Blir jag lurad?

Får man förlänga ut för besök?
Tveksam till det och nytt visum/ut måste hon ju söka utanför schengen och beslut om riktigt ut tar mer än 6 mån så förstår inte tanken med en enkelbiljett?

Får man förlänga ut för besök?
Tveksam till det och nytt visum/ut måste hon ju söka utanför schengen och beslut om riktigt ut tar mer än 6 mån så förstår inte tanken med en enkelbiljett?

Att inte du förstår är kanske inte något som överraskar mig.

På fråga 1 så svarar jag: Ja, man får förlänga

På fråga 2 så är det jag som inte riktigt förstår din fråga och du får formulera den bättre om du vill ha svar.

Att du inte förstår min fråga var ju rätt väntat...

Då din fråga endast innehåller ett påstående och en bekräftelse på att du inte förstår varför man bokar en enkelbiljett, så är det ingen egentlig fråga.
Så alla är nog eniga att varken jag, eller någon annan, förstår frågan då det inte kan klassas som en fråga.

Om det däremot faktiskt var tänkt att vara en fråga så rekommenderar jag dig att formulera om dig ganska rejält.

"Var inte som en igelkott som sticks så fort man rör´n
Försök att löna ont med gott , sprid trevnad i vart hörn". Citat från känd barnvisa. :)

Två gånger har min flickvän besökt Sverige på besöksvisum och båda gångerna har hon fått visa upp returbiljett vid incheckningen i Thailand. Om en resande inte släps in i ett land är det flygbolaget som får stå för hemresan och de vill bolaget undvika.

Då måste ju returbiljetten vara samma dag som man landar i Sverige om Thai personen ej släpps in i Sverige om biljetten ej är ombokningsbar.

Då måste ju returbiljetten vara samma dag som man landar i Sverige om Thai personen ej släpps in i Sverige om biljetten ej är ombokningsbar.
Vissa flygbolag vill säkerställa att dom får betalt ifall personen nekas inträde då dom är skyldiga att se till att personen flygs tillbaks.
Har man ingen returbiljett så kan flygbolaget stå inför en lönlös kamp att försöka få personen att betala i efterhand.
Men det är isåfall flygbolagets krav inget annat.
Jag själv får flyga med ett intyg ifrån rederiet att dom står för kostnaderna ifall problem skulle uppstå och jag har fått visa upp det kanske 2-3 gånger under 7 år och flyger ju rätt ofta.
Men flygbolaget kan neka men biljettkravet för besöksvisumansökan är bortagen.
För turistvisum Thai till Sverige måste en bokning visas upp, det kan ni läsa på ambassadens egen sida men står inget om krav på betald returbiljett.

Det viktiga för flygbolagen är att dom inte åker på en extra kostnad, spelar ingen roll vad som är nationellt krav, dom vill vara säkra på att dom inte åker på en obetald returresa.

Två gånger har min flickvän besökt Sverige på besöksvisum och båda gångerna har hon fått visa upp returbiljett vid incheckningen i Thailand. Om en resande inte släps in i ett land är det flygbolaget som får stå för hemresan och de vill bolaget undvika.

Dom frågade även min dam om returbiljett.

Jag förklarade för personalen att jag kan boka en biljett här och nu och avboka den när vi är färdiga med incheckningen och att det i Sverige inte finns något krav på returbiljett.

Damen skrattade och höll med och checkade gladeligen in bagage och skrev ut biljetterna.

Men det är som Kurant skriver tidigare.
En ensam thaitjej som är lätt nervös inför resan kanske inte klarar sig undan då ”överheten” ställer en massa frågor.

Dom frågade även min dam om returbiljett.

Jag förklarade för personalen att jag kan boka en biljett här och nu och avboka den när vi är färdiga med incheckningen och att det i Sverige inte finns något krav på returbiljett.

Damen skrattade och höll med och checkade gladeligen in bagage och skrev ut biljetterna.

Men det är som Kurant skriver tidigare.
En ensam thaitjej som är lätt nervös inför resan kanske inte klarar sig undan då ”överheten” ställer en massa frågor.
Tyvvär är vissa bolag så strikta Norsk arbetskompis som bodde i Fillipinerna fick ofta krav på sig från Emirates och boka en avbokningsbar vid incheckningen där och då. Dom godtog inte ens ett Letter of guarantee från rederiet.
Stod väl i flygbolagets regler och då följde dom det och vek inte en tum.
Men jag har aldrig haft det problemet till Thailand.

Tyvvär är vissa bolag så strikta Norsk arbetskompis som bodde i Fillipinerna fick ofta krav på sig från Emirates och boka en avbokningsbar vid incheckningen där och då. Dom godtog inte ens ett Letter of guarantee från rederiet.

Då bokar man en retur där och då.
Sedan avbokar man returen.

Ser inte helt problemet mer än omaket att boka/avboka.
Som sagt så passar det inte alltid alla att ha en bestämd returbiljett och då får man göra så.

Då bokar man en retur där och då.
Sedan avbokar man returen.

Ser inte helt problemet mer än omaket att boka/avboka.
Som sagt så passar det inte alltid alla att ha en bestämd returbiljett och då får man göra så.
Ja han sa att dom var ofta så vänliga så dom hjälpte han och bokade en avbokninsbar och sa till han att bara boka av den.
Dom ser väl själva idiotin men dom måste ju göra som dom är tillsagda.

Inte många flygbolag som tillåter enkelresor till Filippinerna utan att du har ett visum som permanentboende.
99% släpps inte ombord på planet. Nu behöver inte returbiljetten vara inom visumtiden utan bara att det är en utresebiljett någon gång i framtiden.
Många köper billiga AirAsia biljetter för 150kr som inte nyttjas för att slippa bekymret.

Ja han sa att dom var ofta så vänliga så dom hjälpte han och bokade en avbokninsbar och sa till han att bara boka av den.
Dom ser väl själva idiotin men dom måste ju göra som dom är tillsagda.

Ja, så det betyder ju att det då bara är ett administrativt krav som alla vet är totalt bortkastat.
Det samma gäller ju även när man ska till Thailand och man inte vet när man ska ut eller vart man ska och då avbokar man helst efter immigration.

Ja, så det betyder ju att det då bara är ett administrativt krav som alla vet är totalt bortkastat.
Det samma gäller ju även när man ska till Thailand och man inte vet när man ska ut eller vart man ska och då avbokar man helst efter immigration.
Men dom verkar inte vara så hårda på det till Thailand.
Fått diskutera med SAS en gång i Köpenhamn när dom flög och en gång med ett ljushuvud på Arlanda men dom 2 gångerna har det gått efter lite förklaring plus att ljushuvudet i Arlanda fick stå lite som ett fån inför sina nya kollegor då han skulle käcka sig innan "nu skall jag visa hur man checkar in en passagerare proffisionellt, vill ni se tjejer".
Flyger jag ju på sjömansbiljett så kanske inte skall jämföra, jag vet inte om dom ser annorlunda på vanliga biljetter, det flyger jag bara på när ja skall på kurs.

Men dom verkar inte vara så hårda på det till Thailand.
Fått diskutera med SAS en gång i Köpenhamn när dom flög och en gång med ett ljushuvud på Arlanda men dom 2 gångerna har det gått efter lite förklaring plus att ljushuvudet i Arlanda fick stå lite som ett fån inför sina nya kollegor då han skulle käcka sig innan "nu skall jag visa hur man checkar in en passagerare proffisionellt, vill ni se tjejer".
Flyger jag ju på sjömansbiljett så kanske inte skall jämföra, jag vet inte om dom ser annorlunda på vanliga biljetter, det flyger jag bara på när ja skall på kurs.

Jag har fått visa biljett ut ur Thailand när jag flög via OSL.
Hade jag inte haft någon så hade jag antingen förklarat för dom eller bokat en biljett där och då.

Jag har fått visa biljett ut ur Thailand när jag flög via OSL.
Hade jag inte haft någon så hade jag antingen förklarat för dom eller bokat en biljett där och då.
Där har jag fått förfrågan många gånger men det har alltid varit lätt "jag är EU medborgare och Svensk så behöver ingen".
Dom ser väl först, flyger inom arbetet, visum, work permit".
Dom har hand om så många länder vid incheckning personalen där så inte så lätt, dom får nog en text upp vad dom skall fråga efter, där är man förstående och dom har alltid haft kunskapen så "yes that is correct"
Men det lägger jag inte inom samma kattegori som tråddiskussionen ;)

Där har jag fått förfrågan många gånger men det har alltid varit lätt "jag är EU medborgare och Svensk så behöver ingen".
Dom ser väl först, flyger inom arbetet, visum, work permit".
Dom har hand om så många länder vid incheckning personalen där så inte så lätt, dom får nog en text upp vad dom skall fråga efter, där är man förstående och dom har alltid haft kunskapen så "yes that is correct"
Men det lägger jag inte inom samma kattegori som tråddiskussionen ;)

För min del var det från OSL till BKK. så det var SAS personalen som var krångliga.

För min del var det från OSL till BKK. så det var SAS personalen som var krångliga.
Stämmer när jag tänker efter samma här, SAS flyget den gången så var det när man skulle visa biljetten innan ombordstigningen som diskussionen började, SAS personal i Köpenhamn var redan incheckad och genom alla säkerhetskontroller.
Men den gången var det inget ljushuvud utan en klipskare tjej så gick smidigt.

Tillbaka
Topp