbanks är slö, känns mindre säker har du lagt in ett konto än gång behöver jag inte skriva in någon verifieringskod vid överföring till det kontot igen, kasikorn har precis som i Sverige att du måste skriva in en verifieringskod vid varje överföring på internetbanken.
Bättre överförings tid på Kasikorn, fått flera gånger på Bangkokbank att jag kan inte göra direktöverföring till annan bank utan måste vänta till nästa dygn, Kasikorn internetbank kan jag göra direktöverföring 24/7 till alla banker inom thailand.

Nu har jag med bytt till Bangkokbank, (har båda då jag har mitt fondkonto på Kasikorn plus en pensionsförsäkring) och huvudanledningen till det för min del var att det är bara Bangkokbank som har valutakonto med dom Nordiska valutorna och jag behövde ett.

Jag har båda också men jag har pengar på kasikorn, om jag skulle råka ut för något och behöver visa belopp varje år när jag förnyar mitt visa. På Bangkok bank har jag hushållskassan, men jag har inte använt internetbanken hos dom.

Har aldrig haft problem med internetbanken hos bkk bank.
Men den går ju inte att jämföra med Handelsbanken som jag har i Sverige, Sverige är ljusår före.

Jösses, glömde denna tråd...
Pengarna kom rekordsnabbt! Skickade onsdag, pengarna inne i fredags. När vet jag ej, skulle bara uppdatera bankboken och det visade sig att dom var framme. Räknade kallt med att det skulle ske nästa vecka.
40.000Baht skickade, 39.512 kom fram efter två dagar.
Med tanke på att det gick snabbt, att det bara kostar 50 spänn att skicka (jämfört med 250 bara för ngt år sedan), att jag har halva kostnaden (ska kolla upp hur stor/liten) jämfört med kollegans bank (den där bonnabanken) att ta ut pengar i Sverige via bankomat så tycker jag det är ok att stanna kvar i min nuvarande bank.
Man får kolla alla avgifter (som på mobilabonnemang) för att hitta det som passar en bäst

Har aldrig haft problem med internetbanken hos bkk bank.
Men den går ju inte att jämföra med Handelsbanken som jag har i Sverige, Sverige är ljusår före.
Nu vart det samma igen, skulle skicka till Kasikorn nu efter bankens stängningstid från Bangkok internetbank, kunde inte utföra direkt överföring utan pengarna kommer tidigast överföras late afternoon imorgon.
Detta händer alldrig med Kasikorn där kan man skicka direkt till andra banker 24/7.

Banktjänster Thailand-Sverige:
ATM i Thailand kan du ta ut kontanter, betala räkningar och föra över pengar.
I en bankomat i Sverige kan du... Ta ut pengar.

I Thailand kan du få ett nytt kort på plats.
I Sverige ska det skickas till din adress och senare kommer PIN-koden. 2 veckor innan du kan använda ditt kort.

I Thailand kan du gå in på din bank på helgen och uträtta ärenden.
I Sverige är det stängt.

I Thailand kan du gå in på en bank och ta ut eller sätta in kontanta pengar.
I Sverige så tittar banktjänstemannen på kontanterna och undrar -Vad är det? Se till att försvinna härifrån fortare än kvickt! Vi är en bank begriper du väl, kom inte här med pengar!!!

I Sverige så får vi be snällt att att få ha pengar på ett konto. I Thailand får man ränta på ett transaktionskonto. Jag fick över 500Baht för den lilla summa som fanns på kontot

Någon annan som upplevt att man slipper stå i kö när man är känd i sin thailändska bank?
I Sverige vill dom inte ta i dig med tång...

Sen undrar mina vänner varför jag flyttat mitt kapital utomlands...

I Sverige ska det skickas till din adress och senare kommer PIN-koden. 2 veckor innan du kan använda ditt kort.

I Sverige är det stängt.

I Sverige så tittar banktjänstemannen på kontanterna och undrar -Vad är det? Se till att försvinna härifrån fortare än kvickt! Vi är en bank begriper du väl, kom inte här med pengar!!!

I Sverige så får vi be snällt att att få ha pengar på ett konto. I Thailand får man ränta på ett transaktionskonto. Jag fick över 500Baht för den lilla summa som fanns på kontot

Någon annan som upplevt att man slipper stå i kö när man är känd i sin thailändska bank?

Banker som är öppna på helgen har jag bara varit med om här i Pattaya?
Är det så på fler platser? Kasikorn kontoret på the Avenue har tex. öppet 7 dagar i veckan till 20:00 och dom kontoren som ligger på central festival.
Uppe i norr där jag bodde innan var det samma banktider som i Sverige, Månd-Fred och stängde 15:00.
Hur är det i Bangkok dom banker jag besökt där har bara haft Månd-Fred.
Men annars som du säger när man väl fått ett konto tycker jag dom är väldigt lätta att ha att göra med, I Göteborg ät det 2 kontor (kanske bara 1 nu) av Swedbank där dom tar imot kontanter, helt värdelöst.

Får grymt bra service av min bank i Sverige, Handelsbanken. Inga problem att hämta nytt mastercard, bankdosa eller vad jag nu behöver hjälp med. Är nog olika från kontor till kontor och hur bra kund man är vilken service man får.

Jag vågar inte svara nu på rak arm. Har blivit så avtrubbad med att det "alltid" är öppet så jag ska kolla med bankerna som finns på Tesco och Big C i Kalasin.
Robinson i Roi Et är en annan plats jag tror på men nu är är jag färdigshoppad där så hoppas att ngn annan kan kolla.

Fick precis höra av gumman att bankerna på Tesco är öppna alla dagar

Får grymt bra service av min bank i Sverige, Handelsbanken. Inga problem att hämta nytt mastercard, bankdosa eller vad jag nu behöver hjälp med. Är nog olika från kontor till kontor och hur bra kund man är vilken service man får.
Får du kortet över disk?

Inga problem med kort heller då jag meddelat dom innan så dom har ett liggande när jag kommer då jag bor här, men hur är det med kontanter?
Swedbank har en på Heden som handhar kontanter och tror en på Frölundatorg dom andra handhar inga kontanter.
Men är nog ingen direkt lönsam kund då mitt Sveska konto bara innehåller nån hundralapp.

I Sverige är det stängt.

Shit!! Så sant skrivet!!!
Precis så är det !
Svenska bankerna är skitkass...

Tillbaka
Topp