Blir jag lurad?

Jag skulle i varje fall aldrig skriva äktenskapsförord och gjorde det inte när jag gifte mig! Och tur var det för min fd kärring hade mer pengar än mig med sig in i äktenskapet...
Och jag kan med gott samvete stå fast vid det eftersom jag definitivt aldrig kommer att gifta mig igen! Någon måtta på lustigheterna får det vara...

Bara en liten uppdatering på min tråd... Tiden närmar sig min nästa resa till Thailand. Hela februari finns jag där. Min tjej har fått 6 md visum och åker med mig tillbaka i början på mars. Vi planerar att gifta os i Sverige för att vi älskar varan, och för att jag har hört att det blir lättare för henne att få UT senare. Hur lång tid ska vi kalkylera med att hon måste vara tillbaka i Thailand igen för att få UT? Jag funderar nämligen på att köpa retur biljett till henne när hon åker hem, det är mycket billigare. Den senaste enkelt biljett jag köpte kostade nästan det samma som min retur biljett.
I februari kommer vi att vara kring Chon Buri och Hua Hin. Någon som har lust att hälsa på? Kunna vara trevligt att träffa andra :)
Det gör ingen skillnad för UT om ni är gifta, det enda MIG bryr sig om är hur länge ni har känt varandra och funkar lika bra som sambo. Nu för tiden går det bra att vistas i Sverige på Visum/UT för besök under tiden hennes UT ärende behandlas så om ni har träffats mycket och har tät kontakt så kan hon nog ansöka redan nu, maila MIG och fråga.

Kan man få ett 6 månaders besöksvisa för en thaitjej? Jag trodde man bara fick 3 månader som max?

Fattade inte riktigt det där om biljett, men om hon inte har en returbiljett finns risken att flygbolaget inte låter henne checka in på flyget.

Kan man få ett 6 månaders besöksvisa för en thaitjej? Jag trodde man bara fick 3 månader som max?

Fattade inte riktigt det där om biljett, men om hon inte har en returbiljett finns risken att flygbolaget inte låter henne checka in på flyget.
Nej det kan man inte men han menar nog inte visa utan uppehållstillstånd för besök.

Jag skulle i varje fall aldrig skriva äktenskapsförord och gjorde det inte när jag gifte mig! Och tur var det för min fd kärring hade mer pengar än mig med sig in i äktenskapet...
Och jag kan med gott samvete stå fast vid det eftersom jag definitivt aldrig kommer att gifta mig igen! Någon måtta på lustigheterna får det vara...

Så du tror att en Thai tjej har mer pengar än dig, om du gifter dig med henne????

Måste inte vara innan, går utmärkt att göra det efter man gift sig och under den tid man är gift men naturligtvis inte efter att man skiljt sig.:)

Dock är ju risken om man gör det under tiden man är gift att man kommer ett steg närmare en skilsmässa:D

https://avtal24.se/faq/aktenskapsforord/kan-makarna-skriva-ett-aktenskapsforord-efter-vigseln

Sant men är man inte överens när man är gift så antar jag att man gör en bouppteckning under äktenskapet och delar på tillgångarna fifty-fifty. Skriver man det innan kan man ju skriva att man inte äger något tillsammans.

Men är man inte överens kan det sluta med skilsmässa eller inställt bröllop.

Så du tror att en Thai tjej har mer pengar än dig, om du gifter dig med henne????

Nej det tror jag inte. När jag gifte mig var det för att säkra upp den ekonomiska och juridiska situationen i förhållandet (arv, faderskap, etc). Jag tänker aldrig mer försörja någon annan än de barn jag redan har skaffat. Om jag skulle gifta mig igen så skulle jag bara göra det med en ekonomiskt starkare partner och aldrig gå med på ett äktenskapsförord. Om nu någon kvinna tvunget ska gifta sig med mig så får hon stå en ekonomisk risk. Jag föredrar jämlika förhållanden utan ekonomiska bindningar.

Enkelbiljett funkar fint även på turistvisum
Kanske kan man chansa men detta står på Vfs Globals hemsida.
Dagsform på passpolisen i det Schengenland där man reser in avgör. Inte lätt om damen reser ensam och blir tillfrågad om returbiljett.

When you cross the border into the Schengen area, you will have to present:
  • your passport with the visa sticker
  • proof that you have enough money to support yourself during your stay (e.g. cash or a credit card). If you have a guarantee form, you should also bring a copy of this with you.
  • documentation showing the purpose of your visit, such as an invitation, hotel reservation, etc.
  • a return or round trip ticket if you are visiting the Schengen area for tourist purposes or private reasons

Dagsform på passpolisen i det Schengenland där man reser in avgör. Inte lätt om damen reser ensam och blir tillfrågad om returbiljett.

• proof that you have enough money to support yourself during your stay (e.g. cash or a credit card). If you have a guarantee form, you should also bring a copy of this with you.
  • documentation showing the purpose of your visit, such as an invitation, hotel reservation, etc.
  • a return or round trip ticket if you are visiting the Schengen area for tourist purposes or private reasons

Jag reser med henne från Thailand till Sverige

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Då man kanske har lite andra planer så kan man skicka mail till bordercontrol och vidarebefordra till flickvän eller hela världen om så önskas.

Detta gäller dock i Sverige och hur det är i övriga Schengenländer vågar jag inte svara på. Men om man har behov av den infon så kan man säkert skicka ett mail för att få det klargjort och eventuellt vissa upp hos passpolis i respektive land.

4d4781ab9103a84d0445fee94b008d35.jpg

0186bd04366e72430541f1507dc7c733.jpg

Och kraven är egentligen uppfyllda vid ansökan då den annars hade fått avslag.

Då man kanske har lite andra planer så kan man skicka mail till bordercontrol och vidarebefordra till flickvän eller hela världen om så önskas.

Detta gäller dock i Sverige och hur det är i övriga Schengenländer vågar jag inte svara på. Men om man har behov av den infon så kan man säkert skicka ett mail för att få det klargjort och eventuellt vissa upp hos passpolis i respektive land.

4d4781ab9103a84d0445fee94b008d35.jpg

0186bd04366e72430541f1507dc7c733.jpg

Och kraven är egentligen uppfyllda vid ansökan då den annars hade fått avslag.

Av forumets kanske upp emot tio tusen läsare är inte alla lika insatta och driftiga som du är.
För många är det kanske första gången man bjuder hem en flickvän som aldrig rest förut och kanske ska göra resan på egen hand.
Första gången man ska fylla i dessa ansökningshandlingar mm.
Många har inte möjligheter att resa ner och hämta henne.
Jobb, ekonomi kan vara sådana faktorer.

Men din information är värdefull utan tvekan.
Sen ser jag ingen större vits med två enkelbiljetter än en TOR i normalfallen.
TOR blir oftast billigare.

Av forumets kanske upp emot tio tusen läsare är inte alla lika insatta och driftiga som du är.
För många är det kanske första gången man bjuder hem en flickvän som aldrig rest förut och kanske ska göra resan på egen hand.
Första gången man ska fylla i dessa ansökningshandlingar mm.
Många har inte möjligheter att resa ner och hämta henne.
Jobb, ekonomi kan vara sådana faktorer.

Men din information är värdefull utan tvekan.
Sen ser jag ingen större vits med två enkelbiljetter än en TOR i normalfallen.
TOR blir oftast billigare.

Ja, som oftast är TOR billigare. Om man råkar komma på andra planer så kan det dock bli dyrare.
Men det är ju en avvägning som man måste göra själv utifrån behov och planer.

Då folk inte är driftiga (det är inte jag heller) så bjuder jag på den infon som jag har.
Man måste självklart även beakta sina egna och flickväns förutsättningar innan man ger sig på ”improvisation” som avviker från huvudregler.

Tillbaka
Topp