Bra film

Hej

Såg den här filnen igår och tycker att det är en film som så många som möjligt borde se i dessa tider.

Mvh isan lover
Varför i dessa tider? En gammal person som inte borde fått inneha vapen. Ett problem i USA. Vi har helt andra lagar i Sverige. Det var bara ett kvitto på hur det går när typ alla får ha vapen. Har ju inget med "dessa tider" att göra. Problemet har funnits i alla tider.

Varför i dessa tider? En gammal person som inte borde fått inneha vapen. Ett problem i USA. Vi har helt andra lagar i Sverige. Det var bara ett kvitto på hur det går när typ alla får ha vapen. Har ju inget med "dessa tider" att göra. Problemet har funnits i alla tider.
Tyvärr dog en fyrbarnsmamma av sina skottskador och en äldre dam fick 25års fängelse för dråp. Hade aldrig hänt om lagen hade varit bättre men det är klart Amerikaner måste ju få ha sin frihet :rolleyes:

Hej

Filmen visar på ett tydligt sätt både ptoblemet med fri tillgång till vapen och rasismen, samtidigt var det väldigt positivt hur bra polisen bemötte barnen och den förståelse dom visade, polisen hade även en bra dialog med föräldrarna.

Så personligen tycker jag att man kan dra många lärdomar här som delvus nog går att tillämpa här också, vi har ju närmat oss situationen i USA en del om man ser till våld, skjutningar och en ökande rasism.

Så för min del var filmen klart sevärd och dessutom lite annorlunda än filmer i allmänhet.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Filmen visar på ett tydligt sätt både ptoblemet med fri tillgång till vapen och rasismen, samtidigt var det väldigt positivt hur bra polisen bemötte barnen och den förståelse dom visade, polisen hade även en bra dialog med föräldrarna.

Så personligen tycker jag att man kan dra många lärdomar här som delvus nog går att tillämpa här också, vi har ju närmat oss situationen i USA en del om man ser till våld, skjutningar och en ökande rasism.

Så för min del var filmen klart sevärd och dessutom lite annorlunda än filmer i allmänhet.

Mvh isan lover
Jag sade inte att filmen inte var sevärd, det är något helt annat. USA har alltid haft sina problem med lättillgänglig (OBS inte fri tillgång. Här har du också fel) vapen och rasism mellan svarta och vita. Den går åt båda håll förövrigt.

Närmat oss situationen? Likställer du gängkriminellas olaga vapeninnehav med USAs liberala vapenlagar? Förstår faktiskt inte hur du tänker.

Tror ärligt talat inte rasismen har ökat speciellt mycket i Sverige. Hederliga svenskar är bara jävligt trött på kriminella avskum i vårt land. Många av dessa avskum är från utlandet. Jag ser inte det som rasism att värna om sitt land och sina värderingar.

Jag sade inte att filmen inte var sevärd, det är något helt annat. USA har alltid haft sina problem med lättillgänglig (OBS inte fri tillgång. Här har du också fel) vapen och rasism mellan svarta och vita. Den går åt båda håll förövrigt.

Närmat oss situationen? Likställer du gängkriminellas olaga vapeninnehav med USAs liberala vapenlagar? Förstår faktiskt inte hur du tänker.

Tror ärligt talat inte rasismen har ökat speciellt mycket i Sverige. Hederliga svenskar är bara jävligt trött på kriminella avskum i vårt land. Många av dessa avskum är från utlandet. Jag ser inte det som rasism att värna om sitt land och sina värderingar.
Hej

Vad det gäller vapen så skiljer det ju en del från stat till stat, men även om det finns lite regler om legitimation, ålder och lite till så är det nog ändå näst intill fri tillgång i flera stater.

Jag vet inte om jag bara har haft tur men jag har ju varit runtom i USA ett antal gånger sedan 1980 till 2010 och inte ännu upplevt någon rasism från vare sig färgade, hispanos eller ursprungsbefolkningen riktad mot mig överhuvudtaget. Däremot har jag mött många trevliga och sociala människor.

Tvärtom har jag upplevt det som om rasismen från vita Amerikanare mot dom färgade som mycket mer påtaglig och utbredd i alla tänkbara sammanhang.

Om du inte har märkt att rasismen har ökat i Svetige ännu så lär du nog tyvärr också göra detta inom en inte allt för avlägsen framtid. Själv oroar jag mig för utvecklingen och tror tyvärr att vi har det värsta framför osd.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Vad det gäller vapen så skiljer det ju en del från stat till stat, men även om det finns lite regler om legitimation, ålder och lite till så är det nog ändå näst intill fri tillgång i flera stater.

Jag vet inte om jag bara har haft tur men jag har ju varit runtom i USA ett antal gånger sedan 1980 till 2010 och inte ännu upplevt någon rasism från vare sig färgade, hispanos eller ursprungsbefolkningen riktad mot mig överhuvudtaget. Däremot har jag mött många trevliga och sociala människor.

Tvärtom har jag upplevt det som om rasismen från vita Amerikanare mot dom färgade som mycket mer påtaglig och utbredd i alla tänkbara sammanhang.

Om du inte har märkt att rasismen har ökat i Svetige ännu så lär du nog tyvärr också göra detta inom en inte allt för avlägsen framtid. Själv oroar jag mig för utvecklingen och tror tyvärr att vi har det värsta framför osd.

Mvh isan lover
I Florida där jag tror dokumentären utspelar sig om jag minns rätt är det ganska lätt att skaffa vapen. Jag var in på en vapenaffär och frågade vad som gällde. Du går in väljer ditt vapen. Visar legitimation och dom kollar upp om du är straffad sedan var det några cool off days minns inte exakt men det var 2-3 dagar. Bara namnet cool off days får en ju att börja rysa. Det innebär att man inte skall kunna gå och köpa ett vapen samtidigt som man är förbannad på någon utan man skall svalna lite. Inget krav på utbildning alls. Efter cool off days hämtar du ditt vapen. Ja det skiljer mellan stater helt riktigt. Men vad skall vi i Sverige lära oss från USA gällande vapenlagar? Det är ju dom som borde lära utav oss.

Nu har jag inte varit i Florida sedan 2002 men då var det otroliga klyftor mellan olika områden. Vissa områden åkte man inte ens igenom med bil på dagen. Detta var ett råd från en mörkhyad kvinna som jobbade på en restaurang vi var på. Om det är det som är liknelse med sverige så ja jag spenderar inte gärna tid i Rinkeby men skulle våga åka dit och kliva ur bilen.

När upplever du rasism i Sverige som verkar vara så utbredd enligt dig? Tycker svenskar i allmänhet är väldigt trevliga och bemötande mot utlänningar ibland smått naiva tom.
När jag växte upp på 80-90 talet i Sverige var rasismen från utlänningar mot oss svenskar inte att leka med. Fy fan som många betedde sig. Jag gick omvägar när dom kom för dom hade bara en agenda.

Förstår att det är lugnare på din lilla ö. Jag valde att flytta ifrån Jakobsberg, en Stockholmsförort, 2003 för jag stod inte ut med allt pack som bodde där då och tror inte det blivit bättre idag.

Det var ju det här Sverige ni ville ha så flytta till någon förort och njut av tillvaron.

Liknande trådar

S
Svar
27
Visningar
3 K
anonymous
A
Z
Svar
1
Visningar